Aihe: Economyn ja sweeppauksen yhteys?
1
aalataur
22.05.2009 20:14:55

Olen koettanut aloitella sweeppaamista. Aloin miettiä, että eikös economy pickingin opettelu tue tavallaan sweeppaamista ja päinvastoin? Itse en koskaan ole edes yrittänyt economya, aina vaan alternatella. Economy tuntuu hirveän vaikealta, sen ymmärrän että sweepissä käänetään plekua vähän helpottamaan sen liikkumista kieleltä toiselle, jolloin saadaan yhtenäinen yksi liike ja monta säveltä, mutta mitenkäs economyssa kun välillä pitäisi pikata vastakkaiseenkin suuntaan D-U-D D-U-D? Eihän siinä mitään pysty kallistelemaan? Hallitseeko hyvät sweeppajat aina myös economyn? Vai onko ne kaksi ihan erillistä tekniikkaa?
laakeri
22.05.2009 20:57:25 (muokattu 22.05.2009 20:59:21)
En sweeppaa enkä economy-pikkaa, mutta eikös sweeppaus vaadi taitoa enimmäkseen vasemalta kädeltä, kun taas economy on pikkauskäden homma. Tietysti sweeppauskin vaatii vasemman ja oikean käden synkkaa, joten kai tekniikat tukevat toisiaan. Mutua.
oiva tumpeloinen
22.05.2009 21:04:40
http://guitarfanclub.fi/Emagazines/EMag307/flash.html#/76/

Siinä Rapu kertoo jonkin verran aiheesta. Aiemmassa numerossa on lisää, jos jostain saat käsiisi.
aalataur
22.05.2009 22:13:16 (muokattu 22.05.2009 22:13:35)

laakeri: En sweeppaa enkä economy-pikkaa, mutta eikös sweeppaus vaadi taitoa enimmäkseen vasemalta kädeltä, kun taas economy on pikkauskäden homma. Tietysti sweeppauskin vaatii vasemman ja oikean käden synkkaa, joten kai tekniikat tukevat toisiaan. Mutua.

Kyllä sweeppaus vaatii myös oikean käden tarkkuutta, koska eihän se voi olla mikä tahansa huitaisu vaan pelkun pitää liikkua juuri oikealla nopeudella ja sulavasti, niin että äänet syttyvät soimaan rytmillleen. Mulle on paljon vaikeampaa tuo oikea käsi sweeppauksessa. Ja economyssa D-U-D-D-U-D mentäessä asteikkoa ylöspäin kolme nuottia kieleltä, jokainen alaspikattu kohta (lukuunottamatta ensimmäistä iskua) on oikeastaan vaan kahden kielen sweeppi.
Viski
22.05.2009 22:21:43
Kyllä tukevat toisiaan. Itselläni sweepit tuntuivat luontevilta todella nopeasti kun aloitin soittelun puhtaalla economylla (itseasiassa luulin sitä aika pitkään alternateksi :D). Sweepeissä ei juuri tarvi vääntää plekua kulmaan kuhan opettelee vetämään aivan sillä plekun kärjellä.

Alkuun tuntuu se economy varmasti vaikealta, kun tuntuma alternateen on melko erilainen. Minulla meni alternaten opetteluun kunnolla selkärankaan n. pari kk todella aktiivista harjoittelua, eli kärsivällisyyttä pitää löytyä. Nykyään pystyn soittamaan kummalla tekniikalla haluan, mutta alternatea suosin melkein kaikessa.

Ensin kannattaa se oikean käden liike opetella mahdollisimman tasaiseksi ja sen jälkeen homma on lähinnä otelautakädestä ja synkasta kiinni. Sweeppaus tosiaan on pikkauskädelle melko helppo tekniikka.
aalataur
22.05.2009 22:32:19

Viski: Sweepeissä ei juuri tarvi vääntää plekua kulmaan kuhan opettelee vetämään aivan sillä plekun kärjellä.

