Aihe: Mitä opettaa täysin aloittelijalle?
1 2
Kirk_Hammett
27.10.2019 04:39:10
Hei! Mitä opettaisit täysin aloittelijalle? Ensi kertaa kitaraa koskevalle? Mitä ensimmäisenä? Sointuja? Yhdellä kielellä smoke on the water? Vai millä lähtisitte? Kyseessä siis aikuinen ihminen. Kertokaa miten kannattaisi lähteä opettamaan?
You know it's sad but true...
hallu
27.10.2019 06:48:57
Khyyl mä lähtisin ihan yksinkertaisista melodioista sillä ohuimmalla kielellä niin että aluksi tajuaa oikean ja vasemman käden yhteyden. Sitä paitsi pulssi ja rytmi tulee jo siinä tutuksi. Sitten melodioita muilla kielillä ja vasta kun kitara alkaa pysyä oikein päin sylissä kertoisin soinnuista avoimesta asemasta ja kun sormitukset alkaa menemään jotenkuten voi alkaa harjoittelemaan harjausta ja rytmiä ja myöhemmin edetä näppäilyihin. Barresoinnuista kertoisin vasta myöhemmin mutta joitakin suljettuja sointuja voi sitä ennen näyttää. ..... jne. Luulenpa että ensimmäiseksi kuukaudeksi on tuossakin jo hommaa :-). En tiedä miten se pitäisi tehdä, mutta noin mä sen tekisin. Jossain välissä olisi myös hyvä kertoa kitaran rakenteesta ja virityksestä, huollosta etc.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Rusty88
27.10.2019 16:34:57
Kirjoitan mietteet OMASTA elämästäni. En voi sanoa, että näin kannattaa tai pitää tehdä mutta nämä ovat omat ajatukseni kuinka itse aloitin. Ostin akustisen kitaran ilman, että olin edes koskaan koskenut kitaraan. Itse etsin youtubesta kitaraoppeja ja lähdin pohjalta niiden avulla liikkeelle. Etsin yhden ihmisen, jonka ulosanti miellytti minua eniten. Tässä tapauksessa opit lähtivät liikkeelle virittämisestä, kielten nimistä ja sellaisista perusasioista. Omalla kohdallani opettelin näiden oppien perusteella kolme sointua ns "asemasoittona", taisivat olla Am, C, D. Niiden perusteella sitten muutaman yksinkertaisen biisin. Siitä se sitten lähti kehittymään, joskin työtähän se vaati pirusti.

Ainoa asia mitä kadun on se, etten opetellut yhtään musiikin teoriaa alkuunsa. Se olisi avannut monia ahaa elämyksiä harjoittelussa. Itse suosittelen kyllä lukemaan teoriaa pohjalle myöskin. Osa asioista ei varmasti avaudu heti mutta kun niistä on lukenut, niin myöhemmässä vaiheessa harjoittelua tuttuja termejä tulee eteen ja saa niitä ahaa elämyksiä. Vertaan tätä kielten opiskeluun. Vieraan kielen kyllä oppii kun riittävästi treenaa mutta on se helpompaa, kun ymmärtää kielioppia. Se on selkeämpää, ainakin itselleni, kun tietää miksi joitakin asioita tekee. Ei pelkästään sitä, että tekee asioita ymmärtämättä miksi. Maltti on valttia. Itse ainakin meinasin lopettaa jossain vaiheessa. Parhaiten olen kehittynyt, kun olen soitellut mahdollisimman usein vaikka 20 minuuttia.
Arkka
02.11.2019 01:50:33

Mikäli erityisiä toiveita ei ole niin vitossoinnut ja ränttätänttä eli

----------
----------
----------
-2-2-4-4--
-0-0-0-0--
----------

Jos haluaa oppia avosointuja, niin sit niitä alkaen vaikka kolmella korkeimmalla kielellä. Mutta kaikki riippuu ihan siitä, mitä toinen haluaa oppia. Opeta vaikka Smoke on the Water -riffi.
spaze
13.12.2019 11:43:20
Em

Sitten seuraavaksi C, D, G, Am, A, E ja lopuksi F

Noi kun oppii niin voi soittaa mitä vaan strummailemalla menemään. Ei tarvi heti ensiksi melodioida oppia soittamaan.

Parasta itselleni oli kun opin Hotel California soinnut. Laitoin capon toiseen frettiin ja se fiilis kun pystyi soittamaan mukana Spotify taustalla.
Tinnittus
23.12.2019 19:05:54
spaze: Em

Sitten seuraavaksi C, D, G, Am, A, E ja lopuksi F

Noi kun oppii niin voi soittaa mitä vaan strummailemalla menemään. Ei tarvi heti ensiksi melodioida oppia soittamaan.

