Aihe: Otelautakäden peukalo?
1
aalataur
26.06.2009 00:25:14 (muokattu 26.06.2009 00:27:04)

Ambitus: Hyvin harva sähköisen puolen opettaja täällä suomessa miettii tuollaisia asioita, mikä on sääli. Esim. Popjatsin maikoista hyvin harva korjaa vaikka huonoa ryhtiä tai vasemman käden peukalon asentoa. Yleensä sitä taputellaan selkään ja todetaan et "kyl se siitä".

Aloitetaan tällä lainauksella. Eli mikä sitten on se oikeaoppinen vasemman peukalon asento? Ja mikä väärä?

Itse en ole koskaan kiinnittänyt aktiivista huomiota tähän, huomio on aina kiinnitynyt niihin neljään muuhun sormeen. Usein peukalon pää taitaa olla reilusti otelaudan yläpuolella, joskus jopa tietoisesti kielten päällä kuolettamassa ja/tai painamassa ääntä E/A-kieliltä. Nyt vasta pistin merkille että taivutan vasurin peukaloa usein reilusti "väärään suuntaan" kuvan mukaisella tavalla:

http://i603.photobucket.com/albums/ … 9/persehiki/peukku.jpg?t=1245964986

Näyttää tavallaan aikamoisen oudolta, mitään vammoja/kroonisia kipuja en ole havainnut. Väärin?
pietari-poika
26.06.2009 10:08:55
Mulla on peukku just siinä otelaudan "päällä", siis siinä paksuimman E-kielen kohdalla. Jotkut ovat sanoneet että kannattaisi siirtää se kaulan taakse, mutta silloin soitto vaikeutuu aika paljon. Bendeissä on hyvä tuoda peukkua vielä lisää törröttämään sieltä otelaudan takaa, saa tukea.

Oikeaoppisuudesta mulla ei oo mitään hajua.
mugena
26.06.2009 10:24:03
Näyttää aika pahalta tuo kulma. Miten lujaa puristat otelautakädellä? Kaikenlainen turha lihasten jännittäminenhän on pelkästään haitaksi soittamiselle.
Joe Pine (60's talk show host who sported a wooden leg) "So, with your long hair, I guess that makes you a woman." Frank Zappa's response "So with your wooden leg, I guess that makes you a table."
Metal_Late
26.06.2009 12:47:35
Näyttää tavallaan aikamoisen oudolta, mitään vammoja/kroonisia kipuja en ole havainnut. Väärin?

Tulee peukalo kipeäksi.
laakeri
26.06.2009 13:10:57 (muokattu 26.06.2009 13:14:00)
Itselläni on sellainen kumipeukalo, että tuo aalataurin peukalon kulma ei ainakaan itselläni aiheuttaisi kovinkaan kummoista jännitystä. Sen sijaan soittoasentona tuo tuntuisi varmaan itselleni luonnottomalta. Itse käytän peukaloa usein E-kielen sammuttamiseen ainakin voimasoinnuissa, enkä tiedä onko se hyvä vai huono asia. Periaatteessa homma onnistuisi etusormen päälläkin, mutta se tuntuu hieman luonnottomalta. Taitaa itse asiassa vääntää peukalonkin tuohon kuvassa näkyvään asentoon.
SomethingWild
26.06.2009 16:46:41
http://www.youtube.com/watch?v=fWlW6ikndsw
Tuossa ainakin jotain asiasta.
Ei oleee!
Fintrollx
26.06.2009 16:59:38

aalataur:

http://i603.photobucket.com/albums/ … 9/persehiki/peukku.jpg?t=1245964986

Itse pidän ihan samalla tavalla kuin kuvassa, en ole mitään muuta haittaa huomannut kuin että bendaaminen on lähes mahdoton saada onnistumaan oikein jos sen tarvii tehdä nopesti (esim. jonnekkin nopeen tilun sekaan)

Oon täysin ite oppinu ja tommone tekniikka vaan kehittyny, mut sanokaa te kokeneemmat onko tuota mitään järkeä pitää vai pitääkö se muuttaa jos haluaa soittaa hyvin.

