Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pystyykö mikrofonilla tms. poistamaan lauluäänestä virheet?
1
WolleForever
29.06.2020 19:27:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joitain artisteja, kun olen keikoilla ja levyillä ja telkustakin kuunnellu/katsellu niin olen hämmästynyt siitä, miten jokin ennen todella ohutääninen ja nasaalisti laulava artisti pystyy nyt (tosin laulun treenauksen ja pitkän tauon jälkeen) laulamaan melko puhtaasti ja matalammalta?!
Keikalla on ollu käytössä mikrofoni, jossa erilaisia äänenmuunteluefektejä (saivat robottimaiseksi äänen), mutta onko esim. mikrofonissa tai jossain jotain vocoderia tai nuotin vierestä laulamisen korjaajaa?
 
rintapek
29.06.2020 21:26:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki on mahdollista.
Vaikkapa tossa video aiheesta.
https://www.youtube.com/watch?v=zuqo0p3xMx8
Yksinkertaisimmillaan voi vaik laittaa mikin ja mikserin väliin jonkin esim. tommoisen
https://www.thomann.de/fi/tc_helicon_perform_v.htm
 
Päivää ennen kuolemaani sävellän niin hyvän laulun, että se elättää minut koko loppuikäni.
WolleForever
30.06.2020 15:51:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta. Ja se oli tosiaan auto-tune, jota tarkoitin. Ja siis kyllä se jonkin verran kuuluu sellaisena "metallisena soundina" laulussa, jos on ei-niin-kokenut laulaja.
Ja mielenkiintoinen toi ylistysnäkökulma musaan. Itte oon ollu Kräsän (Kansan Raamattuseura) pe-illoissa (2010-2012) ja niissä oli ylistystä aika paljon. Ja niissä kyl vaaditaan bändiltä kestävyyttä, ku ihan yksikin biisi voi kestää 20 minsaa ja samoja lauseita toistetaan. Sillä kai koetetaan suggestoida yleisöä vastaanottavaksi sanomalle jne.
Itse en auto-tunea tarvitse, koska olen harrastaja ja lähinnä pianisti/kosketinsoittaja.
Mutta sitten taas jotkut bändit/laulajat pyrkivätkin jättämään virheet biiseihin tai sit muuten vaan tekevät lo-fi/ug-musaa, jonka ei tarviikaan aueta kaikille.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «