Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 539 40 41 42 4363 64 65 66 67
S3k7u
29.05.2008 17:34:34 (muokattu 29.05.2008 17:35:46)

Tiiän kyl,, mut seki vaan black metal-härnäys bändi Jayson Sherlockin Horde niminen bändi.. ja kait Kreatorissaki joku biisin se vetää.. ja tietysti Remu AaltonenD: siinä jätkässä on asennetta.. suksikoon Koivunen sudaniin:D
Meinas mun isä saada kerran snagarilla Remulta turpii:D

Mut oikeesti.. asennetta! rumpalina laulaminen voi olla vaikeeta!!
Exhausted
29.05.2008 17:43:44

Jossain metalcorebändissä rumpali vetää huudot ja varsinainen laulaja vain puhtaat. Atreyussa taas taisi olla toisinpäin. Se onkin hauskaa kun niillä on videobiisejä jotka on melkein kokonaan puhtaasti laulettuja niin laulaja vaan patsastelee suurimman osan biisiä mikki kädessä kun rumpali vetää :--)
jwa
29.05.2008 21:53:35
Epäselvä artikulointi on paljon hauskempaa. Lyriikat voi sitten lukea levyn kansivihosta.

p*skapuhetta. jos örinälaulamiseen suhtautuu tietyllä intensiteetillä > koko paketti pitää olla hallittua. itse olen tehnyt vuosia töitä jotta artikulointi örinällä on omalla tavallaan selkeää. mikäs järki siinä on jos esim minä - useamman kymmenen vuoden metallin kuluttajana - tulen keikallenne ja käteen jää vain rankkoja biisejä joissa on murinaa joka toimii lähinnä "soittimena" siinä päällä?

no - onhan jotkut suuretkin bändit vaikeasti ymmärrettävissä livenä, mutta kyllä suosittelen jotta heti alusta lähtien miettii myös tätä puolta. toisekseen omakohtaisesti voin kertoa jotta se artikuloinnin vaikeus tulee vastaan tietyn tyyppisillä äänteillä ja sanoilla kun vetää örinällä - jota pyrkii vielä värittämään nyansseilla. se kuuluu sitten viimeistään studiossa. kannattaa tehdä semmoisia "esidemoja" ennen varsinaisia äänityksiä ja kuunnella porukalla niitä. useampi korvapari sitten kertoo mikä kuulostaa huonolta ja joskus sitä kautta nousee esiin myös sanoja jotka saavat kurkussa aikaan semmoisen hassun kurlutuksen (joka kuulostaa todella p....) tai esim sanan loppu pitää katkaista nätisti vaikka tuntuisi kuinka hienolta venyttää sitä viimeistä vokaalia...se konsonantti kun jääpi sieltä poijes - lauletaan siansaksaa! että semmoista tällä kertaa.
"The day you die is the day I smile"
Mohla
30.05.2008 12:06:36

p*skapuhetta. jos örinälaulamiseen suhtautuu tietyllä intensiteetillä > koko paketti pitää olla hallittua. itse olen tehnyt vuosia töitä jotta artikulointi örinällä on omalla tavallaan selkeää. mikäs järki siinä on jos esim minä - useamman kymmenen vuoden metallin kuluttajana - tulen keikallenne ja käteen jää vain rankkoja biisejä joissa on murinaa joka toimii lähinnä "soittimena" siinä päällä?

no - onhan jotkut suuretkin bändit vaikeasti ymmärrettävissä livenä, mutta kyllä suosittelen jotta heti alusta lähtien miettii myös tätä puolta. toisekseen omakohtaisesti voin kertoa jotta se artikuloinnin vaikeus tulee vastaan tietyn tyyppisillä äänteillä ja sanoilla kun vetää örinällä - jota pyrkii vielä värittämään nyansseilla. se kuuluu sitten viimeistään studiossa. kannattaa tehdä semmoisia "esidemoja" ennen varsinaisia äänityksiä ja kuunnella porukalla niitä. useampi korvapari sitten kertoo mikä kuulostaa huonolta ja joskus sitä kautta nousee esiin myös sanoja jotka saavat kurkussa aikaan semmoisen hassun kurlutuksen (joka kuulostaa todella p....) tai esim sanan loppu pitää katkaista nätisti vaikka tuntuisi kuinka hienolta venyttää sitä viimeistä vokaalia...se konsonantti kun jääpi sieltä poijes - lauletaan siansaksaa! että semmoista tällä kertaa.

Plussan laitoin tästä.
Tosin tosta viimeisen vokaalin venyttämisestä oon vähän eri mieltä. Kyllä sitä viimeistä vokaalia voi venyttää, jos musa sitä oikeasti vaatii. Tapauskohtaisesti tietenkin, pitää vähän miettiä niitä sanotuksia ja sovitusta, että millon se toimii ja millon ei.
Mutta hyvä pointti kuitenkin, siihenkin kannattaa kiinnittää huomiota!
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Super-Jari
07.06.2008 21:51:29
Hei mitä mieltä olette siitä jos rumpali ja rääkyjä/laulaja on sama tyyppi bändissä? Onko miten mahdollista toteuttaa?? Aika rankkaa se on, mitä itse olen sitä kokeillut, mutta kertokaa mielipiteitänne tästä...

