Aihe: Perusasiat kuntoon 1 | |
---|---|
![]() 13.01.2009 12:49:41 | |
Tässä sitä on jonkun aikaa soiteltu mutta tuntuu että ne perusasiat on silti jääneet huonolle laidalle. Tekniikkapuolella nääs. Ensinnäkin tuo plekukäsi: a) Käsi nyrkissä tallan päällä b) Käsi kokonaan avoinna tallan päällä ilman tukea c) Käsi kokonaan avoinna tallan päällä tukien pikkurillillä d) Käsi kokonaan avoinna ilmassa ottaen tukea pikkurillillä f) Vähän avoinna muttei kokonaan nyrkissä, tukien tai ilman f) Oikeaoppinen tapa(?) Millä noista sitä nyt kannattaisi aloittaa oikea treenaaminen? Tähän mennessä tuo soitto on ollut vain soittelua ilman mitään huomiota tekniikkaan. Eli AIVAN alottelijavaiheesta on päästy, ja nyt olisi aika rueta töihin ja korjata se tekniikka. Olen soittanut tähän asti käsi nyrkissä, mutta olen yrittänyt opetella soittamaan käsi avonaisempana. Tässä ongelma taas tulee siinä että muut sormet kuin etusormi ovat aivan tikkuina. Jotenkin tuntuu että kitarointi on pirun vaikeaa jo johtuen siitä että omaan suht pienet kädet. Toiseksi tuo alternative vs. downpicking Yleisesti ottaen (hevanderin mätössä lähinnä), milloin käytetään mitäkin. Jos nopeus sallii, downpicking? Sahauksessa alternative nyt on aika selkeä vaihtoehto. Otetaan nyt lyhyt esimerkki vielä, jotta saan vähän tuntumaa asiaan: D-9--9-8-7--7-8-9--9---------- G--------------------10-7--7-- Tuo on tollanen rautalankaiskelmämikälieriffi, mutta onko väärin jos soittaa tuon alternativella? Vähän huono esimerkki, mutta pointtina oli siis milloin käytetään alternativea ja milloin pelkkää downpickingiä. Jos joku viitsii jelpata tälläisen kynnyksen yli niin olisin kyllä kiitollinen! | |
![]() 13.01.2009 12:59:22 | |
Jos nopeus sallii, downpicking? Toivottavasti taisteluareena pidetään tuolla: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=172995&o=20 | |
![]() 13.01.2009 13:55:30 (muokattu 13.01.2009 13:58:26) | |
Tässä sitä on jonkun aikaa soiteltu mutta tuntuu että ne perusasiat on silti jääneet huonolle laidalle. Tekniikkapuolella nääs. Ensinnäkin tuo plekukäsi: a) Käsi nyrkissä tallan päällä b) Käsi kokonaan avoinna tallan päällä ilman tukea c) Käsi kokonaan avoinna tallan päällä tukien pikkurillillä d) Käsi kokonaan avoinna ilmassa ottaen tukea pikkurillillä f) Vähän avoinna muttei kokonaan nyrkissä, tukien tai ilman f) Oikeaoppinen tapa(?) Millä noista sitä nyt kannattaisi aloittaa oikea treenaaminen? Paljolti varmasti henkilökohtaista kuten olet varmasti huippusoittajia tsekatessa huomannut. Itse huomasin, että käsi nyrkissä ja tallan päällä nopeasti soittaminen on helpointa. Pieni liike ranteesta tulee silloin luonnollisemmin ja myös tarkkuus on parempi. Lisäksi ranne asettuu siinä luonnollisimpaan asentoonsa eikä minkään kannattelemisesta tule mitään jännityksiä minnekään. Tarkoitan siis samanlaista tyyliä kuin tässä videossa Paul Gilbertillä http://www.youtube.com/watch?v=xCsLV5jdWzI . Tuo on tollanen rautalankaiskelmämikälieriffi, mutta onko väärin jos soittaa tuon alternativella? Vähän huono esimerkki, mutta pointtina oli siis milloin käytetään alternativea ja milloin pelkkää downpickingiä. Ei ole väärin. Soittaa kukin millä haluaa ja pystyy. | |
![]() 13.01.2009 16:11:23 | |
Olen soittanut tähän asti käsi nyrkissä, mutta olen yrittänyt opetella soittamaan käsi avonaisempana. Tässä ongelma taas tulee siinä että muut sormet kuin etusormi ovat aivan tikkuina. Älä jännitä. Tai soita käsi nyrkissä, jos tuntuu paremmalta, mutta älä jännitä silloinkaan kättä, vaan soita rennosti. Jotenkin tuntuu että kitarointi on pirun vaikeaa jo johtuen siitä että omaan suht pienet kädet. 24,75"-skaala sopii paremmin pienikätisille ja sitäkin pienempiä löytyy. | |
![]() 13.01.2009 16:34:29 | |
Ite pidän kättä ikään kuin nyrkissä, mutta rennosti, en purista sitä millään tavoin. Pleku on kahden tai kolmen sormen välissä, riippuuu vähän, mitä soitan. | |
![]() 13.01.2009 16:46:16 | |
Älä jännitä. Tai soita käsi nyrkissä, jos tuntuu paremmalta, mutta älä jännitä silloinkaan kättä, vaan soita rennosti. Teinpä vielä syväanalyysia asiaan liittyen. Miten suuressa kulmassa tuo etusormi olisi kohtuullinen? Jos se on lähes kokonaan taittunut ("sykkyrällä" :) tuntuu että muut sormet ovat silloin eniten jännitystilassa = tikkuina. Jos taas kasvatan kulmaa n. 90 asteen kieppeille, etusormen pää tuppaa jäämään vähän yli, ja välillä se ottaa kiinni kieliin. Eli minkäslaista kulmaa te ton etusormen suhteen suositte? Pari havainnollistavaa jpg:tä http://xs135.xs.to/xs135/09032/test_002789.jpg http://xs135.xs.to/xs135/09032/test_001577.jpg | |
