Aihe: Moniko muuttanut jo opittua tekniikkaa?
1 2
pwallin
13.06.2003 09:37:22

Eli vuosien jälkeen on päättänyt muuttaa esim. pikkaustekniikkaa todettuaan sen vääräksi tai oma maku on muuttunut ja haluaa kehittää eri tavan soittaa. Niin tai sitten on halunnut opetella jotain aivan uutta tekniikkaa osaksi tai vaihtoehdoksi normaali soittoon?
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Absoluto
13.06.2003 09:50:47
Itse tuli varhaiset nuoruus vuodet soiteltua tujua punkmetallia kitara polvissa ilman sen suurempia huolia oikeanlaisesta tekniikasta. Pikkaustyyli oli sen verran rankka että kieliä katkeili ja vertakin lensi sormista aika usein. Perkeleen kivaa se oli.

Sittemmin paikkakunnan vaihduttua ja bänditoiminnan hiivuttua on tullut kiinnitettyä huomiota tekniikkaan ja sen todelliseen puutteeseen. Yritän välttää nykyään perse edellä puuhun kiipeämistä ja soitan nykyään suht hitaasti vain sen takia että KAIKKI mitä soitan kuulostaisi puhtaalta ja tarkalta. Päämäära on tosin vielä kaukana ja turhautuminen omaan kehityksen hitauteen on joka päivittäistä. Silti soittaminen on suurin nautinto mitä löytyy.

Kummalista tässä on se että autotalli vuosina olin paljon tuotteliaampi ja riffejä keksin jatkuvasti aina kun tartuin kitaraan. Nyt kun tekniikkaa ja varmuutta on enemmän niin luovuuteni tuntuisi olevan aivan lopussa. Mitä on tapahtunut?
Ahh! Nyt erittyy hormooni! -Raptori
Pekkatapio
13.06.2003 09:51:41
Aiemmin pidin peukalon avulla kitaran kaulaa eräänlaisessa kuristusotteessa, parina viime vuotena olen pyrkinyt asettamaan peukun kaulan taakse, paitsi jos sillä pitää painaa ala-E:tä.
Antti1
13.06.2003 11:46:02
Kummalista tässä on se että autotalli vuosina olin paljon tuotteliaampi ja riffejä keksin jatkuvasti aina kun tartuin kitaraan. Nyt kun tekniikkaa ja varmuutta on enemmän niin luovuuteni tuntuisi olevan aivan lopussa. Mitä on tapahtunut?

Sama homma. Mun mielestä aika huolestuttavaa jos kerran kuukaudessa tulee joku riffi, kun ennen niitä sai olla kirjoittamassa koneelle liioittelematta lähes joka toinen päivä.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
R.Cooley
13.06.2003 12:18:14
Vuoden soitin ainoastaan downstroke pikkauksella, sitten näin Yngwien videon, viisastuin, opettelin economy pickingin ja siitä lähtien olen soittanut sillä (n. 5 kk).

Samalla lähti vuoden ajan häirinnyt pikkurilli lukitaan pleksiin- ongelma.
Nopeus on soittotaidon mittari.
MrGuitarist
13.06.2003 12:29:05
Plektratyyppiä vaihtamalla vaihtui samalla myös pikkaustyyli. Kun soitin Jazz III:lla niin kynnet paukkui rajusti ja vertakin tuli usein. Isompaan plektraan vaihtaessa katosi ongelma.
mathias
13.06.2003 17:55:22
Eli vuosien jälkeen on päättänyt muuttaa esim. pikkaustekniikkaa todettuaan sen vääräksi tai oma maku on muuttunut ja haluaa kehittää eri tavan soittaa. Niin tai sitten on halunnut opetella jotain aivan uutta tekniikkaa osaksi tai vaihtoehdoksi normaali soittoon?

Joo, tuttua hommaa tuo tyylin muuttaminen järkevämmäksi. Vähän kaikkea olen joutunut jälkeenpäin muuttelemaan. Itse itseäni kun olen opettanut.
Kitara on lyömäsoitin ja siinä on oltava vitusti säröä -J. Hynynen-
Keppi
13.06.2003 18:21:08
Vuoden soitin ainoastaan downstroke pikkauksella, sitten näin Yngwien videon, viisastuin, opettelin economy pickingin ja siitä lähtien olen soittanut sillä (n. 5 kk).

