marke- 14.08.2005 16:16:08 | |
---|
Jotenkin vähän ihmettelen äänenavauksen merkitystä örinässä. Voihan tavallistakin laulua heitelllä ilman äänenavausta vaikka kuinka hyvän kuuloisesti. Tarkoituksena lähinnä on lämittää äänentuottolihakset ja tunnustella miten ääni kulkee tänään.. Lihaksistoa äänielimetkin ovat. Ethän lähde maratoniakaan juoksemaan ilman pientä verryttelyä? Vaikka örinöitä osaileekin, niin lämmittelemällä vähentää lisäksi sitä riskiä, että tekeekin vahingossa vähän/pikkasen väärin.. Äänen ollessa 'auki' voimankäyttötarve vähenee jnejne. Kyllä äänenavauksesta on aina oikein tehtynä hyötyä.Haittaa ei ainakaan ole. Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa. |
Lord of the strings 25.08.2005 23:13:02 | |
---|
En ole ennenkään huomannut tollasta ongelmaa. Ehkä se on kuuntelijasta/katsojasta kiinni? Sinäpä sen sanoit. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith." Pastilli? |
Exhausted 06.09.2005 14:44:27 | |
---|
Itseä kiinnostaisi tälläinen nuotista tuleva särötetty laulu tyyliin Kurt Cobain tai Trent Reznor (kyllä tiedän että NIN käyttää paljon säröefektejä mutta monissa jutuissa kuulee selvästi että kyllä se ihan kurkusta tuleva ääni on jo säröllä). Onko se vain niin että jotkut siihen pystyvät ja jotkut eivät, ja ne jotka eivät osaa, päätyvät vain rikkomaan kurkkunsa? Tai ehkä jos Kurt eläisi vielä niin olisi menettänyt äänensä kokonaan jo aikoja sitten? |
strophe 07.09.2005 17:05:13 | |
---|
Tai ehkä jos Kurt eläisi vielä niin olisi menettänyt äänensä kokonaan jo aikoja sitten? No arvaa... Ei se Kurtin "tekniikka" ollut mitenkään hyväksi kurkulle, sillähän aina meni Nirvanan omaelämänkerran mukaan ääni keikan jälkeen ja joutui juomaan tonneittain jotain yskänlääkkeitä. Niin ja tietty herskaa. Tai no sitä ei varmaan juonut. Kyllä tuo särölaulu on vähän hazardia, ei itse asiassa mikään kurkusta vedetty ole loppupeleissä hyväksi äänelle. Tosin en ole sen kyllä itseäni antanut haitata, vaikka tekee kipeää niin ei haittaa. Onhan noita jotain tuvalulaisia kurkkulaulutekniikoita, mutta jos Suomen kokoisesta maasta löydät jonkun, joka sellaista osaa opettaa, niin toivotan onnea. Helppoa kuin lapsen lyöminen! |
cuccis 13.09.2005 16:39:35 | |
---|
ite oon kans koittanu jotenkuten treenailla.. nytku huomaan, et on pikkusen kurkku kipee, mut ei paljoo.. mut esimerkkinä tosta äänenlähtemisestä, corey taylor, huutaa koko ajan, eikä ainakaan toistaiseks oo ääni millään tavalla huonommaks menny.. ehkä sit joskus.. :) |
Exhausted 14.09.2005 00:37:20 | |
---|
mun mielestä Corey on livenä nykyisin aika käheä, ja tuntuu että Slipknotin uusimmalla levyllä huuto-osuuksia vähennettiin tarkoituksella |
cuccis 14.09.2005 16:21:54 | |
---|
^^ nojoo, mä en välttämättä sanois käheä, mut huuto tyyli jotenki muuttunu selvästi keikoilla.. ja kyllähän huutoa oli selvästi vähennetty uusimmalla levyllä, en sitte tiiä minkä takia. mut hyvin se kuitenki vetää vieläki :) |
morttimarkus. 25.09.2005 04:04:16 | |
---|
