Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 545 46 47 48 4963 64 65 66 67
kihtaristi
07.12.2008 22:03:03 (muokattu 07.12.2008 22:06:01)
Kysynpä tuosta zen of screaming pätkästä? Saako sitä jostain suomesta käsin? Onko suomenkieliset tekstit? Mitä mieltä yleensä siitä?
hannakatriina
08.12.2008 01:13:15

Kysynpä tuosta zen of screaming pätkästä? Saako sitä jostain suomesta käsin? Onko suomenkieliset tekstit? Mitä mieltä yleensä siitä?

Kirjastoista saattaa saada, ja ainakin netin kautta voi ostaa itselleen. Suomenkielisiä tekstityksiä ei oo, mut on aika selkeetä englantia. Jos turhan hypetyksen ja Melissan kehumisen jättäisi DVD:ltä pois, niin hyvä ois :) Kyllä se asia sieltä löytyy, jos riittää kärsivällisyyttä katsoa ja kelailla. On niillä DVD:illä paljon turhaakin. Omakohtaisesti en ole juurikaan käyttänyt esim. Melissan tarjoamia vokaaliharjoituksia, mutta toisaalta ne asiat on tulleet jo tutuiksi laulunopiskelun myötä muutenkin.
1. DVD on laulamisen perustekniikkaa (hengitys, tuki jne.), mikä kannattaa ottaa oikeesti haltuun ennen kuin alkaa kikkailemaan säröillä ja huutamisella. 2. DVD:llä on enemmän huutamisesta, örinästä, säröstä sekä niiden soundien kehittämisestä ja muuntelusta. Mukana on myös asiaa bändin kanssa työskentelystä yms. yleishyödyllistä juttua.
Mikklo
09.12.2008 14:12:29 (muokattu 09.12.2008 14:17:56)
Miten öristä niin kuin AmonAmarthin laulaja? ;D samalla tavalla kun tässä: joku veti http://www.mikseri.net/artists/?id=112111
Maailman rikkaimmaksi ihmiseksi pääsee kun ***** **** *** ****** **** ****** ***** reiästä.
Diego
09.12.2008 19:37:56 (muokattu 16.12.2008 06:35:25)
hjuum
"Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi
migreeni
04.01.2009 16:46:46 (muokattu 04.01.2009 16:53:15)

Mites te huutajat saatte karjuttua sävelen? Ite tällä normaalilla falsettitekniikalla pitkään yritettyäni tulin siihen tulokseen ettei se ole näin mahdollista. Käytättekö normaalia lauluääntä ja paljon raspia päälle? Vai onko olemassa joku tekniikka jota en vain ole sisäistänyt?

E: Referenssejä:

Phil Anselmo - Pantera
Jules Näveri - Profane Omen
Peter Dolving - The Haunted

Myös samalla meiningillä:
Jens Kidman - Meshuggah
Tom Araya - Slayer
Neurosisin jampat, tää linkki on ollut täällä ennenkin: http://www.youtube.com/watch?v=fmdmnnv2NkY
Niklodeus
04.01.2009 18:56:16

Kun sitä raspia tarpeeksi harjoittelee, osaa sitä kontrolloida. Philhän ei käytä/käyttänyt siis paljon raspia, siihen ''puoleenväliin laittoi raspin''. Kun esimerkiksi Randy Blythe (Lamb Of God) pitää ''täysillä raspin''. Mutta miten näin teet, en osaa selittää niin että tajuat : ).
,,/ Niklodeusum Darknium ,,/
migreeni
04.01.2009 19:45:56

Kun sitä raspia tarpeeksi harjoittelee, osaa sitä kontrolloida. Philhän ei käytä/käyttänyt siis paljon raspia, siihen ''puoleenväliin laittoi raspin''. Kun esimerkiksi Randy Blythe (Lamb Of God) pitää ''täysillä raspin''. Mutta miten näin teet, en osaa selittää niin että tajuat : ).

No Philillähän oli ainakin Panterassa tapana käyttää sitä samankuuloista raspia kuin minäkin niissä korkeammissa huudoissa, joissa kaverin "oma ääni" ei kuulunut niinkään paljoa raspin takaa. Mun ongelma on se etten osaa vähentää raspin määrää siinä mielessä että ääni kuulostaisi vielä karjumiselta, mutta siinä olisi eräänlainen melodinen elementti.

