Aihe: Soittoasento (seistäessä)
1 2 3
Veska
05.04.2009 22:25:45
Itellä on ollu ongelmana tuo soittoasento seistäessä. Istuessa kitara tukee reiteen ja näinollen saa tukevan demppauksen aikaan, mutta seistäessä kitara "roikkuu" tyhjän päällä ja näinollen pikkaus on hyvin epävarman olosta ja demppauksesta ei ole luuloakaan. :D

Kannattaako kitaraa pitää ylhäällä vai alhaalla, ja miten sais parhaan tuloksen?
sepisti
05.04.2009 23:14:59
Veska: Itellä on ollu ongelmana tuo soittoasento seistäessä. Istuessa kitara tukee reiteen ja näinollen saa tukevan demppauksen aikaan, mutta seistäessä kitara "roikkuu" tyhjän päällä ja näinollen pikkaus on hyvin epävarman olosta ja demppauksesta ei ole luuloakaan. :D

Kannattaako kitaraa pitää ylhäällä vai alhaalla, ja miten sais parhaan tuloksen?

Jos istuessa kitara on reiden päällä olleessaan sopivalla korkeudella, sen pitää luonnollisesti seistessä olla samassa kohdassa. Eli ylhäällähän se James Hetfieldiin verrattuna on...
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Antti1
06.04.2009 00:25:31
Kitaran korkeus on tosi henkilökohtainen juttu ja erilaisilla ruumiinrakenteilla varustetuilla hemmoilla voi sama kitara samalla hihnalla näyttää roikkuvan ihan eri korkeudella. Jopa asento vaikuttaa siihen miltä se näyttää. Tuon vuoksi mun mielestä kannattaa luottaa vain ja ainoastaan omaan intuitioon ja siihen, että mikä hyvältä tuntuu. Tietyt jutut on helpompia vähän matalammalta, toiset taas korkeammalta soitettaessa. Kumpikaan ääripää ei liene erityisen ergonominen tapa.
"I did not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Krice
06.04.2009 00:47:40

Veska: mutta seistäessä kitara "roikkuu" tyhjän päällä

Vai että semmoisia se menee tekemään..
PappaSF
06.04.2009 15:05:01 (muokattu 06.04.2009 15:05:50)
Veska: Itellä on ollu ongelmana tuo soittoasento seistäessä. Istuessa kitara tukee reiteen ja näinollen saa tukevan demppauksen aikaan, mutta seistäessä kitara "roikkuu" tyhjän päällä ja näinollen pikkaus on hyvin epävarman olosta ja demppauksesta ei ole luuloakaan. :D

Itelläni sähkis on samalla korkeudella istualteen ja seisaalteen, olen sen kerran säätäny itelleni sopivalle korkeudelle siten, ettei sitä tarvi tukea jalkaan jos ei halua.

Tuo ainakin toimii mulla itelläni että kepukka roikkuu hihnan varassa ja tukee kroppaan mutta ei jalkoihin, eipä tarvi totutella kuin yhteen korkeuteen ja soittoasentoon.

Akustisissa on vähän sitten eri homma itellä, välillä ne tukee jalkaan ja välillä ei, teräskielisessä akustisessa on hihna ja nailonkielisessä ei.

Pääasia että soittoasento on itelle hyvä, pystyy soittamaan tekniset kuviot sun muut siten läpi ettei sormet, ranne, kyynärvarsi, olkapää ja selkä kipeydy tuskaiseksi tai että niihin ei tule rasitusvammoja.
Veska
06.04.2009 15:12:36
Krice: Vai että semmoisia se menee tekemään..

