![]() 13.06.2009 13:31:11 | |
---|---|
Olen alkanut päästä jyvälle sweeppamisesta ja siinä kallistan plekua hieman kulkusuunnan mukaan. Economyhan on tavallaan "pienten sweeppien" jatkuvaa tekemistä, joiden välissä on vähän alternatea. Pitäisikö economyssakin kallistaa plekua pääasiallisen kulkusuunan mukaan? Eli kun menee economylla asteikkoa ylöspäin "3 säveltä per kieli" -tyylillä, pitäisikö plekua kääntää kohti lattiaa? Vai pitääkö plekun osua niin kärjestään/vähän kieleen, ettei se töki vaikka kallistusta ei ole? Entäpä kun mulla on normaalipikkauksessa pleku hieman kulmassa kieliin ("sahauskulma") niin pitäisikö sama kulma säilyä economyssa ja sweepeissä? Vai pitäiskö niissä plektran kääntyä samansuuntaiseksi kielen kanssa? Olen kuullut ristiriitaisia näkemyksiä aiheesta. Itse järkeillen tuntuisi, että parasta on jos on mahdollisimman vähän erilaisia tyylejä pitää plekua, ja käyttäisi samaa kulmaa/asentoa kaikessa soitossa. Eikä niin että sweepissä tietyllä tavalla, economyssä toisella ja alternatessa taas kolmannella.. | |
![]() 13.06.2009 14:46:31 | |
Ei pidä kallistella, koska se economyssä on juuri oleellista karsia turhat liikkeet pois. Sweepissä taas olennaista on saada se pleku "lakaisemaan" ilman pysähdyksiä kieleltä toiselle. Tuo kulma kieleen nähden vaikuttaa minusta enemmän saundiin kuin soitettavuuteen. | |
![]() 13.06.2009 15:41:35 | |
Minusta kulmaa ei pidä mitenkään muuttaa economya varten. Itse soittelen pitkälti alternatea kun en economya oikein osaa, mutta joskus kun pitää nopeammissa jutuissa vaihtaa kieliä niin että alternatella tekisi tiukkaa, helpoitenhan se luontuu mahdollisimman minimaalisella liikkeellä ja kallistelematta. Jos taas toistuvasti joutuu miettimään että mihin suuntaan plekun pitäisi milloinkin olla kallellaan, siinä tökkii jo muukin kuin se kallistelu. Ei pitäisi liikoja miettiä mielestäni. Suuremmissa sweepeissä taasen sallin ainakin itselleni kallistelua. Niissä sitä ehtiikin paremmin kallistella, ja sweepit saa siten jouheviksi. Ei kannata myöskään ajatella että pitäisi sweepatessa väkisin pitää pleku samassa asennossa kuin normaalisoitossa, jos tuntuu luonnolliselta kallistella niin antaa mennä. | |
![]() 13.06.2009 17:29:26 | |
Entäpä kun mulla on normaalipikkauksessa pleku hieman kulmassa kieliin ("sahauskulma") niin pitäisikö sama kulma säilyä economyssa ja sweepeissä? Sehän on sinusta itsestä kiinni, kun mitään yhtä oikeaa tapaa ei ole. Soundikysymyshän tuo lähinnä on. Tietysti se kulma auttaa jonkin verran myös siinä plekun liukumisessa kielen yli. Itse järkeillen tuntuisi, että parasta on jos on mahdollisimman vähän erilaisia tyylejä pitää plekua, ja käyttäisi samaa kulmaa/asentoa kaikessa soitossa. Tuossahan kärsii tietysti soundien monipuolisuus, jos vetää kaiken samalla kulmalla, mutta varmasti helpompi tie jos ei viitsi kaikkea harjoitella. | |
![]() 13.06.2009 23:00:50 | |
Viski: Tuossahan kärsii tietysti soundien monipuolisuus, jos vetää kaiken samalla kulmalla, mutta varmasti helpompi tie jos ei viitsi kaikkea harjoitella. Aivan totta. Ehkä mun kannattaa nyt koettaa oppia kaikki kolme tekniikkaa jollakin tavalla, siis samalla plekun kulmalla että saa jonkin yleiskäsityksen. En kyllä vielä hirveästi soittaessa vaihtele kulmaa tai hae soundivaihtelua sitä kautta, perus alternatekin tuottaa jo tarpeeksi vaikeuksia silläkin kulmalla, mihin on eniten tottunut. | |
![]() 14.06.2009 17:08:03 | |
aalataur: Aivan totta. Ehkä mun kannattaa nyt koettaa oppia kaikki kolme tekniikkaa jollakin tavalla, siis samalla plekun kulmalla että saa jonkin yleiskäsityksen. Jos treenaat economya, niin ei minusta tarvitse eikä kannata treenata alternatea erikseen. Se kehittyy siinä samalla ja voi olla jopa haitallista, koska alternatessa käsi tottuu tekemään hukkaliikettä. | |