Ai voiko Ynkkää kuuntelemalla viisastuakkin?;) No joo...vitsi vaa.
Kyllähän itsekkin tuli plektran käyttö opeteltua aikoinaan ihan hullusti. Tossa välillä oli ihan innostustakin korjata tekniikkaa "oikeeseen" suuntaan, mutt nykyään ei oikeen jaksa enää siihen sillain kiinnittää huomiota. Soittaa niinkun hyvältä tuntuu. Onpahan ainakin sitt omaperäistä...
Juuup!
Mimi
13.06.2003 18:28:19
Mä oon yrittäny vaihtaa plekun asentoa, ku ennen pidin sitä väärin mutta sit kävin semmosessa viisaassa paikassa nimeltään muusikoiden.net keskusteluosion aloittelijat kesk.ryhmä... Siellä oli oikein kuvien kanssa neuvottu miten olis kaikista kätein pitää pleku... Ja samoin minä "kuristin" aikani kitaraa, nyt olen yrittänyt muuttaa sitä kovasti niin että pidän peukalon kaulan myötäisesti, mutta se vielä joskus lipsuu.. joskus kyllä menee plekukin ihan toisella tavalla, mutta sen olen melkein jo sisäistänyt...
multi sunt vocati pauci vero electi
pwallin
13.06.2003 19:17:21

Ai niin. Pitää kai itsekin vastata omaan topiciin. Plekukäden näppäystapaa ja plekun kovuutta on tullut vaihdettua yli 10 vuoden soiton jälkeen. Onnistui muutos parissa kuukaudessa ja sitä hämmästelin itsekin. Vielä pitäisi turhasta pikkusormella tukemisesta päästä eroon ja sekin alkaa olla jo hyvällä mallilla mutta hiipii välillä kehiin...tai no joo, joskus ihan tarkoituksellakin kun kuulostaa muuten muulta kuin mitä haluan.
Tanu
13.06.2003 20:31:07
Peukalolla rämpytin ensimmäiset ½ vuotta, sitten viisastuin ja vaihdoin plektraan. Samalla tuli hyvä sauma opetella alternative picking.
R.Cooley
13.06.2003 20:35:43
Peukalolla rämpytin ensimmäiset ½ vuotta, sitten viisastuin ja vaihdoin plektraan. Samalla tuli hyvä sauma opetella alternative picking.

Kaks kärpästä yhellä iskulla, isku tuli vaan ½ vuotta myöhässä. huhu
pwallin
13.06.2003 20:36:32

Et sitten ajatellut yhdistää molempia tekniikoita? Sormiplekut kehiin ja Bluegrassia tyyliksi?
StoRBa
13.06.2003 20:43:09

Olen muuttanut moniakin asioita. esim. ennen pidin plekaa kolmella sormella mutta huomasin sen kompelöksi parin vuoden jälkeen ja opettelin pitämään kahella sormella.

Kun opettelee itekseen soittamaan ni menee helposti pikkujutut pieleen. Sit ku huomaa miten ne "oikeesti" menee ni yrittää vaan korjailla.
StoRBa
R.Cooley
13.06.2003 20:50:17
Olen muuttanut moniakin asioita. esim. ennen pidin plekaa kolmella sormella mutta huomasin sen kompelöksi parin vuoden jälkeen ja opettelin pitämään kahella sormella.

Kun opettelee itekseen soittamaan ni menee helposti pikkujutut pieleen. Sit ku huomaa miten ne "oikeesti" menee ni yrittää vaan korjailla.

Oletko kokeillut käännellä plektraa jonkun verran poikittain jolloin se liukuu kuin mäkihyppääjä tornista.
StoRBa
13.06.2003 20:53:21

Oletko kokeillut käännellä plektraa jonkun verran poikittain jolloin se liukuu kuin mäkihyppääjä tornista.

No enpä ole...
StoRBa
sarkjan
13.06.2003 21:25:55

Koko ajan pientä säätöä..
Härski
13.06.2003 21:47:53
Muuten mitä väärää on pitää peukaloa silleen kaulan päällä? Huvittaa, kun jengi vaahtoaa, että "peukalon PITÄÄ OLLA kaulan TAKANAAAAA!!!"..

HOHO vaan teille.
re infecta
13.06.2003 22:16:31
Mä oon yrittäny vaihtaa plekun asentoa, ku ennen pidin sitä väärin mutta sit kävin semmosessa viisaassa paikassa nimeltään muusikoiden.net keskusteluosion aloittelijat kesk.ryhmä... Siellä oli oikein kuvien kanssa neuvottu miten olis kaikista kätein pitää pleku...

Hmm... linkkiä?
Spiridon
13.06.2003 22:32:12 (muokattu 13.06.2003 22:35:28)
Hmm... linkkiä?

No en muusikoidennetistä löytänyt, mutta tässä:
http://www.cyberfret.com/first-fret/using-a-pick/page2.php

No perse, löytyshän se:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=23937
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)