Aihe: Mitä soittokokeessa? (Pop/Jazz)
1 2
Moyhiss
13.02.2009 17:32:15

Oon tonne Pirkanmaan musiikkiopistoon pyrkimässä Sähkökitara Pop/Jazz linjalle ja toisessa niistä soittokokeessa olis tarkotus vetää joku Jazz tai vaikkapa Funk biisi. En vaan tiä mikä se olis :D Omaa tasoo nyt en niin tarkkaan osaa sanoo mut oon tonne Youtubeen uploadannu muutaman videon http://www.youtube.com/user/Tubezzz Biisin pitäis silleiten olla suht tunnettu et löytyy Backing Trackit ja hyvät Tabulatuurit.
kimurantti1
13.02.2009 18:24:26 (muokattu 13.02.2009 18:35:52)
Sellainen vinkki, että älä vedä sellaista biisiä jonka odotat raadin haluavan kuulla, vaan vedä sellainen biisi josta itse tykkäät, ja jonka osaat mielestäsi hyvin soittaa. Sellaisen biisin raatikin nimittäin haluaa kuulla. Tietysti kaikkein pahimmat pirihevirallit voi ehkä jättää pois laskuista, mutta muuten mitään rajoituksia ei ole.

Vaikka linjan nimike on pop/jazz, niin käytännössä tuo tarkoittaa kaikenlaista kevyttä musaa (siis kaikki jazzista bluesin kautta rokkiin ja poppiin). Kyse on kuitenkin perustason opetuksesta, joten varsinkin alkuvaiheessa homma painottuu hyvin pitkälti poppiin, rokkiin ja bluesiin sun muuhun helpommin omaksuttavaan musaan.

Terv. Pirkanmaan musiikkiopiston käynyt.

E: Esimerkiksi jos sulta löytyy tuohon Vinnie Mooren biisiin taustanauha (taustanauhan käytöstä kantsii kysyä erikseen opistolta), niin kyllä se menee läpi pääsykoebiisinä. Sähän vedät sen ikäiseksesi hyvin. Sitäpaitsi, siellä opistolla on hyvä opettaja nimeltä Petri Ahjokoski, joka on myös aikanaan Malmsteeninsa sun muut kuunnellut, joten mitään dissailuja tuosta genrestä ei tarvitse kuunnella. Jos tuntuu siltä, että jännittää pääsykokeissa, niin sitten kannattaa tietysti valita joku vähän helpompi kipale.
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
Moyhiss
13.02.2009 18:52:15

Sellainen vinkki, että älä vedä sellaista biisiä jonka odotat raadin haluavan kuulla, vaan vedä sellainen biisi josta itse tykkäät, ja jonka osaat mielestäsi hyvin soittaa. Sellaisen biisin raatikin nimittäin haluaa kuulla. Tietysti kaikkein pahimmat pirihevirallit voi ehkä jättää pois laskuista, mutta muuten mitään rajoituksia ei ole.

Vaikka linjan nimike on pop/jazz, niin käytännössä tuo tarkoittaa kaikenlaista kevyttä musaa (siis kaikki jazzista bluesin kautta rokkiin ja poppiin). Kyse on kuitenkin perustason opetuksesta, joten varsinkin alkuvaiheessa homma painottuu hyvin pitkälti poppiin, rokkiin ja bluesiin sun muuhun helpommin omaksuttavaan musaan.

Terv. Pirkanmaan musiikkiopiston käynyt.

E: Esimerkiksi jos sulta löytyy tuohon Vinnie Mooren biisiin taustanauha (taustanauhan käytöstä kantsii kysyä erikseen opistolta), niin kyllä se menee läpi pääsykoebiisinä. Sähän vedät sen ikäiseksesi hyvin. Sitäpaitsi, siellä opistolla on hyvä opettaja nimeltä Petri Ahjokoski, joka on myös aikanaan Malmsteeninsa sun muut kuunnellut, joten mitään dissailuja tuosta genrestä ei tarvitse kuunnella. Jos tuntuu siltä, että jännittää pääsykokeissa, niin sitten kannattaa tietysti valita joku vähän helpompi kipale.

Siellähän pitää soittaa 2 pääsykoe biisiä, niin toisessa ajattelin vetää jotain mistä ite diggaan paljon ja toisenä vetää jotain jazzia, bluesia, funkia jnejne. Josta kyllä tykkään kanssa. En meinaan kummassakin haluaisi soittaa jotain kitara runkkausta, koska saattaa saattaa saada musta soittajana väärän kuvan.

Just toi Vinnie Mooren biisi on kyllä sellanen mistä diggaan paljon, mutta en oo ihan varma saanko sitä meneen pienessä jännityksessä kunnolla. Toinen mitä oon ajatellut niin jotain Dream Theaterin biisejä siitä helpommasta päästä esim. Overture 1928 ja Another Day.

