Buffa D 23.01.2008 23:52:43 | |
---|
Aivan, mutta ongelma onkin siinä ettei millään kuulu livenä läpi. Lähinnä kuiskauksen volyymillä tulee tällä hetkellä ulos noi nykyiset ärjynnät. Mutta ei kai siinä mitään sitten. Enemmän treeniä vaan. Päasia ettei satu. persemoi. |
Skeleton 24.01.2008 00:40:52 | |
---|
Nyt tuleekin sitten eloa tähän topicciin melko pitkällä jorinalla. Eli alotettii poikien kanssa bänditoiminta uudessa projektissa jossa minä joudun basson soiton ohella laulamaankin. Kyseessä on hyvin pitkälti thrashprojekti (deaththashkin kenties) Koska takana on vain pari treenikertaa ja kotona en vielä ollenkaan ole uskaltautunut huutelemaan, niin kokemusta ei vielä ole. Kotopuolessa ei varmaankaan hurjalla volyymillä rohkenekkaan alkaa huutamaan kun soluasunto kerrostalossa. Vaan minulla oli pari kysymystä kokeneimmilta... Olen kuunnellut lähiaikoina paljon tämän saksan epäpyhän kolminaisuuden huutelua (Kreator, Sodom ja Destuction), ja olen alkanut miettimään sitä tekniikka millä he äänensä särkevät. Kuuntelemalla ja pienellä volyymilla testaamalla kuulostaisi siltä, että he laulavat keskeltä-korkealta ja että särkisivät äänensä juurikin sillä suullansa. Kaikki suullansa äänen särkevät kertokaapa onko näin? Mistä myös johtuu se, että juuri tuollainen särö on pienellä volyymilla erittäin helppo saada aikaiseksi? Oma ääni tuntuu lähtevän siitä keskiluokasta korkeammalle. Huippuja en ole kehdannut testata. Kyselinpä vain siksi, kun tuntuu että eniten tässä aiheessa on puhuttu juurikin noista matalista dödimurahteluista ynnä muutenkin matalasta särkemisestä, murinasta ja korinasta. Eikä myöskään bläkin kaltainen tuskallinen rääyntä ole se mitä aivan haen. Vielä jos joillain pääosin suulla ääntä särkevillä olisi laittaa urlia omiin ääntelyihin niin olisi mukava. Jatketaan keskustelua, hieno aihe joka on kyllä auttanut. |
Mohla 24.01.2008 10:58:45 | |
---|
Aivan, mutta ongelma onkin siinä ettei millään kuulu livenä läpi. Lähinnä kuiskauksen volyymillä tulee tällä hetkellä ulos noi nykyiset ärjynnät. Mutta ei kai siinä mitään sitten. Enemmän treeniä vaan. Päasia ettei satu. Luulen, että tuo korjautuu ajan kanssa. Kun tekniikka on muuten kohdillaan, niin kyllä siihen hieman lisää sitä volumeakin saa. Voisit tietty varovasti koittaa pikkuhiljaa lisätä voimakkuutta. Näin niinkuin mutu-pohjalta heitettynä. Mitä Skeleton tarkoittaa "äänen suulla särkemisellä?" Itse suutahan voi lähinnä käyttää pienenä kaikukoppana (ja tietty vokaalitja konsonantit muodostetaan suussa / huulilla), mutta ääni särkyy aina äänihuulilla, tarkemmin sanottuna toisilla "valeäänihuulilla". Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä. - - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli |
Skeleton 24.01.2008 21:13:18 | |
---|
Tarkoitan todella pienimuotoista värähtelyä joka saa aikaan hieman rosoisen/säröisen äänen. Jotkut puhuivat tästä aiemminkin. Voi silti olla etta olen itse erehtynyt siinä määrin, että ääni tosiaan särkyy niillä valeäänihuulilla. Pystyin vaan muokata itse suulla melko hurjasti ääntä ennenkuin se pääsee ulos. Pitää vielä testailla ja kuunnella miten tuo itsellä käyttäytyy. |
zekoeko 25.01.2008 12:22:58 (muokattu 25.01.2008 12:25:37) | |
---|
Henkilökohtaista raivoa lähtisin kehittelemään pidemmälle, jos testosaineet antaa myöden. (täytyy olla joku kohde, kuten minulle yliopisto rakennuksineen on sellainen ilmiö) ottaa sen ilmiön, mikä rassaa tuohon nenän päälle ja karjuu... saa ainakin itse hyvät fiilarit Aaaaa, aaaa. (bassoa ja RAIVOA. Keskiääni (pehmeä sisä-ääni, vähän ummehtunut) sinne sekaan. ja kuullostelee vähän sijoittelua reunoille) |
