Tuli tässä vain äsken skaaloja soitellssani, että mikähän on se "sääntö" oikean käden asennolle, koska näitä "sääntöjä" tai ehkä ennemmin suosituksia on niin monia niin ajattelin, että eiköhän oikealle kädellekkin pari löydy. Soittaessani käytän plektraa. Tähän mennessä kun olen soittanut yksittäisiä kieliä, niinkuin esimerkiksi skaaloissa tehdään, olen usein soittanut niin että nojaan oikeankäden oikean puolimaista reunaa kitaran tallaan. Sitten vain jostakin päähäni tuli ajatus että saattaisiko oikea käsi olla huonossa asennossa. Ei minulla mitään kipuja koskaan ole ollut, mutta ei sitä tiedä jos soittoasento on väärä niin milloin ne kivut iskee. Joten kokeilin sitten soittaa sillä tavalla etten nojannut kättä mihinkään vähän niinkuin silloin kun soittaa sointuja. Ja huomasin heti, että soittaminen on näin paljon raskaampaa, ja vartin soiton jälkeen ranne oli kipeä ja on itse asiassa vieläkin. Vaikka kipuja tulikin, se ei minulle välttämättä kerro että tämä "uusi" asento olisi huono, koska kivut voisivat johtua siitäkin, että kolmen vuoden "väärin" soittamisen jälkeen, uuteen tyyliin opettelu vain aiheuttaa kipuja. Niin että tahtoisin tietää onko sille oikealle kädelle jotain sääntöä ja mikä se on. |
Ainakin itsellä tarkkuus paranee ja tuntuu luonnollisemmalta soittaa, kun ottaa nimettömällä ja pikkurillillä tukea kielten alapuolelta kitaranrungosta. Ei sillä että tuo olisi jotenkin absoluuttisesti väärä tapa soittaa, mutta jossain konsalla ym. muodollisemmassa opetuksessa saisit noin tehdessäsi varmaan pitkin korvia. *hjymiö* "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |