Aihe: Capo sähkökitarassa
1 2
puuvarasto
11.05.2009 22:57:41
Harrastaako oikeat kitaristit capoilua sähkökitaran kanssa? Mä olen välillä käyttänyt sitä voidakseni laulaa jatain "väärään" nuottiin kirjoitettua biisiä treenatessa. Joskus sillä saa homman toimimaan ja toisinaan koko biisiin tulee lähinnä kummallinen soundi.

Pieni, heikko- ja kankeasormisena tekisi välillä mieli laittaa D-vire ja capo 2. nauhalle ihan soittomukavuudenkin kannalta.
kimurantti1
11.05.2009 23:07:05 (muokattu 11.05.2009 23:13:27)
Jos halutaan avosointujen ja avointen kielten soundi korkeammassa vireessä, niin sitten. Harvoin sitä tulee käytettya pelkästään helpottamaan soittoa, ellei sitten ole jotain rämpynrämpyn komppibiisiä, joka on syystä tai toisesta pakko vetää esim. Eb-duurissa. Tai no oikeastaan tuotakin vain akustisella, en muista koskaan tehneeni sähkökitaralla.

Noista lyhyistä ja heikoista sormista, niin kyllä sähkökitaran (mahdollisesti 009- tai 010 -kielillä) pitäisi olla tarpeeksi kevyt soitettava kenelle tahansa normaalille ihmiselle. Toki se treenaamista vaatii, muttei pitäisi olla mahdotonta. Mm. mulla itselläni on oikeasti todella lyhyet nakit, eikä se ole ainakaan vielä osoittautunut sointusoitossa rajoitteeksi.
panadol
11.05.2009 23:44:24
Mieleen tulee lähinnä mahdollisuus toimia jossain avoimessa vireessä, muussakin sävellajissa kuin mihin raatsit kitarasi virityksen hilata.
arppah8
11.05.2009 23:58:25

Ainakin Opethin kitarakaksikko näkyy käyttävän capoja PRS-sähkiksissään Lamentations-DVDllä. Luulisin heidät laskettavan oikeiksi kitaristeiksi.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Johann Onn
12.05.2009 03:36:09
Harrastaako oikeat kitaristit capoilua sähkökitaran kanssa ?

Eihän sitä mikään laki (paitsi jos rokkipoliiseilta kysytään) kiellä. Tämä tuli eka mieleen: "Status Quo - Down Down". Francis Rossi:n soittamat jutut (vire: avoin-G) olisi ehkä hankalia, ilman capoa.

http://www.youtube.com/watch?v=bNPJuJSVmNA

Tietysti, aina löytyy niitä, joille muu kuin normaalivire on pelleilyä, puhumattakaan capon käytöstä.
Cucumber?
12.05.2009 13:36:06
No kyllä Capo helpottaa elämää jossain tapauksissa enkä näe mitään syytä olla sitä silloin käyttämättä. Avosoinnut on juurikin yksi syy. Niinhän jotkut vaihtavat kitaran virettäkin, tekeekö oikeat kitaristit sitten sitä ...Jaa'a...Lisäksi capoa voi käyttää kivasti demppinä. Sitä tietysti on hyvä miettiä milloin kannattaa mennä helpolla ja milloin ei. Jos aina turvautuu helppoon ratkaisuun niin tuskin kehittyy. Mutta mä en ole ole oikea kitaristi joten taidan puhua paskaa.
drlecter
12.05.2009 13:59:27

arppah8: Ainakin Opethin kitarakaksikko näkyy käyttävän capoja PRS-sähkiksissään Lamentations-DVDllä. Luulisin heidät laskettavan oikeiksi kitaristeiksi.

Windowpane biisissä välttämättömyys.
Hiekkaharjun Hendrix
12.05.2009 14:25:20
Kyllähän Peer Güntin Nikkikin käyttää capoa mm. Backseatissa. Tuossakaan biisissä se ei ole välttämättömyys, mutta helpottaa kyllä sormituksia huomattavasti.
"Laughter is loud when he tells nigger jokes with his mouth full of banana"
lxi
12.05.2009 15:10:07
drlecter: Windowpane biisissä välttämättömyys.

