author 27.04.2005 18:01:47 (muokattu 07.08.2005 18:12:04) | |
---|
Eli sellainen ongelma, että kun plektrakäsi tekee funkille ominaista rytmiä, toinen käsi ei pysty samanaikaisesti nappaamaan niitä haluttuja ääniä otelaudalta. Heti kun painaa jotain kieltä, koordinaatio pettää ja komppikäsi menettää rytmitajunsa. Olisko jotain hyvää keinoa jolla tuota koordinaatiota voisi parantaa ? edit. kirj.virheitä niin per.. kitaristi tyrkyllä |
MKK 27.04.2005 18:05:19 | |
---|
Olisko jotain hyvää keinoa jolla tuota koordinaatiota voisi parantaa ?edit. kirj.virheitä niin per.. Ehkä arvasitkin.... paljon treeniä, aluksi hidas tempo ja sitten vasta vauhtia lisää kun entinen alkaa kulkea. Myöskin itseäni aikoinaan helpotti kun soittelin näitä rumpukompin mukana. /M http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=16629348
Myydään myös Orange AD15/12 ja Patrick Eggle Berlin Pro V |
author 27.04.2005 18:12:07 | |
---|
Ehkä arvasitkin.... paljon treeniä, aluksi hidas tempo ja sitten vasta vauhtia lisää kun entinen alkaa kulkea. Kyllä valitettavasti arvasin :) Toivo kuitenkin eli vielä ettei vastaus olisi kyseinen klisee. kitaristi tyrkyllä |
TheWickerMan 27.04.2005 22:07:58 | |
---|
Kyllä valitettavasti arvasin :) Toivo kuitenkin eli vielä ettei vastaus olisi kyseinen klisee. Kokeile soittaa silmät kii. Et ajattele sillon sormias :) - Kyllä. |
Jzci 27.04.2005 23:10:18 | |
---|
Ei nyt välttämättä ihan vastaus tuohon kysymykseen, mutta sopii otsikon alle. Itsekkin jossain vaiheessa innostuin ainakin hetkittäin noista funk jutuista ja tällä sivustolla oli tuollaista perustietoa funk kitaroinnista, mielestäni aika asiallista tekstiä: http://guitar.about.com/library/weekly/aa091701a.htm |
fatso 27.04.2005 23:22:01 | |
---|
En tiedä oletko jo yrittänyt semmoista perus funk-komppitekniikka (pätee toki moniin muihinkin musatyyleihin), jossa oikea käsi on jatkuvassa edestakaisessa liikkeessä kappaleen rytmissä. Idea on siis siinä, että plektra koskee kieliä voimakkaasti vain niillä iskuilla, joilla sointuiskun pitää kuulua. Muilla "tyhjillä" iskuilla plektra joko ei koske kieliä ollenkaan tai koskee vähän, jolloin voit ottaa mukaan staccato-tyyppisiä perkussiivisia väli-iskuja. Toki tässäkin tekniikassa sinun on osattava korostaa oikealla kädellä niitä oikeita iskuja, mutta käden jatkuva edestakainen liike kappaleen tempossa auttaa ainakin taimin hallinnassa. "What chew gon' play now?"
"Bobby, I don't know. But what's it ever I play, it's got to be funky" |
Ostinaatio 27.04.2005 23:59:43 | |
---|
Ehkä arvasitkin.... paljon treeniä, aluksi hidas tempo ja sitten vasta vauhtia lisää kun entinen alkaa kulkea. Myöskin itseäni aikoinaan helpotti kun soittelin näitä rumpukompin mukana. /M Tähän vielä sellainen lisävinkki, että nuotitettujen esimerkkien katsominen (kunhan rytminuotteja osaa lukea, ja sen opetteleminen ei ole todellakaan vaikeaa) niin tosiaan hitaalla tempolla yrittää saada niitä juttuja ensin menemään oikein, kyllä sitten kun funkkiin ominaisesti kuuluvat synkopoinnit yms. asiat on sisäistänyt hitaassa tempossa todella hyvin, saa ne kulkemaan nopeastikkin. Erilaisia kuudestoistaosakomppasu-variaatioita vaan harjoittelemaan. Ja todellakin jalo ja hyödyllinen taito osata. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
efunkelist 28.04.2005 00:00:49 | |
---|
Kokeile myös rumpaleiden paradidddleharjoituksia: naputat käsillä (tai kapuloilla) eri tahteja, o= oikea käsi v= vasen käsi ovoovovvovoovovv on perusjuttu. Ja sitten ihan motoriikkaakin: vasen käsi piirtää ilmaan L-kirjainta edestakas samalla kun oikea käsi piirtää O-kirjainta. Kokeile myös muita erilaisia kirjaimia. Kuulostaa vitsiltä? No treenaa noita tänään 15min ja kokeile huomenna soittaa jotain funkriffejä, ehkä yllätyt. |
author 28.04.2005 08:53:13 | |
---|
