6 string 20.08.2009 21:42:32 | |
---|
Mikä on ongelma kun menee kieliä poikki 2-3 viikon välein. Johtuuko soitto tyylistä vai mikä on? |
Antti1 20.08.2009 21:43:41 (muokattu 20.08.2009 21:44:09) | |
---|
6 string: Mikä on ongelma kun menee kieliä poikki 2-3 viikon välein. Johtuuko soitto tyylistä vai mikä on? Mikä kitara ja mistä kohtaa ne menee poikki? Sulla voi olla joku terävä reuna tms. jossain, joka sen kielen katkoo. Niin ja meneekö aina jotain tiettyä kieltä, vai ihan mikä tahansa? Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
6 string 20.08.2009 21:54:28 | |
---|
Antti1: Mikä kitara ja mistä kohtaa ne menee poikki? Sulla voi olla joku terävä reuna tms. jossain, joka sen kielen katkoo. Niin ja meneekö aina jotain tiettyä kieltä, vai ihan mikä tahansa? No nyt on toinen kitara ollu jonkun kuukauden. Luulin että kielet menee tallan takia poikki, kun ne meni aina siitä tallan kohdasta poikki, mut ei taida siitä johtuu ku menee tossa uudessaki ja siin on aika pyöreet noi kielten kohdat tossa tallassa. Yleensä menee 1,5 ja 6 kielet. On menny 0.54 kans poikki. |
Antti1 20.08.2009 21:58:24 | |
---|
Joko sä soitat kovin kovin agressiivisesti, tai sitten ne tallapalat ihan oikeasti vaan rikkoo kieliä. Se, että kitara on uusi, ei tarkoita etteikö siinä voisi olla vikaa viimeistelyssä. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
Da Make 20.08.2009 22:38:04 | |
---|
Irrota kaikki kielet ja ota 1 punottu kieli ja hio tallapaloja/kieliuria sen avulla. Usein metallin pintakäsittelyssä on pientä epätasaisuutta jota ei helposti huomaa, mutta ne saattavat johtaa tämänkaltaisiin ongelmiin. |
aalataur 20.08.2009 22:42:40 | |
---|
Da Make: Irrota kaikki kielet ja ota 1 punottu kieli ja hio tallapaloja/kieliuria sen avulla. Usein metallin pintakäsittelyssä on pientä epätasaisuutta jota ei helposti huomaa, mutta ne saattavat johtaa tämänkaltaisiin ongelmiin. Tämä. Mulla on Fender American deluxe jonka pitäisi olla kuitenkin laatukitara ja siinä mulla on ollut alussa ihan sama ongelma, osin vieläkin. Elixirit ja Cleartonet kestää, halvemmat (ysikielet) huonommin. Muissa kitaroissani halvatkin kielet kestää hyvin, joten syy ei soittotyylissä vaan kitarakohtaisia eroja. |
Krice 20.08.2009 23:36:18 | |
---|
Aloittelijoilla menee usein kielet helposti poikki, sitä sattuu varmaan kaikille jossain määrin. |
Satu ja Tuija 21.08.2009 00:54:24 | |
---|
6 string: Mikä on ongelma kun menee kieliä poikki 2-3 viikon välein. Johtuuko soitto tyylistä vai mikä on? No lähinnä se "mikä on" jos "On menny 0.54 kans poikki." Laita ny öljytankkeri soittamaan viulua. ;) |
Fintrollx 21.08.2009 07:18:34 | |
---|
Krice: Aloittelijoilla menee usein kielet helposti poikki, sitä sattuu varmaan kaikille jossain määrin. Jep, olen itekki vielä aloittelija, mutta muistan kun olin vain joku puol vuotta soittanu ja hakkasin downstrokella paskalla tekniikalla niin kovaa kun pystyin Sepulturaa ja Slayerii, kyllähän siinä joka kuukausi melkeen yks kieli katkesi, vaikka tallassa ei vaikuta olevan vikaa :D "You can't kill heavy metal" |
Pulsaattori 21.08.2009 08:45:28 | |
---|
En usko, että johtuu samasta ku minulla aikoinaan kun olin aloittelija. En vielä oikein osannut hillitä nopeutta treeneissä ja sahasin 10-52 setinkin helposti viikossa puhki. Nykyään tulee käytettyä dimebagin signature kielisettejä, kun tuntuuvat olevan ainoat kielet, jotka kestää mun soiton nopeutta. |
Torniojaws 21.08.2009 09:18:01 | |
---|
Pulsaattori: En usko, että johtuu samasta ku minulla aikoinaan kun olin aloittelija. En vielä oikein osannut hillitä nopeutta treeneissä ja sahasin 10-52 setinkin helposti viikossa puhki. Nykyään tulee käytettyä dimebagin signature kielisettejä, kun tuntuuvat olevan ainoat kielet, jotka kestää mun soiton nopeutta. Nopeudella ei ole tekemistä katkeamisfrekvenssin kanssa. Itse soittelen 10-56 -setillä (7-kielinen) ja Ernie Ballin 2621-kielet kestävät helposti yli puoli vuotta, mitä nyt soundi vähän pehmenee kun likaa kertyy ;) Tempo on keskimäärin siinä 220 bpm tienoilla omissa proggiksissa, nopeimmat reilua 260 bpm. Eikä tatsi ole kevyimmästä päästä... Ketjun aloittajalle sanoisin, että kokeile sutata tallan ja satulan hahlot lyijykynällä (paksu, ei täytettävä 0.5 tai 0.7) ja tosiaan varmista, ettei siellä ole mitään terävää reunaa/piikkiä. |