Exhausted 25.01.2008 13:31:12 | |
---|
Itse taas kuulun siihen koulukuntaan, että tekniikka ajaa tunteiden yli. Toki jonkinlaista agressiota pitää olla jos edes on tämänkaltaiseen ilmaisutyyliin päätynyt, mutta sitä ei voi silti kanavoida ihan suoraan raa'alla voimalla, jos haluaa pitää äänensä kunnossa. |
Mohla 25.01.2008 15:28:25 | |
---|
Itse taas kuulun siihen koulukuntaan, että tekniikka ajaa tunteiden yli. Toki jonkinlaista agressiota pitää olla jos edes on tämänkaltaiseen ilmaisutyyliin päätynyt, mutta sitä ei voi silti kanavoida ihan suoraan raa'alla voimalla, jos haluaa pitää äänensä kunnossa. Niinpä. Ja toisaalta kun se tekniikka on tarpeeksi selkärangassa, niin tunteiden purkauksissa ei hajoita ääntään, vaikka fiilistä ja raivoa olisi ämpäri kaupalla. Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä. - - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli |
Metallikka 29.01.2008 23:32:45 | |
---|
Mutta eipä se agressiivisuus kuiskaamisestakaan tule eikä pelkkä ilmeily riitä. :D Juups, ei yksinään ilmeily, mutta kyllä jollakin peevelin tavalla tuima ilme auttaa löytämään sopivaa aggressiota siihen ääneen ja hakemaan siitä oikiata mustaa mieltä jos ei satu sillä hetkellä "oikeasti" 'tuttamaan... Yes, away thou goest
Into the desert betwixt blue angels
Choose thy canon and execute
Never is the morning of thy age! |
Mohla 30.01.2008 11:24:47 | |
---|
Juups, ei yksinään ilmeily, mutta kyllä jollakin peevelin tavalla tuima ilme auttaa löytämään sopivaa aggressiota siihen ääneen ja hakemaan siitä oikiata mustaa mieltä jos ei satu sillä hetkellä "oikeasti" 'tuttamaan... Tuo "ilmeily" homma on jännä, kun siitä monet puhuu. Kyllä mulla ainakin ne ilmeet mitä laulaessa tulee on aina tullu ihan luonnostaan. En oo koskaan laulaessa ajatellu, että "Otanpa nyt oikein tuiman ilmeen, että näytän uskottavammalta". Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä. - - - - - - - - -
Exhausted 30.01.2008 11:26:00 | |
---|
Tuo "ilmeily" homma on jännä, kun siitä monet puhuu. Kyllä mulla ainakin ne ilmeet mitä laulaessa tulee on aina tullu ihan luonnostaan. En oo koskaan laulaessa ajatellu, että "Otanpa nyt oikein tuiman ilmeen, että näytän uskottavammalta". Sama juttu. Olen nähnyt vain yhden kuvan itsestäni laulamassa heviä ja pelästyin vähän siitä ilmeestä. |
balance 30.01.2008 15:38:01 (muokattu 30.01.2008 16:44:51) | |
---|
Tuo "ilmeily" homma on jännä, kun siitä monet puhuu. Kyllä mulla ainakin ne ilmeet mitä laulaessa tulee on aina tullu ihan luonnostaan. En oo koskaan laulaessa ajatellu, että "Otanpa nyt oikein tuiman ilmeen, että näytän uskottavammalta". sama juttu täälläki. jos laulaa tuolta syvältä syövereistä, eli on tunteella mukana siinä hommassa, niin kaikki ilmeet plus muut liikkeet tullee tunteella sieltä sisältä. jos piisissä on agressiivinen lataus, ja oot osa sitä piisiä, ei pitäs tarvia miettiä mittää ilimeilyjä tms. tavallaan oot se visuaalinen osa kokonaisuuessa. jos pittää alakaa miettiin mitä ilimeitä tekkee yms, sillon se kokonaisuus ontuu. se ei oo niin yhtenäinen. karkiasti näin. eikai menny liiaksi ohi aiheen taikka saarnaamiseksi..? kaikki tietenki tavallaan ja näin siis mulla ja tämä on mun mielipide, äläkää ottako itteenne.. hiiih. frakin balance |
jupe-92 30.01.2008 18:46:37 | |
---|
En jaksanut käydä koko keskustelua läpi, niin ajattelin kirjoittaa tämän tähän... Jos teistä joku osaa niin voisitko neuvoa miten saa aikaan tämänlaisen "rääkymis" äänen kun tämä basisti tässä videon biisissä? Olisi niin mahtavaa oppia samanlainen rääkymis tekniikka kun tässä biisissä on tällä basistilla... Antakaas neuvoja/vinkkejä jo itse osaatte Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii neuvoa =) http://www.youtube.com/watch?v=9x70UeIXaWQ |