Ja nykyäänhän Blythekin on ottanut melodisempaa linjaa. Esmes. Sacrament-levyltä biisi Again we Rise ja etenkin Redneck sisältävät paljonkin melodiaa, mutta älytön määrä raspia pitää saundin brutaalina. Sitä lähinnä yritän saavuttaa.
IommI
25.01.2009 22:03:55
Kuinka sen voi oppia? onko siihen olemassa oma tekniikka? onko netissä sivua, jolla rääkyminen opetetaan, tai jos joku osaa rääkyä, voisko antaa vinkkiä, et pitääkö siinä jännittää vatsa lihaksia, vai mitä siinä pitää tehdä? (tarkoitan rääkymisellä saman laista laulua, kuten: children of bodom, chimaira, unearth, diecast, slayer yms..)

Tarpeeksi tiukka paska varmaan opettaa jollain tyylillä rääkymään.. Anteeksi:)
- Pull my finger -
Jermakki
26.01.2009 01:19:53
Haha, piristi muuten paskaa elämääni loistavasti. Plussa!

Eikös se olisi vain paras huutaa ja karjua niin kovaa kuin lähtee, aluksi sattuu kurkkuun mutta pian siihen tottuu. : /
Sitten kun ääni lähtee niin henki pois ja bändistä tulee legenda.
Jermakki
26.01.2009 01:21:24
Haha, piristi muuten paskaa elämääni loistavasti. Plussa!

Eikös se olisi vain paras huutaa ja karjua niin kovaa kuin lähtee, aluksi sattuu kurkkuun mutta pian siihen tottuu. : /
Sitten kun ääni lähtee niin henki pois ja bändistä tulee legenda.
Pertti Keinonen
03.02.2009 13:44:14
Olen näin omaoppisesti yrittänyt opetella rääkymään (ei örinää).
En oikein osaa tekniikoita niin jos joku vois antaa vähän ohjeita.
Saan laulettua huonolla säröllä, jos laulan kurkulla mutta sitten kurkkua alkaa "kuumottamaan"

Haen sellasta Kurt Cobain, James Hetfield, Chris Cornell rääkymistä.
En tarkoita, että jos äänittäisin lauluani niin sitä olisi vaikea erottaa jostain noista henkilöistä. Haluan vain oppia tuon rääkymis- tekniikan.
Jos jotenkin vaikuttaa niin tänä vuonna täytän 18.
Exhausted
03.02.2009 13:47:09

Esimerkkisi ovat sikäli huonoja, että kaikilla kolmella on ollut ongelmia äänensä kanssa. Kurt Cobainilla jatkuvasti studiosessioiden ja kiertueiden ajan ja James Hetfieldillä ennen laulutuntien aloittaista ja laulutyylin muuttamista vuonna 1991. Cornell on puolestaan ollut äänihuulien leikkauksessakin ja kuulostaa nykyisin tosi kurjalta.

Joka tapauksessa pointtisi varmaankin on saada laulettua säröllä nuottiin. Se on paljon vaikeampaa kuin tavallinen laulaminen tai nuotiton örinä. En itsekään osaa tuota tekniikkaa, joten en voi auttaa mutta kehottaisin lopettamaan tuon kurkulla raastamisen jos se kerran tuntuukin pahalta.
hannakatriina
04.02.2009 21:20:29

Olen näin omaoppisesti yrittänyt opetella rääkymään (ei örinää).
En oikein osaa tekniikoita niin jos joku vois antaa vähän ohjeita.
Saan laulettua huonolla säröllä, jos laulan kurkulla mutta sitten kurkkua alkaa "kuumottamaan"

