Aihe: Vibrato
1 2 3 4
tanjuli
10.04.2007 22:10:33 (muokattu 10.04.2007 22:13:24)
Voisitko sinä sitten kertoa kaikille meille jotka eivät osaa muodostaa vibratoa oikein, kuinka se tehdään?

Sen voi muodostaa monella täällä mainitulla tavalla, mutta sen voi myös antaa muodostua. Vibrato syntyy itsestään kun hengityselimistön ja kurkunpään toiminnan balanssi löytyy ja keho uskaltaa "päästää" äänen soimaan kunnolla. Kun mekanismi löytyy niin vibran ajankohtaa voi sit ajatuksella säädellä. Peruste: Siinä vaiheessa kun ns. oikee vibra on löytynyt niin huomaa että jos laulaa koko ajan suoralla äänellä niin kurkku väsyy nopeemmin kun ei pysty vibran aikana "rentoutumaan".

Eli just tää pahamaineinen vastaus "kyllä se sit tulee ajan myötä" jota ei neuvoksi lasketa, tai ainakaan neuvojen seassa haluta kuulla.

mutta niin pitkään ku vibra ei tuu tosta vaan ni mielestäni kyllä hölmöä lähtee heiluttelemaan koska hengitysyhteys on vielä sen verran paljon hakusessa.

Hyvin sanottu siellä takana. Tekovibralla on monta hyvää hengitysyhteyden poikasta pistetty menemään pesuveden mukana...

Mielenkiintoinen huomio: Etnisen laulun parissa mustalaislaulussa (ei se iskelmä, vaan se heimomusa), joka kuitenkin on ehkä vibratostaan tunnetuin laulunlaji heti uupperataiteen jälkeen, niin edes siinä ei lähdetä siitä että vibrato tehdään. Se tulee kun homma menee muuten putkeen.
[i hear voices but at least they're on tune]
Lasbe
10.04.2007 23:02:48
Aivan aivan.
Itselläni ei ole tietoa miten oma vibrato syntyy mutta sellainen olo mulla kuitenkin on, että sen jotenkin "teen". Aivan kuin "jyskyttäisin" varovasti palleallani. En ole varma. Voihan harmi. Jotenkin kuitenkin "stressaavaa", kun sitä niin toivois kehittyvän ja tekevän asiat oikein :( Todella kurjaa harjoitella asioita alusta lähtien väärin, koska niistä totutuista tavoista voi olla vaikea päästä eroon...Ainakin muilla soittimilla näin olen huomannut!
MartinB
13.04.2007 20:01:57
Kun kutsuin tuota vibraa feikiksi, niin sitähän ne usein onkin, se on sellaista tuotettua vibraattoa, joka kuullostaa (korvissani) vähän turhan poppimaiselta. Muutenhan sillä ukolla oli ihan OK juttuja. Koitan kumminkin sanoa että millaista vibraa käytetään riippuu musiikkityylistä, ja eihän sitä ole pakko tehdä. IMO.

Tiedän itse asiassa muutaman joka laulaa oikein hyvinkin ns. suoralla äänellä, ja itsekin voisin ajoittain pienentää vibraattoani... Eli joskushan less is more.
jussimus
13.04.2007 23:30:23
Tiedän itse asiassa muutaman joka laulaa oikein hyvinkin ns. suoralla äänellä, ja itsekin voisin ajoittain pienentää vibraattoani... Eli joskushan less is more.

Hoobastank-yhtyeen laulajaheebo on juuri sellainen, eli laulaa tosi puhtaasti ja suorasti, ilman mitään koristeluja. Eikä silti kuulosta yhtään palikkamaiselta tai tylsältä laulelulta.
wlan
16.04.2007 00:10:45
Hmmm... Tämä threadi on pistänyt kyllä miettimään tuota vibraa enemmänki... Itse en ole sitä kummemmin miettinyt.. vuoden verran olen laulamista harrastellut ja jossain vaiheessa on vibrakin "löytynyt". Mutta onko se ns. "aito". No, uskaltaudun laittamaan pienen ääninäytteen. Kertokaapa te "ammattilaiset" mitä mieltä ootta minun vibratosta! elikkä tällaista vikinää minusta lähtee: http://www.yourfilehost.com/media.p … p?cat=audio&file=2654sample.wav
gilmoure
16.04.2007 09:23:19
Hmmm... Tämä threadi on pistänyt kyllä miettimään tuota vibraa enemmänki... Itse en ole sitä kummemmin miettinyt.. vuoden verran olen laulamista harrastellut ja jossain vaiheessa on vibrakin "löytynyt". Mutta onko se ns. "aito". No, uskaltaudun laittamaan pienen ääninäytteen. Kertokaapa te "ammattilaiset" mitä mieltä ootta minun vibratosta! elikkä tällaista vikinää minusta lähtee: http://www.yourfilehost.com/media.p … p?cat=audio&file=2654sample.wav

tota vibraa ei kannata liiemmin miettiä. ajan kanssa huomaa miten "luonnollinen" se on ku ääni alkaa vahvistua. sitte ku alkaa ääni istuu pikkusen paremmin vielä kropassa ni eipä tosiaan tarte enää miettiä heiluttaako vai ei. sen lisäks se vibra kuulostaa paremmalta
MartinB
16.04.2007 14:18:07
wlan: ei se huono ole.

Tuossa oli korvissani "by" nuotissa sellainen dyykkaus mikä kuullostaa huonolle. Muutenkaan ei kuullosta niin päättäväiseltä tuo fraasi, siinä on liikaa siitä "anteeksia" mukana. Älä kuiskaa kun laulat! Luulisin että samalla kun "metallisoit" äänesi niin löytyy entistä paremmat puitteet koordinoida tuota laulu ääntä, ja samalla luoda tuota vibraattoa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen laulussa.

...tietenkin jos laulat hengellistä/harrasta musiikka niin voi olla hyväkin tuollainen "nöyryys".

Kansallislaulut tulee IMO vetää aika mahtipontisesti!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)