Aihe: Plekran luisuminen
1
aoeu
01.02.2009 01:04:07
Ongelma on siis se, että plektra liukuu sormessa niin, että se menee ihan vinoon. Yläkielillä tätä ei kyllä juuri tapahdu. mutta kahdella alimmaisella kyllä. Varsinkin nopeassa sahauksessa voi plektra jo 10s olla vinossa. Olen koittanut tehdä plektraan pienijä viiltojakin grippiä vahvistamaan, mutta ei auta tarpeeksi. Mikä siis neuvoksi? Tuntuu, että soittaessa etusormi koko ajan vähän taipuu edes taas, onko tuo ihan normaalia?
blaekie
01.02.2009 01:36:40

Voi luoja, pidä kiinni ja purista siitä plektrasta, ja keskity oleelliseen , eli soittamiseen ei toi voi olla noin vaikeeta. Viillot olet tehnyt jo, sen pitäisi riittää, pikaliimaa sormiin sitten ehkä seuraavaksi, no ehkä ei sittenkään. ;-)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
aalataur
01.02.2009 10:19:22

Dunlop Gator Grip -plektrat pysyy mulla ainakin aika hyvin kädessä. Semmonen karhea pinta.
Apaas
01.02.2009 12:24:23

Minua rupesi ahdistamaan moinen uusavuttomuus.
WWW.UNHOPEDBAND.COM
aoeu
01.02.2009 22:41:51
Tuskin oikea keino ratkaista asia on käyttää jotain erikoisgrippi plektroja tai vaikka sitä liimaa sormissa :) Se mikä tässä_huolestuttaa on, että luisuminen viittaisi todella huonoon plektratekniikkaan. Soittaminen on tosiaan rasittavaa, kun koko ajan plektran asentoa pitää muuttaa ja se vie sitä nautintoa soittamisesta. Puristaminen nyt tuskin on oikea ratkaisu, eiköhän se vain rajoita liikkuvuutta?

Apaas mitä tarkoitat tässä tapauksessa uusavuttomuudella?
aalataur
01.02.2009 22:48:56

Tuskin oikea keino ratkaista asia on käyttää jotain erikoisgrippi plektroja tai vaikka sitä liimaa sormissa :) Se mikä tässä_huolestuttaa on, että luisuminen viittaisi todella huonoon plektratekniikkaan. Soittaminen on tosiaan rasittavaa, kun koko ajan plektran asentoa pitää muuttaa ja se vie sitä nautintoa soittamisesta. Puristaminen nyt tuskin on oikea ratkaisu, eiköhän se vain rajoita liikkuvuutta?

Kyllä sitä plekua oppii sopivasti puristamaan ajan mittaan, ei siinä muuta keinoa ole kun reeniä, reeniä. Luepas nuo ensiksi:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453&o=6
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453&o=23
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453&o=79
Apaas
02.02.2009 19:07:24 (muokattu 02.02.2009 19:15:23)

Apaas mitä tarkoitat tässä tapauksessa uusavuttomuudella?

Lähinnä sitä, että kyllä tuohon pitäisi ratkaisu löytää ihan itsekkin harjoittelemalla sillä plekulla soittoa. Jos ei riffin soitto onnistu etusormella, niin sitä sitten soittaa kahdella sormella. Jos ei pleku pysy kädessä, otteessa/asennossa on vikaa. Uusavuttomuutta se minusta on jos ei saa plekua pysymään kädessä.

En haluaisi lukeutua näihin jotka motkottaa hausta mutta onhans sekin tiettyä uusavuttomuutta (tai laiskuutta) jos ei sitä käytä.

Mutta joo, oli erittäin pahasti kärjistetty kommentti, anteeksi. Aloittelijat-palstalla saisi ehkä viksumpia kommentejä pulmaan kun täällä tämä minunkin herjaisu.

Itsellä ainakin oli kiinni siitä, että soitin nylonkielisellä akustisella aikaisemmin, ja sähkikseen siirtyessä oli kielten jäykkyydessä suuri ero. Kyllä se otteen jämäköittäminen oli ainoa ratkaisu, reenatessa sitä sitten löytää sen itselleen sopivat tyylin, niinkun yllä sanottiin.

