Aihe: Laulunäytteitänne tähän
1 2 3 4 537 38 39 40 4182 83 84 85 86
vesipeto
27.06.2011 16:30:18
EmmaCherina: Moikka kaikki!

Uhraisitteko pienen hetken ja käsivitte katsomassa 17-vuotiaan tytön laulua youtube-kanavallani:

http://www.youtube.com/user/EmmaCherina?feature=mhee

Kauheelta mainostamiselta tuntuu.. No joo.. Arvostaisin siis SUURESTI suomalaisten kommentteja. Niitä voi laittaa tänne keskusteluun tai suoraan vaan videoihin. :) Risut ja ruusut kaikki otetaan vastaan, vakavissani haluaisin kovasti laulajaksi ja kaikenlaiseen palautteeseen pitäisi tottua.

Oletan että haluat kehittyä, joten pelkällä "hyvä hyvä"-kommenteilla ei voi mennä eteenpäin? Mielestäni sinulla on hyvä ääni ja hyvä peruslaulutaito (voisinpa sanoa samaa itsestäni). Minun mielestäni sinun seuraava tehtäväsi olisi kehittää itsellesi vähän terävyyttä ja voimaa soundiin. Nyt laulat kokoajan semmoisella ilmavalla hentoisella soundilla. Se kuulostaa kivalta, mutta tylsältä jos käytät sitä pelkästään. Vertaa miten esim. Bruno Mars laulaa itse tuon Lazy Songing.

Voisit kokeilla vetää jonkun biisin nasaalilla valittavalla nei-äänteellä, se saattaa auttaa sinua löytämään uudenlaista resonanssia. Tarkoitus on ensin liioitella, ja sitten sekoittaa uutta soundia sopivaksi katsomallaan tavalla.

Tämä video ehkä auttaa opettelemaan voimakkaampaa soundia:
http://www.youtube.com/watch?v=vNh5YKyf6f8

ja sitten tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=oooAUweS4pg&feature=related

Idolsiin tai muihin kaupallisiin lauluskaboihin en oikeen haluais osallistua, mutta mitä sitä muutakaan voisi tehdä jos haluaa sooloartistin uralle ilman suhteita? Jaa-ah.. No käykääpä kurkkimassa, KIITOS! :)

-Emma

Aika harva menestyy idolssin kautta. Se on tv-ohjelma, jonne valitaan ihmisiä sen mukaan, että kuinka hyvää tv-draamaa niistä saadaan irti. Lauluskapa taitaa olla toissijainen tavoite.
Menet vain musaprojekteihin mukaan, työskentelet nöyrästi ja ammattitaitoisesti (teet mitä milloinkin tarvitaan). Pikkuhiljaa verkostosi kasvaa ja kyllä se sieltä selviää.

Rock!
EmmaCherina
28.06.2011 08:42:18
Kiitos kiitos vesipeto! Noista linkeistä on varmasti apua. :)
18is9
30.06.2011 22:18:07

Minultakin viisi senttiä tähän ketjuun. Kuuntelen kyllä sujuvasti muiden biisejä mutta en juuri uskalla kommentoida kun ei ole juurikaan käsitystä miten kannattaisi asiat tehdä. No, tässä kuitenkin coveri wanhasta Heepin balladista:

http://www.box.net/shared/3z0kz0aou1q8456aid0o
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
18is9
01.07.2011 08:11:12

Santerus: Kommentoinkin jo tuota biisiä toissaalla. Soundi on kyllä hieno ja persoonallinen ja kaikin puolin tuossa on minusta aika lailla pro meininki. Ei kun paljon keikkaa vaan. Ihan mielenkiinnosta, pystytkö vetämään kovemmalla säröllä? Onko sulla samanlainen ääni kuin sillä mainitsemallani Ninolla että skaala yltää puhtaasta periaatteessa täysin soinnittomaan säröön?

opaa: Hyvältä kuulostaa tuo sinunkin laulamisesi. Jotain jännitteitä äänessä on ja kuulostaa ettei se kestä vielä täysin suurempa volaa noin korkealta, mutta luulisin että olet menossa aivan oikeaan suuntaan. Pitääpä itseksin tutustua tuohon mainitsemaasi oppaaseen.
HXY
01.07.2011 20:14:31