Olisiko kannattavaa soittaa Blue Bossa? Vai onko se jazzin maailmassa joku maximi kliseinen biisi :D

Vielä nyt mainittakoon että viime vuonna yritin sisään Megadethin Tornado of Soulsilla. Pääsin varasijalle.
kimurantti1
13.02.2009 18:57:04
Olisiko kannattavaa soittaa Blue Bossa? Vai onko se jazzin maailmassa joku maximi kliseinen biisi :D

Onhan se aikamoinen klisee, mutta ei sillä ole perustason pääsykokeissa tasan mitään väliä. Suurimmalla osalla hakijoista ei ole hajuakaan koko biisistä. Jos diggailet siitä ja mielestäsi ainakin jollain tasolla pystyt omaksumaan kipaleen, niin anna mennä vaan.

Kannattaa myös niihin musikaalisuustesteihin panostaa, ne on ihan yhtä iso osuus kuin biisit.
varo
14.02.2009 10:57:39

Kannattaa myös niihin musikaalisuustesteihin panostaa, ne on ihan yhtä iso osuus kuin biisit.

itse olen kanssa ajatellut pyrkiä. Miten noita musikaalisuustestejä varten voi harjoitella? Laulu mulla sujuu pianon säestyksellä aikas hyvin, korvakuulolta soittaminen onnistuu hyvin yms. joten sävelkorvaa ei tarvi hirveesti reenata. Lähinnä toi rytmipuoli vaatii eniten työtä. Siihen mitää vinkkejä?
etsitään kitaristia bändiin
kimurantti1
14.02.2009 11:03:48
itse olen kanssa ajatellut pyrkiä. Miten noita musikaalisuustestejä varten voi harjoitella? Laulu mulla sujuu pianon säestyksellä aikas hyvin, korvakuulolta soittaminen onnistuu hyvin yms. joten sävelkorvaa ei tarvi hirveesti reenata. Lähinnä toi rytmipuoli vaatii eniten työtä. Siihen mitää vinkkejä?

Eikö niistä aiemmista jutuista ollut apuja? Rytmijuttuja voit harjoitella vaikkapa ottamalla jonkin nuotin, ja yrität taputtaa laulumelodian rytmin. Sitten esim. Tohtori Toonika -nimisessä kirjassa on mukana levy, jolta löytyy rytminkirjoitustehtäviä. Tietyst rytmejä voit kirjoittaa ylös vaikka miltä lempparilevyltäsi. Otat vaikka jonkun simppelin biisin, kuuntelet sen laulumelodian tai riffin, ja yrität taputtaa rytmin perässä.
Apricot
14.02.2009 11:05:02
Miten noita musikaalisuustestejä varten voi harjoitella?

"Musikaalisuustesti" koostuu kaiketi melodia- ja rytmisanelujen toistamisesta. Hyvää harjoitusta voisi olla, että laittaa radion päälle, nappaa sieltä jonkun melodianpätkän ja yrittää hyräillä perässä. Sama rytmin kanssa; aina kun kuulee jonkin rytmikuvion, niin yrittää naputtaa sen sormella perässä.
varo
14.02.2009 11:07:48
"Musikaalisuustesti" koostuu kaiketi melodia- ja rytmisanelujen toistamisesta. Hyvää harjoitusta voisi olla, että laittaa radion päälle, nappaa sieltä jonkun melodianpätkän ja yrittää hyräillä perässä. Sama rytmin kanssa; aina kun kuulee jonkin rytmikuvion, niin yrittää naputtaa sen sormella perässä.

onko tuon melodian kanssa sillai, että pitää laulan pianon säestyksellä vai että ensin pianosta soitetaan melodia jonka hyräilet perässä?
kimurantti1
14.02.2009 11:10:04
vai että ensin pianosta soitetaan melodia jonka hyräilet perässä?

Yleensä näin.
Moyhiss
14.02.2009 11:26:48 (muokattu 14.02.2009 11:30:03)

Viime vuonna tuolla Pirkanmaalla musikaalisuus testiin kuului se että se soittaa melodioita ja pitää viheltää tai hyräillä se sama. Sitten oli se että soitetaan pianolla jotain sointuja ja pitää viheltaa sen kaikki äänet. Ja viimesenä oli se et tyyppi taputtaa jonkun rytmejä ja se pitää taputtaa perässä.

