magister 19.01.2009 15:03:57 | |
---|
For Whom the Bell Tolls (Maximum Metallica, s. 40 :) -------------- 8-7--78-7--7 -9-79--9-79- -------------- -------------- -------------- jne. loputtomiin, mutta voisihan -------------- 857-57857-57 ---7-----7- -------------- -------------- -------------- siis trioleja. Onko jotain perusteltua (siis ei kannata vaivautua kirjoittamaan niitä "ihan sama" kommentteja) syytä suosia toista? Tyyliin, että toisella noista saa paremman legaton, tai sormet ei väsy, tms. Tarkoitan, että onko _yleensä_ viisasta sijoittaa melodian nuotteja _eri_ kielille, vai pitää niitä _samalla_ kielellä. Itselle tuo jälkimmäinen esimerkki on sulavampi soittaa. Itse olen täysijärkinen, mutta mielikuvitusystäväni ovat sekopäitä. |
Karipiirto 19.01.2009 15:12:58 | |
---|
No tuota... Itselleni nuottien sijoittelu eri kielille palvelee yleensä vain sitä tarkoitusta että esim. tabeissa joku on päätynyt tapaan, jossa sävelet ovat epämukavan kaukana toisistaan. Tällöin olen yleensä päätynyt etsimään sävelen jostain helpommasta paikasta. Noissa asioissa en osaa sanoa mitään "kannattavampaa" lähestymistapaa, koska kumminkin ihmisten kädet ovat aina hiukan erilaiset mutta mikäli jompikumpi noista tuntuu jo paremmalta eikä käsi väsy niin pidä ihmeessä se. Ehkä kumminkin kannattaa ihan kokeeksi kokeilla toistakin ja verrata kumpi lopulta on parempi ja kannattaahan se, jos ei muuten niin opetella ihan vain pikkausharjoituksena. :) Tästä ei varmaan ollut mitään apua mutta tulipahan sanottua. :D Olet väärässä koska Hitler! |
Apricot 19.01.2009 19:04:53 | |
---|
For Whom the Bell Tolls Onko jotain perusteltua (siis ei kannata vaivautua kirjoittamaan niitä "ihan sama" kommentteja) syytä suosia toista? Tyyliin, että toisella noista saa paremman legaton, tai sormet ei väsy, tms. Mun käsittääkseni tuossa vedetään plekulla kaikki äänet, joten legatolla ei oikein ole merkitystä. Itselle tuo jälkimmäinen esimerkki on sulavampi soittaa. Kannattaa sitten soittaa silleesti :) Mutta legatoista ylipäätään: sehän sen sormituksen usein ratkaiseekin, että miten saa hammerit ja pull-offit natsaamaan silloin, kun ne pitää saada tiettyihin kohtiin. |
Trendkeel 20.01.2009 19:09:28 (muokattu 22.01.2009 21:49:02) | |
---|
Itse soitan kyseisen likin taas ylempää, G-kielen 12. nauhalta lähtien johtuen siitä, etteivät sormeni menisi sekaisin. Siinä kolmas nuotti menee sopivasti nimettömälle, joten neljäs menee loogisesti pikkurillille, eikä tarvitse taiteilla nimetöntä kahdelle kielelle "samaan" aikaan, meikäläiselle ei vain toimi noin. Toisaalta tuo on myös se tapa, jolla opin ensimmäistä kertaa, joten se selittänee paljon. Mutta piilossa oleva pointtini on se, että soita niin kuin itselle käy parhaiten. Ei se kirja tiedä mitään sun mieltymyksistä tai asioista, jotka eivät vaan taivu. Mulla taas tosin vähän häikkää nimetön-pikkusormi-akselilla, eivät suostu toimimaan aina niin kuin haluaisin. Niin, eihän tässäkään kommentissa ollut mitään järkeä eikä palvellut aloittajaa, mutta tän kerran.. Ja itse pikkaan jokaisen nuotin, sen verran hidas tempo. "Musamaailma myynyt Jacksoneita? .. Tämä on sitten tapahtunut joskus 70-luvulla varmaan." -M4ss3 m/ |
Chunga 20.01.2009 19:33:21 | |
---|
joka kielellä(ja kieliyhdistelmällä) on eri soundi, jos haluaa kopioida alkuperästä, kannattaa kuunnella siitä ja miettiä miten se on soitettu. ei voi mennä pieleen! |
Eddie 20.01.2009 19:59:57 (muokattu 20.01.2009 20:00:22) | |
---|
Niin, eihän tässäkään kommentissa ollut mitään järkeä eikä palvellut aloittajaa, mutta tän kerran.. Ja itse pikkaan jokaisen nuotin, sen verran hidas tempo kahdeksasosanuoteilla. Öö... Muistaakseni toi kuvio oli trioleina. Kannattaa ehkä koittaa reenata toi kuvio myös sillä itselle vaikealta tuntuvalla tavalla, ettei tarvi sitten myöhemmin koittaa vältellä tiettyjä kuvioita esim. improillessa. Ostetaan soittotaito. |
Trendkeel 20.01.2009 23:14:54 | |
---|
Öö... Muistaakseni toi kuvio oli trioleina. Näinhän se on juu, mietin vielä että mitäs aika-arvoa olisi ja laskin kyllä "yy-kaa-koo kaa-kaa-koo" jne. mutta eihän se tietenkään juolahtanut. Tyhmä minä. "Musamaailma myynyt Jacksoneita? .. Tämä on sitten tapahtunut joskus 70-luvulla varmaan." -M4ss3 m/ |
magister 21.01.2009 07:36:05 | |
---|
Kiitos kiitos, kyllä näistä kommenteista on ihan hyötyä - jos yleinen mielipide ei ole kovin vahva niin siiitä sitten tietää että voi aika vapaasti hakea oman tapansa tehdä. Itse olen täysijärkinen, mutta mielikuvitusystäväni ovat sekopäitä. |
Minushuman 21.01.2009 12:00:16 | |
---|
Muistaisin nähneeni jonkun Metallican live vetäisyn jossa olisivat Maidenistin mainitsemalla tavalla 12. nauhalta veivanneet. Em. tapa on mullekin luontevin. "Darkest motherf****r on the planet - Just so close to death I know I am it." |
calf 21.01.2009 14:04:33 | |
---|
Sama kieli, sama saundi. Eri kieli, eri saundi. There are no wrong notes |
pietari-poika 24.01.2009 13:02:52 | |
---|
Tuo jälkimmäinen on sikäli parempi, että alternate-pickingillä plektran iskut saa aina siihen suuntaan, missä seuraava kieli on. Eli ei tule sellaista, että pikkaa vaikka D-kieltä ylöspäin ja seuraava kieli onkin G, joka on eri suunnassa. ESP Horizon FR-2 |