Mitäs ootte tästä mieltä? http://maihinnousu.net/s/12877

Alku ei mee kauheen hyvin, mutta oon laiska ja en jaksanu tollasta pöytälaatikkodemoa varten äänittää uusiks. Tykkään kuitenkin tosta lopun puhelaulutsydeemistä ite, mutta en sit tiiä miten soi muiden korvissa. :-D

Oon ehkä kuukauden lauleskellu ittekseni, en käy tunneilla tai mitään. Sen kaiketi huomaa. :x
"Harold Camping on kokenut maailmanloppujen ennustaja." -Iltalehti
vesipeto
02.07.2011 17:39:18
18is9: Minultakin viisi senttiä tähän ketjuun. Kuuntelen kyllä sujuvasti muiden biisejä mutta en juuri uskalla kommentoida kun ei ole juurikaan käsitystä miten kannattaisi asiat tehdä. No, tässä kuitenkin coveri wanhasta Heepin balladista:

http://www.box.net/shared/3z0kz0aou1q8456aid0o

Minulla ei ole mitään käsitystä mistään, mutta ei estä kommentoimasta :D

Mitä enemmän olen laulamista treenannut opettajan johdolla, sitä herkemmäksi korvaa alkaa tulemaan erilaisille äänenmuodostus tavoille. Pystyy kuulemaan paremmin ja paremmin. Jotkut näytteet ovat täällä ovat niin kovaa tasoa, etten osaa kommentoida/auttaa enää teknisissä asioissa, ja tyyliseikat on monesti makuasioita.

Sinun näyte kuulosti varsin tasapainoiselta laulamiselta. Teknisesti kohdassa 2:08 kuulostaa kun joutuisit kurottamaan korkeaa nuottia. Tämä voi tietenkin olla sinulla myös haluttukin efekti? Jos pystyt laulamaan em. kohdan ilman kurotusta, niin sitten on tekniikka hanskassa, ja voit heittää sen tarvittaessa romukoppaan tiettyä efektiä tavoitellessasi.
vesipeto
02.07.2011 18:04:52
HXY: Mitäs ootte tästä mieltä? http://maihinnousu.net/s/12877

Alku ei mee kauheen hyvin, mutta oon laiska ja en jaksanu tollasta pöytälaatikkodemoa varten äänittää uusiks. Tykkään kuitenkin tosta lopun puhelaulutsydeemistä ite, mutta en sit tiiä miten soi muiden korvissa. :-D

Oon ehkä kuukauden lauleskellu ittekseni, en käy tunneilla tai mitään. Sen kaiketi huomaa. :x

Rock! Siitä se lähtee. Kuulen tässä paljon omaa itseäni kun aloitin laulun opiskelun.

Hivenen "sotkuinen" lopputulos, joka on monen osatekijän summa. Äänesi hakee sävelkorkeutta paljon, ja ei oikein osaa päättää että mihin nuottiin se nyt sitten asettuisi. Joko vain testailit eri vaihtoehtoja, tai sitten biisin laulumelodia ei ole ihan selkeä vielä sinulle. Se että biisi on vielä englanniksi, ei tee asioita sinulle helpommaksi.

Sävelkorkeudesta:
Ihan harjoittelu mielessä, ota joku Suomalainen biisi, jonka melodian tunnet hyvin. Esim. päivän säde ja menninkäinen tms :) Treenaa sitä että saat melodian menemään oikein ilman hakemista. Toinen vaihtoehto on että opettelet ensin laulumelodian kitaralla, ja hitaasti seuraat sitä nuotti nuotilta. Kun melodia istuu takaraivossa, koita laulaa pelkän säestykn turvin.