-----------------------------------------------

Vielä nyt samaan ketjuun että olisko nyt kellään ehdottaa jonkin näkösiä jazz, blues, funk jnejne. biisejä. Ite oon vaan pikkasen tohon klassiseen musiikkin perehtynyt ja opetellut jotain Bachia, Francisco Tarregaa, Paganinia, mutta vähän turha mennä sinne noita vetään ku se klassinen puoli on sitte erikseen :D
varo
14.02.2009 12:10:22
Yleensä näin.

voi helvetti sentäs, ilman säestystä en kyllä osu nuottiin. Pitäs varmaa mennä laulunopettajalle tai jättää koko leikki sikseen..
sepisti
15.02.2009 21:50:31
voi helvetti sentäs, ilman säestystä en kyllä osu nuottiin. Pitäs varmaa mennä laulunopettajalle tai jättää koko leikki sikseen..

Tästähän on myös väännetty kovasti kättä, mutta testihän mittaa musikaalisuutta nimensä mukaan. Kaikilla sitä ei vaan ole.
Mikäli simppelin melodian toistaminen on vaikeata, sitä voi kyllä harjoitella, mutta mikäli se luontainen musikaalisuus puuttuu, on varmaan myöhäistä opetella sitä muutamassa kuukaudessa. Eikös ne pääsykokeet ole yleensä tässä kevään korvilla?

Mikäli opistoon pääseminen on tavoitteena, kannattaa sun aloittaa nyt sellainen vuoden mittainen projekti ja pyrkiä sisään ensi vuonna. Jonkinlaista yksityisopetusta kannattaa tosiaan harkita.
Varsinaista laulutaitoahan tuo homma ei kysy. Sävelkorvaa sitäkin enemmän.

Kuten joku sanoikin, se musikaalisuustesti on aivan yhtä tärkeä osa pääsykoetta, kuin soittonäytekin. Mielestäni jopa tärkeämpi osa, koska jonkun kappaleen voi opetella soittamaan kiinteävireisellä soittimella oikein ilman sävelkorvaakin.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
ANtTIKRISTUS
17.02.2009 06:02:03 (muokattu 17.02.2009 07:54:58)
Morjens. Olen ajatellut tuonne popjazz konsaan hakea ja kysäisenpä tässä, että kun siinä soittokokeessa on käsittääkseni aikaa se 5-10min esitellä taitojaan ja mietin että voiko siellä soittaa akustisella kitaralla sorminäppäilytyylillä, sähkiksellä vai onko sillä mitään väliä oikeastaan? Soittaisin mielelläni akustisella kitaralla sorminäppäilemällä, koska tällöin yksittäisen instrumentin osuus kuulostaa mielenkiintoisemmalta ja monipuoliselta, koska kappaleessa voi vetää samalla basso/melodialinjaa ja mukavampaahan sitä on kuunnella kuin jotain sointukomppalua ja joutavaa tiluliruttelua.

Kappaleiksi olen miettinyt omia biisejäni ja mahd tuota Yesterdayta näppäilyversioon sovitettuna kitaralle. Laitanpa tähän alle linkin youtubesta, ei ole mun itse soittama mutta se juttu olisi hyvin tämän tyylinen, hieman monipuolisempaa sointujen käyttöä ja otelaudalta vedellään hieman laajemmalta skaalalta. Olisiko hyvä valinta mahduttaa tän tyylinen näppäily, jos kykenee sen aika suvereenisti vetään puhtaasti ja hyvällä fiiliksellä, vai pitäisikö eri tyylistä kitarointia koittaa?

http://www.youtube.com/watch?v=CuaRukfTzHM

Mulla ois paljon muitakin omia biisejä, mutta ne nojaavat usein musiikillisesti koko bändin osuuteen ja näin ollen useamman instrumentin tarjoamiin harmoniajuttuihin jne, akustisella vedetyt melodia/bassolinjajutut olisi imo kuuntelijaa ajatellen aina miellyttävämpiä.

Sitten sitä vielä kysäisen, että pitääkö niihin biiseihin nuotit tulostella ja viedä sinne pällisteltäväksi, oli sitten kyseessä omat tai muut biisit?

e: nauhotinpa tässä pikaversion siitä toisesta omasta lurituksesta, jonka ajattelin vetäistä, kiinnostaa jotakuta eli ei. Näillä eväillä ajattelin koittaa selvitä soitto-osuudesta, toivottavasti hakijataso ei oo helevetin kova!
http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=368422

e2: Sitte vielä semmottii kysymys, että kuuluuko pääsykokeeseen joku improvisaatio-osuus? Esim että annetaan ihan perus duuri/mollisävellaji johon sitten hierotaan taitojen mukaan?
Laulajalle paikka vapaana, tsekkaa musanäyte ja ota yhteyttä jos kiinnostusta ja osaamista löytyy.
pazi
21.03.2009 17:39:45
keksin vähän aikaa sitten ihan parhaan kappaleen pääsykoetta varten!
mut en tietenkään kerro sitä teille tai kaikki vetää siellä sitä samaa biisiä.
tää sivusto voi auttaa teoria osuutta varten:

http://www.nuottila.info/2007/index … ask=section&id=12&Itemid=32

ja Ps. tuskin tuo taso kovinkaan suuri ole,
Kaikki virheet tekstissä ovat tahallisia..
Moyhiss
17.04.2009 20:13:56