Parasta itselleni oli kun opin Hotel California soinnut. Laitoin capon toiseen frettiin ja se fiilis kun pystyi soittamaan mukana Spotify taustalla.

B7 kuuluu myös joukkoon, vaikkei olekaan kovassa käytössä.

Juuri opetin omalle "oppilaalle" avo B7 ja ihmetys oli kova, että eihän tällläseen normaali ihmisen sormet kykene taipumaan.
Kun sanoin, että näitä otteita pitäisi kyetä vaihtamaan vähintään ja minimissään 125 temmon nopeudessa, oli vastaus - w00t!
SSPP
28.12.2019 19:48:02
Itse olen aloittelija soittamiseen vaikka joskus jotain rämpytystä itsekseni tehnyt, mut jos mun pitäisi opettaa jotain niin antaisin sille vaan kitaran käteen ja sano kokeile minkälaisia ääniä siitä saa ihan itsekseen ekan tunnin ajan.
KenSentMe
14.01.2020 11:00:53
Onko vihjeitä siihen miten saan noi perus-soinnut rämisemättä? Kannattaako käyttää paljon aikaa siihen että saa kielet soimaan puhtaasti eri soinnuissa, tuntuu että nakkisormet on aina tiellä
Suurin ongelma tällä hetkellä on saada kielet soimaan puhtaasti, v###taa
LaMotta
14.01.2020 11:08:18 (muokattu 14.01.2020 11:09:34)

Otelautakädessä lyhyet kynnet. Kitaran säädöt. Että onko herkkä vai jäykkä soittaa. Klassinen kitaransoittoasento helpottaa ranteen oikeaa asentoa. Jne.

Treeniä. Treeniä. Vie aikansa ennen kun sormet alkaa taipua perus avosointuihinkaan.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
14.01.2020 11:12:01
KenSentMe: Onko vihjeitä siihen miten saan noi perus-soinnut rämisemättä? Kannattaako käyttää paljon aikaa siihen että saa kielet soimaan puhtaasti eri soinnuissa, tuntuu että nakkisormet on aina tiellä
Suurin ongelma tällä hetkellä on saada kielet soimaan puhtaasti, v###taa

Treenaaminen on aika paljon vitutuksen sietämistä joten siitä kannattaa opetella tykkäämään :-). Mä aloitin soittamaan nelisenkymmentä vuotta sitten ja edelleen vituttaa :-D . Välillä meinasi helpottaa, niin keksin kääntää kitaran ylösalaisin ja soittaa kaula oikealle päin niin jopa taas vituttaa :-).

No leikki leikkinä. Kannattaa ehdottomasti harjoitella sointuja soittamaan huolellisesti kielet rämisemättä. En tiedä miten soitat niin en oikeasti osaa neuvoa mitä seikkaa pitäisi korjata, mutta yksi juttu mikä tulee heti mieleen on sormien ja ranteen asento. Eli sointujen soittamisessa sormet kannattaa koittaa saada mahdollisimman kohtisuoraan otelaudalle niin ettei ne demppaa niitä alle jääviä kieliä ja siihen auttaa kun tukee peukaloa keskeltä kaulaa jolloin sormet yltävät paremmin ja siihen auttaa kun kaula on riittävän korkealla eli kitaran lapa suunnilleen otelaudalla olevan käden hartian korkeudella niin saa kyynärpäätä vähän alemmas jolloin ranteeseen ei tule liikaa kulmaa. Tuo nyt ainakin tuli äkkiä mieleen.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
KenSentMe
14.01.2020 11:38:54 (muokattu 14.01.2020 11:41:34)
kiitti paljon! Mutta tuntuu ihan mahdottomalta saada sovitettua C-soinnussakaan etusormea G- ja e-kielien väliin. Sillee onnistuu juurikinettä kun pitää pekaloa aika keskellä kaulaa ja voimalla sitten painaa sormenpäitä. Kovettunut aika nopeesti noi sormenpäät kyl.
Hyvä nyt tietää että puhas ääni pitää sada ensin ulos soittimesta, ei kait tos räminässä ole paljookaan järkiä :)

