Aihe: Soolo jossa kaikki tekniikan osa-alueet?
1 2 3 4 5 6 7
aalataur
10.08.2009 19:32:24

Sanokaapa jokin hyvänkuuloinen rock/metallisoolo (miksei jazzikin), jossa olisi nämä kaikki kitaransoiton osa-alueet:

- tapping
- sweeppaus
- alternate
- economy
- legato
- inside picking
- outside picking
- bendaus
- laajoja venytyksiä sormille
- mutta myös nopeita kohtia pienin venytyksin
- riittävästi nopeutta

Siis jokin mahdollisimman teknisesti monipuolinen soolo. Vaikeustason mitä etsitään voi vaikka noista mun sooloskabavedoista kuulla, eli ei mitään Gilberttiä kiitos.. Olis hienoa kun olisi soolo mitä treenata, jossa kaikki osa-alueet tulisi tasaisesti käytyä läpi. Vielä joku sielukas ja hyvä, että motivaatio oppia se olisi kova. Huomannut että jaksan pyöritellä ikuisesti tiettyjä sooloja, (esim. Marty Friedman, Nuno Bettencourtin helpoimmat) joten jos siinä olisi kaikki osa-alueet niin..
Hiekkaharjun Hendrix
10.08.2009 19:36:20
Eikös Dream Theaterin Under a Glass Moon ole juurikin tälläistä sillisalaattia?
"Laughter is loud when he tells nigger jokes with his mouth full of banana"
aalataur
10.08.2009 20:03:53

Hiekkaharjun Hendrix: Eikös Dream Theaterin Under a Glass Moon ole juurikin tälläistä sillisalaattia?

On. Sitä mietinkin.. mutta voipa olla meikäläiselle liian vaikea. Voisihan tohon tehdä tosin oman taustan jonka tempoa pudottaisi.
Jucciz
10.08.2009 21:48:26
Nyt herää vaan aidosti kysymys: miks noiden kaikkien on pakko löytyä yhdestä ja samasta soolosta? Sillisalaattiahan siitä tuleee, ja ennen kaikkea väkinäistä "kattokaa, osaan kaikki nää tekniikat"-tyylistä matskua.

Yksi ratkaisu voisi olla, että väsäät itse moisen soolon: siis sellaisen, joka on tämänhetkisille taidoille pikkuisen liian vaikea - sitten vaan rupeat tahkoamaan sitä, kunnes lähtee puhtaasti.
Krice
10.08.2009 21:48:53 (muokattu 10.08.2009 21:49:11)

Michael Romeo tulee mieleen. Esim. tuollainen perushelppo:
http://www.youtube.com/watch?v=XgDohIg92Kw&feature=related
Tonski
10.08.2009 21:49:58 (muokattu 10.08.2009 21:50:41)

Joo mulle tuli kanssa Under a Glass Moon mieleen, ja etköhän sä siihen taipuisi. :D

EDIT:
Toi Sea of Liesin soolo mikä tulee ENNEN tappingia eikä on mun mielestä aivan loistava...
ihku
Torniojaws
10.08.2009 22:48:51

Hah, itsekin ajattelin juuri Under a Glass Moonia kun topicin näin :D
Vortech | Relativity | Vortech + Unit 731 + Running Amok + 2 @ Liminka, 22.8.2009 | Uusin Vortech
kimurantti1
10.08.2009 22:54:39
Mikset ennemmin treenaisi viittä todella hyvää sooloa, josta löytyy nuo kaikki osa-alueet? Treenaamalla yhden soolon josta nuo kaikki löytyy, et opi kaikkia tekniikoita. Mä itse ennemmin treenaisin hyviä sooloja, ja jos niissä satutaan käyttämään jotain itsele vaikeaa tekniikkaa, niin sitten treenataan sitä.
aalataur
10.08.2009 23:28:09

Tokihan sitä helpoimmalla pääsee kun treenaa eri sooloilla eri juttuja. Tapana vaan saada pakkomielle treenaamastani soolosta ja en sitten paljon muuta soittele pitkään aikaan. Romeot ja Petruccit on kyllä liian hankalia vielä... Täppäykset jotenkin irtoaa mutta kaikki plekujuttu nihkeemmin..
Jzci
11.08.2009 00:00:17

Yksi mukava pikkaustreeni voisi olla ainakin Dream Theaterin Take The Timen unisonovälisoolotsydeemihässäkkä.

http://www.youtube.com/watch?v=QdcFqJ513f8

4.34 --->

Tuo ei ole mikään tolkuttoman nopea mutta kuitenkin teknisesti varsin haastava ja hyvänkuuloinen pätkä. On tullut joskus muinoin vietettyä hetki jos toinenkin tuota opetellessa.

Samasta biisistä löytyy toinenkin melko samantapainen mainiosti pikkaustreeniksi kelpaava osio kohdasta 5.51 -->

Kyllä noilla pitäisi tulla ainakin nuo inside- ja outsidepikkaukset varsin tutuiksi :)
UnBrain
11.08.2009 12:43:18 (muokattu 11.08.2009 12:44:33)

Sea of Liesiä ja Under a Glass Moonia kannatetaan täältäkin. Nuo taisi olla ekoja oikeasti pahoja sooloja mitä aloin hinkkaamaan muutama vuosi sitten. Ei ne mene vieläkään sinne päinkään, mutta pudotetussa temmossakin toimivat hyvänä treeninä, ja aika-ajoin on ihan kiva huomata että jotkut kohdat menee vähän aina paremmin. Tuskin noita ihan joka toinenkaan jannu parissa viikossa ottaa haltuun. :D

Kummastakin hyvin miditaustoja ja tabulaattoreita ja kaikkea mahdollista, joten niitä saa pätkittyä osiin ja tempoa tiputettua melko helposti.
ljöö..
velsa
11.08.2009 15:17:54