Jepp, tänään oli koe ja soitin Eric Johnson - Manhattan. Kuulemma hyvin meni, ja muut musikaalisuus testit ihan hyvin nappiin. Rytmi testista täydet ja siitä sointu jutusta kans täydet. Sitte piti viheltaa kaiken näköstä esim. C duuri asteikko ja sit toi Ukko Nooan melodia. Se nyt ei ihan nappiin menny mut ihan hyvin kuitenki.

Ens viikolla on sit uus karsinta, jos pääsen jatkoon. Siellä sitten on jonkin näköstä nuotin lukua ja sointu hommaa ja mitä viimevuodesta muistan, niin ne melodia ja rytmi kokeet oli todella paljon haastavampia kun tänään. Nyt pitää vaan nopeesti alkaa opetteleen joku uus biisi, ja sit pänttään sitä teoriaa, sointuja, nuotin lukua, rytmi, tahtilaji juttuja lisää päähän. Myös sitä viheltämistä ja nuottiin osumista pitää vähä reenata.
varo
17.04.2009 22:13:45
Tom Raww: Jepp, tänään oli koe ja soitin Eric Johnson - Manhattan. Kuulemma hyvin meni, ja muut musikaalisuus testit ihan hyvin nappiin. Rytmi testista täydet ja siitä sointu jutusta kans täydet. Sitte piti viheltaa kaiken näköstä esim. C duuri asteikko ja sit toi Ukko Nooan melodia. Se nyt ei ihan nappiin menny mut ihan hyvin kuitenki.

Ens viikolla on sit uus karsinta, jos pääsen jatkoon. Siellä sitten on jonkin näköstä nuotin lukua ja sointu hommaa ja mitä viimevuodesta muistan, niin ne melodia ja rytmi kokeet oli todella paljon haastavampia kun tänään. Nyt pitää vaan nopeesti alkaa opetteleen joku uus biisi, ja sit pänttään sitä teoriaa, sointuja, nuotin lukua, rytmi, tahtilaji juttuja lisää päähän. Myös sitä viheltämistä ja nuottiin osumista pitää vähä reenata.

Miten tosta rytmitestistä voi saada täydet? siis ainahan voi taputtaa paremmin ja paremmin rytmiin? Mulle taas sanottiin, että sävelkorvaa kyllä löytyy ja musta tulis hyvä laulaja, jos vaan alkaisin harjottelemaan ilman säestystä laulamista. Toi ukko-nooa meni kyl aika paskasti, mutta muuten osuin ihan nuottiin. Ja niin, oma biisi oli Joe Pass- G-blues.
Moyhiss
17.04.2009 23:04:23

varo: Miten tosta rytmitestistä voi saada täydet? siis ainahan voi taputtaa paremmin ja paremmin rytmiin? Mulle taas sanottiin, että sävelkorvaa kyllä löytyy ja musta tulis hyvä laulaja, jos vaan alkaisin harjottelemaan ilman säestystä laulamista. Toi ukko-nooa meni kyl aika paskasti, mutta muuten osuin ihan nuottiin. Ja niin, oma biisi oli Joe Pass- G-blues.

Niin ainahan voi paremmin ja paremmin, mutta ite sain ne taputukset "matkittua" samalla tavalla kun se ope veti ja se sano jotai että "täydet tuli" :D
varo
18.04.2009 18:17:11
Mulle oli kyllä ihan myönteinen kokemus toi pääsykoe, vaikka en olekaan mikään ihmeempi soittaja niin silti ihan myönteisesti suhtauduttiin. Kuinka suuri osa esikarsintaan osallistuneista pääsee jatkoon?
varo
20.04.2009 17:15:11
Erittäin yllättyneenä jatkoon pääsin. Kuinka suuri osa noista alkukarsintaan osallistuneista pääsee varsinaiseen pääsykokeeseen?
Moyhiss
20.04.2009 17:41:15

varo: Erittäin yllättyneenä jatkoon pääsin. Kuinka suuri osa noista alkukarsintaan osallistuneista pääsee varsinaiseen pääsykokeeseen?

Jepp, ittekkin just avasin ton kirjeen jossa kerrottiin, että pääsin tokaa karsintaan. Miks nää ajat pitää olla näin aikasin, ku mulla on jo 10:40 :D Tulee kiire ton toisen karsinta biisin kanssa kun en oo vielä oikee päättäny.

Luulen et aika suuri osa otettiin tähän toiseenkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)