Äänen sointi:
sinulla kuulostaa olevan samaa taipumusta kuin minullakin pitää ääni liian takana. Siitä tulee vähän tukkoinen "Kermit -soundi". Ole huoleti, tämä on vain opettelukysymys ei pysyvä ongelma. Lauluopettaja auttaisi kummasti, mutta itsekin voi tehdä paljon:
Äänitä ensin itsesi puhumassa jonkin helpon laulun sanat (vaikka 15 yö Juicelta). Pidä suu,kieli ja kaula rentona ja vain lausu sanat. On varsin todennäköistä, että soundisi on "edempänä" ja oikeammin muodostettu puhuessasi kuin laulaessasi. Koita sitten laulaa samassa paikassa, samalla koordinaatiolla kuin puhuessasi.

Toivottavasti tästä jotain apua

Rock!
18is9
02.07.2011 19:24:35

vesipeto: Sinun näyte kuulosti varsin tasapainoiselta laulamiselta. Teknisesti kohdassa 2:08 kuulostaa kun joutuisit kurottamaan korkeaa nuottia. Tämä voi tietenkin olla sinulla myös haluttukin efekti? Jos pystyt laulamaan em. kohdan ilman kurotusta, niin sitten on tekniikka hanskassa, ja voit heittää sen tarvittaessa romukoppaan tiettyä efektiä tavoitellessasi.

Tuo onkin mielenkiintoinen juttu. Jos tekisin kuin alkuperäinen laulaja eli vetäisin koko biisin samalla, todella kevyellä soundilla niin kuin alussa niin kyllä, ei tarvisi venyttää tai kurottaa. Mulla tuo kohta menee just "breikkipaikan päälle", joten on joko pakko vähän kurkotella tai ns vaihtaa rekkaria tuossa. Luulisin että rekkarin vaihtaminen kuuluisi varmaan aika selvästi jos sen tuossa tekisin kun soundi kevenisi aika rankasti. Ei vaan taidot vielä riitä :).
HXY
02.07.2011 19:57:50

vesipeto: --
Toivottavasti tästä jotain apua

Rock!

Kiitos analyysistä! Painan neuvot mieleen. :-)
"Harold Camping on kokenut maailmanloppujen ennustaja." -Iltalehti
vesipeto
02.07.2011 20:55:42
18is9: ... Mulla tuo kohta menee just "breikkipaikan päälle", joten on joko pakko vähän kurkotella tai ns vaihtaa rekkaria tuossa. Luulisin että rekkarin vaihtaminen kuuluisi varmaan aika selvästi jos sen tuossa tekisin kun soundi kevenisi aika rankasti. Ei vaan taidot vielä riitä :).

Kuitenkin kohdassa 2:00 "concrete garden.." laulat mielestäni saman korkeuden, mutta ilman suurempia ongelmia. Luulen että a vokaali drivingissä, on sinulla liian leveä ja se tahtoo vetää äänihuulia erilleen - kirjaimellisesti. A on yksi vaikeimpia vokaaleja laulaa, ja siksi oppikoulukuntani treenaa ensin jollain kapeammalla vokaalilla, kuten i tai u. Voit koittaa ensin vain tuomalla suupieliä hivenen lähemmäksi toisiaan, kun teet tuon a:n voi selvitä jo silläkin. Tarkoitus on mennä pikkuhiljaa pienenmpään ja kapeampaan tilaan kun menee äänellä ylöspäin. Miehille tuo on vaikeampaa, koska he eivät halua luovuttaa mahtipontisesta rintaresonanssista sitten millään - ainakaan minä :)

Tuon rekisterivaihtopaikan voi mennä puhtaasti yli että tarvitsee vaihtaa rekisteriä yllättäen. Nasaali räikeä nei-äänne tuntuu toimivan monilla. Koita laulaa sillä rekisteritaajuksien yli, ja katso vaihtuuko rekisteri yllättäen. Tämä video puhuu vähän tästä asiasta:
http://www.youtube.com/watch?v=DQMEVNHQ674

