![]() 04.04.2009 22:07:54 (muokattu 04.04.2009 22:08:54) | |
---|---|
Olen soittanut viime aikoina tuntikausia päivittäin, ja eilen tuli eka kertaa se, että kun plektralla up pikkaan ihan normaalisti niin etusormen ensimmäisen nivelen kohdalta vihlaisee erittäin vittumaisesti. Soitto keskeytyy kyllä siihen. Ei ole ikinä ennen tullut. Tänään homma paheni. Sormi siis ilmeisesti taipuu nivelen kohdalta sivuttain. Pleku on 2 mm gator grip ja ihan normisti pidän etusormea U-kirjaimen muodossa, laitan pelkun siihen ja peukalon päälle. Muilla ollut samaa? Ote väärä, liian paksu pleku vai mikä? :( Että kun vituttaa, tekisi mieli soittaa mutta ei oikein kärsi.. Yritin ohuemmalla plekulla, mutta eipä paljoa auttanut sekään. | |
![]() 04.04.2009 22:21:51 | |
aalataur: Olen soittanut viime aikoina tuntikausia päivittäin, ja eilen tuli eka kertaa se, että kun plektralla up pikkaan ihan normaalisti niin etusormen ensimmäisen nivelen kohdalta vihlaisee erittäin vittumaisesti.... Ehkä tuossa lauseessa on vastaus ? , huilaa hyvä mies välillä , joku rotihan se pitää tuossa treenissäkin olla. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. | |
![]() 05.04.2009 01:45:56 | |
Onko sulla tapana puristaa sitä plekua? Jos on, niin kokeileppa pitää rennommin kiinni.. etusormi kun tuppaa taipumaan ilkeästi, jos sitä plektraa puristaa vähänkin kovempaa. Ja sähän jossain sanoit vielä pickaavasi aika lujaa? Luulisin, että tuo johtuu juurikin siitä, että puristat sitä plärää melkosesti.. siihen sitten vielä sun kova pickaaminen, niin varmasti tekee upstroket kipeetä jos soitat paljon. | |
![]() 05.04.2009 14:28:47 | |
Tuttu vika, mulla on huonot nivelet ja toi etusormi sattuu joskus. Lopeta soitto niin pitkäksi aikaa, että kipu häipyy. Soittamalla vaan pahennat asiaa ja viikon lepo ei oo kovinkaan kummoinen juttu. Voithan sä vaikka rämpytellä peukalon kanssa akustisella jotain kivoja sointuralleja. :) "I did not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB | |
![]() 05.04.2009 14:53:59 (muokattu 05.04.2009 15:02:56) | |
Nyt olen soitellut kevyemmällä tatsilla kuin ennen, ketteryyttä vaativia alternate likkejä. Ja tuntuu että ongelma on pahempi nimenomaan sillon kun _ei_ purista plekua kovasti. Kovempi puristusote auttaa ongelmaan, mutta ei taas tunnu kovin luontevalta. Samoin jos siirtää pelkun paikkaa kauemmas etusormen päästä lähemmäs etusormen 2. niveltä, se auttaa, mutta ei tunnu sekään luonnolliselta asennolta. Vituttaa jos joutuu taukoa pitämään, kun ideana on ollut juuri että rupean soittamaan enemmän kuin ennen, ilman pitkiä taukoja... jos kehittys vähän, kun muuten soittotaidot tuntuu junanneen paikallaan jo pari vuotta. :( Vaihtoehdot taitaa olla: 1) opetella siihen että se lähempää 2. niveltä alkaa tuntua luonnolliselta 2) kokeilla vihaamiani kevyempiä lärpättimiä, että pleku antaisi periksi eikä nivel 3) pitää tauko ja soitella vaikka tappingia 3 ei tunnu hyvältä idealta pitemmän päälle.. ja 1:ssä se vika että etusormi alkaa osua kieliin ennen plektraa... | |
![]() 05.04.2009 15:29:34 | |
4) Otat nyt vaan ja pidät viikon taukoa. Ei oo terveellistä väen vängen yrittää hieroa jos on kipee. Kun se on parantunu niin homma on taas paljon mukavampaa ja voi sitten alkaa siitä "huonosta" asennosta opetella eroon. If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. | |
![]() 05.04.2009 15:41:23 (muokattu 05.04.2009 15:42:54) | |
heikkimononen: 4) Otat nyt vaan ja pidät viikon taukoa. Ei oo terveellistä väen vängen yrittää hieroa jos on kipee. Kun se on parantunu niin homma on taas paljon mukavampaa ja voi sitten alkaa siitä "huonosta" asennosta opetella eroon. Ei tunnu oikein mielekkäältä että aina kun alkaa kehitystä tapahtumaan pitäisi pitää viikon tauko... täytyy tuumailla. Kyllä jotkut kuitenkin pystyy treenaamaan 8 tuntia päivässä, en mä ole vielä sellaista edes kokeillut. Pisimmillään 8 tuntia mutta on ollut välipäiviä ja useita 4 tunnin päiviä.. | |