Pehvanssi 21.08.2009 09:33:18 | |
---|
Nykyään tulee käytettyä dimebagin signature kielisettejä, kun tuntuuvat olevan ainoat kielet, jotka kestää mun soiton nopeutta. Ynkkä on varmaan ihan vi**n hidas kun se vetää 8 setillä eikä katko ees kieliä :D :D |
Pulsaattori 21.08.2009 12:38:50 | |
---|
Pehvanssi: Ynkkä on varmaan ihan vi**n hidas kun se vetää 8 setillä eikä katko ees kieliä :D :D No ei tuo ynkän materiaali minun mittapuulla mitään nopeata ole. |
Da Make 21.08.2009 13:46:42 | |
---|
"These steel strings are especially made for me and they can exceed the temperature of sun which is good for me because I can play so fast that strings would just melt and these can withstand melting so they are good for me." - John Petrucci (phycho exercises) |
johnny-boy 21.08.2009 14:40:25 | |
---|
Minullakin oli aiemmin sama onkelma. Jonkin aikaa asiaa tutkittuani huomasin, että niinki simppeli asia, kuin se tallapalojen kiristys vaikuttaa:D Eli yleensä kiristin ne hampaat irvessä, mutta nykyään vähän maltillisemmin. Toki se hiontakin voi auttaa, omalle kohdalle kuitenkin tuo toimenpide piisasi..Sitten tietty, jos vetelee paljon jotain dime squaleja yms. ni sehän voi tehdä tiukkaa kielille Uuno pidätkö sinä pikkulinnuista...see riippuu kastikkeesta |
aalataur 21.08.2009 15:47:10 | |
---|
johnny-boy: Minullakin oli aiemmin sama onkelma. Jonkin aikaa asiaa tutkittuani huomasin, että niinki simppeli asia, kuin se tallapalojen kiristys vaikuttaa:D Eli yleensä kiristin ne hampaat irvessä, mutta nykyään vähän maltillisemmin. Toki se hiontakin voi auttaa, omalle kohdalle kuitenkin tuo toimenpide piisasi..Sitten tietty, jos vetelee paljon jotain dime squaleja yms. ni sehän voi tehdä tiukkaa kielille Tosiaan ei kannata floikkatallassa kiristää niitä palojen ruuveja kovin tiukalle, ne pysyy yllättävän vähälläkin kiinni. "A little bit of thumb pressure" sanottiin yhdessä videossa hyvin, eli löysät pois ja sen jälkeen ihan kevyt kiristys, ei todellakaan pidä kiristää niin tiukalle kuin menee. Kieli pysyy kyllä tästä huolimatta kiinni kovassakin runnomisessa. |
Juzpe 21.08.2009 18:11:17 | |
---|
En tiä johtuuko mun huonosta tekniikasta, vai mistä (oon kuitenki soittanu jo 20 vuotta, etten laske itseäni ihan noobiksi) mutta mullaki menee kieliä poikki ihan säännöllisin väliajoin. Yritän kyllä vaihtaa kielet kerran kuussa, koska ne meinaavat hien, irtoavien ihosolujen, kielten päälle kaatuvien juomien yms. vaikutuksesta ruostua ja mennä soundiltaan tukkoon. Käsittääkseni kyseessä on ihan luonnollinen ilmiö ja kielet ovat kulutustavaraa. Kuitenkaan en laiskuuttani jaksa kieliä vaihtaa ennen kuin joku niistä katkeaa, jolloin sitten samalla vitutuksella vaihdan koko satsin. If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson |
Jucciz 21.08.2009 18:23:54 (muokattu 21.08.2009 18:24:59) | |
---|
En tiiä johtuuko mun tekniikasta vai kamoista, mutta mulla on viimeisen n. 15 vuoden aikana katkennut ehkä kymmenen kieltä soittotilanteessa, enkä mäkään mitenkään erityisen hiplaamalla soita. Eikä oo ollu käytössä mitään ihmeempiä vippaskonsteja, kuten grafiittisatulapaloja tms. vaan ihan normaaleja talloja ja satuloita à la Gibson ja Fender. |
mll 21.08.2009 19:10:21 | |
---|
Jucciz: En tiiä johtuuko mun tekniikasta vai kamoista, mutta mulla on viimeisen n. 15 vuoden aikana katkennut ehkä kymmenen kieltä soittotilanteessa, enkä mäkään mitenkään erityisen hiplaamalla soita. Eikä oo ollu käytössä mitään ihmeempiä vippaskonsteja, kuten grafiittisatulapaloja tms. vaan ihan normaaleja talloja ja satuloita à la Gibson ja Fender. Hyvät vehkeet kyllä edesauttavat. Mulla ei ole kertaakaan mennyt kieliä katki toisesta akkarista, keikkatilanteissa pieksen joskus kunnolla kitaraani. Toisesta akkarista menee kohtalaisen usein (n.1 kerta kuussa) joko g- tai d-kieli poikki. |
Da Make 21.08.2009 19:40:07 | |
---|
Mulla sama juttu, kielet kestävät pidempää kuin niiden olisi tarvis. Soundi menee huonoksi soittomäärästä riippuen kuukaudessa parissa ja sen jälkeen ne menettävät elastisuutensa ja saattavat katketa. Eli säännönmukaisesti ehdin vaihtaa kielet ennen kuin ne alkavat katkeilla. Käytössä DR Hi-Beam, tight fit tai Hi-Voltage, Fender kielet olivatkin ihan eri juttu... |