![]() 15.06.2009 00:30:15 | |
Se hukkaliike menee täysin rytmiin toisinkuin economyssa. Mutta itse ajattelen aina atomitasolla niin ei välttämättä kannata opiskella asioita niin ellei välttämättä halua. | |
![]() 15.06.2009 11:41:37 (muokattu 15.06.2009 11:52:17) | |
dragonsorce: Se hukkaliike menee täysin rytmiin toisinkuin economyssa.... ...jossa ei hukkaliikettä ole. Kuulostaa vain siltä, että et osaa. Olen vain käytännössä huomannut, että esim. skaaloja (kolme nuottia per kieli) economylla treenatessa myös alternate on tiukentunut siinä samalla. Johtunee siitä, että economyssa keskitytään enemmän siihen, että jokainen isku kieleen on omansa ja sitä kautta kontrolli paranee. Myös se, että fundamentaalieconomyssa ei tule outside pikkausta ollenkaan, auttanee plektran liikkeiden pienentämisessä myös yhdellä kielellä. http://www.youtube.com/watch?v=khtZx4tC9q8 http://www.youtube.com/watch?v=7T1cO3KK9Xw | |
![]() 15.06.2009 12:10:36 | |
Jos treenaat economya, niin ei minusta tarvitse eikä kannata treenata alternatea erikseen. Se kehittyy siinä samalla ja voi olla jopa haitallista, koska alternatessa käsi tottuu tekemään hukkaliikettä. Itse aloitin soiton puhtaalla economylla ja puhdasta alternatea kun aloitin niin se ei luonnistunut ollenkaan. Eli kyllä kannattaa ja pitää treenata erikseen. En kyllä tajua miten se outside picking itsekseen kehittyy jos sitä ei harjoittele. Katsos kun ne "hukkaliikkeet" on osa sitä tekniikkaa, niin miten sillä tekniikalla voi soittaa, jos käsi ei ole tottunut tekemään niitä? En löydä hirveästi logiikkaa noista postauksista. Tottakai economyn harjoittelu tukee myös alternatea, mutta niin tukee myös alternaten harjoittelu economya. | |
![]() 15.06.2009 12:23:49 (muokattu 15.06.2009 12:25:30) | |
Viski: Tottakai economyn harjoittelu tukee myös alternatea, mutta niin tukee myös alternaten harjoittelu economya. Alternatea voi harrastaa myös yhdellä kielellä, kun taas economysta puhutaan silloin kun siirrytään kieleltä toiselle. Jos harjoitellaan hukkaliikkeitä, joita ei economyssa ole, niin se ei tue economya millään lailla. Alternate käsittää outsidet(hukkaliikkeet) ja insidet. Vai oliko sun tarkoitus kertoa, että plektrasoitto tukee pikkausta ja pikkaus plektrasoittoa? | |
![]() 15.06.2009 13:54:09 | |
kun taas economysta puhutaan silloin kun siirrytään kieleltä toiselle Kielenvaihto itsessään on sweeppausta economyssa. Economyn erottaa sweeppauksesta juuri se, että välillä pikataan yhdellä kielellä useammin kuin kerran. Eli minusta myös samalle kielelle tulevat iskut lasketaan economyyn. Vasta kieleltä toiselle siirtyminen määrittää onko kyseessä alternate vai economy. Muutenhan koko termi olisi turha ja puhuttaisiin vaan alternatesta ja sweepeistä. Jokainen saa tietysti tulkita termit aivan miten haluaa. Siltikään alternatea ei opi harjoittelemalla economya (paitsi yhdellä kielellä). | |
![]() 15.06.2009 15:15:03 | |
Viski: Siltikään alternatea ei opi harjoittelemalla economya (paitsi yhdellä kielellä). Ja inside pickingillä. Hukkaliikettä ei tarvitse opetella, koska sen osaa aloittelijakin. | |
![]() 15.06.2009 15:17:02 | |
Joo... tää on aika olennainen juttu kyllä. Mites toi random picking, eli sellanen pikkaustyyli, jossa soitetaan niinku hyvältä tuntuu/soundaa? If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson | |
![]() 15.06.2009 15:18:27 | |