Autopsyllä toimi.
Vaikka koira on hyvä se ei ole yhtään parempi kuin muut.
Punisher
08.06.2008 17:55:32

Itsellä tuntuu happi loppuvan jo alle 10 sekunnin kohdalla, mutta tuntuisi, että tämä on sellainen osa-alue, jossa kehittyy koko ajan.

COMMERCIAL ALERT!

www.mikseri.net/abysmalia
Tuossa "Coma Recurring" -kappaleessa on pisin mitä olen toistaiseksi narulle laittanut. Sijainti on loppupuolella, suvantokohdan jälkeen lähtevällä rytinällä, sanana sai toimia "jaa", kellottikohan jotain alta 30 sekuntia. Kuulostaa jopa ihan siedettävältä. :)
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Wilhelm Nietzsche
gozerk
09.06.2008 18:56:35

Moi.

Onks tietoo mist sais asiallista laulu opetusta helsingissä. Oon laulanu noin 3 vuotta thrash/death metallia ja tekis mieli oppia vähä enemmän.

tost voi kattoo jos jotain kiinnostaa www.myspace.com/gozerk
S3k7u
09.06.2008 21:18:10

Autopsyllä toimi.

Todellaki toimi:D Paitsi artikulointi toisaalta oli jossaki muualla, mutta siinä musassa se tuo hyvän fiiliksen ku ei oo täysin täsmällisesti lausuttu ja artikuloitu..
Witch_King
10.06.2008 11:48:40

Tuoreinta himassa nauhoiteltua matskua osoitteessa
www.mikseri.net/avathar (2 ekaa biisiä).
Jälleen kerran sai huomata että live tilanne on täysin eri
nauhoitukseen nähden, jostain syystä helvetin vaikeaa saada
samanlaista tatsia pelkän taustamusan kanssa
mutta melko tyytyväinen olen tuohonkin.
kunnasja
14.06.2008 15:44:00
Aloin vajaa puoli vuotta sitten treenata itsekseni Melissa Crossin buffaamaa Fry-screamingia. Treenin tulos nauhoitetussa muodossa:

http://maihinnousu.net/s/get.php?song_id=817&chksum=be852d

Clippi Helionin biisistä Liquid Veil. Pari huutoraitaa siinä on päällekkäin, lähinnä soundin luomiseksi (korkeampaa & matalampaa soundia yhtäaikaa).

Örinätekniikasta sen verran, että tuottamani puhtaan laulun ja örinän volumet ovat kutakuinkin samanlaiset. Ääni myöskin kestää örppäämisen ihan hyvin. Mitä pienemmällä äänenpaineella pystyy vetämään, sen parempi soundi, ja edelleen sen paremmin se äänikin kestää. Ketjun alkupuolella on muutamia asiallisia neuvoja siihen miten kannattaa treenata, ja voin suositella tuota Melissa Crossin tekniikkaa.

Pätkän lyriikat vielä:

This sound is torture
It's grinding in my ear
Been there, done that, gone through
I need to get away
jwa
15.06.2008 11:33:57
Aloin vajaa puoli vuotta sitten treenata itsekseni Melissa Crossin buffaamaa Fry-screamingia. Treenin tulos nauhoitetussa muodossa:

http://maihinnousu.net/s/get.php?song_id=817&chksum=be852d

Clippi Helionin biisistä Liquid Veil. Pari huutoraitaa siinä on päällekkäin, lähinnä soundin luomiseksi (korkeampaa & matalampaa soundia yhtäaikaa).

Örinätekniikasta sen verran, että tuottamani puhtaan laulun ja örinän volumet ovat kutakuinkin samanlaiset. Ääni myöskin kestää örppäämisen ihan hyvin. Mitä pienemmällä äänenpaineella pystyy vetämään, sen parempi soundi, ja edelleen sen paremmin se äänikin kestää. Ketjun alkupuolella on muutamia asiallisia neuvoja siihen miten kannattaa treenata, ja voin suositella tuota Melissa Crossin tekniikkaa.

Pätkän lyriikat vielä:

This sound is torture
It's grinding in my ear
Been there, done that, gone through
I need to get away

tuossa olet osittain totta, että mitä pienemmällä äänenpaineella > sen parempi soundi. toisaalta kunnon äänenpaineella soundiin tulee tietynlaista aggressiota vrt huutolaulu. persoonallisuutta nääs! perusörinän pystyy kuka vain vetämään pienillä paineilla, mutta persoonallinen ja voimakas ääni vaatii muutakin. esimerkkinä bm bändit joissa 90 prossaa laulajista kuulostaa samalta koska vetävät munattomasti nk korkeaa ördää. sitten on näitä poikkeuksia kuten sworn, naglfar jne joilla on laulussa voimaa ja erottuvat sieltä kasasta edukseen. ok - tiedän, että tietyissä ääri-bm genreissä se laulu pitää olla semmoinen sirittävä korina - johtunee vissiin pääosin siitä kun kitaratkin on!!! hohoho.
arppah8
15.06.2008 12:20:43

Tuli mieleen noista rääkyvistä runpalisteista, että Gas Lipstick huuteli rumpujen takaa Kyyriassa varsin miehekkäästi joissain biiseissä. Hoitihan mies myös Dementiassa laulupuolen, tosin kitaran kanssa.
God's away on business
kunnasja
15.06.2008 18:46:18
tuossa olet osittain totta, että mitä pienemmällä äänenpaineella > sen parempi soundi. toisaalta kunnon äänenpaineella soundiin tulee tietynlaista aggressiota vrt huutolaulu. persoonallisuutta nääs!