Jos sun mielestä puristusvoima ei ole ratkaisu, niin veikkaisin, että sulla on ote huono eli plekua on liikaa näkyvissä. Sillon se tietysti helpommin lentää siitä kätösestä. Koitas vaikka laittaa sitä ihan vain pari millä näkyviin. Sahaukset ja pikkaaminen muutenkin helpottuu.
WWW.UNHOPEDBAND.COM
kimurantti1
02.02.2009 20:17:56
Aapas, on se hyvä että olet tuota mieltä. Eikö kannattaisi samantien lakkauttaa kaikki opettajien virat ja opastaa ihmiset pois uusavuttomuudesta?
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
Apaas
02.02.2009 21:34:05 (muokattu 02.02.2009 21:41:00)

Eipä tuohon alottajan ongelmaan ole opettajakaan apuna, hän on sitä mieltä että vika ei ole puristuksessa, eikä myös karheapintaiset plekut ole ratkaisu. Mikäs se ongelma sitten on.Asennon korjausta jo ehdotin. Kyllä mä uskon että asianomaava saa ongelman ratkaistua ilman opettajia, kun vaan reenaa. Äläkä yleistä, en mä ole tarkoittanut että jos ei opi soittamaan luistavasti ilman opettajaa, on uusavuton. Mun mielestä tää plekun sormissapysyminen vaan on sellainen asia jota ei opi kun soittelemalla.

Pyysin jo anteeksi vittuiluani, parempi olisi ollut pitää itsellään tää.

Eihän sitä runguiluunkaan ole opettajia tarvittu pyytää mutta jokainen meistä on silti mestari. Oppii sitä kun tarpeeksi haluaa.. ;)
WWW.UNHOPEDBAND.COM
Apricot
02.02.2009 22:54:14
Helppo homma. Plektraan tehdään pieniä reikiä, niin se pysyy paremmin sormissa. Kaupasta saa myös joitakin valmiiksi rei'itettyjä plektroja. Jos rei'ittää itse, niin se onnistuu joko terävällä veitsellä ("kirurginveitsi"), tai pienellä poralla (1 mm terä). Tai jollain sopivalla piikillä.
Kukkis 77
03.02.2009 08:43:37

Helppo homma. Plektraan tehdään pieniä reikiä, niin se pysyy paremmin sormissa. Kaupasta saa myös joitakin valmiiksi rei'itettyjä plektroja. Jos rei'ittää itse, niin se onnistuu joko terävällä veitsellä ("kirurginveitsi"), tai pienellä poralla (1 mm terä). Tai jollain sopivalla piikillä.

Meikä teki n. 5 mm reiän kolvilla keskelle plekua. Se oli ihan hyvä kun sen reiän reunoista tuli sellaiset oikein rypyliäiset. Hyvin pysy lapasessa. Tosin sitten se hävisi ja kolvikin on kateissa.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Krice
03.02.2009 11:41:14 (muokattu 03.02.2009 11:42:24)

Uusavuttomuutta se minusta on jos ei saa plekua pysymään kädessä.

Ehkä enemmänkin harjoittelun puutetta. Muistan itsekin, että oli samaa ongelmaa nuorempana kun aloittelin soittamista. Kyllä se siitä korjaantuu varmasti ajan kanssa. Ai niin, pinnaltaan karkeammat plektrat ei välttämättä poista itse asennossa tai soittotavassa olevaa ongelmaa, vaikka niistä voi olla jonkin verran apua.
msormune
04.02.2009 15:37:10
Mulla on vaikeuksia pitää plektraa suorassa talvisin, kun kylmä ja kuiva ilma kuivattaa myös sormet ja ote ei vain aina pidä.

Onneksi talvisin voi sitten pelata tietokonetta ja rakennella vahvistimia.
munkero
04.02.2009 21:14:05
Mulla on vaikeuksia pitää plektraa suorassa talvisin, kun kylmä ja kuiva ilma kuivattaa myös sormet ja ote ei vain aina pidä.

Onneksi talvisin voi sitten pelata tietokonetta ja rakennella vahvistimia.

Niin, tosiMIESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS ei voi rasvata käsiään...
Musiikkihan on hienoimmillaan suorittamista...
msormune
06.02.2009 15:28:05 (muokattu 06.02.2009 15:28:16)
Niin, tosiMIESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS ei voi rasvata käsiään...

No voi, mutta valitettavasti se ei paljoa auta. Kyse ei ole pelkästään kuivuudesta, vaan sormen päät muuttuvat koviksi ja koppuraisiksi.
Spike
06.02.2009 17:48:56
Sitä vartenhan käsivoiteet on, kovettumiin ja kuivalle iholle...
Look! I can play E5! I must be a fucking Mozart!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)