![]() 05.04.2009 18:53:39 | |
aalataur: Ei tunnu oikein mielekkäältä että aina kun alkaa kehitystä tapahtumaan pitäisi pitää viikon tauko... täytyy tuumailla. Kyllä jotkut kuitenkin pystyy treenaamaan 8 tuntia päivässä, en mä ole vielä sellaista edes kokeillut. Pisimmillään 8 tuntia mutta on ollut välipäiviä ja useita 4 tunnin päiviä.. Mielekkäämpää se varmasti on kuin tuo vihlova kipu josta voi mahdollisesti muodostua pidempiaikainen ongelma jos jatkat samaa rataa. Eikun etsimään sellaista treeniaikaa jolloin kipua ei tule ja jolloin voit jatkaa viikkotolkulla. 8 tuntia kuulostaa jo aika älyttömältä, kokeiles vaikka tiputtaa 2 tuntiin päivässä ja vaihdella sitä treeniä enemmän. Eli ei pelkkää tekniikkatreeniä vaan jamittele erityylisten levyjen mukana korvakuulolta. | |
![]() 05.04.2009 19:44:50 (muokattu 05.04.2009 20:04:54) | |
Borlag: Mielekkäämpää se varmasti on kuin tuo vihlova kipu josta voi mahdollisesti muodostua pidempiaikainen ongelma jos jatkat samaa rataa. Eikun etsimään sellaista treeniaikaa jolloin kipua ei tule ja jolloin voit jatkaa viikkotolkulla. 8 tuntia kuulostaa jo aika älyttömältä, kokeiles vaikka tiputtaa 2 tuntiin päivässä ja vaihdella sitä treeniä enemmän. Eli ei pelkkää tekniikkatreeniä vaan jamittele erityylisten levyjen mukana korvakuulolta. Matias Kupiainen treenaa 4-8 tuntia päivässä :D Gilbertit, romeot ja friedmanit on treenannut myös järkyttäviä määriä. Detox täältä foorumilta sanoi mulle treenanneensa aikaisemmin "helposti 8 tuntia päivässä"... voit ehkä huomata sen jos katsot miehen soittoa... Ei se ihmettelemällä se tilu irtoa, duunia sen eteen pitäisi tehdä. Vihdoin olen löytänyt motivaatiota ja saanut itseäni potkittua perseelle (voi olla ohimenevää itseni tuntien)... nimenomaan plekukäden ketteryys / nopeus / tarkkuus on pullonkaulana tällä hetkellä, vasuri on paljon edellä nopeudessa. Ennen soitin 10 min - 2 tuntia päivässä enkä mä oo kehittynyt kahteen vuoteen tippaakaan. Tuossa vielä kuva kourani asennosta siltä varalta että se on yksinkertaisesti huono: http://i603.photobucket.com/albums/tt119/persehiki/asentoo_lepo.jpg Kyllä mä nyt ajattelin pitää vähän taukoa upstrokeista ja soitella muunlaista kamaa (näppäily/tapping), mutta jos tää alkaa uusiutumaan tää ongelma niin voihan nyt vittu. | |
![]() 05.04.2009 19:50:44 | |
Niin no, tapa se on tuokin. Tosin luulisin ettei pahempaa motivaationtappajaa löydy kuin käsiensä tuhoaminen väkisin yrittämällä. | |
![]() 05.04.2009 19:53:11 (muokattu 05.04.2009 20:04:13) | |
Borlag: Niin no, tapa se on tuokin. Tosin luulisin ettei pahempaa motivaationtappajaa löydy kuin käsiensä tuhoaminen väkisin yrittämällä. No niinpä :( Mutta en mä edes ole vielä päässyt siihen "4-8 tuntia joka päivä" -tasoon (tuskin koskaan pääsenkään), vasta vähän kokeillut kepillä jäätä ja nyt jo sormi paskana. Tappingia pystyy kyllä helposti soitteleen, ei mitään kipuja. Täytyy antaa sormen levätä ja kattoa sitten uudestaan... :/ | |
![]() 05.04.2009 20:14:26 | |
Hmm, mulla alkaa tätä lukiessa tuntua jo lievästi samaa sormessa. Huomasin kuitenkin aiemmin tänään, että plekuni taitaa olla bassolle tai jotain, koskapa se on aika paksu ja jäykkä. Pitänee ostaa kevyempiä. And I don't worry about nothin' no
'Cause worrin's a waste of my... time | |
![]() 05.04.2009 20:20:06 | |
Opettelee soittamaan vaikka slidellä ja ilman plekua, eikös noita tilupettereitä ole jo Suomi täysi. | |
![]() 05.04.2009 22:44:27 | |
Eikös tollanen tauko voi tehdä soitolleki jo ihan hyvä jos on treenannut pitempääkin hurjia määriä. Oppiminen/kehitys tapahtuu kuitenkin käsittääkseni jaksoissa, eli pitäisi osata treenata myöskin jaksoissa jotta saadaan suurin mahdollinen hyöty harjoituksesta. | |
![]() 06.04.2009 07:39:44 | |