Onhan se näinkin. Periaatteessa diggaan eniten sitä että sen äänenpaineen saa sovitettua samanlaiseksi kuin puhtaassa laulussa, koska se palvelee käytäntöä parhaiten. Oma vajavainen tekniikkani ei mitään ihan puhdasta (vai säröistä?) ja hiljaista ole, tykkään kyllä että äänessä on tietynlaista voimaa. Pelkkä hiljainen kähinä ei tosiaankaan ole persoonallista, vaikka olisikin soundiltaan perushyvää.
Mutta se on ainakin meikälle ollut hyvä lähtökohta hakea tekniikkaa joka ei tuhoa äänihuulia.
jwa
16.06.2008 10:59:36
juu - tuotettavien äänien tulisi olla keskenään tasapainossa jotta livetilanteessa pärjää vaikka ei olisi järjetöntä kompuraa. lisäksihän tämä tällainen on fyysisestikin aikalailla rankkaa ja jos joku "rääkyjä"/huutaja/örisijä ei ole fyysisesti tiltissä keikan jälkeen > ei olla vedetty täysillä. itse olen hommannut snadin kompuran vasta viime syksynä eli äänenpaineet on harjoiteltu vuosien saatossa samaan kategoriaan.
kunnasja
16.06.2008 22:08:41
juu - tuotettavien äänien tulisi olla keskenään tasapainossa jotta livetilanteessa pärjää vaikka ei olisi järjetöntä kompuraa. lisäksihän tämä tällainen on fyysisestikin aikalailla rankkaa ja jos joku "rääkyjä"/huutaja/örisijä ei ole fyysisesti tiltissä keikan jälkeen > ei olla vedetty täysillä. itse olen hommannut snadin kompuran vasta viime syksynä eli äänenpaineet on harjoiteltu vuosien saatossa samaan kategoriaan.

Samaa mieltä. "Soundi lähtee soittajasta"... tai siis tässä tapauksessa laulajasta, eli ei kompuralla ja efekteillä tehdä paskasta konvehteja ;)

Ehkä vähän eri mieltä siitä, että vaikka huutoa vetääkin keikan, ei pitäisi ihan kuoleman väsynyt olla - entäs jos on rundi ja pitää illasta toiseen vetää sama setti? Toki kaikkensa pitää antaa, mutta fyysisen kestävyyden ohella pitää kyllä treenata järkevä tatsikin, ei sentään ole järkeä vetää elämänsä keikkaa kerran ja olla sen jälkeen viikkoa ääni ja paikat romuna.
jwa
17.06.2008 11:29:26
no joo - ehkä en ilmaissut ihan selkeästi. totta helvetissä pitää käyttää järkeä sen äänen käytössä. toisaalta kun esim huutamista on tehnyt kymmeniä vuosia - ei se kestävyyskään ihan nollassa ole. hehheh - joo.
kunnasja
17.06.2008 23:52:21
Haha, kyseessä siis klassinen myönteinen kinastelu:

- kello on varttia vaille viis
- eikä ole
- miten niin?
- se on 16:45
- no onpas se
- niin onkin
- no niin niin!

:D
Mohla
18.06.2008 08:40:51

Kannattaa muistaa, että mikrofonitekniikka on aika tärkeä myös tässä genressä. Ihan niin kuin tangossakin. Se on kuitenkin se eka kompressori äänen ja muiden vermeiden välissä.
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
jwa
18.06.2008 11:25:13
mikkitekniikka - kyllä on tärkeää, MUTTA siihen ei kannata luottaa liikaa! monesti näkee livenä "kovan" örinäsoundin omaavia kavereita ja tottahan se syntyy kun peität kapselin käden/käsien sisään! kokeileppa sitten vetää studio-olosuhteissa sitä samaa soundia konkkamikkiin sukkahousun läpi! eipäs olekaan ihan niin yksinkertaista eli mikkitekniikka vaikuttaa livenä helvetisti, mutta älkää sulkeko sitä kapselia jotta säilyy se luonnollisuus joka sitten kuuluu myös narutellessa!
Exhausted
18.06.2008 11:31:14

Mikkitekniikalla tässä tarkoitetaan sitä, että osaa hiljaisissa kohdissa mennä lähemmäs ja kovissa kohdissa ottaa vähän etäisyyttä, tavallaan kompressoida omaa ulosantiaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)