Arvasin että joku pervo vetää tästä omat johtopäätöksensä. ;)

Kiitos vinkeistä vinkeistä, pitää yrittää hioa tuota soittoasentoa niin että saa sen kulkemaan.
haukotus
06.04.2009 15:42:09
Normaalistihan se mulla on tossa vyön kohalla siinä on vaan helpoin soittaa mutta jos tarvii jotain tilua tai nopeempaa niin heitän jalan vahvistimen/jakkaran päälle kitara reiden päälle pystyy(Soitan V kitaralla nääs). Demppaukseen voin sen verran sanoa että nojaa vähän taakse päin niin se kitara ottaa tukea jaloistasi tai sitten soita sellasella Steve Harris peikko asennolla selkä notkollaan.
Juzpe
22.04.2009 15:03:28

Avainasiat täydelliseen soittoasentoon (mallia juzpe)

- Huono ryhti
- Fedora silmillä
- Kitaran kaulamikki vasemman kiveksen kohdalla
- Teknisemmissä kikkailuissa kitara puolipystyyn asentoon vasemman reiden päälle siten, että vasen jalka on noin 20-30cm korkealla korokkeella (esim monitorin päällä, Dream Theaterin Petruccilla on sitä varten oikein alumiiniset feikkimonitorit lavalla)
- Riitävän painava kitara
- Pikkaus lähtee lantiosta ja resistä, poikkeustapauksissa kyynärvarresta ja ranteesta
- Polvet kevyesti notkistettuna
- Noin hartioiden levyinen haara-asento
- Olosuhteiden salliessa tupakki suuhun
Kitaristi = Suuhun asetettava krusifiksi
gunner
22.04.2009 17:34:26
Juzpe:
- Teknisemmissä kikkailuissa kitara puolipystyyn asentoon vasemman reiden päälle siten, että vasen jalka on noin 20-30cm korkealla korokkeella (esim monitorin päällä, Dream Theaterin Petruccilla on sitä varten oikein alumiiniset feikkimonitorit lavalla)

Allekirjotan kyllä juzpen vinkit lähes täysin. Jos ei monitoria löydy niin kitaran voi helposti tukea reiteen tai miksei maahankin, kun menee soolon aika polvilleen lavan eteen.

Tai sitten tukee kitaran oikealla kämmensyrjällä rintaa vasten pystyasentoon. Tällöin pääsee helposti 12. nauhalle ja siitä ylöspäin. Referenssinä kattokaa Slashia livenä.
"Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen
Juzpe
22.04.2009 18:50:12 (muokattu 22.04.2009 18:50:21)

Tai sitten tukee kitaran oikealla kämmensyrjällä rintaa vasten pystyasentoon. Tällöin pääsee helposti 12. nauhalle ja siitä ylöspäin. Referenssinä kattokaa Slashia livenä.

Keneltä veikkaat, että mä oon noi maneerit pölliny... :P
Kitaristi = Suuhun asetettava krusifiksi
Jermakki
22.04.2009 18:57:15
Juzpe: Keneltä veikkaat, että mä oon noi maneerit pölliny... :P