Ehkä CVT-guruilla olisi tähän oma panoksensa annettavana?
Zieberheim
03.07.2011 16:02:07

http://www.mikseri.net/artists/?id=136737

Itsekin haluaisin jotakin kommenttia ja rakentavaa palautetta tuosta laulupuolesta. Oon aika epävarma laulaja ja oon kovasti miettinyt laulutuntien ottamista, mutta ois kiva saada sitä ennen tämän palstan ammattilaisilta ja amatööreiltä jotaki hyviä neuvoja. Sen tiiän itekin että noissa kipaleissa on aika paljo epävireisyyksiä, miten sitä asiaa voisi parantaa (muutenkin kuin laulamalla paremmin, heh heh)? Soitan tuossa orkassa bassoa ja laulan samaan aikaan, niin homma tuntuu välillä livetilanteessa aika haastavalta pitää kasassa laulun vireisyyden suhteen. Jos vaan jaksatte niin kuunnelkaa ja antakaa neuvoja :)
http://www.soundcloud.com/dimtone
Santerus
03.07.2011 20:09:17
18is9: Santerus: Kommentoinkin jo tuota biisiä toissaalla. Soundi on kyllä hieno ja persoonallinen ja kaikin puolin tuossa on minusta aika lailla pro meininki. Ei kun paljon keikkaa vaan. Ihan mielenkiinnosta, pystytkö vetämään kovemmalla säröllä? Onko sulla samanlainen ääni kuin sillä mainitsemallani Ninolla että skaala yltää puhtaasta periaatteessa täysin soinnittomaan säröön?

opaa: Hyvältä kuulostaa tuo sinunkin laulamisesi. Jotain jännitteitä äänessä on ja kuulostaa ettei se kestä vielä täysin suurempa volaa noin korkealta, mutta luulisin että olet menossa aivan oikeaan suuntaan. Pitääpä itseksin tutustua tuohon mainitsemaasi oppaaseen.

Kiitoksia kovasti!

Säröllä? En oo kauheen hyvä siinä hommassa, vaikka kyllä tarpeen tullen rääkäisytkin onnistuu ihan oolrait. Eli siis periaatteessa kyllä noin, pystyn kyllä laulamaan säröllä niin ettei minuun satu, mutta ei se saundi musta kauheen käytettävä ole, mutta kyllä se periaatteessa ihan "oikeaa" säröä on (CVT Distortion).
18is9
03.07.2011 21:44:40 (muokattu 03.07.2011 21:48:34)

vesipeto: Ehkä CVT-guruilla olisi tähän oma panoksensa annettavana?

Jees, eli taitaa käydä niin että CVT-termein menen tuossa korkeassa nuotissa overdriven puolelle tuon vokaalin takia. Kuulostaa ihan järkevältä. Pitääpä testiä vielä treeniksellä ja koettaa vetää enemmän curbing-vokaaleihin päin.

Olen tutustunut CVT:hen ja ottanut tunteja opettajaltla joka tuntee CVT:n aika hyvin. Täällä Oulussa ei taida olla yhtään virallista CVT-opettajaa. Nyt olen ottanut kevyen puolen tunteja ei-cvt-opettajalta ja voisin sanoa että niistä tunneista on ehkä ollut nopeammin hyötyä.

Minulla on sellainen ongelma tässä laulamisessa että olen vetänyt yli 15 vuotta overdrive - flageolet-neutral -kombinaatiolla ja se on aika piintynyt lihasmuistiin. CVT:stä ei hirveästi tuossa asiassa ole ollut apua, se kun vain neuvoo että älä jännitä (constrict) ja laula aina niin lujaa ettet mene flageolettiin. Ei toimi, ei noista neuvoista ole mitään konkreettista hyötyä. Juteltiin hanmullerin kanssa cvt-palstalla joskus että flageoletti ja twang on jollain tavalla kytköksissä toisiinsa. En tuossa Circus-biisissä twängää juuri lainkaan, ja se mahdollistaa sen ette lipsu flageolettiin heti e:n jälkeen.