Lueskele tästä ketjusta sivulta 44, mitä kirjoittelin. Ja sen lisäks kannattaa mennä käväisemään sellaisen laulunopettajan tunneilla, joka osaa tehdä särön oikein ja tietää miten sitä voi opettaa. Suomessa tarkoittaa ehkä käytännössä Complete Vocal Technique -kurssin käyneitä laulunopettajia tai sitten niitä opettajia, jotka ovat löytäneet särön omin päin (ja niitä onkin harvemmassa).
Jos kurkkuun sattuu tai ääni menee, niin tekniikka on väärä, ja silloin ei todellakaan kannata jatkaa sillä linjalla. Kyse ei ole siitä, että laulaa niin kovaa, että ääni särkyy tai että yrittää laulaa kovalla äänellä niin, että puskee lisää ilmaa ääneen - siinä hajoaa äänihuulet pidemmän päälle. Hallittu uloshengitys ja kontrolloitu ääntöväylän muoto on kaiken a ja o.
Pertti Keinonen
05.02.2009 15:28:13
Lueskele tästä ketjusta sivulta 44, mitä kirjoittelin. Ja sen lisäks kannattaa mennä käväisemään sellaisen laulunopettajan tunneilla, joka osaa tehdä särön oikein ja tietää miten sitä voi opettaa. Suomessa tarkoittaa ehkä käytännössä Complete Vocal Technique -kurssin käyneitä laulunopettajia tai sitten niitä opettajia, jotka ovat löytäneet särön omin päin (ja niitä onkin harvemmassa).
Jos kurkkuun sattuu tai ääni menee, niin tekniikka on väärä, ja silloin ei todellakaan kannata jatkaa sillä linjalla. Kyse ei ole siitä, että laulaa niin kovaa, että ääni särkyy tai että yrittää laulaa kovalla äänellä niin, että puskee lisää ilmaa ääneen - siinä hajoaa äänihuulet pidemmän päälle. Hallittu uloshengitys ja kontrolloitu ääntöväylän muoto on kaiken a ja o.

Kiitos neuvoista! Viestini kirjoituspäivänä aloitin tuon särön harjoittelemisen ja olen nyt nämä pari päivää harjoitellut. Yllätyksenä tuli että enää ei satu läheskään yhtä paljon kurkkuun ja voin laulaa säröllä pitempään. Ja ääni ei tule niin käheänä kuin muutama päivä sitten.
ooidort
09.02.2009 18:16:16
Terse. Olen yrittänyt kaikkea mahdollista mitä tässä ketjussa on neuvottu örinän tuottamiseksi, muunmuassa katsonut Melissa Crossin opetusviedot. Siltikään en saa ääntäni säröytymään kunnolla.

http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=349400

Tuossa ääninäytettä. Ongelmahan on siis se että minun "örinä" on lähinnä tuollaista puheääntä pienellä rosolla. Eikä se ole siitä miksikään muuttunut vaikka olen sitä jo reilun 5kk harjoitellut. Luulisi että se olisi edes vähän parantunut, mutta ei. Ainut hyöty on että osaan nykyään laulaa puhtaasti, mikä ei sinänsä haittaa.

Onko minkäänlaista vinkkiä heitettävissä vai pitääkö sitä vain luopua toivosta?
Melodista mättöheviä! www.mikseri.net/deathtoll
hannakatriina
09.02.2009 20:11:04

Ongelmahan on siis se että minun "örinä" on lähinnä tuollaista puheääntä pienellä rosolla. ---
Onko minkäänlaista vinkkiä heitettävissä vai pitääkö sitä vain luopua toivosta?

Paljonko käytät kroppaasi ja energiaa tuohon ördäilyyn, vaikka asteikolla 1-10? Paljonko käytät normaaliin lauluun? Paljonko käytät jos huudat ihan täysillä? Kaikesta käytettävissä olevasta voimakapasiteetistasi voit muristessa ajatella käyttäväsi vähintään 80%, ja enimmäkseen lähes 100%. Örinä on kropalle tosi rankkaa ja voimia vievää, koska ilmaa joutuu puskemaan äänielimistön läpi melkoisella paineella koko ajan, että saa koko kurkunpään värähtelemään äänihuulien sijasta. Jos siis tuon biisin laulaminen ei sanottavasti tunnu väsyttävän tai hikoiluttavan, niin sitten et varmaankaan työskentele tarpeeksi...

