Aihe: Vasemman hartian ja niskan kipuilu
1
Guri
06.03.2020 14:04:21
Aloitin kitaran soiton monen vuoden tauolta ja nyt soittanut reilu 2 kuukautta. Nyt on alkanut kovat kivut vasemmassa olkapäässä sekä niskassa ( epäkäs ). Käsi hädin tuskin nousee ylös. Onko muilla vastaavanlaisia ongelmia?
jaripat
08.05.2020 21:16:33
Vastauksien määrästä päätellen ei. Probleema voi kylläkin johtua muualtakin. itse kärsin pitkään niskan oikean puolen säryistä, jotka kuitenkin loppui, kun siirsin näytön keskelle pöytää...
discominister
11.05.2020 10:12:06
Niskakipua? Voi kyllä. Syyt siihen varmaankin moninaiset, mutta yksi vahva tekijä on ollut isolla D-koppaisella akustisella soittaminen. Oikean käden asento ei tee yhtään hubaa niskalle. Pienemmällä kitaralla ja soittamalla seisaalleen on vähän jelppinyt.
LaMotta
11.05.2020 11:57:24

Onko soittoasento epäergonominen?
Olkapää voi tulehtua jos soittaa jatkuvasti useita tuntia päivässä.
Syy voi johtua myös kaularangasta. Eli hermoperäinen vaiva.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Humanoid
15.05.2020 06:25:22
Ainakin voit tarkastella olkapään asentoa soittaessa. Työnnätkö alitajuisesti olkapäätä eteenpäin kun soitat? Koita pitää ryhti kasassa :)
VesQ1986
15.05.2020 06:59:18
Itsellä myös vaivaa lihasjumit soittaessa lähes koko ajan.
Asentoa olen pyrkinyt aktiivisesti vahtimaan ja pitämään hyvänä mutta otelautakäden käsivarsi menee jumiin ja tukkoon tosi helposti. Olen alkanut olla sitä mieltä että ongelma juontuu hartiasuunnalta ja tuntuu että ihan kuin ei kunnolla veri kiertäisi kädessä ja sen takia menee paikat tukkoon.
Myös lapaluun takaa menee tosi usein jumiin, joka saattaa olla pääsyy

Nyttemmin olen alkanut miettiä että selkäpuolen jumi taitaa johtua rintapuolen lihaksista/kalvoista jotka on jumissa ja kireät ja vetää hartioita eteenpäin jolloin selän puolelta rasittuu liikaa

Ongelma tuntuu olevan näissä että en ainakaan itse meinaa tunnistaa mistä on jumissa ja vaikka paikan tietäisi niin esim sellaisen asennon / venytyksen löytäminen mikä vaikuttaa juuri oikeaan alueeseen on hankalaa

Nyt tämä jumiminen aiheuttaa pikkusormen kylkeä pitkin aina hartiaan asti kivun, ihan kuin menisi käden läpi ohut lanka joka on kipeä. Venyttämällä oikeaan suuntaa tämän löytää helposti, hermo lienee kyseessä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)