Aijaa. :o Joskus kuullut että jotkut oikeen "uittavat" plekua syvällä kielien välissä sweepatessaan. Vai muistankohan ihan väärin..
hullu_ukko
22.05.2009 22:47:02
aalataur: Aijaa. :o Joskus kuullut että jotkut oikeen "uittavat" plekua syvällä kielien välissä sweepatessaan. Vai muistankohan ihan väärin..

Kuulostaa kyllä aika oudolta tuo syvällä kielten välissä uittaminen. Kokeilin, alaspäin lakaistessa toimi keskitempoon saakka ihan hyvin, ylöspäin lakaistessa tökki jo noilla hitaimmillakin tempoilla aika pahasti. Itse suosin juurikin plektran pitämistä pienessä kulmassa kieliin nähden...

Economyn ja sweeppauksen yhteys... No, se on melko vahva, kuten edellä jo mainittiin. Mun pikkaus oli pitkään jotain kummallista economyn ja voimakkaan downstroken ristisiitosta, alternaten olen opetellut tuon rinnalle vasta myöhemmin. Nykyään mun suosikkitekniikka soolojen soitossa onkin nimenomaan sweep picking (ylikäytän sitä, kamala tekniikka siinä mielessä, että sitä tulee viljeltyä kaikkialle ihan vahingossakin) ja mä olen aina ihmetellyt, miksi sitä pidetään niin vaikeana ja erityisesti hevipiireissä arvostettuna tekniikkana... Kyllä mulle paljon hankalampia juttuja ovat olleet nopeat juoksutukset, joissa jokainen nuotti pitäisi pikata...
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Et varmaa ole ainoa, mutta mielestäni sinä olet aina ollut mnetin vittumaisin jätkä.-trashjones
pietari-poika
22.05.2009 22:59:48
Kyllä mulle paljon hankalampia juttuja ovat olleet nopeat juoksutukset, joissa jokainen nuotti pitäisi pikata...

Mulla menee täysin päin vastoin. Pikkaus sujuu ihan ok, 16-osatrioleita tempoon 90-100 saan menemään. Sweeppaus ei mene sitten millään. Ja nimenomaan toi plektrakäsi on se joka siinä sweeppauksessa on hankala.

---------12-12-------------12-12-------------12-12------------
------13-------13-------13-------13-------13-------13---------
---14-------------14-14-------------14-14-------------14-14-- jne...

Totakaan en saa kunnolla menemään plekukädellä tasaisesti. Erityisesti tuo suunnanvaihdos tuo ongelmia. Ja lisänä se (kuten toisessa topikissa totesin), että tuo ylempi harjoituskaan ei oikeastaan ole mitään musiikkia joten siihen kyllästyy harvinaisen nopeasti...
Ylläoleva on silkkaa mutuilua eikä sitä pidä ottaa vakavasti.
aalataur
22.05.2009 23:21:00 (muokattu 22.05.2009 23:25:06)

kyllästyy harvinaisen nopeasti...

Ite löysin yhdestä Gilbertin videosta simppelin mutta aika hyvän kuuloisen sweeppitreenin:

e--15-13-15-12----------------------------12-
h-----------------13---------------------13----
g---------------------12-------------12--------
d-------------------------14-12-14------------

Tuo sillein että alussa pikataan alternatella aloittain alaspäin ja siirtyminen 4. ja 7. nuottien välillä sweepillä. Vastaavasti 4 viimestä nuottia sweepillä. Tossa on hyvä se että välillä tulee alternatea niin plekukäsi ei mene mitenkään kummalliseen asentoon, kun pitää välillä aina palata tuttuun alternateen. Eihän se oikurin "tyyli" saisi kai hirveesti muuttua...
hullu_ukko
22.05.2009 23:50:58
pietari-poika: Mulla menee täysin päin vastoin. Pikkaus sujuu ihan ok, 16-osatrioleita tempoon 90-100 saan menemään. Sweeppaus ei mene sitten millään. Ja nimenomaan toi plektrakäsi on se joka siinä sweeppauksessa on hankala.