En ole itse mikään levyttänyt örinäekspertti, mutta minun korviin tuosta ääninäytteestä välittyy lähinnä energian, uskalluksen ja raivon puute. Tarviis lisää asennetta, ja niin, että se lähtee koko kropasta. Silmitöntä huutoa siistin ja hyvin äännetyn puhumisen sijaan. Melissahan opettaa myös sellaista "narinasäröä" pienellä volumella (mikä on lähempänä tuota lähettämääsi ääniesimerkkiä), mut se varsinainen ördäily vaatiikin jo ihan toista mekanismia... sen takia ne siinä videollakin hyppii haaraperushyppyjä, että voima lähtee koko kropasta eikä kurkusta. Tuen käyttö siis paremmaksi ja lisää asennetta, niin eiköhän se siitä. Toivosta ei kannata luopua ikinä, nuo on ihan täysin opeteltavissa olevia asioita. Kunhan saan vielä itse tuon örinän vähän paremmin haltuun, niin minulta voi alkaa kysellä tunteja ;)
ooidort
09.02.2009 20:35:51 (muokattu 09.02.2009 20:37:10)
Paljonko käytät kroppaasi ja energiaa tuohon ördäilyyn, vaikka asteikolla 1-10? Paljonko käytät normaaliin lauluun? Paljonko käytät jos huudat ihan täysillä? Kaikesta käytettävissä olevasta voimakapasiteetistasi voit muristessa ajatella käyttäväsi vähintään 80%, ja enimmäkseen lähes 100%. Örinä on kropalle tosi rankkaa ja voimia vievää, koska ilmaa joutuu puskemaan äänielimistön läpi melkoisella paineella koko ajan, että saa koko kurkunpään värähtelemään äänihuulien sijasta. Jos siis tuon biisin laulaminen ei sanottavasti tunnu väsyttävän tai hikoiluttavan, niin sitten et varmaankaan työskentele tarpeeksi...

Hmm, asteikolla 1-10 käytän voimaa varmaan suunnileen 5-6 kohdilla örinään. Ei ainakaan ole hikoiluttanut taikka väsyttänyt. Puhtaaseen 3-4. Suoraa huutoa en ole edes kokeillut. Itse olen ajatellut että jos puserran täysillä ja laitan koko voimavarat peliin niin jotain voi mennä rikki. Vähän sama kuin kitaransoitossa ei saa jännittää käden lihaksia tai tulee ongelmia.

Tekniikka kai tässä eniten pissii. Minkäänlaista kipua ei tosin ole tuntunut kurkussa, paitsi ihan ensimmäisillä kerroilla. Aika turhauttavaa kun ei tunne edistyvänsä vaikka mitä tekisi.
Melodista mättöheviä! www.mikseri.net/deathtoll
hannakatriina
09.02.2009 22:30:41 (muokattu 09.02.2009 22:41:32)

Itse olen ajatellut että jos puserran täysillä ja laitan koko voimavarat peliin niin jotain voi mennä rikki.

Opettele vaikka ensin huutamaan puhtaalla äänellä ilman säröä niin, että tunnet miten kroppa työskentelee. Eli opettele tukemaan ääntä, koska samaa lihastyöskentelyä tarvitset sekä laulussa että örinässä. Laulaminen, huutaminen, örinä, särölaulu yms. ei satu kurkkuun yhtään jos voima tulee kropasta (vatsa- ym. lihasten työskentelystä) ja jos äänen ulostuloväylä on oikein aseteltu. Ajattele vaikka keihäänheittäjää joka karjaisee samalla kun heittää keihäänsä: ei varmaan mieti kurkkukipua tai säästele äänihuulia siinä tilanteessa. Tai kun vaikka itse lyöt varpaasi johonkin kynnykseen, niin tod.näk. kiljaiset aika kovaa kirosanan ilman että kurkussa tuntuu yhtään. Ihmisellä on luonnostaan olemassa ihan oikeat mekanismit mitä eriskummallisimpiin äänentuottotapoihin, mut ne pitää vaan jotenkin saada tietoiseen hallintaan. Ja sitähän laulunopiskelu on...

