Amron 18.02.2009 19:30:31 | |
---|
Oon just alkanu soittaan kitaraa ja oon huomannu, että ku alan soittamaan kolmee ylintä kieltä, ranne alkaa kramppaamaa. Onkohan tämä vain harjotuksen puutetta, ettei käsi oo vielä tottunu, vai onko ongelma tekniikassa? Kipu ei tuu ajan kanssa, vaan se iskee melkein heti, ku alkaa soittamaan ylempiä kieliä. |
Jermakki 18.02.2009 19:42:49 | |
---|
Viikon päästä ei pitäisi kipuja enään esiintyä ellei tekniikka oikeasti kuse. |
laakeri 18.02.2009 20:14:38 (muokattu 18.02.2009 20:19:43) | |
---|
Puhutaanko tässä nyt vasemman vai oikean käden tekniikasta? Itselläni väsyy aina plektrakäden hartia käyttäessäni paljon demppausta. En pääse ongelmasta eroon, joku lihas vain aina tuntuu jännittyvän demppaillessani, asennosta ja kitaran korkeudesta riippumatta. Tämän takia pystyn soittamaan dempattuja riffejä ehkä minuutin putkeen, sen jälkeen on lepuutettava kättä vähintään kymmenisen sekuntia. Melko ärsyttävää. Ai juu, eihän tämä ollutkaan minun ketjuni. Itselläni ei ainakaan mitään kipuja ollut aloittaessani kuin sormenpäissä, kuulostaa tekniikkavirheeltä. edit: tietysti voi myös olla, että ranteessasi on jotain "vikaa", jonka takia soittoasento ei sovi sille. Kokeile erilaisia soittoasentoja yms. |
varo 18.02.2009 20:44:40 | |
---|
Puhutaanko tässä nyt vasemman vai oikean käden tekniikasta? Itselläni väsyy aina plektrakäden hartia käyttäessäni paljon demppausta. En pääse ongelmasta eroon, joku lihas vain aina tuntuu jännittyvän demppaillessani, asennosta ja kitaran korkeudesta riippumatta. Tämän takia pystyn soittamaan dempattuja riffejä ehkä minuutin putkeen, sen jälkeen on lepuutettava kättä vähintään kymmenisen sekuntia. Melko ärsyttävää. Ai juu, eihän tämä ollutkaan minun ketjuni. Itselläni ei ainakaan mitään kipuja ollut aloittaessani kuin sormenpäissä, kuulostaa tekniikkavirheeltä. edit: tietysti voi myös olla, että ranteessasi on jotain "vikaa", jonka takia soittoasento ei sovi sille. Kokeile erilaisia soittoasentoja yms. mulla oli kanssa noita hartiakipuja joskus mutta koita "vapauttaa" käsi niin rennoksi kuin vain mahdollista. Tolla mä ainakin olen saanut demppiriffejä menee ja kivut pois.Pidä myös rento ote plektrasta, vain niin vähän puristusvoimaa kuin on välttämätöntä. etsitään kitaristia bändiin |
Krice 18.02.2009 21:11:07 | |
---|
Kipu ei tuu ajan kanssa, vaan se iskee melkein heti, ku alkaa soittamaan ylempiä kieliä. Tuossa pitää olla ranne jo melkoisessa jumissa valmiiksi, tai sitten kyse on jostain sairaudesta. Kyllähän tuota kannattaa jo käydä lääkärissä ihmettelemässä, ei vaan kuulosta normaalilta. |
nikoniko 18.02.2009 22:29:53 | |
---|
Onko kellään lähtenyt tunto osittain vasemmankäden sormista? Nimetön ja pikkurilli oli ''puutuneita'' n.6kk, mut nykyään sormet ok. Vähän säikäytti toi... ehkä 5-8 tuntia reeniä joka päivä 3 kuukauden ajan vaikutti jotenki :) Toi rannekipu johtuu luultavasti jännittämisestä. Pidä pari päivää taukoa ja koita välttää ylimääräistä jännittämistä ja puristamista, kun soitat. Koskee kumpaakin kättä! Kyllä mullaki joskus ranne on ollut vähän jumissa, mut eipä tossa mitään ihmeellistä. Jos kipu ei lähde pois parissa päivässä tai palaa nopeesti, voi sulla olla joku tulehdus ja lääkäri auttaa sitte siinä. Punttikselle? Ei tuu enää ranteet tai hartiat, nii tai mikään muukaan kipeeks ja voihan pelkästään sormia ja ranteita vahvistaa. Lepoa vaan kyllä se siitä... Pahoin pelkään että vain yksi täällä kirjoittavista voisi menestyä
kitö-loppetissa
www.kitoloppet.fi :) |
kimurantti1 18.02.2009 22:34:32 | |
---|