En tiedä oletko jo yrittänyt semmoista perus funk-komppitekniikka (pätee toki moniin muihinkin musatyyleihin), jossa oikea käsi on jatkuvassa edestakaisessa liikkeessä kappaleen rytmissä. Idea on siis siinä, että plektra koskee kieliä voimakkaasti vain niillä iskuilla, joilla sointuiskun pitää kuulua. Muilla "tyhjillä" iskuilla plektra joko ei koske kieliä ollenkaan tai koskee vähän, jolloin voit ottaa mukaan staccato-tyyppisiä perkussiivisia väli-iskuja. Toki tässäkin tekniikassa sinun on osattava korostaa oikealla kädellä niitä oikeita iskuja, mutta käden jatkuva edestakainen liike kappaleen tempossa auttaa ainakin taimin hallinnassa. Nimemenomaan näin olen aloittanut harjoittelun mutta heti yrittäessäni ottaa jotain ääniä otelaudalta komppikäsi alkaa sahaamaan tavallista edestakaista komppia, niin ettei sitä funkille tyypillistä voiman vaihtelua synny. Eli alussa kuulostaa tältä: tiki TIKI tiki tiki Ja lopussa tältä: tiki tiki tiki tiki Mutta treeniä treeniä ja otan nuo kaikki vinkit tosissani käyttöön. Kiitos vastanneille. kitaristi tyrkyllä |
Straton 28.04.2005 13:54:42 | |
---|
Jos haluat niin mulla on tuossa muutama aika pirun hyvä funk-opetus juttu (guitar techniques lehdestä ripattuja) jotka voin sendiä. Paransivat minun soittamista aika huomattavasti. Ite oot!!! |
Jzci 28.04.2005 14:31:31 (muokattu 28.04.2005 14:56:42) | |
---|
Jos haluat niin mulla on tuossa muutama aika pirun hyvä funk-opetus juttu (guitar techniques lehdestä ripattuja) jotka voin sendiä. Paransivat minun soittamista aika huomattavasti. Minä ainakin olisin kiinostunut. Jos sähköpostiin pystyisit lähettämään niin olisi siistiä, jostain syystä se ei nyt näy tuossa niin: jzci_85@msn.com Plussaa tarjolla :) |
Joees 28.04.2005 14:48:57 | |
---|
Jos haluat niin mulla on tuossa muutama aika pirun hyvä funk-opetus juttu (guitar techniques lehdestä ripattuja) jotka voin sendiä. Paransivat minun soittamista aika huomattavasti. Mä voisin myös ihan mielenkiinnosta nuo katsella. Vaikka funkya tuleekin soiteltua aika paljon niin josko löytyisi jotain pientä uutta. Ja ainahan kertaus tekee terää. Groooove is in heart! |
pira 28.04.2005 14:57:34 | |
---|
Mullekin saa lähettää. Pira81@luukku.com Vibrato lähtee syrämmestä. |
author 28.04.2005 15:31:06 (muokattu 28.04.2005 15:31:47) | |
---|
Jos haluat niin mulla on tuossa muutama aika pirun hyvä funk-opetus juttu (guitar techniques lehdestä ripattuja) jotka voin sendiä. Paransivat minun soittamista aika huomattavasti. Pikaviestillä jo vastasin mutta pistä tulemaan. tohaapaa@hotmail.com kitaristi tyrkyllä |
Pande 28.04.2005 16:21:12 | |
---|
Jahas nyt mulla alkokin funkkikausi :) Tutustuin vähän tuohon funkkisoittamiseen, ja sehän onkin niin maan perusteellisen hienoa. Olishan tämä tosin pitäny muistaa jo Nunon Extreme -ajoilta... Jotta ei olis ihan turha postaus (vaan lähes) niin pikkuvinkki funkkisoundiin (niille muutamalle jotka eivät tiedä) - särötön soundi, tallamikki, trebleä suhtpaljon (6/10), middleä alas rajusti (0/10), bassoa kohtuudella (3/10). Noin niinkun suurinpiirtein. When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
Straton 28.04.2005 16:28:01 | |
---|
Vastailin pikaviesteillä :>. Ilmottakaa jos siinä paketissa häikkää tjtn. Ite oot!!! |
Sampe 28.04.2005 16:34:46 | |
---|
mullekkin vois lähettää! sähköposti: zampe89@hotmail.com Uskotteko vai valehtelenko lisää? |
alKOaine 28.04.2005 18:59:25 | |
---|
Jos haluat niin mulla on tuossa muutama aika pirun hyvä funk-opetus juttu (guitar techniques lehdestä ripattuja) jotka voin sendiä. Paransivat minun soittamista aika huomattavasti. Hehe, jos jaksat niin lähetä mullekkin. Alkoi funk nimittäin kiinnostamaan. jussi_roininen@hotmail.com It ain't me, I'm no fortunate one.. |
sikanaama 28.04.2005 19:22:30 | |
---|
Mullekkii funkkii! kolmoisleuka@netti.fi Harakalla kolme suurta munaa on. |
author 28.04.2005 20:22:35 (muokattu 28.04.2005 20:32:42) | |
---|
Jahas nyt mulla alkokin funkkikausi :) Tutustuin vähän tuohon funkkisoittamiseen, ja sehän onkin niin maan perusteellisen hienoa. Olishan tämä tosin pitäny muistaa jo Nunon Extreme -ajoilta... Itse innostuin Red Hot Chili Peppersien kautta. Ennen en oikein välittänyt bändistä mutta nyt vähän aikaa sitten kuunnellessani kaverin cd:tä huomasi kuinka helvetin hienoja juttuja bändin kitaristi soittaa. Varsinkin Under The Bridge on soundeiltaan ja soitoltaan jotain käsittämättömän kaunista. Vastailin pikaviesteillä :>. Ilmottakaa jos siinä paketissa häikkää tjtn. Plussaa tulee. Melko haastellisia vielä aloittelijalle mutta muuten erittäin hyödyllisiä. Kiitos paljon. kitaristi tyrkyllä |