Edit siis jäykkä on. Ibanez mikähän tää on, sähkövehe
hallu
14.01.2020 12:04:04 (muokattu 14.01.2020 12:05:50)
KenSentMe: kiitti paljon! Mutta tuntuu ihan mahdottomalta saada sovitettua C-soinnussakaan etusormea G- ja e-kielien väliin. Sillee onnistuu juurikinettä kun pitää pekaloa aika keskellä kaulaa ja voimalla sitten painaa sormenpäitä. Kovettunut aika nopeesti noi sormenpäät kyl.
Hyvä nyt tietää että puhas ääni pitää sada ensin ulos soittimesta, ei kait tos räminässä ole paljookaan järkiä :)

Edit siis jäykkä on. Ibanez mikähän tää on, sähkövehe

No se puristus vähenee kun sormi alkaa löytää oikeaan kohtaan ja siksi se työ kannattaa tehdä, vaikka myöhemmin sitä alkaakin etsiä helpompia sormituksia eikä soita enää kaikkia kuutta kieltä (tai viittäkään). E: Ai niin kielen saa soimaan parhaiten heti siitä nauhan takaa eli sormi ihan siihen kohdenauhan viereen. Se duuni siinä ihan alussa on se kaikkein raskain ja turhauttavin, mutta se on peruskivi jota nyt valat ja sen päälle tulet rakentamaan kaiken muun joten duuni kannattaa tehdä hyvin vaikka se vähän nyppiikin. Aika pian pääsee siihen vaiheeseen kun pystyy jo soittamaan biisejä ja harjoittelukin monipuolistuu niin se muuttuu tyydyttävämmäksi ja onnistumisen elämysten kautta alkaa tulla niitäkin hetkiä, että siitä nauttii. Kärsivällisyyttä se kysyy, mutta niinhän se on kaikessa itsensä kehittämisessä, että alku aina hankalaa......

Tsemppiä sulle, mun mielestä soittaminen on maailman magein juttu koska se vaikuttaa ihan kaikkeen. Musan kuunteleminenkään ei tule enää koskaan olemaan samanlaista kun osaat itse soittaa. Kärvä kehittyy ja soundikäsitys kehittyy harmoniakäsitys kehittyy ja ihan kaikki..... myös se mitä ajattelee ja tuntee. Alat huomaamaan kuunnellussakin musiikissa nyansseja ihan eritavalla.
Arkka
14.01.2020 15:00:12

hallu: No se puristus vähenee kun sormi alkaa löytää oikeaan kohtaan ja siksi se työ kannattaa tehdä, vaikka myöhemmin sitä alkaakin etsiä helpompia sormituksia eikä soita enää kaikkia kuutta kieltä (tai viittäkään). E: Ai niin kielen saa soimaan parhaiten heti siitä nauhan takaa eli sormi ihan siihen kohdenauhan viereen. Se duuni siinä ihan alussa on se kaikkein raskain ja turhauttavin, mutta se on peruskivi jota nyt valat ja sen päälle tulet rakentamaan kaiken muun joten duuni kannattaa tehdä hyvin vaikka se vähän nyppiikin. Aika pian pääsee siihen vaiheeseen kun pystyy jo soittamaan biisejä ja harjoittelukin monipuolistuu niin se muuttuu tyydyttävämmäksi ja onnistumisen elämysten kautta alkaa tulla niitäkin hetkiä, että siitä nauttii. Kärsivällisyyttä se kysyy, mutta niinhän se on kaikessa itsensä kehittämisessä, että alku aina hankalaa......

Vahva komppi tälle. Mulle opetettiin aikoinaan avosoinnut niin, että ensin käytettiin vain kieliä 1-3. Sitten kun ne alko rullaamaan, niin otettiin neloskieli mukaan ja sama homma jne. Hal Leonardin Kitarakoulu oli oppikirjana, mikäli en ihan väärin muista. Tuolla tavalla pääsi helpommin kiinni biisien soittamiseen ilman sitä minuutin sormitwisteriä joka soinnun välissä.

Avosoinnuista tulee kolmella kielellä melko helppoja, esim. em. C-duuri:

e-0-
h-1-
g-0-
d---
a---
e---
KenSentMe
15.01.2020 16:03:31
Vielä sellaista että mä nyt ajattelin ihan alkuun opetella nuo perus-soinnut sillee että ne menis koht puhtaasti soiden ja luontevasti, vaikka vähän tylsää ja sormiin sattuu, mutta eiks siitä ole hyvä lähteä liikkeelle?
hallu
15.01.2020 17:49:05
KenSentMe: Vielä sellaista että mä nyt ajattelin ihan alkuun opetella nuo perus-soinnut sillee että ne menis koht puhtaasti soiden ja luontevasti, vaikka vähän tylsää ja sormiin sattuu, mutta eiks siitä ole hyvä lähteä liikkeelle?