![]() 13.01.2009 17:06:19 | |
Teinpä vielä syväanalyysia asiaan liittyen. Miten suuressa kulmassa tuo etusormi olisi kohtuullinen? Jos se on lähes kokonaan taittunut ("sykkyrällä" :) tuntuu että muut sormet ovat silloin eniten jännitystilassa = tikkuina. Jos taas kasvatan kulmaa n. 90 asteen kieppeille, etusormen pää tuppaa jäämään vähän yli, ja välillä se ottaa kiinni kieliin. Eli minkäslaista kulmaa te ton etusormen suhteen suositte? Pari havainnollistavaa jpg:tä http://xs135.xs.to/xs135/09032/test_002789.jpg http://xs135.xs.to/xs135/09032/test_001577.jpg Mulla oli joskus käsi juurikin samalla lailla kun tuossa vika kuvassa. Rupesin sitten vaihtamaan sitä plekunpitoasentoa tuohon ylläolevaan ja ensimmäiset pari viikkoa sai vääntää toisella kädellä sitä etusormea siihen, ja samalla huolehtia muiden sormien rentoudesta. Kyllä se alkaa luonnistua treenillä, pitäisi ainakin. Eri asia onkin sitten, onko tuosta tekniikan vaihdosta hyötyä, itselläni soitto kyllä luonnistuu uskoakseni paremmin, kuin jos olisin pysynyt vanhassa. Kokeile ihmeessä pitää etusormea sykkyrällä, mutta noinkin pieneen asiaan totuttautuminen vaatii aikaa:D | |
![]() 13.01.2009 17:12:14 | |
Eli minkäslaista kulmaa te ton etusormen suhteen suositte? Koska ihmiset on erilaisia, niin tuohon tuskin lienee mitään absoluuttista totuutta. Kokeile mikä sulle itelles toimii parhaiten. Pääpointti ois kuitenkin käsittääkseni vähän niinku siinä, että paikat on rentoina ja pikkausliike syntyy ranteessa. Luulisin, että tuollaiset yksityiskohdat ovat aika pitkälti ihan yksilökohtaisia juttuja, että mikä toimii parhaiten. Jos kokeneemmilla soittajilla on näihin mun lätinöihin jotain nokankoputtamista, niin valistakaa ihmeessä, jos sitä vaikka oppis jotain uutta. "tietenkin voit katsoa googlesta tai wikipediasta jos sieltä löytyisi, että millaista soittoa tulee jos imppaa muutaman keuhkarin vaikka auton bensiinirööristä" - vili linnakoski | |
![]() 22.03.2009 17:07:42 | |
Otetaas vanha aihe uusiokäyttöön. Nykyään plekukäsi alkaa olemaan jo paremmassa kunnossa. Pääsin nyrkkityylistä eroon, mutta yks asia vaivaa vielä. Monissa opetusvideoissa opetetaan että plektra laitetaan etusormen päälle niin että se osoittaa poispäin etusormesta n. 90_ kulmassa. Omalla kohdallani tämä tyyli ei toimi, sillä etusormi ei ole tarpeeksi sykkyrällä. Tästä johtuen olen hieman soveltanut omaan tyyliin sopivammaksi, mutta onko tämä nyt miten "väärä" tyyli? Pitkällä aikavälillä jotain ongelmia mahdollisesti? Kameraa ei ole nyt saatavilla, joten Painttailin nykyisen tilanteen. :) http://xs537.xs.to/xs537/09120/huonoesim480.png | |
![]() 22.03.2009 19:11:53 | |
-R-: Otetaas vanha aihe uusiokäyttöön. Nykyään plekukäsi alkaa olemaan jo paremmassa kunnossa. Pääsin nyrkkityylistä eroon, mutta yks asia vaivaa vielä. Monissa opetusvideoissa opetetaan että plektra laitetaan etusormen päälle niin että se osoittaa poispäin etusormesta n. 90_ kulmassa. Omalla kohdallani tämä tyyli ei toimi, sillä etusormi ei ole tarpeeksi sykkyrällä. Tästä johtuen olen hieman soveltanut omaan tyyliin sopivammaksi, mutta onko tämä nyt miten "väärä" tyyli? Pitkällä aikavälillä jotain ongelmia mahdollisesti? Kameraa ei ole nyt saatavilla, joten Painttailin nykyisen tilanteen. :) http://xs537.xs.to/xs537/09120/huonoesim480.png Kyllä toi näyttäis ihan "oikeelta" otteelta, tärkeintä on, että pikkauksessa käsi ei väsy ja tuntuu luonniselta soittaa | |
![]() 22.03.2009 21:02:56 (muokattu 22.03.2009 21:05:08) | |
Samalta näyttää plekukäden asento kuin minulla. Paitsi että muut sormeni ovat useimmiten enemmänkin nyrkissä (ei kuitenkaan puristamalla vaan rennosti). Tuosta downpickingistä mistä aiemmin oli, itse pyrin vetämään kaiken minkä pystyn downstrokella. Tällöin simppelitkin jutut tuovat mukavasti haastetta. Mutta jotkut väittävät että upstrokella saa ihan samanlaisen soundin kun vaan tarpeeksi treenaa. Ideaali kai olisikin, että upstroke olisi mahdollisimman tasavahva downstroken kanssa. E: Vielä kun tarkemmin katsoin, niin sulla tuo peukalo tulee ehkä vähän enemmän yli etusormesta, kuin mulla. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)