Suomi-iskelmässä oli sen kulta-aikana loistavaa soittamista ja sovittamista. Haen Ritva Oksasen esittämään -Aikeet Arvaan -lauluun sointuja ja sitä myöten bassoääniä tiettyyn kohtaan biisissä. Olen aloitellut basson soittoa nyt, mutta kitara on tutumpi minulle. Minulla on jonkinmoinen sointukäsitys mihin sointu voisi mahdollisesti mennä edellisestä, mutta tämän biisin kanssa tuli jokin lukko, eikä se auennut. kyseessä ei ole mikään jazz -sointu, mutta jotenkin tuo vain menee niin ovelasti ettei se minulle aukea.
https://www.youtube.com/watch?v=zAVamiwIL6MAjassa 0:46 "mies ei tiedä.." mikä sointu/basso kohdassa -tiedä? Ja tuon osuuden jälkeen sen koko se osuuden soinnnut olisi kiva tietää, kunnes tulee taas: "jos hän sen tietäis niin lahjat ois loppu". Se on minulle jo selvää.
Vaikka kitara on minulle tuttu ja soinnut löytyy yleensä helpost perusbiiseihin, basso on minulle jonkinlainen mysteeri.
Vaikka muutenkin tuossa biisissä on minulla ongelmia. Basso toimii biisin alkupuolella, mutta soinnut ei kuulosta hyvältä kaikilta osin bassoon nähden kun olen kitaralla kokeillut, eikä kyse ole molli/duuri probleemista.
Onko joukoissa kitaristi-basistia joka avaisi lukkoni? Löytyykö sointutuntijaa joka löytää soinnut? (saa kertoa kaikki soinnut tähän biisiin)