Kirjoituksen aloittaja puhui "Chimaira"- yhtyeestä ja samaan aikaan nuotilleen laulusta .... Mielestäni kyseisen yhtyeen laulaja vain huutaa --- ei mitään säveliä, vain pelkkää tiukkaa karjuntaa. Rääynnän oppii sillä, että rääkyy. Itse olen nyt keikoilla alkanut rääkyä pikkuhiljaa. En rääy pitkiä osia, laulan hyvin korkealta. Ääni loppuu helposti, mutta sen kyllä oppi melko nopeasti käyttämään. Se pitää vain itse oivaltaa. morti |
readmyscars 26.09.2005 16:10:14 | |
---|
Mitäpä mieltä olette sokeriveden käytöstä? Itsellä ainakin "voitelee" kurkkua mukavasti eikä ole ääni paskana treenien jälkeen... Et ole ollu kännissä, jos ei ole blackout... |
OutOfTune 26.09.2005 19:14:00 | |
---|
http://jlbscream.ytmnd.com/ Yllä olevassa osoitteessa otteita "rääkymisestä", pääasiassa live-keikoilta. Pitäisi alkaa kuulumaan automaattisesti kun avaatte sivun. Kysyisin enemmän tietäviltä tekeekö tuollainen hyvää lauluäänelle? Voisi kuvitella että keskiverto laulunopettaja ei suuremmin riemastuisi moisesta tavasta "laulaa"...? |
hannakatriina 26.09.2005 23:06:03 (muokattu 26.09.2005 23:32:07) | |
---|
Jaa, en tiedä tiedänkö enemmän, mut ehkä jotain. Pari tuntia sitten lauloin treeneissä jokseenkin noita korkeuksia samaan tyyliin (siis kovasti, korkeelta ja särön kans huutamalla). Ääni on väsynyt, mutta ei koske kurkkuun. Puheääni ei ole käheä ja pystyn näköjään tuottamaan kaunistakin lauluääntä. Tuo on ihan oma tekniikkansa, jolla pääsee ”rockisti” korkeelle. Voima tulee kropasta ja tuesta, ja äänen sijoitus on tosi edessä (soundi aika nasaali, löytyy suht’ helposti jos kumartaa laulaessaan niin että nenä ja otsa on lattiaa kohti...). Ääni ei resonoi enää varsinaisesti rinnassa, ainakaan paljoa, vaan käytetään lähinnä päärekisteriä, mutta ei kuitenkaan lauleta falsetissa. Poski- ja otsaonteloissa resonointi saa enimmäkseen aikaan tuon soundin, eli ei nuo hevarit pelkästään kurkusta huuda. Vibrato tuo lauluääneen lisää "munaa" ja heville tyypillistä soundia. Jos on kaulan lihakset ja kurkun seutu mahdollisimman rentona, niin ei äänen tuottamisen pitäis sattua tai vaurioittaa ääntä, vaikka ääni väsyykin. Kaikissa esimerkeissä ei edes ollut oikeastaan säröä, ovat vaan (miesäänelle) sairaan korkeelta laulettuja. Itselläni särön tekeminen kyllä sattuu vähän, mut voi olla tottumattomuuden puutettakin. Huom. en esitä näitä edellä mainittuja absoluuttisina totuuksina tai tutkittuna tietona, vaan ovat enemmänkin ns. mutu-pohjalta pähkäiltyä... Mielenkiintoista on se, että vaikka olen vastakkaista sukupuolta, niin välttämättä sitä ei muuten erota noissa korkeuksissa enää soundista jos tuolla tekniikalla laulaa. Kovin pitkään en ole vielä itsekään tätä juttua hallinnut, että nähtäväksi jää miten se pidemmän päälle lauluääneen vaikuttaa... toistaiseksi en ole huomannut mitään ongelmia. Laulunopettajalle en taida edes uskaltaa taitoani esitellä ;) Itse lämmittelen äänen hyvin ennen kuin alan tuohon touhuun ja myös treenien/ keikan jälkeen teen äänelle rentouttavia ja palauttavia harjoituksia. En myöskään laula noin jatkuvasti, vaan treenit otan usein vähän iisimmin ja vasta yleisön edessä pistän täydet peliin. Pahimmat kirkumisbiisit säästän suosiolla setin loppuun. Enkä usko, että nuokaan sedät jatkuvasti, joka biisissä ja joka päivä noin täysillä vetää. Ai niin, tekeekö hyvää äänelle? Jos laulaminen tai äänen tuottaminen koskee, se ei ole äänelle hyväksi. Jos osaa tehdä niin ettei tunnu pahalle, niin ei siitä silloin haittaa pitäisi olla. |