Meinaan et oppis sen bendauksen sit vaikeemman kautta.
aalataur
26.06.2009 17:07:54 (muokattu 26.06.2009 17:29:23)

Oikeaoppinen asento siis niin, että peukalo otelaudan takana keskisormen kohdalla? Tässä legendaarisessa pätkässä P. G. pitää peukaloa vain hetkittäin siellä:

http://www.youtube.com/watch?v=CpJNUGHxC3M

Johtuneeko hänen ylipitkistä sormistaan? Tuo peukalon nivelen taivutuskulma mua mietityttää, eli taivutanko liikaa nivelen "yli" kuvassani? Ei se yleensä suurempia kipuja aiheuta, joskus täytyy tosin antaa käden levätä. Enkä mä koko ajan noin pidä, ajoittain vain. Sormi on kai tottunut tommoiseen taivutteluun.

Eli siis mikä näistä olisi lähinnä oikeata tapaa?

http://i603.photobucket.com/albums/ … 19/persehiki/vas_p.jpg?t=1246026653

Vai riippuuko ihan tilanteesta? Eniten varmaan tulee tavalla B pidettyä.
Jaqqi1991
26.06.2009 18:15:29
mugena: Näyttää aika pahalta tuo kulma. Miten lujaa puristat otelautakädellä? Kaikenlainen turha lihasten jännittäminenhän on pelkästään haitaksi soittamiselle.

Itselläni on myös tuollainen peukalo, joka menee lähes 90 asteen kulmaan, kun vaikka näyttää peukkua. Peukalo on siis täysin luonnollisessa asennossa vaikka onkin kulmassa ja mitään jännitystä ei ole.

Perusidea on, että peukalo pysyy keskellä otelautaa ja lähes samassa kohdassa vaikka liikkuttaisiinkin kieleltä toiselle. Bendaamisessa paikka saattaa vähän muuttua, kun tarvitsee enemmän tukea otelaudasta, mutta esim tilusoitossa se olisi hyvä pitää mahd. keskellä. Hendrix tyylinen komppaus ja komppaus ylipäätään on vähän eri asia, mutta melodia-soitossa keskellä.
We may be humans, but we're still animals
Zeeboo
26.06.2009 20:08:19 (muokattu 27.06.2009 12:36:42)
aalataur: .... Eli mikä sitten on se oikeaoppinen vasemman peukalon asento? Ja mikä väärä?

Tämä on yksi niitä soittamisen iäisyyskysymyksiä. Klasaripuolella sillä oikealla tekniikalla on ollut aikaa kehittyä, ja tyypit paimennetaan ihan alkeista asti sen virallisen tekniikan mukaisiksi soittajiksi. Sähköpuolella - niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin - sitä ainoaa oikeaa tekniikkaa ei vielä ole keksitty. Tuskin sellaista koskaan tuleekaan. Toimivia ja sopivia tekniikoita on kyllä eri tarpeisiin, samaten kuin täysin paskoja ja toimimattomia.

Itselleni toimivassa vasemman käden tekniikassa peukalo ei missään nimessä ole mikään ankkuritappi, jonka ympärillä muut sormet pelaavat. Peukalon asento ja asema riippuu siitä, mitä milloinkin ollaan tekemässä. Lyhyesti: peukalon paikka ja asento elää soiton mukana. Peukalo antaa tukea, mutta sillä ei pidä puristaa. Viljellään edelleen kliseitä: enemmän kuin voimaa tarvitaan tekniikkaa. Jos peukalon tyven lihas alkaa kramppaamaan, voi olla varma, että voimaa on liikaa pelissä.

Tässä on muutama kuva erilaisita tilanteista:
http://muusikoiden.net/dyn/users/60085.jpg
Pari sointujuttua, 1: Dm13. Peukalo on aikalailla klasarioppien mukaan kaulan keskilinjan tuntumassa, suunnilleen etu- ja keskisormen välissä. Aikalailla mahdoton sointu otettavaksi muuten kuin niin, että peukalo on kaulan takana.Jokaisella on omanlaisensa anatomia, mulla peukalo tekee melkein suoran kulman kun sitä painaa kaulaa vasten. Ainoa virhe, minkä tässä (mun mielestä) voi tehdä on se, että peukalon pään kääntää mutkalle "saranan" suuntaan. Silloin peukalon tyven lihas jännittyy, ja pinkeällä oleva lihas on huono liikkumaan...