Itseltäsi?
thund3r
27.04.2009 08:52:53
Mielestäni erilaisiin musatyyleihin kuuluu hiukan erilainen soittoasento, mutta riippuu myös paljon soittajasta. Kuka tykkää mistäkin. Itse soitan heviä/thrash metallia ja soitan aina seisten haarat levällään ja kitara mahollisimman alhaalla, koska näyttäisi oudolta soittaa kitara kainalossa :D
Hoddy Bully
27.04.2009 09:49:23 (muokattu 27.04.2009 09:52:23)
Mulla on tosi hankala löytää sopivaa korkeutta, koska jos pidän seisoessa samalla korkeudella kun istuessa on hyvä, niin kitara tuntuu ahdistavan ja kuristavan ja tuntuisi luonnollisemmalta seisaaltaan roikottaa sitä vähän alemmalla. Tässä on taas se vika, että ei jaksaisi seisoa aina ja sitten pitäisi olla jatkuvasti säätelemässä hihnaa. Ja jos taas istuessa en käytä hihnaa, niin soittaminen on hyvin hyvin hankalaa ja epämukavaa. Myös iso maha on ongelma, kun sen vuoksi kitara haluaa kääntyä koko ajan liikaa oikealla, siis seisaalteen soittaessa. Ja lisää ongelmia piisaa. Jos taas roikottaa skebaa vatsan alapuolella, se on vasemman käden kannalta liian matalalla. Ja vielä suurempi ongelma on, että jos soitan istualtaan ''klasarityyliin'' kitara vasemman jalan päällä, niin niska ja selkä tulevat todella kipeiksi hyvin nopeasti, vaikka miten koittaisi istua ryhdikkäästi ja hihnaakin apuna käyttäen.
sepisti
27.04.2009 13:19:09
thund3r: Mielestäni erilaisiin musatyyleihin kuuluu hiukan erilainen soittoasento, mutta riippuu myös paljon soittajasta. Kuka tykkää mistäkin. Itse soitan heviä/thrash metallia ja soitan aina seisten haarat levällään ja kitara mahollisimman alhaalla, koska näyttäisi oudolta soittaa kitara kainalossa :D

Näinhän se menee... Jos saisit itse valita miten kitaraa pitäisit, niin mikähän mahtaisi olla vastaus:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Ossi
27.04.2009 23:38:59

Pääasia että soittoasento on itelle hyvä

Tässähän se on pähkinänkuoressa. Luonteva ja itselle paras soittoasento löytynee ennemmin kokeilemalla kuin kokovartalopeilistä ;-)
Väinämöinen
28.04.2009 11:29:13

Mä edustan enemmän rock- kuin ergonomiakoulukuntaa, joten mun näkemys on tietysti: mahdollisimman alhaalla. Tämä sillä perusteella, että on parempi fiilis soittamiseen ja se motivoi treenaamaan.

Mutta sitten vähän vähemmän subjektiivisesti latautunut näkemys: parhaan tuloksen saa valitsemalla jonkin hihnakorkeuden ja treenaamalla paljon siltä korkeudelta.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
Valdemart
28.04.2009 14:47:55

mahdollisimman alhaalla. Tämä sillä perusteella, että on parempi fiilis soittamiseen ja se motivoi treenaamaan.

Melkein himottais antaa plussaa tästä logiikasta. Vetää vertoja jo naisten kierolle ajatuksenjuoksulle.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Viski
28.04.2009 21:29:27
Mä edustan enemmän rock- kuin ergonomiakoulukuntaa, joten mun näkemys on tietysti: mahdollisimman alhaalla.

Ei se rock-uskottavuus ole mitenkään verrannollista siihen hihnan pituuteen. Perusteluiksi tälle kattokaa Angus Young :p
Jzci
29.04.2009 09:27:26

Viski: Ei se rock-uskottavuus ole mitenkään verrannollista siihen hihnan pituuteen. Perusteluiksi tälle kattokaa Angus Young :p

Tai vaikkapa Eddie Van Halen. Mutta kun omiin suurimpiin idoleihin kuuluvat sellaiset henkilöt kuin Billie Joe Armstrong, Nuno Bettencourt ja Slash niin totta helvetissä se kitara lasketaan niin alas kuin vain mahdollista. Miksi se tuntuu porukan mielestä niin oudolta että pelkkien soitannollisten juttujen lisäksi omilta idoleiltaan ottaa vaikutteita myös ulkoiseen olemukseen? Jos minä nostan kitaran jonnekkin BB-king korkeuksille niin tunnen itseni aivan idiootiksi vaikka pystyisin kuinka täydelliseen soittosuoritukseen. Mielummin soitan päin vittua hyvällä fiiliksellä!
Räkkipeli
29.04.2009 10:55:51
Jzci: Mielummin soitan päin vittua hyvällä fiiliksellä!

Olen aina ihaillut teikäläisen soittoa, ja nyt ihailen asennettakin. :)
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)