UnledWire 27.09.2005 18:53:17 | |
---|
Samoja kokemuksia on mulla kuin Hannakatriinalla. eli tekniikka jota tuollaiseen käytän on todellakin nenä lattiaan päin ja menoksi. Nielu pitää "supistaa" ja antaa mennä. Vibrato on helpohkoa tuolloin jos perustuntuma kaula/kurkkualueella on tarkka. Tuolla saa aika "upeita" ääniä jos harjoittelee. Kuluttaa nielua ja kurkkua pitemmän päälle hieman. Mulla on jonkin verran ollut yleistä jäykkyyttä kaulassa kun paljon runnoo noin. Se on sellainen pro-luokan tekniikka kuitenkin ja toimii hyvin vaikka muu äänikerta tuottaisi lauluhetkenä vähän vaikeuksia. Hughes käyttää myös livenä aika paljon tuota tekniikkaa ja toimii... Kannattaa treenata monipuolisuuden nimissä. |
Jööhannes 29.09.2005 13:21:56 (muokattu 29.09.2005 20:38:27) | |
---|
Mulla lähti tänään ensimäistä kertaa jonkinlainen örinätekniikka, eli yritin vetää semmoista trivium -henkistä örinää vähän matalampaa. Vedän keuhkot täyteen ilmaa, ja puuskutan ne ulos melko syvältä kurkusta. En varsinaisesti, tai en ainakaan tunne rikkovani ääntä millään tavalla, se vain tulee sielä sellaisena kun tarpeeksi kovasti ja syvältä huutaa. Se kutkuttaa (ööh, en keksiny paremaakaan verbiä :)) kivasti kurkussa, mutta ei koske juurikaan. Ehkä sen laulamisen jälkeen vähän painaa kurkkua. Luultavasti aika monet tekevät samalla tavalla, mutta itse älysin homman jujun tänään vapaatunnilla. :) Onko terve tapa? Röhröh, kvakvakvak. |
PoLFus 29.09.2005 14:11:02 | |
---|
HALUUN OPPII RÄÄKYMÄÄN :(((. Perhana oon puol vuottta yritelly, mut ei mitää tulosta :( "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |AKKK#11 |
elbowski 29.09.2005 14:47:08 | |
---|
HALUUN OPPII RÄÄKYMÄÄN :(((. Perhana oon puol vuottta yritelly, mut ei mitää tulosta :( Sama, mutta vähemmän aikaa. Limalla saan kaikennäkösiä juttuja ulos, mutta äänentaso on liian hiljainen. Nyt kuivaa kurkkua kun olen tätä threadia lukiessani yrittänyt kaikkia hassuja tapoja. Musta tuntuu että oon pikku hiljaa hahmottamassa idean. Jee. Tosin, tämähän on turhaa koska soitan rokkibändissä. Näen sen silmistäsi,
nyt jokin on hullusti
Kuiskaat korvaan hiljaa kysyen:
Jaatko kanssani salaisuuden?
IMIK #25 | Kelpaisiko pastilli? | Bella Italia #2 | Jukka-Pekka #2 | THV-Klubi #45 |
PoLFus 04.10.2005 07:39:18 | |
---|
Hei, pystyiskö joku tekemään pientä opetus-äänipätkää täällä rääkymisen osaavat? "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |AKKK#11 |
elbowski 06.10.2005 00:13:35 | |
---|
Hei, pystyiskö joku tekemään pientä opetus-äänipätkää täällä rääkymisen osaavat? Nii, auttakee meitä. ...the statement of claim ignored by those
with a blackheart!
