cjomett 15.02.2009 16:47:46 | |
---|
Meillä olisi pojalla 9 v kova into opetella kitaran soittamista. Tällä hetkellä poika rimputtaa mun teräskielistä akustista. Kitara on liian suuri ja raskas soittaa. Olisiko sähkökitara ja millainen paras ratkaisu. Entä nailonkielinen kitara? Onko kokemuksia. Sähkökitarassa mietityttää lähinnä se, että homma menee helposti soundeilla kikkailuun ja soitto jää toisarvoiseksi. |
aalataur 15.02.2009 18:15:03 (muokattu 15.02.2009 18:15:36) | |
---|
|
vasili 15.02.2009 18:40:14 | |
---|
Suosittelen pitäytymään erossa kauppojen 150 - 300 euron paketeista. Ne sisältää usein huonolaatuista tavaraa ja soittointo kärsii siitä. Toimin itse sähkökitaransoiton opettajana ja olen huomannut, että halpispaketilla aloitettu soittoharrastus ei kestä monilla kauaa. Toisekseen, kukaan ei soita näillä loppuelämäänsä tai ainakaan kovinkaan pitkään: kamojen myyminen voi osoittautua ongelmaiseksi, eikä noista saa vaihdossa kovinkaan hyvin. En suosittele. Kannattaa tutustua käytettyjen soitinten valikoimaan musiikkiliikkeissä ja esim. muusikoiden.net torilla. Hyvä kitara aloittelijalle voisi olla hieman joku käytetty tele- tai stratocastertyylinen sähkökitara ja pikkuvahvistin, esim. Roland Cube. Tuollaisen paketin saa helposti 300 - 400 euroon ja se pesee laadussa helposti kauppojen liukuhihnapaketit. |
BigPapa 15.02.2009 19:28:45 (muokattu 15.02.2009 19:30:08) | |
---|
Lapsilla on yleensä pienet kädet, tälläisellä Squier Minillä ja MicroCubella pääsee alkuun http://www.bananasmusic.com/multimedia/4461/FullImage/4461.jpg The Squier Mini guitar is the 3/4-size version (22.75" scale length) of the Squier Bullet_ guitar, and makes an ideal travel guitar for players of all ages or first guitar for kids. This is not a toy, though! Three single-coil pickups, a fixed non-tremolo hardtail bridge and five-way switching make the Mini sound as cool as it looks.!!! Would you hold my hand
If I saw you in heaven
Would you help me stand
If I saw you in heaven
I'll find my way, through night and day
Cause I know I just can't stay
Here in heaven |
Carvel 17.02.2009 11:10:15 | |
---|
|
BigPapa 17.02.2009 11:31:56 | |
---|
Itseasiassa pikkuveljellä on samanmoinen ja ei se kyllä hirveen hyvin vireessä pysy. Mutta eiköhän sillä alkuun pääse. Mutta toi MicroCube on must. Se on niin lyhyt että vaidoin siihen pojalle heti 013 -052 setin....hyvin pysyy vireessä Would you hold my hand
If I saw you in heaven
Would you help me stand
If I saw you in heaven
I'll find my way, through night and day
Cause I know I just can't stay
Here in heaven |
Carvel 17.02.2009 12:08:04 | |
---|
Se on niin lyhyt että vaidoin siihen pojalle heti 013 -052 setin....hyvin pysyy vireessä Täytyypä kokeilla veljelle. Hänkin tais olla 9, mutta eipä se nyt oo ihan tulta ottanu alle se harrastus. Jos pitäis ihan kitara tunteja hälle. |
jyrki_i 18.02.2009 01:35:17 | |
---|
Toimin itse sähkökitaransoiton opettajana ja olen huomannut, että halpispaketilla aloitettu soittoharrastus ei kestä monilla kauaa. En usko tuohon "halpa vie soittohalut" -teoriaan. Aloitin halvimmalla mahdollisella Landolalla 25 vuotta sitten ja soitan edelleen. Soittointoon voi vaikuttaa sekin, että opettaja nyrpistää nenänsä oppilaan soittimelle. Se, että lakkaa käymästä tunneilla, ei tarkoita, että on lakannut soittamasta :-) Jos soittaminen loppuu soittimen takia, niin ao. henkilö ei ole alunperinkään kitaristiksi tarkoitettu. Kaikista kitaran ostajista ei vaan tule eikä tarvitse tulla kitaristeja. Olen aina tilaisuuden salliessa kokeillut halpiskitaroita ja niiden joukossa on ollut ihan yhtä soitettavia pelejä kuin merkkikitaroissakin. Jälleenmyyntiarvo on toki huonompi kuin kalliimmilla, mutta jos 120 eron kitaran myy 60 eurolla, niin eipä se keskivertoperheen taloudessa tunnu missään muitten harrastusten kustannuksiin verrattuna. |
HS 18.02.2009 18:38:05 | |
---|
