paakja-c 29.07.2009 17:42:09 | |
---|
Jos mikin kanavanvaihtokytkin menee "väärään" asentoon kesken kuumimman soolon, tee kuten minä. Käänsin kytkimen toisinpäin, eli alimmassa asennossa soi kaulamikki(jota siis käytän 99,9%) ja ylimmässä asennossa siis tallamikki. Tonet vaihtuu samalla, mutta ei menoa haittaa. Lisätietoja pyydettäessä.. |
zuppermuhle 29.07.2009 18:07:42 (muokattu 29.07.2009 18:08:10) | |
---|
Miksi mikkikytkimen asento vaikuttaisi toneen? EDIT: Tarkoitan siis miksi tonepotikka toimisi eri tavalla jos mikkikytkin on fyysisesti käännetty 180 astetta "Who is your daddy and what does he do?" |
paakja-c 29.07.2009 20:18:49 | |
---|
Siis vaihdoin ne valkoisten piuhojen paikat kytkimessä. Eli kytkin pysyi samoinpäin ja johtojen paikat vaihtui. Sen takia tone vaihtui, mutta omasta mielestäni vähempi käytetty tone "puri" jopa paremmin. |
Antti1 29.07.2009 23:59:53 (muokattu 30.07.2009 00:02:06) | |
---|
paakja-c: Siis vaihdoin ne valkoisten piuhojen paikat kytkimessä. Eli kytkin pysyi samoinpäin ja johtojen paikat vaihtui. Sen takia tone vaihtui, mutta omasta mielestäni vähempi käytetty tone "puri" jopa paremmin. Siis teit mitä? Vaihdoit talla- ja kaulamikin kytkennät päittäin? Ei siinä tonet muutu yhtään mihinkään, ainoastaan se mikä mikki toimii missäkin kytkimen asennossa. Vai muutitko sä kytkentää siis niin, että kahden tonepotikan kitarassa myös ne vaikuttavat mikkeihin eri päin aiempaan verrattuna? Entäpä jos täytyy soolojen liruttamisen sijaan rokata kovaa vaikka tallamikillä ja sitten vahingossa roiskiikin jatkuvasti keski- tai kaulamikin päälle? I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Superman! All I wanna do is BICYCLE BICYCLE BICYCLE! |
zuppermuhle 30.07.2009 00:36:42 | |
---|
Antti1: Siis teit mitä? Vaihdoit talla- ja kaulamikin kytkennät päittäin? Ei siinä tonet muutu yhtään mihinkään, ainoastaan se mikä mikki toimii missäkin kytkimen asennossa. Vai muutitko sä kytkentää siis niin, että kahden tonepotikan kitarassa myös ne vaikuttavat mikkeihin eri päin aiempaan verrattuna? Entäpä jos täytyy soolojen liruttamisen sijaan rokata kovaa vaikka tallamikillä ja sitten vahingossa roiskiikin jatkuvasti keski- tai kaulamikin päälle? No periaatteessa toisesta päästään kulunut/hapettunut kytkin voi lisätä signaalin vastusta ja huononta soundia. Aika epätodennäköistä se kuitenkin on että kytkimen toinen pää kuuloistaisi erilaiselta kuin toinen. "Who is your daddy and what does he do?" |
paakja-c 30.07.2009 12:34:55 | |
---|
Antti1: Siis teit mitä? Vaihdoit talla- ja kaulamikin kytkennät päittäin? Ei siinä tonet muutu yhtään mihinkään, ainoastaan se mikä mikki toimii missäkin kytkimen asennossa. Vai muutitko sä kytkentää siis niin, että kahden tonepotikan kitarassa myös ne vaikuttavat mikkeihin eri päin aiempaan verrattuna? Entäpä jos täytyy soolojen liruttamisen sijaan rokata kovaa vaikka tallamikillä ja sitten vahingossa roiskiikin jatkuvasti keski- tai kaulamikin päälle? Siis kytkennät päittäin. Silloin alempi tone(siis 2n tonen vehje) ottaa kaulamikkiin. Mutta se on ihan pikkujuttu, en minä noita tonepotikoita juuri kesken setin pyöritä. Siinä olet ihan oikeassa, että jos repertuaariin kuuluu tallamikillä roiskiminen, niin ongelma ei muutu miksikään. Itse en tallamikkiä käytä koskaan ja keskimikkiäkin parissa hempeässä... Kuulin jonkun hemmon virittäneen jonkin kytkimenkin(painonapin) alatallan viereen ja sen sai päälle siitä haluttaessa. En tiedä siitä sen enempää. |
laakeri 30.07.2009 22:29:04 | |
---|
Näin hieman asian vierestä, itse poistin stratokopiostani volume-nupin kokonaan, koska se meni nollille jatkuvasti soittaessani. Liekö soittotekniikassa vikaa, kun en ole koskaan nähnyt kenenkään kitaroivan paljain potikoin. |
Da Make 30.07.2009 22:48:29 | |
---|
laakeri: Näin hieman asian vierestä, itse poistin stratokopiostani volume-nupin kokonaan, koska se meni nollille jatkuvasti soittaessani. Liekö soittotekniikassa vikaa, kun en ole koskaan nähnyt kenenkään kitaroivan paljain potikoin. Mulle taas on tärkeää että potikannuppi on pikkusormen ulottuvilla, sillä sitä tulee säädettyä jatkuvasti. Ulostulon määrällä saa ihmeesti levennettyä soundipalettia ja volumepot-swell/violin kuuluu kans yleisesti käyttämiini soittotekniikoihin. Toimiva temppu kitaroihin joissa on liian löysän oloiset (itsestään pyörivät) potikat: laita potikan nupin alle sopivan pieni kuminauha, tarvittaessa kaksin kerroin. |
zuppermuhle 30.07.2009 23:09:19 | |
---|
laakeri: Näin hieman asian vierestä, itse poistin stratokopiostani volume-nupin kokonaan, koska se meni nollille jatkuvasti soittaessani. Liekö soittotekniikassa vikaa, kun en ole koskaan nähnyt kenenkään kitaroivan paljain potikoin. Saman olen tehnyt. "Who is your daddy and what does he do?" |
Snapo 31.07.2009 18:33:04 | |
---|
veri_heavy: Saman olen tehnyt. Kuin myös, entiselle Jacksonilleni. Nykyisessä Ibanezissa tuo volapotikka on jo inhimillisemmässä paikassa. Economy on köyhille. |