Sä vedät Aalataur nyt jo niin hyvin noita tiettyjä tekniikoita et nyt ois ehkä korkee aika alkaa etsimään omaa ilmaisua ja unohtaa noi muilta plokkailut.......se on vaan kylmä tosiasia et muita kopsaamalla oppii soittamaan niinku muut, mut oman ilmasun kautta löytyy oma juttu mikä on 100 kertaa makeempaa ku yhenkään taiturin kopiointi!!!!!!!
Kauas on pitkä matka........
Gleb91
11.08.2009 16:35:04
Torniojaws: Hah, itsekin ajattelin juuri Under a Glass Moonia kun topicin näin :D

Samoin, meinasin jo tulla kertomaan tästä mutta näköjään en ollut ainut jolle näin kävi.

Niin kun joku mainitsi tuossa että miks pitäiskään olla kaikki osa-alueet yhdessä soolossa kun siitä tulee ruman kuulostakin, niin omasta mielestä kyllä tuo Under a glass moonin soolo on siitä loistava että vaikka se on monipuolinen ja hieno teknisesti niin myöskin oikeasti hyvä soolo. Taino mielipideasioita mutta harvoin tykkään mistään tilulilusooloista niin paljoa kuin tuosta.
aalataur
11.08.2009 19:19:53 (muokattu 11.08.2009 19:21:41)

velsa: Sä vedät Aalataur nyt jo niin hyvin noita tiettyjä tekniikoita et nyt ois ehkä korkee aika alkaa etsimään omaa ilmaisua ja unohtaa noi muilta plokkailut.......se on vaan kylmä tosiasia et muita kopsaamalla oppii soittamaan niinku muut, mut oman ilmasun kautta löytyy oma juttu mikä on 100 kertaa makeempaa ku yhenkään taiturin kopiointi!!!!!!!

No en tod :D .. muutama tappinglikki irtoo jotenkin ja kaikki muu aika haparointia vielä. Tapping on laiskan miehen tilu, ja sweeppailu/economy ja melkein kaikki muukin on mulla ihan lapsenkengissä. Totta tietysti että oma tyyli pitää olla, mutta sitä sanavarastoo on helpompi laajempaa jos pöllii muilta kikkoja ja muuttaa niitä ehkä vähän omiin tarkoituksiin...
Sergei Fallinen
11.08.2009 19:22:24
joo eipä niitä juttuja kannata liikaa ruveta uusiksi keksimään. useimmat jutut oppii kuitenkin parhaiten opettelemalla imitoimaan toisia parempia niin yks yhteen kun vaan ikinä mahdollista
aalataur
11.08.2009 19:30:34 (muokattu 11.08.2009 19:30:48)

hibernance: joo eipä niitä juttuja kannata liikaa ruveta uusiksi keksimään. useimmat jutut oppii kuitenkin parhaiten opettelemalla imitoimaan toisia parempia niin yks yhteen kun vaan ikinä mahdollista

No mä näin näkisin sen, ei pyörää kannata keksiä uudestansa... Osaltaan se syy miksi nykyään näitä nopeustaitureita tulee vähän joka kulmalta, kun ennen oli vaan Yngwie, on kai osittain se että nykytiluttajat on opetellut ensin ne toisten likit ennen oman tyylin hakemista, ei ole mennyt aikaa siihen keksimiseen ja kaikki tieto on saatavilla netissä.. kun taas vanhat tekijät on itse kehittänyt ne ensimmäiset tilutukset ja siihen on mennyt niiltä hirveästi aikaa ja energiaa, esim. EVH ei oo täppäystä voinut oikein matkia keltään tai ladata GP5-tabeja, varmasti kestänyt kauan tajuta miten homma pelaa. Minä taas opettelin Hot For Teacherin alun ja tajusin sen päivässä minkä kypsyttelyyn sillä on mennyt ehkä jopa vuosia.
Kontiak
11.08.2009 19:37:08
Kuuluuko Lucretia noihin helppoihin Friedmanin sooloihin? Jos ei, niin naulaapa se ja sitten heti perään Ynkän Like An Angel.

Muista laittaa linkit tänne! ;)
"Loppujen reaktiot mua ei suoranaisesti kiinnostakaan. Jos joku tahtoo suuttua ja vetää herneet nenään, be my guest." - Jucciz kertoo perseilystään
aalataur
11.08.2009 20:01:59

Kontiak: Kuuluuko Lucretia noihin helppoihin Friedmanin sooloihin? Jos ei, niin naulaapa se ja sitten heti perään Ynkän Like An Angel.

Muista laittaa linkit tänne! ;)

En osaa yhtään sooloa RIPiltä vielä. Ynkkää.. en muista tota biisiä, taitaa olla uudelta? Sitä mulla ei olekaan.
J.Hollström
11.08.2009 20:25:50
aalataur: EVH ei oo täppäystä voinut oikein matkia keltään tai ladata GP5-tabeja, varmasti kestänyt kauan tajuta miten homma pelaa. Minä taas opettelin Hot For Teacherin alun ja tajusin sen päivässä minkä kypsyttelyyn sillä on mennyt ehkä jopa vuosia.

Eli jos keksit jotain omaa, niin joku muukin saattaa kiinnostua sinusta. Noita muiden matkijoita on 13 tusinassa joka kylä pullollaan.
Kiksaus
11.08.2009 22:38:43 (muokattu 11.08.2009 22:39:32)

Mites Mr. Fastfingerin se "esittelybiisi" eli se mikä tulee ekana siellä sivuilla? The Exploding guitar.
"I don't want to talk to you no more, you empty headed animal food trough wiper. I fart in your general direction."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)