Terve Nylon-kielinen Yamahan C40, eikä voi valinta kauheasti mennä metsään. Noita löytyy satasen pintaan monista musiikkiliikkeistä. Kovasti pienikokoiselle jampalle kävisi hyvin myös CS40, joka on 3/4 kokoinen. "Soita sillain... sillain... silleen niinku... sillain... ...hyvin". |
vasili 19.02.2009 15:02:44 | |
---|
En usko tuohon "halpa vie soittohalut" -teoriaan. Aloitin halvimmalla mahdollisella Landolalla 25 vuotta sitten ja soitan edelleen. Landolalla on hyvä aloittaa, erityisesti nailonkielisellä. Itsekin aloitin vastaavalla. Mutta moni haluaa heti kättelyssä sähkökitaran ja säröt täysille. Soittointoon voi vaikuttaa sekin, että opettaja nyrpistää nenänsä oppilaan soittimelle. Se, että lakkaa käymästä tunneilla, ei tarkoita, että on lakannut soittamasta :-) Jos soittaminen loppuu soittimen takia, niin ao. henkilö ei ole alunperinkään kitaristiksi tarkoitettu. Itse pyrin välttämään oppilaiden soitinten mollaamista. Tilanne on toinen, jos kitarasta aiheutuu jotain ihan fyysistä ongelmaa nuorelle kitaristille; mielestäni on opettajan velvollisuus valistaa tuollaisesta. Tällaista voi olla esim. liian leveä otelauta tai pahasti otelaudan reunan yli irvistävät nauhat, jotka voi pahimmillaan tehdä haavoja käsiin. Tuo nauhaongelmahan on aika yleinen, myös uusissa jenkkifendereissä. Viilaamallahan ongelmasta pääse, mutta usein joudutaan turvautumaan soitinhuollon ammattilaiseen, mikä ei ole ilmaista. Huonoista kitaroista saa kunnon remontilla monesti ihan kelvollisia, mutta kokonaiskustannusten summalla tai halvemmallakin voi löytää jo hyvän kitaran. Kaikista kitaran ostajista ei vaan tule eikä tarvitse tulla kitaristeja. Olen aina tilaisuuden salliessa kokeillut halpiskitaroita ja niiden joukossa on ollut ihan yhtä soitettavia pelejä kuin merkkikitaroissakin. Jälleenmyyntiarvo on toki huonompi kuin kalliimmilla, mutta jos 120 eron kitaran myy 60 eurolla, niin eipä se keskivertoperheen taloudessa tunnu missään muitten harrastusten kustannuksiin verrattuna. Totta. Ongelmallista vaan on se, että 120 euron kitaraa harva viitsi ostaa käytettynä. Vielä hankalammaksi homman tekee se, että pakettikitaroita alkaa jo pyöriä lähes jokaisen rivitalo-osakkeen nurkissa pölyyntymässä. |
pazi 05.03.2009 19:27:18 | |
---|
Mukava kuulla että lapsesi aloittaa jo näin aikaisin kitaran soiton =) Jos lapsellasi on samanlaiset tikkusormet kuin itsellänikin olin pienenä, ja normaali kitara on aivan liian suuri niin suosittelen lyhyt skaalaisia kitaroita aluksi esim. http://www.thomann.de/fi/ibanez_grgm21gbep_mikro.htm tai sitten ihan vaan normaalia aloitus-pakkausta vaikka f-musiikista jos et halua tilata mitään saksasta asti. (eka kitara kannattaa olla stratocaster mallinen, koska siinä on kielet lähempänä toisiaan, toisin kuin kitarassa missä on floikka. Ja muutenkin lapsi voi pottuuntua, jos joutuu virittelemään kitaraansa aina vibrakammmen venguttelun jälkeen!) boku no tama |
pazi 05.03.2009 20:08:04 | |
---|
Onko kokemuksia. Sähkökitarassa mietityttää lähinnä se, että homma menee helposti soundeilla kikkailuun ja soitto jää toisarvoiseksi. Juu, kannnatan myös jonkun multiefekti laitteen ostoa ellei, pikku-öööh matias? ole päättänyt esitellä soolojaan mummolle mikrocubella pienessä kerrostalossa 24/7. Itse treenaan boss-me50:llä johon vain plugataan kuulokkeet, kaapeli sekä laitetaan adapteri virtalähteeseen niin voi soittaa kaikkea laidasta laitaan. Kokemuksesta voin sanoa että cubet eivät ole tarkoitettu kuulokkeilla soitettaviksi. Saa väittää vastaan.. Kaikki virheet tekstissä ovat tahallisia.. |
pietari-poika 05.03.2009 20:14:37 | |
---|
HS: Terve Nylon-kielinen Yamahan C40, eikä voi valinta kauheasti mennä metsään. Noita löytyy satasen pintaan monista musiikkiliikkeistä. Kovasti pienikokoiselle jampalle kävisi hyvin myös CS40, joka on 3/4 kokoinen. Yamaha GL-1 on katsastamisen arvoinen. Itse omistan yhden. Se on siis ukulelen kokoinen (1/8) nailonkielinen kitara. Mulla on tällä hetkellä G-vireessä ja oikein kauniisti soi :D Maksoi 79€ ja mukana tuli pussukka johon tuo kätevästi sujahtaa. http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=99230436 |