Aihe: Plektran pitäminen kädessä, kun soittaa sormilla
1 2
hemuu
02.07.2009 03:09:14
Monessa rock-puolenkin biisissä pitää vaihtaa sorminäppäilyn ja plektran välillä. Kuinka pidätte plektraa sormiosuuksissa?

Tähän mennessä olen kokeillut tapaa, jossa plekua pidetään kammettuna koukistetussa pikkusormessa, mutta se on vähän riskaabelia ja plektran palauttaminen käteen (sekä toistepäin) on hitaahkoa. Muita ideoita? Haluaisin pystyä käyttämään kaikkia muita sormia paitsi pikkurilliä näppäilyssä, jos mahdollista.
zuppermuhle
02.07.2009 03:12:41
Minulla on kitaran rungossa strategisessa paikassa sinitarrapala johon tökkään plektran kun en tarvitse sitä.

Tietysti jos haluat olla suuri rok tähti niin nakkaat plektran yleisöön kun et tarvitse ja otat telineestä uuden
"Who is your daddy and what does he do?"
SiwamieS
02.07.2009 05:29:21
Suuhun se plektra tulee yleensä refleksillä heitettyä jos tarvii kesken biisin ruveta sormilla soittamaan.. Höhö.
I wanna see movies of my dreams
zuppermuhle
02.07.2009 05:41:52
SiwamieS: Suuhun se plektra tulee yleensä refleksillä heitettyä jos tarvii kesken biisin ruveta sormilla soittamaan.. Höhö.

Entäpä jos pitää laulaa?:P
"Who is your daddy and what does he do?"
SiwamieS
02.07.2009 05:49:52 (muokattu 02.07.2009 05:52:47)
veri_heavy: Entäpä jos pitää laulaa?:P

No sitte menee kyllä hankalaks. ;P Eipä ole tullut moista kohtaa vielä omiin biiseihin väkerrettyä.. Hmm. Raportoin kun sellainen tulee eteen.

E: Stratocasterin pleksin alle voisi ainakin tyrkätä aika äkkiä plektran ko. tilanteessa.. Tai no, riippuu kyllä vähän vaihdoksen vaatimasta nopeudesta.
I wanna see movies of my dreams
tender.insanity
02.07.2009 08:20:18
Kun vaihdetaan sormilla soittoon, heitetään plektra tuhatpäiselle yleisölle.
heikkiha
02.07.2009 09:10:09 (muokattu 02.07.2009 09:10:42)

Nuolaset plektraa kiss tyylillä ja liimaat otsaan!!
"Eihän täällä olla lusimassa vaan pitämässä hauskaa ja saamassa aikaan kunnon jälkeä." - Robbie Robertson
johnny-boy
02.07.2009 09:19:58
itsekin nakkaan suunpieleen monasti, jos tarvetta on. Pitäs treenailla se tuonne peukalon alle sulkemaan, mm. eric johnnson näytti tekevän jotain siihen suuntaan..
Jankku
02.07.2009 09:23:37
heikkiha: Nuolaset plektraa kiss tyylillä ja liimaat otsaan!!

Itseasiassa täältä löytyy yksi tämän metodin nimeen vannova;) Tosin itsellä on sen verran hikinen otsa keikalla että pleku liimautuu otsaan ihan ilman Kissiäkin :) Eikä mene meininki liian ryppyotsaiseksi kun on vähän hjyymöriä pelissä ;) Toki kannattaa vetää "ässä hihasta" sopivan tilaisuuden tullen ja tilanteen mukaan...
Hell is where the heart is!
Zeeboo
02.07.2009 10:37:51
hemuu: Monessa rock-puolenkin biisissä pitää vaihtaa sorminäppäilyn ja plektran välillä. Kuinka pidätte plektraa sormiosuuksissa?...

Aika moneen hommaan piisaa peukalo, etu- ja keskisormi. Itse painan nimettömällä ja pikkurillillä plektran kämmenpohjaan.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
oiva tumpeloinen
02.07.2009 11:16:28 (muokattu 02.07.2009 11:16:39)
Zeeboo: Aika moneen hommaan piisaa peukalo, etu- ja keskisormi. Itse painan nimettömällä ja pikkurillillä plektran kämmenpohjaan.