Nykyisen opettajan kanssa ollaan tehty paljon harjoituksia joiden tarkoituksena on purkaa jännityksiä, ja niistä on ollut ihan hirveästi apua. CVT-termein niissä tähdätään ilmeisesti curbingin löytämiseen äänen sijoittamisen (= twang) avulla. Samaten on opeteltu hakemaan korkeita ääniä neutraalilla ilman flageolettia, minkä tulosket kuuluvat tässä esimerkkibiisissä. Tärkein oivallus minulle on ollut kokemus siitä miltä tuntuu laulaa vaikkapa g keski-c:n yläpuolella ilman flageolettia tai jumalatonta voiman käyttöä.

Tuo laittamasi video oli ihan hyödyllisen oloinen. Minun kannaltani siinä on olennaista että tajuaa että se kaveri ei ole korkealta laulaessaan flageolet-koordinaatiossa, muuten se ei toimi ikinä. Koitettu on :D.

EDIT: Jos nyt tähän vuodatuksen lopuksi vielä laittaisin sen verran että minun tapauksessani lähtökohta on sen verran outo että suuri osa netin itseopiskelujutuista ei toimi. Hyvä ja pätevä opettaja on ollut isoksi hyödyksi, kun on etsitty niitä harjoituksia jotka purevat juuri minun ongelmiini.
Santerus
03.07.2011 22:54:39
Omasta mielestäni tuo ei kyllä kiristämiseltä kuulosta, ja en edes sanoisi tuota virheeksi (kohta 2.08).

Perustwang sinulla kyllä tuossa on. Ja tuo flageoletin ja twangin yhteys kuulostaa melkolailla oudolta. Omien kokemuksien mukaan flageolet on Neutral, jossa Curbingin hold on mukana. (muistaakseni CVT pätevä opettajakin sanoi joskus näin) Ja tuo overdrive perustelu ei kuulosta kauhean järkevältä, koska aika outoa olisi, että lipsuisit kevyemmästä moodista raskaampaan (tukiarvon pitäisi nousta yhtäkkiä), sillä mielestäni olet suurimmaksi osaksi Curbingissa tuossa klipissä. (en ole mestari moodien tuntemisessa, mutta kuitenkin) Sanoisin, että ongelma tuossa kohtaa voisi johtua ennemminkin tuen puutteesta tai holdin puutteesta.

Välillä kuulostaa, että ikään kuin et anna volyymin tulla tarpeeksi kovaa vaan hissuttelet hieman.

CVT:stä minulla kokemusta 2 vuotta, joten tämmöinen analyysi ei välttämättä ole 100% pitävä.
Tuoppi-
04.07.2011 00:43:27 (muokattu 04.07.2011 00:44:33)
http://www.youtube.com/watch?v=0GEP … ture=mh_lolz&list=LLq4HImyb9DJo

tollasen äänitin tänään. kappale on foo fightersin times like these. laatu hieman surkea, mutta jos katsotte ni kertokaaha mielipiteenne yms. :)
18is9
04.07.2011 11:03:05

Santerus: Perustwang sinulla kyllä tuossa on. Ja tuo flageoletin ja twangin yhteys kuulostaa melkolailla oudolta. Omien kokemuksien mukaan flageolet on Neutral, jossa Curbingin hold on mukana. (muistaakseni CVT pätevä opettajakin sanoi joskus näin) Ja tuo overdrive perustelu ei kuulosta kauhean järkevältä, koska aika outoa olisi, että lipsuisit kevyemmästä moodista raskaampaan (tukiarvon pitäisi nousta yhtäkkiä), sillä mielestäni olet suurimmaksi osaksi Curbingissa tuossa klipissä. (en ole mestari moodien tuntemisessa, mutta kuitenkin) Sanoisin, että ongelma tuossa kohtaa voisi johtua ennemminkin tuen puutteesta tai holdin puutteesta.

Kiitoksia kommentista! Minun kohdallani ei olisi mitenkään ihmeellistä että lipsuisin metallisempaan moodiin. Minulla aktivoituu vieläkin kaikenlaista ikävää niin vatsan kuin kurkun seudullakin kun mennään vähänkään keski-c:tä ylemmäs. Lihasmuisti on teoriaa ja myös järkeä voimakkaampi! Curbingin pitäminen kasassa noissa keskikorkeissakaan äänissä on todella työlästä, kun toisaalla houkuttaa neutraali ja toisaalla taas overdrive. Tällä hetkellä se polku siinä välissä on kapea kuin veitsen terä ;).