Joo, ja Hope Leaves taitaa myös mennä capo kakkosnauhalla. En sitten tiedä miksi näihin nimenomaisiin sävellajeihin on päädytty, äänialan vai helpomman soitettavuuden vai minkä vuoksi.
pekka
12.05.2009 21:49:56
Juha Torvinenhan käyttää aika paljon capoa.
Parasta ennen 27.3.1994.
leka
12.05.2009 22:07:02
Itse käytän soundin tai sormitusten takia.
Silloin taottava on kun leka on lämmin Kyse on vain siitä kuka takoo vikkelämmin
texjazz
12.05.2009 23:02:13 (muokattu 12.05.2009 23:20:43)

Hiekkaharjun Hendrix: Kyllähän Peer Güntin Nikkikin käyttää capoa mm. Backseatissa. Tuossakaan biisissä se ei ole välttämättömyys, mutta helpottaa kyllä sormituksia huomattavasti.

No ei näyttäysi tolla videolla kyllä käyttävän, vaan playbackihan toi: http://www.youtube.com/watch?v=36Da86uyArE joten reaalitilanteesta en ossoo sannoo.

Vaan tossa Nikki käyttää capoa:
http://www.youtube.com/watch?v=afKFreAraCQ&feature=related

Ja jos avosointuja tarvitaan, kuten tingle tangle popissa tyyliin Byrds. niin capoa usein tarvitaan.
Tai muut pitkätukkarämpyttäjät: http://www.youtube.com/watch?v=dYzVcFK4Ywc&feature=related
Älleh ellus allo nodhat.
Jucciz
13.05.2009 01:17:02
Jos biisin sävellaji edellyttää avosointujen helinää, rohkeasti vaan capoa kehiin. Vireen nostaminen on näinä aikoina erityisen piristävä vastaisku sille ainaiselle norsun piereskelylle ja drop-ö:ttämiselle.
Stone
18.05.2009 19:30:34

...kuten edellä monet muutkin eli avovireessä tapauskohtaisesti lähinnä. Normi vireessä tulee oikeastaan mieleen ainoastaan "paint It Black" (stones) missä tulee käytettyä ja senkin pystyy soittamaan ilman, mutta itsellä capon kanssa toimivampi kokonaisuus.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
Meisseli
18.05.2009 21:05:40

Jeff Buckley veti kans capolla ja slidesoittajat.
Myös keith richards soittaa käsittääkseni välillä.
Kauhee erikoismies
Carvel
19.05.2009 09:45:33
Joitain biisejä on vaan oikeasti helpompi laulaa kun laittaa sitä capoa 1-3 väliin.
"We cant stop here, this is bat country!"
aalataur
22.05.2009 00:07:28

Hiekkaharjun Hendrix: Kyllähän Peer Güntin Nikkikin käyttää capoa mm. Backseatissa. Tuossakaan biisissä se ei ole välttämättömyys, mutta helpottaa kyllä sormituksia huomattavasti.

Ilmankos on tuntunut niin pirun hankalta soittaa tuo biisi :D
PJS
22.05.2009 11:32:57

Itse ainakin huijaan säännöllisesti käyttämällä capoa hyväkseni säkkärinkin soitossa. Helpottaa paljon esim silloin kun on riffejä, joissa on taustalla "dronettava" avoin ääni tms. Ja kyllähän capon käyttö mahdollistaa erilaisia sormituksiakin, mikä taas kahden kitaran bändissä on silleen kivaa että kitaroiden sovittaminen tuntuu mielekkäämmältä.
Peace!
texjazz
22.05.2009 15:38:54

Itse asiassa kitara -ainakin meikäläisen- kuulostaa erilaiselta, kun siinä on capo. Avautuu uusia näkökulmia sointumaailmaan sen ainaisen EADGHE sijasta.
Älleh ellus allo nodhat.
padaa@dadaa!
31.05.2009 17:50:14

glx405: Itse asiassa kitara -ainakin meikäläisen- kuulostaa erilaiselta, kun siinä on capo. Avautuu uusia näkökulmia sointumaailmaan sen ainaisen EADGHE sijasta.

Itse käytän yleisemmin akustisen kanssa, mutta näin se on. Saa välillä ihan uudenlaista innostusta kun käyttää c:n g:n tai d:n muotoja jossain eri sävellajissa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)