Muuten sama, mut mä laitan laitan plärän etusormen koukkuun ja näppäilen peukalolla, keskisormella ja nimettömällä. Mulle tuo tapa on muotoutunut enemmänkin hybrid pickingin pohjalta, jolloin myös keskisormi ja nimetön näppäilee plärän kera.
hemuu
02.07.2009 11:41:35
Eräs pitkään ja ammattimaisestikin soittanut tuttuni pitää keskisormen alla ja pystyy silti näppäilemään samalla sormella. Itseltä tämä ei vain luonnistunut. Jotain ihan ok ideoita tässä tuli, eli pitää jatkaa kokeilua. Suu on tosiaan huono, sillä haluaisin jättää auki mahdollisuuden laulamiselle :)
oiva tumpeloinen
02.07.2009 12:05:14
hemuu: Eräs pitkään ja ammattimaisestikin soittanut tuttuni pitää keskisormen alla ja pystyy silti näppäilemään samalla sormella. Itseltä tämä ei vain luonnistunut. Jotain ihan ok ideoita tässä tuli, eli pitää jatkaa kokeilua. Suu on tosiaan huono, sillä haluaisin jättää auki mahdollisuuden laulamiselle :)

Noilla Zeeboon tai allekirjoittaneen esimerkeillä sulle jää neljä sormea näppäilyyn. Mulle ei ainakaan omassa rajoittuneessa kyvyssäni ole tullut tilannetta vastaan, mihin se ei riittäisi. Jos tuntuu oudolta jättää etu- tai keskisormi pois, niin opettele vaikka pikkurillillä painamaan plärä kämmentä vasten tai jotain....
Full Throttle
02.07.2009 15:43:07 (muokattu 02.07.2009 15:47:51)
Jankku: Tosin itsellä on sen verran hikinen otsa keikalla että pleku liimautuu otsaan ihan ilman Kissiäkin :)

Jumalauta toihan toimii :D

Ainakin tässä helteessä.
Viha saa minut väittelemään. Väittely tekee minut vihaiseksi.
iisi-e
03.07.2009 01:15:41
Mulla menee automaattisesti etu- ja keskisormen väliin, kaikkia sormia voi käyttää vielä näppäilyyn.
Rimpitzki
03.07.2009 01:25:45
Kun ei kerran pikkurilliä tarvii niin tökkää pleku sen kynnen alle... Terotat teräväks plekun ja kasvatat kunnon pidikekynnen. :D
Living Twice. -Rock On!!- H e v i O n P a r a s t a ! (:
Amverick
03.07.2009 02:14:01

Itse olen havainnut hyväksi tavaksi "piilottaa" plekun kämmenen lihasten väliin. Vaatii varmaan aluks vähän harjottelua, että pystyy peukullakin kunnolla räpläämään niitä bassokieliä.

Ja "temppuhan" tunnetaan taikuripiireissä myös palmeerauksena.
http://www.freemagictricks4u.com/images/bar-magic-2.jpg
Numb
03.07.2009 10:20:58

hemuu: Eräs pitkään ja ammattimaisestikin soittanut tuttuni pitää keskisormen alla ja pystyy silti näppäilemään samalla sormella.

Minulla myös keskisormen "koukussa". Eli pleku siihen keskisormen "keskipätkään", ja sormi koukkuun. Pleku pysyy nivelten välissä, mutta sormella voi myös näppäillä. Kontrollihan siinä vähän kärsii, mutta kun tosiaan pitää laulaakin, niin...
A waist is a terrible thing to mind.
apenaattori
03.07.2009 13:50:47
Itselläni olennaiseksi osaksi soittotyyliä on muodostunut plekun pitäminen etusormen alla sormiosuuksia soitettaessa. Oikeastaan ainakin 50% soitostani tapahtuu sormilla. Vaihdon saa todella nopeaksi, huono puoli on tietenkin siinä että etusormi tipahtaa kokonaan pois näppäilystä. Tällä tyylillä yhdistän paljon näppäilyä, pikkausta ja hybrid pickingiä ja homma toimii minulle loistavasti. Peukalolla, keskarilla ja nimettömällä pärjää sormisoitossa, mutta olen alkanut reenailemaan tuon pikkurillin vahvistamista, sillä siitä olisi paljon hyötyä kaiken maailman banjorolleissa jne. Kannattaa ainakin kokeilla, itse tykkään paljon. Aika moni tuota tyyliä tuntuu käyttävän, ensimmäisiksi tulevat mieleen Danny Gatton ja Joe Bonamassa.
http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
Räkkipeli
03.07.2009 13:59:17
Mie heitän plekun helevettihin ja näppäilyn jälkeen vejän uuden lavasta! Hehe
Kontiak: "Riffikunkkuskaban voittohan meni kerran jakoon minun ja jucciczen kanssa. Silloin jucciz käyttäytyi ihan siedettävästi."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)