Juzpe: Joo... tää on aika olennainen juttu kyllä. Mites toi random picking, eli sellanen pikkaustyyli, jossa soitetaan niinku hyvältä tuntuu/soundaa? On ihan jees. Mut jos halutaan soittaa nopeasti, tuolla tavalla ei välttämättä päästä tarpeeksi pitkälle. | |
![]() 15.06.2009 15:26:51 (muokattu 15.06.2009 15:28:05) | |
Juzpe: Mites toi random picking, eli sellanen pikkaustyyli, jossa soitetaan niinku hyvältä tuntuu/soundaa? Kielenvaihto itsessään on randomia personal pickingissä. :D Mä luulin, että John Titor on jo tuonut tarpeeksi esille sitä, että saundi on aina ykkösasia ja ohjaa kaikkea tekemistä. Se on siis pikkauksen estetiikkaa globaalisti (outside looking) tarkastellen ihan vitun sama, millä pikkaustavalla ne nuotit saadaan ulos. :D Tässä ketjussa on sitten näkökulmia niihin vaihtoehtoihin. | |
![]() 15.06.2009 15:30:25 | |
Mut jos halutaan soittaa nopeasti No... multa ainakin onnistuu ihan tarpeellisella rivakkuudella toi pikkaus ihan tällä "do it how the fuck you like and don't think" - tekniikalla. Ainahan on mahdollisuus käyttää legatosoitantaa sellasissa paikoissa joissa ei plekulla kerkiä riittävän tarkasti nakuttaa ja pikkaamalla esim. vaan aksentoida sitä soittamista ja käyttää sitä kieleltä toiselle siirtyessä. If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson | |
![]() 15.06.2009 15:35:15 | |
Juzpe: No... multa ainakin onnistuu ihan tarpeellisella rivakkuudella toi pikkaus ihan tällä "do it how the fuck you like and don't think" - tekniikalla. Ainahan on mahdollisuus käyttää legatosoitantaa sellasissa paikoissa joissa ei plekulla kerkiä riittävän tarkasti nakuttaa ja pikkaamalla esim. vaan aksentoida sitä soittamista ja käyttää sitä kieleltä toiselle siirtyessä. Kyllä mä ymmärrän ton siltä pohjalta, että mä käytän paljon samaa. Juurikin sen takia, ettei tekniikka riitä pläräämään kaikkea. Kuitenkaan se ei kuulosta samalta, miksi olisi ihan kiva saada se pläräkin halutessa mukaan. Mä en ainakaan näe mitään pahaa tekniikan miettimisessä tai treenaamisessa. Niin kauan kuin muistetaan, että se tekniikka on tapa toteuttaa jotain ei itseisarvo. Tää on nyt tietenkin sitä avuttomien lässytystä, mistä selviää ettei tullut oltua tarpeeksi treeniaikoina jakkaralla. | |
![]() 15.06.2009 15:44:17 | |
...miksi olisi ihan kiva saada se pläräkin halutessa mukaan Paitsi, että se on sitten jos helevatan nopiaa pitää soitella niin äärimmäisen hankala juttu nakutella sillä plekulla tarkasti joka saattanan ääni, josta sitten seuraa se, että hyvin herkästi soundi muuttuu puutomaiseksi, kun oikea ja vasen käpälä eivät tee saumatonta yhteistyötä, eli tulee tahattomia "valelegatoja" kun pikkaus pikkasen myöhästyy tai vaihtoetoisesti "kiilauspikkausta" kun pikkaus on hieman edellä. Molemmat ovat kiusallisia kuulijan (ja myös tietty soittajan, mikäli ei o kuuro...) kannalta. Ynkkä on aika kova tossa käsien synkassa, sillä ei paljon taimi heitä oikeen ja vasemman välillä vähän vauhdikkaammassakaan nakutuksessa. If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson | |
![]() 15.06.2009 15:46:42 | |
Nyt voi tulla hieman tyhmä kysymys mutta mitä tuolla inside & outside pikkauksella tarkoitetaan? Ja missä tilanteissa niihin pitäisi pyrkiä / välttää? Veikkaus mulla asiasta on, mutta... | |
![]() 15.06.2009 15:55:12 (muokattu 15.06.2009 15:55:36) | |
Nyt voi tulla hieman tyhmä kysymys... Oli niin tyhmä kysymys, ettei mulla ainakaan oo hajuakaan... ei vaan :P Luultavasti inside tarkottaa pysymistä tietyn kieliyhdistelmän välissä ja outside pikkausta lähtien liikkeelle halutun kieliyhdistelmän ulkopuolella. Hankalahko selittää. Pyydä jotain kaveria joka homman tietää näyttään miten se menee tai eti juutuupista video. If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)