2: Amaj9. Peukalo on tukena, ei puristimen toisena leukana. Taas sama juttu kuin edellä: ainoa lihas ranteesta sormiin päin on peukalon tyvessä. Kun tätä ei jännitetä, liikkuvat muutkin sormet vaivattomammin. Kielien painaminen otelautaa vastaan on kiinni koordinaatiosta, voimaa siihen on ihan takuulla kaikilla. Tässä voisi tietty olla melkein mikä tahansa ei-barré sointu. (Klasarit minä soitan "oikeaoppisesti")

http://muusikoiden.net/dyn/users/60086.jpg
3. Kaikkihan sitä osaa bendata... Itse tykkään, että bendauksessa on massaa, siksi etu- ja keskisormi on kiinni kielessä. Peukalo on nyt "saranapiste" jonka ympäri käsi kääntyy. Vibra & venytys tulee ranteesta, ei sormista. Joku toinen tekee tämän toisella tavalla, minä teen näin. Toki bendauksia tulee tehtyä muillakin sormilla, mutta nimettömällä se käy jotenkin luonnostaan.

4. Sen kerran kun tulee soittaneeksi jotain vikkelämpää, muuttuu vasemman käden asento lähemmäksi klasarimaailmaa. Peukalo liikkuu kaulan keskilinjan ja ala-e:n puoleisen reunan välillä. Ja taas: puristamatta paras. Suotta on näppejä turhalla jännittämisellä lukkoon pistää. Riittää kun peukalo antaa tukea, loppu on sitten motoriikasta kiinni.

Vasemman käden tekniikan opettaminen on vähän hankalaa, niinkuin tuolla ketjun alussa todettiin. Pitäisi ensin keksiä se oikea, virallinen tapa soittaa, niin sitten varmaan syntyisi oikea ja virallinen tapa opettaa.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
mll
26.06.2009 21:44:01
aalataur: Oikeaoppinen asento siis niin, että peukalo otelaudan takana keskisormen kohdalla? Tässä legendaarisessa pätkässä P. G. pitää peukaloa vain hetkittäin siellä:

http://www.youtube.com/watch?v=CpJNUGHxC3M

Minusta ei ole mitään oikeaa tapaa pitää peukaloa otelaudan takana. Kaikki riippuu siitä mitä soitetaan. Tuo ns. oikeaoppinen tapa juontaa juurensa klassisesta kitaramaailmasta. Siellä sille on looginen selityksensä. Samat selitykset eivät päde, kun soittaa juurevampaa musiikkia, jossa tarvitaan peukaloa myös otelaudan puolella. Sama pätee myöskin venytyksiin. Mulla ainakin kynsi repeytyy irti sormesta, jos venyttelen paljon klassisella otteella. Paljon toivivampi on kunnon kouraote.
Othoz
26.06.2009 23:32:59
Eli mikä sitten on se oikeaoppinen vasemman peukalon asento? Ja mikä väärä?

En usko, että on mitään määrättyä sääntöä miten sen peukalon pitäisi olla. Jos et kerta huomaa mitään ongelmaa, on varmaankin turha tulla pohtimaan missä asennossa sen täytyy olla.
Arde135
27.06.2009 00:33:39

Joidenkin sormet pystyy tuollaiseen rentona. Itseä oksettaa! :D
ankkiz
27.06.2009 15:29:01 (muokattu 27.06.2009 17:30:35)

Kuten Zeebookin on havainnollistanut, liikkuu peukalo kaulan takana aika luonnollisesti tilanteen mukaan.

Peukalon liikkeisiin keskittyminen on melko toisarvoista, enempi painoittaisin ranteen kulmaan keskittymistä,
joka on hyvä pitää mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman suorassa.
_Peukaloa siis siirrellään ranteen mukana kunakin hetkenä vaivattomimpaan asentoon (ei rajuja yliojennuksia, ja esim. bendatessa peukalo saa tulla vierailemaan otelaudan puolelle tukipisteeksi), eikä varsinaisesti peukaloa ranteen kustannuksella_.

EDIT:
peukalo luonnollisesti seuraa myös muita sormia.
Kuuntele möhlö! www.mikseri.net/lampas
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)