Käväisepä hierojalla tai jollakin vastaavalla fysioterapeutilla. Ongelma on todennäköisesti jossakin muualla kuin sormissa. Tuollainen vihlominen on monesti vain oireilua ja paikantuu sormiin. Ranteesta lapaluuhun voi olla joku paikka vain jumissa. Tsekkaa myös soittoasento ja sen rentous joka tilanteessa. | |
![]() 06.04.2009 09:12:57 | |
aalataur: Matias Kupiainen treenaa 4-8 tuntia päivässä :D Gilbertit, romeot ja friedmanit on treenannut myös järkyttäviä määriä. Detox täältä foorumilta sanoi mulle treenanneensa aikaisemmin "helposti 8 tuntia päivässä"... voit ehkä huomata sen jos katsot miehen soittoa... En halua kuulostaa mitenkään masentavalta tai leimaavalta, mutta se, että nämä edellämainitsemasi mestarit kykenee ongelmitta treenaamaan ton verran päivässä, ei välttämättä tarkoita että kaikki pystyisi. Olemme erilaisia, ja anatomiamme on erilainen jokaisella ja ne pystyy yksilöllisiin suorituksiin kullakin. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" | |
![]() 06.04.2009 11:22:52 | |
aalataur: No niinpä :( Mutta en mä edes ole vielä päässyt siihen "4-8 tuntia joka päivä" -tasoon (tuskin koskaan pääsenkään), vasta vähän kokeillut kepillä jäätä ja nyt jo sormi paskana. Tappingia pystyy kyllä helposti soitteleen, ei mitään kipuja. Täytyy antaa sormen levätä ja kattoa sitten uudestaan... :/ Luultavasti sulla on vaan nyt liian innokas treenausputki päällä. Nyt vaan harjoittelet viikossa legaton ja tappingin parempaan kuosiin niin luultavasti sen jälkeen ei sormessa tunnu enää mitään kun varovasti taas aloittelet pikkauksen. Ja ehdottomasti tässä vaiheessa on hyvä harjoittaa korviaan aivan järjettömät määrät, koska myöhemmin katuu kun mitään ei irtoa korvakuulolta eikä vuosikausia harjoiteltu e-molli ylösalas sovikaan taustan päälle. Useiden vuosien jälkeen vasta kaikki nivelet tottuu tilutteluun kunnolla ja sitten ei ole niin väliä lämmitteleekö edes kunnolla aluksi, kun koko ajan on kohtuullisen hyvä tatsi päällä. Ainakin näin itselläni ja monilla muilla tuntemillani. Drunk'n'roll & The Goat Radio | |
![]() 06.04.2009 14:17:37 | |
Räkkipeli: En halua kuulostaa mitenkään masentavalta tai leimaavalta, mutta se, että nämä edellämainitsemasi mestarit kykenee ongelmitta treenaamaan ton verran päivässä, ei välttämättä tarkoita että kaikki pystyisi. Olemme erilaisia, ja anatomiamme on erilainen jokaisella ja ne pystyy yksilöllisiin suorituksiin kullakin. Mitä minä olen Kupiaisen soittoa muutaman kerran kuunnellut ja lukenut hänen kommentejaan täällä, olen saanut käsityksen, että hän ei harjoittelussaan ole panostanut ainoastaan nopeuteen... Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! | |
![]() 06.04.2009 14:35:17 (muokattu 06.04.2009 14:36:58) | |
sepisti: Mitä minä olen Kupiaisen soittoa muutaman kerran kuunnellut ja lukenut hänen kommentejaan täällä, olen saanut käsityksen, että hän ei harjoittelussaan ole panostanut ainoastaan nopeuteen... MITENNIIN?!!! :D Noei. Pitää paikkaansa. Tietenkin. Eihän kukaan niin sanonutkaan? Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" | |
![]() 06.04.2009 16:39:46 | |
Räkkipeli: En halua kuulostaa mitenkään masentavalta tai leimaavalta, mutta se, että nämä edellämainitsemasi mestarit kykenee ongelmitta treenaamaan ton verran päivässä, ei välttämättä tarkoita että kaikki pystyisi. Olemme erilaisia, ja anatomiamme on erilainen jokaisella ja ne pystyy yksilöllisiin suorituksiin kullakin. Jees, tämä voi olla totta :/ Pitää kattella. Downstroket onnistuu mainiosti, samoin tapping ja tietysti legatot sekä barre-soinnut. Otelaudan tuntemus, skaalat, soinnut ym.. kyllähän sitä treenattavaa riitää ilman upstrokejakin. Upstroke / alternate on mun "heikko kohta" ja siihen olen paneutunut viimeiset viikot.. Osasyy voi olla 2 mm pleku joka ei anna periksi, jolloin nivelen on pakko antaa periksi. Ambitus/MK soittaa 2 mm plekulla kanssa, mutta se on paljon pyöreämpi mitä noi gator gripit, jotka on suht teräviä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)