Tuo flageoletti on kyllä aihe johon toivoisin cvt:ltä suurempaa selkeyttä. Toki, suurimmalle osalle ihmisistä se ei ole ongelma joten kyseessä on aika marginaalinen efekti. Mutta ilmiselvästi Sadolin on pihalla siitä mikä sen aiheuttaa ja miten sen kanssa kannattaisi pelata. CVT-foorumilla on hanmuller -niminen kaveri joka osaa käyttää sitäkin tekniikka tosi hyvin, ja siltä saadut neuvot on kyllä olleet tosi hyödyllisiä.
Santerus
04.07.2011 13:18:59
Olen samaa mieltä. Itselläni on ongelmia korkean Neutralin kanssa, koska aina tunnun lipsuvan tuonne flageolettiin. Missään ei vaan oikein anneta kunnollisia neuvoja, että millä pääsisi siitä eroon. Paitsi tietenkin tuo volyymin korkeana pitäminen yms.
vesipeto
04.07.2011 15:03:12
Santerus: Omasta mielestäni tuo ei kyllä kiristämiseltä kuulosta, ja en edes sanoisi tuota virheeksi (kohta 2.08).

Juuh, en missään nimessä sanonut että em. kohta olisi "virhe" tai mitenkään pahan kuuloinen. Ainoastaan että kys. kohdassa 18is9 käytti enemmän voimaa kuin olisi tarvinnut. Ja kuten sanoin tämä saattaa olla hallittu tyyliefekti, jota rock-musiikissa käytetään kokoajan. Kysymykseni oli lähinnä että pystyykö 18is9 laulamaan saman kevyesti ja ilman äkillisiä rekisteri/moodi -vaihdoksia, kuten hän tekee kohdassa 2:00 eri vokaalilla. Jos kyllä, niin sitten hänellä on täysi valinnan vapaus tehdä miten haluaa.

SLS-koulussa tavoitteena on ensin oppia menemään korkealle kevyesti ja jänittämättä. Ajatuksena on se että kevyt koordinaatio on helpompi oppia, myöhemmin voi lisätä sitten resonassia/metallisuutta ja jne. Olisin aika varma, että jos joku yhdistäisi CVT:n ja SLS:n, tuloksena olisi killeri-menetelmä. SLS alkuun, jotta saadaan perustekniikka kohdalleen kevyesti ja helposti. CVT jatkoon, jotta saadaan kaikki modernin vokalistin sounditarpeet tyydytettyä.
Seth Riggs selittää SLS-koulun peraatteen, joka on oikeasti todella yksinkertainen.

http://www.youtube.com/watch?v=_vHUCwibNfM&feature=related
18is9
04.07.2011 16:40:59 (muokattu 04.07.2011 16:43:34)

vesipeto: Seth Riggs selittää SLS-koulun peraatteen, joka on oikeasti todella yksinkertainen.

Hoho, ja joka ei toimi jos on ongelmia flageoletin kanssa :). Been there, done that, too! Ehkä nyt kun on se homma edes vähän paremmalla mallilla, voisi alkaa noista SLS-treeneistä olla apua!
vesipeto
04.07.2011 18:59:38
18is9: Hoho, ja joka ei toimi jos on ongelmia flageoletin kanssa :)

Auttakaa 18is9 ja Santerus tai muuut Minulla ei ole CVT -manuaalia nyt käsillä, joten en voi tarkistaa tuota flageolettia. Mutta jos luin wikipediasta oikein, niin kyseessä on huilurekisteri? Jos niin on, niin miten se voi haitata jotain näin matalalla laulettua? Doesn't compute

Itse aloitin noin 2 vuotta sitten SLS-opettajan johdolla Lontoossa, ja sitä ennen muutama kuukausi Singing success-sarjaa, ilman opettajaa. Oma äänenmuodostukseni oli kuitenkin niin pielessä, että ilman opettajaa siitä olisi tuskin tullut mitään, jos sitäkään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)