Kyllähän tuota kannattaa jo käydä lääkärissä ihmettelemässä, ei vaan kuulosta normaalilta. Tai sitten vaan hyvällä opettajalla, joka on perehtynyt soittotekniikoihin kunnolla. Lähes varmasti uskallan veikata kyseessä olevan huono tekniikka. |
LerZZi 18.02.2009 23:03:38 (muokattu 18.02.2009 23:13:59) | |
---|
Onko kellään lähtenyt tunto osittain vasemmankäden sormista? Nimetön ja pikkurilli oli ''puutuneita'' n.6kk, mut nykyään sormet ok. Vähän säikäytti toi... ehkä 5-8 tuntia reeniä joka päivä 3 kuukauden ajan vaikutti jotenki :) On lähtenyt. Itseasiassa kaikista sormista vasemmasta kädestä... siis otelaudan puoleisesta. Sormet kyllä toimivat silloin ihan ok, mutta niitä pisteli ja ne olivat jotenkin puutuneen ja paksun tuntuiset uunimakkarat. Olin soitellut silloin yhden uuden kokoonpanon kanssa ahkerasti. Tietysti pelästyin hitosti, mutta syy ei lopulta ollutkaan soittamisessa. Kyynärpääni oli rasittunut asentovirheestä päivätyössäni, eikä soittaminen varsinaisesti aiheuttanut mitään ongelmia. Ilmeisesti jonkinlainen tenniskyynärpää. No siitä selvittiin... ...mutta älkää nyt tätä aloittelevaa kaveria pelotelko lääkäreillä ja rannevammoilla. Suurimmalla todennäköisyydellä kaverin ranteessa ei ole mitään vikaa. Tottakai se käsi rasittuu kun aloittaa niinkin rasittavan harrastuksen kuin kitaran soitto. Kannattaa tosiaan lepuuttaa välillä ja pitää vaikka pientä taukoa. Asentoviat ja muut aloittelijalle tyypilliset sormien nivelten yliojentumiset kyllä korjaantuvat sitä mukaan kun soittotaito kehittyy. Ei kannata antaa niille liikaa huomiota. Ainahan se näyttää kömpelöltä kun joku, joka ei ole koskaan koskenutkaan kitaraan yrittää ottaa vaikka jonkun perussoinnun. Jos tämä henkilö sitten innostuu ja aloittaa tehokkaan harjoittelun niin on aivan varma asia, että kädet ja varsinkin otelautakäsi kipeytyy. Kannattaa kokeilla erilaisia asentoja niin kädelle kuin kitaralle ja katsoa vaikka kuvista miten isot pojat pitävät kepistä kiinni jos ei ole soittotunteihin varaa tai mahdollisuutta. Kyllä se siitä. You've got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk? |
Askorbiinihappo 18.02.2009 23:17:14 | |
---|
Kuinkas ylhäällä pidät kitaraa? Jos sulla on ns. skeba polvissa-asento, niin sen sanoo jo järkikin, ettei se ole ranteelle mitenkään ergonomista. Entinen pulseofthemaggots, Youtubesta mut löytää samalla nimimerkillä |
topi74 18.02.2009 23:35:03 | |
---|
Onko kellään lähtenyt tunto osittain vasemmankäden sormista? Nimetön ja pikkurilli oli ''puutuneita'' n.6kk, mut nykyään sormet ok. Vähän säikäytti toi... ehkä 5-8 tuntia reeniä joka päivä 3 kuukauden ajan vaikutti jotenki :) Mulla on juuri nyt nuo samat oireet otelautakädessä. Alkoivat viime vuonna kesäkuun alussa. Huomenna ois lääkäriin meno hermoratatutkimuksiin. Miten sait hoidettua ton ongelman. |
nikoniko 19.02.2009 00:38:42 | |
---|
Mulla on juuri nyt nuo samat oireet otelautakädessä. Alkoivat viime vuonna kesäkuun alussa. Huomenna ois lääkäriin meno hermoratatutkimuksiin. Miten sait hoidettua ton ongelman. Lähti ihan itsestään. Luotin siihen, et se johtuu rasituksesta ja tunto palaa kunhan otan rauhallisemmin ja niin käviki. Tsemppiä :) Pahoin pelkään että vain yksi täällä kirjoittavista voisi menestyä
kitö-loppetissa
www.kitoloppet.fi :) |
williebrown 19.02.2009 09:06:47 | |
---|