---------12-12-------------12-12-------------12-12------------
------13-------13-------13-------13-------13-------13---------
---14-------------14-14-------------14-14-------------14-14-- jne...

Totakaan en saa kunnolla menemään plekukädellä tasaisesti. Erityisesti tuo suunnanvaihdos tuo ongelmia. Ja lisänä se (kuten toisessa topikissa totesin), että tuo ylempi harjoituskaan ei oikeastaan ole mitään musiikkia joten siihen kyllästyy harvinaisen nopeasti...

Tuo on kyllä todella tylsä harjoitus ja harvemmin tuollaiselle sweepille edes on käyttöä. Itse olen tuollaisen johonkin mathcore-riffiin ujuttanut vähän muunneltuna versiona tosin.

Itsehän mä olen arvostanut harjoituksena paljon esimerkiksi Megadethin À Tout le Monden soolon lopettavia arpeggioita.

http://img32.imageshack.us/img32/1717/atoutlemonde.jpg

tai sitten jotain tämmösiä:

http://img188.imageshack.us/img188/6779/homosweep666.png
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Et varmaa ole ainoa, mutta mielestäni sinä olet aina ollut mnetin vittumaisin jätkä.-trashjones
pietari-poika
23.05.2009 13:50:02
aalataur: Ite löysin yhdestä Gilbertin videosta simppelin mutta aika hyvän kuuloisen sweeppitreenin:

e--15-13-15-12----------------------------12-
h-----------------13---------------------13----
g---------------------12-------------12--------
d-------------------------14-12-14------------

Tuo sillein että alussa pikataan alternatella aloittain alaspäin ja siirtyminen 4. ja 7. nuottien välillä sweepillä. Vastaavasti 4 viimestä nuottia sweepillä. Tossa on hyvä se että välillä tulee alternatea niin plekukäsi ei mene mitenkään kummalliseen asentoon, kun pitää välillä aina palata tuttuun alternateen. Eihän se oikurin "tyyli" saisi kai hirveesti muuttua...

Muuntelin tuota hieman:

E---15-13-15-12--------------------12-13-----
H----------------13--------------13------------
G--------------------12--------12---------------
D-----------------------14-14-------------------

Nyt tuo sopii minulle ehkä paremmin, kun joka nuotin voi pikata niin että aina seuraava kieli on siellä oikeassa suunnassa. Ongelma tossa on vaan se että neljännen nuotin kohdalla ei aina muista aloittaa sitä swiippiä vaan sekin menee sillä alternate-tyylillä. No, kaippa tästä viisastun metronomin avustuksella.
Viski
23.05.2009 14:17:13
Ongelma tossa on vaan se että neljännen nuotin kohdalla ei aina muista aloittaa sitä swiippiä vaan sekin menee sillä alternate-tyylillä.

Se tehdään aluksi niin hitaasti, ettei unohdu. Vaikka yksi nuotti minuutissa jos on tarvis. Miten tämmöset perusasiat tuntuu olevan niin vaikeita..

No, kaippa tästä viisastun metronomin avustuksella.

Se metronomi ei opeta mitään vaan se auttaa ajoituksen pitämisessä. Alussa kun opettelee jotain uutta juttua niin mun mielestä metronomi on aivan turha. Sitten kun sen jutun on saanut kunnolla lihasmuistiin niin voi alkaa runkkaamaan sen metronomin kanssa.
pietari-poika
23.05.2009 15:01:42
Sitähän juuri tarkoitan että otan ensin hitaasti, jotta opin tuon vaihdoksen alternatesta sweeppaustyyliin. Tai no, enhän mä osaa sweepata joten ei mulla mitään sweeppaustyyliä ole. :D Treenaamaan->
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)