Samalla tavalla itsekin toimisin...... ja varmaan aikoinaan toiminkin. Mulla oli nylonkielinen landola jolla sahasin ensimmäiset vuodet :-)
sustain65
15.01.2020 20:22:14
Muttei kuitenkaan kannata pakosti opetella (opettaa) isoa joukkoa edes niitä perussointuja alkajaisiksi, vaan vain ne 2-4 sointua joilla saa aloittajan yhden lempparibiisin soitettua. Ja sitten kun ne onnistuu ja soitto soi, niin seuraavaksi pari uutta sointua joita tarvitaan johonkin toiseen biisiin. Itsehän tein sen virheen alussa että tahkosin jotain monisivuista sointutaulukkoa liian pitkään, tavallaan turhaan ja liian aikaisin.
hallu
16.01.2020 00:54:45
sustain65: Muttei kuitenkaan kannata pakosti opetella (opettaa) isoa joukkoa edes niitä perussointuja alkajaisiksi, vaan vain ne 2-4 sointua joilla saa aloittajan yhden lempparibiisin soitettua. Ja sitten kun ne onnistuu ja soitto soi, niin seuraavaksi pari uutta sointua joita tarvitaan johonkin toiseen biisiin. Itsehän tein sen virheen alussa että tahkosin jotain monisivuista sointutaulukkoa liian pitkään, tavallaan turhaan ja liian aikaisin.

Tästä olen täysin samaa mieltä ja tein itsekin tuon virheen, että opettelin sointutaulukosta ulkoa sormituksia sointuihin joiden käyttäminen on kätevintä kun hamottaa soinnunmuodostuksen.

Nyt kun opettelen pianonsoittoa, niin olen ottanut käyttöön tuon mainitsemasi konstin, että opettelen biisi kerrallaan ja yritän kuljettaa teoriaa siinä käytännön soittamisen ohessa. Skaalaharjoituksia kai pitäisi jossain vaiheessa tehdä, mutta koordinaatio on kehittynyt kun soittaa biisejä jollakin tavalla ainakin.
KenSentMe
20.01.2020 17:02:40
Välillä soi jo ihan kauniisti soinnut. Ihme juttu vähän kun mä aattelin ettei mun etusormi ikinä tule mahtumaan tonne kielien väliin niin kyl se sit löyti paikkansa, melkein kynnellä saa painaa ..ja kun soon vähän kovettunut nin jeesaa

Tuntuu että melkein helpompi oppia soittamaan sointu kuin muistaa sen nimi. Mulla on varmaan joku muistihäiriö kun esim ihmisten naamat jää kyl mieleen liiankin hyvin mutta nimet ei millään ja sama tässä. Pitää kokeilla jos auttaisi kun samalla hyräilee soinnun nimeä kun soittaa sen.
sustain65
20.01.2020 17:25:08
KenSentMe:
Tuntuu että melkein helpompi oppia soittamaan sointu kuin muistaa sen nimi. Mulla on varmaan joku muistihäiriö kun esim ihmisten naamat jää kyl mieleen liiankin hyvin mutta nimet ei millään ja sama tässä. Pitää kokeilla jos auttaisi kun samalla hyräilee soinnun nimeä kun soittaa sen.

Kannattaa hoksia soinnuista ne juurisävelet, eli esim. avosoinnuilla E-duuri tai E-molli se on vapaa paksu E-kieli, avosoinnuilla A-duuri tai A-molli se on vapaa A-kieli ja avosoinnuilla D-duuri ja D-molli se on vapaa D-kieli. Ja noista muodoista saa sitten barreja, joissa juurisävel on tärkeä otteen paikantamisessa oteladalla. Oletin nyt siis että kitara on E-standardivireessä.

Myöhemmin sitten kannattaa opetella sointujen muodostamisen periaatteet, jotta ei joudu olemaan pelkän ulkoa muistamisen varassa, vaan että pystyy etsimään jonkun monimutkaisestikin nimetyn soinnun ihan itse (tai oikeastaan erilaiset vaihtoehtoiset tavat ottaa sointu otelaudalta). Itselläkin on tässä vielä harjaantumista.
hallu
21.01.2020 18:27:53
sustain65: ......... Itselläkin on tässä vielä harjaantumista.

Meillä kaikilla on tässä asiassa harjaantumista eikä sitä varmasti täydellisesti osaa kukaan vaan enemmän tai vähemmän matkalla ollaan jokainen. Olen kirjoituksesi kanssa täysin samaa mieltä ja plussaa painoin sen merkiksi :-)
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)