IMIK #25 | Kelpaisiko pastilli? | Bella Italia #2 | THV-Klubi #45 |
meskalita 06.10.2005 20:31:01 | |
---|
Tsekatkaa kirja Roger Kain: The Complete Vocal Workout: A step-by-step guide to Tough Vocals sound in - pleasure out |
Gulo 09.10.2005 23:33:32 (muokattu 09.10.2005 23:36:45) | |
---|
Itse olen jättänyt tuon "ei mitään mikä ei satu kurkkuun" -homman suosiolla huomiotta. Saan paremman saundin karjaisemalla sen saundin niin että keuhkotkin vuotaa verta. Kun rässiä/deathia huutaa, niin ei siinä nyt miksikään Kotipelloksi varmaan monikaan halua myöhemmin. No okei, ei sitä enää tarvi niin paljoa pakottaa. Nykyään soljuu täysin kivutta samalla tyylillä. Kun 16-kesäsenä homma alotti, piti kyllä bändireenien tupakkitauolla syljeskellä verta maahan, kun pakkaantu kurkkuun. Se oli melkosen heviä se. :D Hieno esimerkki siitä, mitä yli kymmenen vuoden "väärin" rääkyminen tekee äänelle: Dan Swanö (esim. Pain of Salvation, Nightingale). Mukavan käheä lauluääni. Niin, ja Lemmy on kans ihan miehinen esimerkki. Mutta en mä nyt tietenkään sano, että kaikkien pitäisi väkisin tuhota kurkkunsa. Jokainen tavallaan. Edit: Lisätäänpä tähän vielä, ettei tarvi toista kirjotella, vaikka nyt vähän ääni vaihtuuki. Joo, se volyymi on tosiaan hiljanen, jos yrittää vetää jotain vatsahappomeininkiä heti aloittelijana. Itellä oli huutamista aloittaessa sellainen Araya/Jarva/Anselmo -meiningissä pyörivä linja, eli suoraa huutoa ja kurkulla väkisin väänsin sen raspin siihen ääneen. Oli tosiaan alkajaisiksi melkosen kivuliasta ja ääni tuppasi katoamaan kähinäksi puolessa tunnissa, mutta nykysin pystyy ihan hyvin sen 1,5h huutamaan kurkku suorassa. Myös tällänen CC-tyylinen vatsahappohomma ja Norja-henkinen rääkynä onnistuu nykyään huomattavasti kovemmalla volyymillä kuin ennen. I am the bringer of seed, I will bring eternity -
I am what this world needs, I am CHAOS BREED! |
hannakatriina 10.10.2005 16:42:39 | |
---|
Voi elämä! Nyt sen tänään hoksasin minäkin miten ne heviäijät örisee! Aamulla töihin lähtiessä tuli taas kikkailtua äänellä, ja sieltähän se tuli, matala ja möreä örinä. Ei tietysti ihan niin matala kun miesäänellä tehtynä, mut tosi matala ääni naisen ääneks. Vedän keuhkot täyteen ilmaa, ja puuskutan ne ulos melko syvältä kurkusta. En varsinaisesti, tai en ainakaan tunne rikkovani ääntä millään tavalla Joo, näin samalla tavalla minäkin kai sen teen. Vaatii vaan ainakin toistaiseks tosi paljon ilmaa, eli ei pysty vielä vetämään kovin pitkiä ääniä. Ei myöskään oo sävelten tasot ihan hallinnassa tällä tekniikalla, mut luulen, että treenaamalla tästä saa kehiteltyä vaikka mitä. Tässä äkkiseltään kokeiltuna saan tehtyä saman "efektin" näköjään myös korkeampiin ääniin, ei pelkästään mataliin. Eikä muuten tosiaankaan satu yhtään, ainakaan kun pitää kurkunseudun ihan rentona eikä kiristä mitään lihaksia :) Noh, tää on eri juttu kuin sellainen seksikäs raspi normaalin lauluäänen seassa, mut ehkä tätäkin soundia voi johonkin käyttää. Pitää varmaan perustaa metallibändi... ;) |