Suuntila 21.05.2009 19:30:37 | |
---|
Joo.. Eli tarvitsisin hyviä sivuja tabulatuureihin. Minulla on ollut kitara n. puoli vuotta ja olen melko aktiivisesti soittanut. Mutta en löydä mistään kunnollisia tabulatuureja. Joten voisiko joku kertoa minulle sivuja. |
Koivulahti 21.05.2009 19:34:02 | |
---|
Suuntila: Joo.. Eli tarvitsisin hyviä sivuja tabulatuureihin. Minulla on ollut kitara n. puoli vuotta ja olen melko aktiivisesti soittanut. Mutta en löydä mistään kunnollisia tabulatuureja. Joten voisiko joku kertoa minulle sivuja. Muistaakseni niitäkään ei saa levitellä ja jakaa (kuten ei sanoituksiakaan) ihan noin vaan. Joku aika sitten joku tuttava esitteli kuitenkin mulle palvelua, jossa on nuotteja, tabulatuureja, instrumentaalipohjia treeniä varten etc, etc. mutta en muista millään että mikä sen saitin nimi oli. |
teiv 21.05.2009 20:20:34 | |
---|
Huoh.. 911tabs.com |
pietari-poika 21.05.2009 22:16:16 (muokattu 21.05.2009 22:17:21) | |
---|
teiv: Huoh.. 911tabs.com Huomautan että läheskään kaikki ympäri nettiä löytyvistä tabeista eivät ole hyviä. Mutta toki niitä löytää usein mikäli biisi on kohtuu helppo ja on muutama eri vaihtoehto. UG:ssä ainakin monet bodomin tabit on täyttä roskaa. No ei ehkä ihan täyttä mutta monet harmoniat ja sävelkulut persiillään. |
aalataur 22.05.2009 00:11:17 | |
---|
Semmoista (ilmaista) sivua ei olekaan, missä olisi pelkästään hyviä tabeja. Melkeinpä aina niissä jotain virheitä on, ja melko suuri osa on aivan pitkin vittuja tehty. Mutta 911tabsia käytän itse... joskus tuurilla löytää heti laakista hyvän tabin. Ja ehdottomasti kannattaa tutustua ohjelmiin PowerTab ja GuitarPro, helpottaa huomattavasti oppimista. |
hullu_ukko 22.05.2009 02:12:30 (muokattu 22.05.2009 02:13:08) | |
---|
Parhaat tabulatuurit ikinä on niissä Metallican virallisissa(?) tabulatuuri/nuottikirjoissa. Kannattaa mennä kyselemään, jos löytyis paikallisesta kirjastosta. M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Et varmaa ole ainoa, mutta mielestäni sinä olet aina ollut mnetin vittumaisin jätkä.-trashjones |
d3monilaama 22.05.2009 15:32:55 | |
---|
hullu_ukko: Parhaat tabulatuurit ikinä on niissä Metallican virallisissa(?) tabulatuuri/nuottikirjoissa. Kannattaa mennä kyselemään, jos löytyis paikallisesta kirjastosta. Ite omistan Metallican Death Magnetic -tabikirjan ja ainoat virheet mitä mä oon löytäny on pari sointua jotka on merkitty dempatuiks vaikka todellisuudessa ne ei ole ainakaan oman korvan mukaan. Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista. |
Stone 22.05.2009 15:52:07 (muokattu 22.05.2009 15:56:44) | |
---|
Suuntila: Joo.. Eli tarvitsisin hyviä sivuja tabulatuureihin. Minulla on ollut kitara n. puoli vuotta ja olen melko aktiivisesti soittanut. Mutta en löydä mistään kunnollisia tabulatuureja. Joten voisiko joku kertoa minulle sivuja. Olen sanonut tämän ennenkin eli: kirjoita esim. googleen "biisin nimi" ja "tab", niin pitäisi löytyä. Käytä ensisijaisesti korvia ja tabuja kun menee yli hilseeni, mutta älä jää koukkuun. "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." |
hullu_ukko 22.05.2009 16:29:59 | |
---|
d3monilaama: Ite omistan Metallican Death Magnetic -tabikirjan ja ainoat virheet mitä mä oon löytäny on pari sointua jotka on merkitty dempatuiks vaikka todellisuudessa ne ei ole ainakaan oman korvan mukaan. Itse lainasin kaverilta ...And Justice for All -tabikirjaa, kun piti joku biisi ko. levyltä opetella. Sen kirjan tabit ainakin olivat 99% perseestä täysin järjenvastaisine sointuineen ja sormituksineen. Samaa trendiä muistaisin havainneeni myös ainakin Ride the Lightningin virallisessa tabikirjassa. M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Et varmaa ole ainoa, mutta mielestäni sinä olet aina ollut mnetin vittumaisin jätkä.-trashjones |
d3monilaama 22.05.2009 17:00:39 (muokattu 22.05.2009 17:05:14) | |
---|
hullu_ukko: Itse lainasin kaverilta ...And Justice for All -tabikirjaa, kun piti joku biisi ko. levyltä opetella. Sen kirjan tabit ainakin olivat 99% perseestä täysin järjenvastaisine sointuineen ja sormituksineen. Samaa trendiä muistaisin havainneeni myös ainakin Ride the Lightningin virallisessa tabikirjassa. Joo, latasin tossa vähän aikaa sitten Justicen tabikirjan PDF-tiedostona ja ne oli kyllä aivan kuten asian ilmaisit. Mutta liekö nuo sitten niitä "virallisia" kirjoja. Pitäisi joskus ihan mielenkiinnosta tilata se kirja tuolta Metallican virallisesta nettikaupasta ja katsoa minkälaista roskaa sieltä tulee. Mutta se Death Magnetic -kirja on ainakin omasta mielestä ihan 99,5% oikeaa tavaraa. E: Ainakin pikaisella kuvien selailulla tuolla kaupassa se DM-albumin kirja näyttäisi olevan eri kustantajalta kuin aikasisempien levyjen kirjat. Lisäksi siitä löytyy Artist Approved -merkintä, mutta on varmaankin eri asia mitä se todellisuudessa tarkoittaa. Vai tarkoittaako mitään. Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista. |
Zeeboo 23.05.2009 21:37:33 (muokattu 23.05.2009 21:41:35) | |
---|
hullu_ukko: ...Sen kirjan tabit ainakin olivat 99% perseestä täysin järjenvastaisine sointuineen ja sormituksineen. Samaa trendiä muistaisin havainneeni myös ... Alleviivataan nyt aluksi, että mulle on sama mistä itsekukin biisinsä opettelee. Jokaisen oma asia on haluaako opetella nuotit vai ei. Jos jonkun soitto toimii ja kuulostaa hyvältä, niin mulle on ihan yksi lysti vaikka asiat olisi opeteltu Sudenpentujen käsikirjasta. Nonniin. Tuo Hullu-ukon juttu pitää ikävän hyvin paikkansa. Joskus olen miettinyt, onko nuo tabit tehty niin, että ensin on notaatio ohjelmalla kirjoitettu nuotti/ laitettu sekvensseri nuotintamaan/ tms. Esim Sibelius - ja luulen että muutkin vastaavat - on sellainen softa ettei siihen ole rakennettu minkäänlaista älyä sen suhteen, millaiset sormitukset se tekee kun nuotti muutetaan tabiksi. Luulen, ettei nuotintaja/ tabintaja läheskään aina ole kitaristi, eikä varmaankaan tarkastuta sormitusten järkevyyttä. Tämä on varmaan yksi syy siihen että sormitukset sopivat jollekin anatomian ihmeelle paremmin kuin normisoittajalle. Sitten vuodatusta: Se, etten itse soita tabeista enkä myöskään kirjoita niitä on toisaalta sen "syytä", että aloitin soittamisen aika kauan ennen netin syntymistä. Mulla on taustalla kohtalainen määrä klassista, eikä tuolla konservatorioympäristössä oikein noihin tabeihin törmännyt... Myöhemmin kun sitten on kirjoittanut bändeille, niin puhaltajille ja kosketinsoittajille olisi ollut aikalailla turha tabeja tarjota. Edelleen: Ei nuotteja ole mikään pakko opetella, jos ei halua. Mutta: Tabeissa, ja varsinkin netti-tabeissa on tolkuttomasti virheitä (on niitä norminuoteissakin). Sormitukset niissä on aika usein syvältä - ja poikittain. Likikään aina niissä ei ole merkattuna aika-arvoja, joten uuden biisin opetteleminen ilman, että sitä voi samalla kuunnella tai että sen tuntee "juurimutineen" on vähän hankalaa. Siis: Nuottien tunteminen ja niistä soittaminen ei vielä tee kenestäkään toista autuaampaa: Mutta: Vaikka solfataidot eivät päätä huimaisikaan, niin nuotista näkee vähintään hehtaarilleen melodialinjan kulun (Auttaa aivan hemmetisti uuden biisin opettelua). Rytmien "näkeminen" auttaa rytmien lukemista/ soittamista. Jos sattuu kohdalle joku kusisempi jako, niin sen solfaaminen ainakin laimentaa sitä kusisuutta. Sävellajin/ modulaatioiden tunnistaminen ja biisin/ osan/ soolon/ yms:n sävelalueen tunnistaminen palkitsee (tavallisesti) järkevällä asemankäytöllä ja sen kylkiäisenä tulee järkevät sormitukset. (E: ne omat järkevät eivät välttämättä ole samat kuin alkuperäisessä, mutta ne saattaa olla just itselle parhaat) Nuo ovat itselleni perusteita sille, etten ole opetellut tabeista soittamista tai niiden kirjoittamista. Joo, saa olla huvittunut, mutta minä joutuisin tosiaan opettelemaan ne. Jos kirjoitan tai plokkailen jotain, niin mulle luontevinta on nuottien käyttö. Minä en ymmärrä joidenkin tuntemaa tabi-vihaa. Mutta toisaalta en myöskään nuottikammoa. Niihinkin kannattaa tutustua vaikka sillä perusteella, että niiden avulla saattaa tulla vielä paremmaksi soittajaksi. Tiedä vaikka oikein muusikoksi. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Stone 23.05.2009 22:08:18 | |
---|
Tabeissa, ja varsinkin netti-tabeissa on tolkuttomasti virheitä (on niitä norminuoteissakin). Sormitukset niissä on aika usein syvältä - ja poikittain. Likikään aina niissä ei ole merkattuna aika-arvoja, joten uuden biisin opetteleminen ilman, että sitä voi samalla kuunnella tai että sen tuntee "juurimutineen" on vähän hankalaa.
Siis: Nuottien tunteminen ja niistä soittaminen ei vielä tee kenestäkään toista autuaampaa: Mutta: Vaikka solfataidot eivät päätä huimaisikaan, niin nuotista näkee vähintään hehtaarilleen melodialinjan kulun (Auttaa aivan hemmetisti uuden biisin opettelua). Rytmien "näkeminen" auttaa rytmien lukemista/ soittamista. Jos sattuu kohdalle joku kusisempi jako, niin sen solfaaminen ainakin laimentaa sitä kusisuutta. Sävellajin/ modulaatioiden tunnistaminen ja biisin/ osan/ soolon/ yms:n sävelalueen tunnistaminen palkitsee (tavallisesti) järkevällä asemankäytöllä ja sen kylkiäisenä tulee järkevät sormitukset. (E: ne omat järkevät eivät välttämättä ole samat kuin alkuperäisessä, mutta ne saattaa olla just itselle parhaat). Pakko kysyä, kun olen aina miettinyt tätä nuotit vs. tabit asettelua. Itse yritän mahd. paljon plokata biisiä, jotta sävelkorva petraantuisi, mutta pattitilanteessa on "vilaistava" tabeista (mutta siis vain vilaistava)..noh, tuo oli toisarvoista. Mutta itseasiaan; eikös nykyään tabeissa (siis näissä kirjaston kirjoissa) ole myös aika-arvot merkittynä ja siinä yläpuolellahan on nuotit, joista nopealla treenauksella kuka vain oppii näkemään aika-arvot. Eli kyllähän tabeistakin silmäilemällä hoksaa biisin kulun, jos vain on oppinut lukemaan näitä aika-arvolla merkittyjä tabeja. Eikös? Itse en ole kuitenkaan mikään teoriaguru, joten en ala sinänsä väittelemään näistä. Osaan sinänsä nuotit, kun 10 v. soittotunneilla joutu niistä soittamaan ja sanon tämän vain omalta kohdaltani, että nuotit olivat totaalinen hidaste omalle kehitykselleni, koska aluksi olin koukussa niihin, koska soittimesta ei tullut mitään ulos ennenkuin sain nuotit eteeni ja seuraava vaihe oli sama, mutta tabien kanssa ja niistä piti vaan vieroutua (kiitos muusikoiden. netin). Itse suosin plokkausta niin paljon kuin mahd. ja hieman apuna tabeja, jos "ei todellakaan" muuten pääse eteenpäin. Mutta jokainen tyylillään..pääasia että soitto kulkee ja itse viihtyy. "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." |
Kampela77 28.05.2009 09:27:38 | |
---|
Ostin tässä juuri Best of Opeth-tabulatuurit (Hal Leonard) ja 15min silmäilyn perusteella löytyi mielestäni aika paljon virheitä, iso läjä epäselviä tapauksia, joista en tiedä onko tabulatuurit oikeassa vai olenko itse soittanut päin persettä ja jotain kummallisia sormituksia. Muutaman kohdan perusteella jäi myös epäilys, että tabulatuurien tekijä ei olisi tässäkään tapauksessa kitaristi. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
howlinwolf 28.05.2009 17:14:17 | |
---|
|
epi2 28.05.2009 17:19:24 (muokattu 28.05.2009 17:19:58) | |
---|
Guitar Pro on loistava, löytyy paljon parempia tabeja kun netistä, ja sillä voi myös kuunnella miten ne tabit menee. Tosin tämähän on maksullinen ohjelma, mutta näihin on kiertokeinot ;P Tosiaan, sitten niissä tabeissa on vielä usein basso ja rumpuraidat. |
-Cale 28.05.2009 19:10:43 | |
---|
epi2: Guitar Pro on loistava, löytyy paljon parempia tabeja kun netistä, ja sillä voi myös kuunnella miten ne tabit menee. Tosin tämähän on maksullinen ohjelma, mutta näihin on kiertokeinot ;P Tosiaan, sitten niissä tabeissa on vielä usein basso ja rumpuraidat. Tuxguitar lukee sekä guitar pro että powertab -tiedostot, ja on sitäpaitsi ilmainen. Ei ehkä aivan yhtä hyvä käyttöliittymältään kuin guitar pro. |
Vladi 28.05.2009 19:22:37 | |
---|
Pakko antaa ääni Guitar Prolle täältä. Parasta on juurikin se, että yksittäisen soittimen voi kuunnella, tempoa voi hidastaa harjoittelua ja mukanasoittoa varten ja jos haluaa nuotteja opetella ni tabit saa piiloon. Itse en enää noihin "paperiversio"-tabeihin koske, nimenomaan sen takia että niissä tuhlaantuu aivan liikaa aikaa jonkin sävelen ajoituksen ihmettelemiseen, kunnes voi todeta että sitä ei edes oikeassa kappaleen versiossa ole. Kyllä se siitä. |
sandelius 29.05.2009 10:06:06 | |
---|
epi2: Guitar Pro on loistava, löytyy paljon parempia tabeja kun netistä, ja sillä voi myös kuunnella miten ne tabit menee. Tosin tämähän on maksullinen ohjelma, mutta näihin on kiertokeinot ;P Tosiaan, sitten niissä tabeissa on vielä usein basso ja rumpuraidat. Ohjelma maksaa joku 60€. Ei ole paha nakki jos ohjelmaa vähänkin käyttää. |
elsewhere 29.05.2009 14:49:37 | |
---|
Guitar Pro on sinänsä hyvä softa, mutta tietokoneen ääressä kyhnöttäminen kitaran kanssa tuntuu ainakin minusta luonnottomalta ja virheellisiä on kyllä iso osa netissä pyörivistä GP-tabeistakin. Kunhan kokemusta hieman tulee, niin väittäisin että korvakuulolta biisin päälle soittaminen on oikotie onneen. Jos joka nuotti ei kohdalleen menisikään, niin tuleepahan omaa näkemystä mukaan, eikä tarvitse kuunnella Guitar Pron muovista kilkatusta. ~ Love broke out and I forgot it's war. |
Stone 29.05.2009 19:05:57 | |
---|
Kunhan kokemusta hieman tulee, niin väittäisin että korvakuulolta biisin päälle soittaminen on oikotie onneen. Jos joka nuotti ei kohdalleen menisikään, niin tuleepahan omaa näkemystä mukaan, eikä tarvitse kuunnella Guitar Pron muovista kilkatusta. Kukin tyylillään, mutta kuten asian ilmaisit, niin itse ehdottomasti samaa mieltä. "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." |