Oon just alkanu soittaan kitaraa ja oon huomannu, että ku alan soittamaan kolmee ylintä kieltä, ranne alkaa kramppaamaa. Onkohan tämä vain harjotuksen puutetta, ettei käsi oo vielä tottunu, vai onko ongelma tekniikassa? Kipu ei tuu ajan kanssa, vaan se iskee melkein heti, ku alkaa soittamaan ylempiä kieliä. Arvaan, että "kolmella ylimmällä" kielellä tarkoitat kolmea fyysisesti ylintä eli paksuinta kieltä. Tässä tapauksessa lähtisin ensimmäiseksi veikkaamaan, että kitara on liian alhaalla ja ranne joutuu taipumaan luonnottomaan asentoon alhaalta katsoen kauimmaisille kielille pyrkiessä. Osittain voi olla tottumuksen puutettakin (ranne notkistuu hiukan ajan myötä), mutta lähtisin hakemaan ratkaisua soittoasentoa muuttamalla. Jos soitat seisten, säädä hihnaa lyhyemmäksi ja/tai nosta kitaran kaulaa enemmän yläviistoon. Jos taas soitat istuen, laita vaikka joku laatikko jalan alle niin että kitara on korkeammalla sylissä. Tässäkin asennossa voit lisäksi nostaa kaulaa enemmän yläviistoon. |
laakeri 19.02.2009 11:08:53 (muokattu 19.02.2009 11:10:59) | |
---|
Onko kellään lähtenyt tunto osittain vasemmankäden sormista? Nimetön ja pikkurilli oli ''puutuneita'' n.6kk, mut nykyään sormet ok. Itselläni oli koko intin ajan isovarpaat jotenkin puutuneena, se alkoi muistaakseni jo parin inttipäivän jälkeen ja loppui vähän intistä pääsyn jälkeen. En ollut ainoa joka valitteli samaa. En tiedä syytä, paleltumisesta ei voi olla kyse. Epäilin kenkiä syyksi, mutta se teoria ei oikein toimi. Ei ne maiharit varpaille käyneet. |
geeza 19.02.2009 16:57:04 | |
---|
Joo puutuu kädet jos soittaa liian nopeesti. If found, please return to the pub. |
Amron 19.02.2009 18:18:02 | |
---|
Kiitos vaan kaikille neuvoista. Vähä alko jo pelottaa, ku alettiin puhua rannevioista. Pitää alottaa asennon vaihdolla, jos se vaikka sitte auttais, ku ei näis mun ranteis mitään vikaa oo ennen ollu. Iha perus datanomin ranteet : ) |
topi74 19.02.2009 21:00:11 | |
---|
Lähti ihan itsestään. Luotin siihen, et se johtuu rasituksesta ja tunto palaa kunhan otan rauhallisemmin ja niin käviki. Tsemppiä :) Kävin sit tänää siel hermoratatutkimuksessa (ENMG). Kyynärtaipeessa kuulemma joku hermopinne. Huomenna pitää sit taas soitella eri lääkärille joka sit kertoo mitä tehdään jatkossa. Mennäänkö kirurgille vaiko koitetaanko jollain muulla hoidolla saada hermopinne laukeamaan. On tuo lääkärien kieli aika omituista. Ei niinku tajua yhtään mitään. "Potilaalla havaitaan vasemmalla lieväasteinen n. ulnarisleesio sulkutasossa. Myeliinituppiaffisio, ei vielä aksonivaurioita" |
laakeri 19.02.2009 21:12:40 (muokattu 19.02.2009 21:26:20) | |
---|
On tuo lääkärien kieli aika omituista. Ei niinku tajua yhtään mitään. "Potilaalla havaitaan vasemmalla lieväasteinen n. ulnarisleesio sulkutasossa. Myeliinituppiaffisio, ei vielä aksonivaurioita" Juu. Tuollaisista jutuista tulee sellainen "kuulostaa vakavalta"-tunne, vaikka suomeksi solkattuna kyse olisi pelkästä flunssasta. Joo puutuu kädet jos soittaa liian nopeesti. Voi olla että tämä oli joku vitsi, mutta tuo on totta. Vasemman käteni sormet puutuvat jotenkin, jos yritän soittaa nopeasti pitkän aikaa. Juu, käytän sanaa "yritän". Yhtään puhdasta nuottia ei kuulu, mutta soitossahan tärkeintä on vasemman käden maksiminopeus. Tarkkuus on sivuseikka. |
LerZZi 19.02.2009 22:15:47 | |
---|
Kävin sit tänää siel hermoratatutkimuksessa (ENMG). Kyynärtaipeessa kuulemma joku hermopinne. ...niin just. Samaahan mä tuossa ylempänä kirjoitin. Olisin melkein arvannut ;) Mulla lähti puutuminen itsestään kun otin rennommin vähän aikaa, mutta kyllä mä sen kyynärkivun vielä välillä tunnen. You've got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk? |
Askorbiinihappo 19.02.2009 23:06:22 | |
---|
Joo, ei missään nimessä pidä nyt ainakaan soittaa. Viikon pari taukoa ja sitten taas skeba käteen. Entinen pulseofthemaggots, Youtubesta mut löytää samalla nimimerkillä |
Dushead 14.05.2009 11:14:37 | |
---|
Ainahan niitä jotain kipuja tuppa olemaan, sitten kun tulee niitä kipuja niin pitää taukoo. Thrash Till Death! |