Aihe: Pikkauksen tiedostaminen 1 | |
---|---|
![]() 27.12.2008 22:19:04 | |
Olen kiinnostunut pikkaustekniikastanne; hoituuko homma täysin automaattisesti, vai mietittekö pikkauskuvionne jollain tasolla? Soittaessa ei toki ehdi juuri ajatella, mutta suunnitteletteko jotenkin oikean käden "tehtävät" kappaleen aikana? Kysymys liittyy ongelmaan joka minulla on: itselläni pikkaus hoituu täysin automaattisesti, enkä pysty mitenkään soittaessani kontrolloimaan sitä, miten pikkaaminen toimii. Hitaasti soitettaessa ongelmaa ei ole, mutta nopeasti soittaessa vaistonvaraisuus ei ole hyvä asia, koska olen huomannut että en pysty pitämään tasaista alternate-pikkausta, vaan käteni pyrkii tietyissä kohdissa tekemään peräkkäisiä up- tai down-pikkauksia. Tuntuu kuin kädellä olisi oma tahto, aivan kuin se pyrkisi tekemään jatkuvasti economya, mutta menestyen siinä huonosti, koska "käden tekemät päätökset" eivät aina ole soiton sujuvuuden kannalta edullisia. Uskon myös, että tarkkaillessani pikkaustekniikkaani se ei toimi tällä vaistonvaraisella tavalla aivan sataprosenttisesti, jolloin sen analysointikin vaikeutuu. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta, että suunnittelisin jotenkin plektrankäytön erikseen. Itse ainakin opetellessani uutta kappaletta harjoittelen vain vasemman käden sormituksia, oikea käsi seuraa automaattisesti perässä. Pitäisikö vain alkaa itsepäisesti opettamaan kättä alternatelle? Se tuntuu todella luonnottomalta, ja ennen kuin huomaankaan, käsi tikkaa jo aivan omia kuvioitaan. | |
![]() 27.12.2008 22:46:36 (muokattu 27.12.2008 22:49:01) | |
Itse tiedostan pikkausta ja harjoitan sitä ihan tiedostaen. Rentoa pikkausta, jäykkää pikkausta, pelkkää downpikkausta jne. Varsinkin tuota downpikkausta harjoitan ihan tiedostaen. Tottakai kappaleissa pikkausta vaihtamalla saat erilaisia säfääreitä. Noh, tulipas hatara kirjoitus. Puhunko nyt edes samasta aiheesta : ) ,,/ Niklodeusum Darknium ,,/ | |
![]() 27.12.2008 22:58:53 (muokattu 27.12.2008 22:59:42) | |
Ihan automaattisesti se tulee, eikä sitä mieti enää yhtään. Lisäksi tuo oma pikkaustekniikka on kehittynyt melko jännästi niin, että pikkaan aika harvoin, yleensä vain joka kolmannen tai neljännen sävelen lähes kaikissa jutuissa missä ei pidä vaan samaa nuottia jyystää useamman kerran peräkkäin. Sävelten vaihdot tulee hoidettua siis joko slideillä tai hammerpulleilla ja mentyä sen yhden plektraniskun voimalla ennenkun pitää taas pikata. Ja alternatepikkausta on tullut käytettyä siitä asti, kun tajusi että näinkin voi tehdä. Onhan tuossa omat hyvät ja huonot puolensa. Aika hieman omaperäinen ja hyvä tatsi tuosta on kyllä kehittynyt. | |
![]() 27.12.2008 22:59:17 (muokattu 27.12.2008 23:03:25) | |
Puhunko nyt edes samasta aiheesta : ) Ehkä ei nyt ihan. Ongelmasta on hieman vaikea kertoa tarkemmin koska sen tarkkailu tehnee siitä hieman tiedostetumpaa. Otetaan esimerkki: E--4----4p2--0 Esimerkiksi tälläistä pätkää soittaessani uskoakseni pikkaan automaattisesti aina downstrokella, tosin en ole varma, onko kyseessä niinkään kyse soitetuista nuoteista kuin fraseerauksesta. Ainakin jos kahden nuotin välillä on selvä tauko, tuntuu luonnolliselta pikata nuo kaksi nuottia samalla tavalla. Tuo esimerkkinä käyttämäni melodianpätkä (vai voisiko sanoa likiksi) tuntuu kyllä menevän aina alaspäin pikkaamalla, vaikka yrittäisin soittaa sen hirmuisella nopeudella. Mutta ongelmaksi tämä siis muodostuu, koska ei ole nopesti soittaessa kovin taloudellista käyttää kolminkertaisia downstrokeja. | |
![]() 28.12.2008 14:49:22 | |
Itse asiassa teenkin edellämainitun sarjalla "alas, alas, ylös". Ei näköjään kannata luottaa näissä asioissa mielikuviin, vaan ottaa kitara käteen ja soittaa. | |
![]() 28.12.2008 15:42:55 | |
Pitäs treenata sitä ylöspikkaustakin. | |
![]() 28.12.2008 16:03:19 | |
Snowblindin kanssa samoilla linjoilla: suht omanlainen pikkaustyyli on ajan myötä kehittynyt, vaikka en ole koskaan pikkausta sen kummemmin oikeastaan miettinyt - "soittanut vaan". Itsekin käytän runsaasti erilaisia vasemman käden legato-tekniikoita ja enemmän tai vähemmän harkittuja kahden tai useamman kielen sweeppejä kun ne tuntuvat tilanteeseen sopivilta. | |
![]() 28.12.2008 20:37:22 (muokattu 28.12.2008 20:38:06) | |
Pitäs treenata sitä ylöspikkaustakin. Tässä saattaa tosiaan olla ongelma, ehkä käsi pyrkii tekemään enimmäkseen downstrokeja, koska se on luontevampaa. Tosiaan ylöspäin pikkaaminen on minulla aika hidasta, ei tulisi mieleenkään pikata kahta kertaa peräkkäin. Ehkä pitäisi kehittää sitä. Ehkä sitä legatoa voisi tosiaan lisätä hieman soittoon. Se tosin ei välttämättä tuota haluttua soundia. edit: hoono soomi | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)