Tää netissä ohjeiden jakelu on aina vähän riskialtista, koska ei nää eikä kuule mitä tyypit tekee, joten kokeilla voi sitten ihan vaan omalla vastuulla ja lopettaa kannattaa heti jos ei toimi. Sinun tapauksessa vois olla ajatusta siinä, että ajattelet laulamisen enemmänkin huutamisena, jossa sävelkorkeus ja äänen ulostulo on kuitenkin hallinnassa. Ota vaikka kitarasta joku ääni ja laula sama ääni ihan täysillä, päästä ääni ulos ja älä pidättele yhtään. Treenaile isoa ääntä vaikka ee- tai oo-vokaalilla. Laula niin, että äänenvoimakkuus on oman mittapuusi mukaan vähintään tasolla 8 ja huomioi, että vatsalihakset vähän jännittyy samalla kun teet ääntä (napa menee sisäänpäin, vyötäröltä leviää sivuille päin). Ei ääni säry yhdestä tai kahdesta äänestä. Vain jos vetää pidempään väärällä tekniikalla niin että sattuu tai tuntuu pahalle, voi käydä huonommin. Eli ei ne äänihuulet mitenkään kerrasta naksahda poikki, turpoaminen tai kyhmyjen syntyminen vaatii vähän pidempää rasitusta. Jos et omin päin hoksaa tuota tukea (kropan joustamista äänen mukana), niin mene laulutunneille pätevälle opettajalle - vaikka hän ei öristä osaisikaan, niin tuki pitäis pystyä kuitenkin opettamaan. Siitä se lähtee voima ja kontrolli kaikkeen äänenkäyttöön.

lisäys:
Usein ihmiset ajattelee, että jotain voi mennä äänessä rikki, jos käyttää paljon energiaa. Itse asiassa monen jutun tekeminen on paljon helpompaa jos sen uskaltaa tehdä isosti. Juuri keskusteltiin tästä viikonloppuna kollegan kanssa: jos pienellä äänellä tehty örähdys tai särö tms. tuntuu itsestä pahalta, niin loogisesti ajateltuna on jotenkin järjenvastaista, että se isommin tehtynä olisi jotenkin terveellisempää äänelle ja helpompaa. Mutta niin vain on. Kuka esim. kirkaisee kivusta hiljaa? Esim. säröillä laulaessani pieni ääni, äänenvoimakkuuden pidättely ja ylipäänsä varovaisesti tehty säröääni rasittaa minulla paljon enemmän kurkkua kuin täysillä vedetty ääni, joka muistuttaa enemmän huutoa ja jossa on kroppa kunnolla mukana.
darkus
11.02.2009 15:19:27
Hei!

Olen uusi rääkymisen opettelija. Luin ketjun jollain keskittymisellä läpi ja silmään pisti toi 44 sivun twang ohje.

Tota kokeilin, ja puhuminen onnistuu, tostahan tulee tollasta aku ankka puhetta. teenkö oikein?

Jos koitan vähän kovemmalla äänellä laulaa, niin se särö "luikahtaa" sinne kurkun puolelle. Mitä teen väärin?

Ja vielä kysymys että mistä tiedän että tuenko ääntä oikein pallealla? Pitäisikö ylimpien vatsalihasten jännittyä?

Mul on snadi kiire tän rääkymisen opettelussa, koska mun poppoolla on pieni keikka 4.3 Mun ei tartte osata kauheen hyvin sitä tekniikkaa, kuhan vaan sillein ettei ääneen satu koska me vedetään vaan kaks biisiä. Kuhan ei joudu kurkulla vetämään niitä.

Auttakaa! Ei tartte alkaa mitään pitkiiä stooreja kirjotteleen uusiks, kyl mä osaan lukee aiempaa ketjua, mut oisko netissä mitään videota missä se selitetään tarkemmin ja vaikka näytetään kuinka homma toimii?

-darkus
Be the devils own, Lucifer`s my name!
Ottoko
11.02.2009 21:17:51
Voisiko joku neuvoa tarkasti miten palleaa käytetään örinässä? Selailin tätä topiccia enkä löytänyt mitään selvää neuvoa.
Tunnetteko itsenne jotenkin hienoiksi ihmisiksi kun vedätte talomaalia naamaan ja kiljutte tukka heiluen saatana nimeä? - flownew
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)