Mohla 31.01.2008 12:19:32 | |
---|
En jaksanut käydä koko keskustelua läpi, niin ajattelin kirjoittaa tämän tähän... No ois kannattanu lukee tää ketju, kun kysymääsi asiaa tässä just käsitellään. Turha selittää samaa asiaa joka viides sivu uudestaan. Kärsivällisyyttä peliin. Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä. - - - - - - - - -
jupe-92 31.01.2008 14:36:44 | |
---|
mutta en ollut varma että saako juuri kyseisen laisen rääkymis äänen tällä tekniikalla jota jokainen neuvoo? |
jupe-92 31.01.2008 14:38:15 | |
---|
No ois kannattanu lukee tää ketju, kun kysymääsi asiaa tässä just käsitellään. Turha selittää samaa asiaa joka viides sivu uudestaan. Kärsivällisyyttä peliin. Mutta en ole varma saako juuri kyseisenlaisen rääkymis äänen tällä tavalla joita suurin osa täällä neuvoo? |
Nidhöggr 31.01.2008 14:59:37 | |
---|
Mutta en ole varma saako juuri kyseisenlaisen rääkymis äänen tällä tavalla joita suurin osa täällä neuvoo? Kyllä saa. Eivät ne neuvot sitä ääntä tee, itsehän ne tuotat. Jotkut saavat aikaan erilaisia ääniä kuin toiset. Minä olen harjoitellut erilaisilla tekniikoilla ja osaan tuotaa itseäni miellyttävää ääntä, vaikkei juuri sellaiselle vinkkejä täällä tainnut ollakaan. Nimimerkistäsi päättelen, että olet iältäsi 15-16. Usein tuossa iässä äänenmurros on jossain vaiheessa, mikä saattaa vaikeuttaa harjoittelua. Suosittelen myös lukemaan vaikka kokonaan läpi tämän ketjun, jos jaksat. Olisi syytä jaksaa. "Kulorastas, saatana! Minun puussa! Eihän siinä auttanut muu kuin noutaa ilmakivääri..." -Zed |
jupe-92 31.01.2008 15:06:38 | |
---|
Kyllä saa. Eivät ne neuvot sitä ääntä tee, itsehän ne tuotat. Jotkut saavat aikaan erilaisia ääniä kuin toiset. Minä olen harjoitellut erilaisilla tekniikoilla ja osaan tuotaa itseäni miellyttävää ääntä, vaikkei juuri sellaiselle vinkkejä täällä tainnut ollakaan. Nimimerkistäsi päättelen, että olet iältäsi 15-16. Usein tuossa iässä äänenmurros on jossain vaiheessa, mikä saattaa vaikeuttaa harjoittelua. Suosittelen myös lukemaan vaikka kokonaan läpi tämän ketjun, jos jaksat. Olisi syytä jaksaa. juu olen 15...luin tämän koko ketjun läpi äsken... alan pikkuhiljaa ymmärtää miten tämä ääni tehdään. Kumma kun ketjun nimi on *rääkyminen*, mutta silti kaikki neuvoo vaan örisemistä/karjumista, joka on mielestäni aivan eri asia... |
Nidhöggr 31.01.2008 15:18:38 | |
---|
Kumma kun ketjun nimi on *rääkyminen*, mutta silti kaikki neuvoo vaan örisemistä/karjumista, joka on mielestäni aivan eri asia... Pöhköä olisi tehdä omat ketjut "Rääkymiselle", "Kirkumiselle", "Murinalle", Örinälle", "Karjumiselle" ja muille erilaisille tyyleille. "Kulorastas, saatana! Minun puussa! Eihän siinä auttanut muu kuin noutaa ilmakivääri..." -Zed |
Mohla 31.01.2008 15:38:12 | |
---|
juu olen 15...luin tämän koko ketjun läpi äsken... alan pikkuhiljaa ymmärtää miten tämä ääni tehdään. Kumma kun ketjun nimi on *rääkyminen*, mutta silti kaikki neuvoo vaan örisemistä/karjumista, joka on mielestäni aivan eri asia... Kyllä kaikki mitä mä oon sanonu koskee aika paljon juuri rääkymistä. Mut noi termit nyt on aina vähän mitä on :) En tosin muista kuinka paljon on tullut neuvoja tässä ketjussa jaeltua... Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä. - - - - - - - - -
jupe-92 31.01.2008 17:06:19 | |
---|
:) En tosin muista kuinka paljon on tullut neuvoja tässä ketjussa jaeltua... pää asia että nyt tiedän suunnilleen miten rääkyminen tehdään...kiitti neuvoista :) |