Aihe: Jos ei ole lauluääntä?
1 2 3 4
rosi
20.08.2009 22:43:41
Miksi sitten monet nuorena niin hyvät laulajat raakkuvat livenä kuin varikset tuossa iässä?

Jos on esimerkiksi tuhonnut/pilannut äänensä huonolla tai riittämättömällä tekniikalla.
"Olen sydämeltäni ylpeä hölmöläinen, enkä osaa lopettaa."
arto123
21.08.2009 20:44:23
Vaikuttaako yläkropan lihasten treenaaminen lauluääneen? Voi toki olla että kuvittelen vain mutta yleensä sellaisilla himo kehonrakentajilla on paljon mielenkiintoisempi ääni kuin vähemmän paksuilla ihmisillä. Tiedä sitten johtuuko steroideista vai jostain muusta. hehe
I know, it's only rock'n'roll but I like it!
Wilbur80
11.09.2009 15:49:03 (muokattu 12.09.2009 12:19:59)
kemppma: Höpö höpö. Klassisella puolella laulaja koulutetaan käyttämään omaa kehoaan juuri oikein, että saa just sen oikean äänen itsestään ulos. Ei siellä etsitä jotain tiettyä ääntä jonkin mallin mukaan vaan sen ihmisen omaa ääntä ja kuinka se parhaiten ulos saadaan. Silloin se ei ole edes makuasia vaan sitä voidaan arvostella.

Mutta tuo, että klassista ja kevyttä laulamista ei voi verrata keskenään on totta. Ei Anna Puuta ja Karita Mattilaa todellakaan voi verrata. Vaikka itse olen myös kevyen puolen harrastaja arvostan todelliset laulajat korkealle, enkä ikinä lähtisi heidän kanssaan viivalle. Mutta on myös totta, että Matti Salmisen laulamat tangot eivät sykähdytä. Genre on väärä.

Kun verrataan klassista ja kevyttä laulua on kuin vertaisi jäänmurtajaa, huipputeknistä osaamista edustavaa laivaa soutuveneeseen. Molemmat pysyvät pinnalla, mutta jäänmurtaja pystyy siihen huomattavasti monipuolisemmin.

Höpö höpö vaan itelles. Siksi juuri sanoin että en lähtisi vertaamaan niitä (klassista ja pop/rock-laulua), koska kyse on aivan eri asioista.
wewwie
17.09.2009 16:51:47
arto123: Vaikuttaako yläkropan lihasten treenaaminen lauluääneen? Voi toki olla että kuvittelen vain mutta yleensä sellaisilla himo kehonrakentajilla on paljon mielenkiintoisempi ääni kuin vähemmän paksuilla ihmisillä. Tiedä sitten johtuuko steroideista vai jostain muusta. hehe

Riippuu mitä treenaa. Jos yläkroppa on todella treenattu, lihakset eivät välttämättä enää toimi niin hienovaraisesti ja elastisesti kuin äänen tukeminen vaatisi.

Toisaalta tietynlainen esim. vatsalihasten treenaaminen antaa lisää voimaa myös lauluun.
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Frusci-ante
20.09.2009 03:45:47 (muokattu 20.09.2009 15:34:05)
Itse olen hajanaisesti laulellut joskus teini-ikäisenä ja myöhemminkin.
Akustisen kanssa on tullut lauleskeltua aina silloin tällöin.
Vuonna 2007 aloitin toden teolla harjoitella laulamista kotona.
Työvälineinä toimi ensin vähän aikaa asteikot ja yleinen laulamien.
Sitten laitoin itseni peliin ja aloin nauhoittamaan lauluani akustisen kera kerran viikossa. Tosin soittaminen söi vähän laulun laatua.
Tarkoitan, että laulu soittamisen kera on aina kaksinverroin vaikeampaa.
Jo vuodessa sain yllättävänkin kovia tuloksia, koska olin äärimmäisen rehellinen tai jopa ankara omaa suoritustani kohtaan ja mietin kaikki pieleen menneet tekijät.
Enää en paljoakaan äänittele, sillä lauluni on mielestäni jo sillä tasolla, ettei kyseinen operaatio ole välttämätön. Tunnetta ei ole koskaan puuttunut, kuten ei myöskään nuottien kuljetusta paikasta toiseen. Vire ja hapen puute ovat olleet suurimmat heikkouteni. Niitäkin olen ihan kotikonsteilla ja observoimalla onnistunut nostamaan jo lähelle ammattitasoa.
Ja mitä itseluottamukseen tulee niin sitä ei puutu, joskin niin, että aiemmin kuvittelin osaavani ja tulos oli ohut, mutta nykyään osaan, mutten niinkään koe mitään tarvetta hehkutella.
Metodeina olen siis käyttänyt äänitystä ja levyjen mukana laulamista.
Molemmat ovat varsin toimivia. Levyjen mukana laulamisesta pitää vielä kertoa, että on myös äärimmäisen tärkeää analysoida alkuperäistä äänistystä ja yrittää imiotoida erilaisia fraaseeraustapoja, mutta silti säilyttää kritiikki myös alkuperäiseen laulajaan ja miettiä miten saa laulun soimaan paremmin omalla lauluäänellä. Joskus voi nimittäin käydä jopa niin, että oma tapa tulkita kappale on parempi kuin levytys. Ainakin joidenkin mielestä.

Erilaisiin tulkintatapoihin voin lisätä kaksi erittäin eriävää esimerkkiä:

Jorma Kääriäinen laulaa mielestäni äärimmäisen hienosti ja puhtaasti tyylilaji huomioon ottaen, mutta varsinkin englanninkielisissä tulkinnoissa jää se "munaosasto" aika laihaksi.

Sitten taas juuri edesmennyt Willy DeVille, joka alunperin tuli tunnetuksi Mink DeVillen nokkamiehenä, laulaa käsittämättömän kovalla latauksella oli sitten kyseessä mariachipalat, nistidesperadorock tai barriopop/soul.
Välillä voi joidenkin mielestä olla puhtaus kyseenalaista (joskaan ei paljon), ja suuren yleisön arvostus vähäistä. Willyn tapa esittää kappaleita ei nimittäin ole sellainen mihin monet voivat levollisesti samastua, mutta kappaleisiin äärimmäisen sopivaa ja koskettavaa.
Apt
21.09.2009 15:54:08
Joo ite erehdyin koittamaan laulaa, ku en kitaraa voi nyt oikein soitella ja hirveänä virtaa ja ei tekemistä. Nii kylläpä kuulosti kauhealta ku nauhotin ja kuuntelin :D järkytyin kyllä pahemman kerran. Kuulosti ihan ku joku puhuis vain ne sanat siihen mikkiin ja ihan tämmöstä puhdasta rokki tyylistä laulua koitin vääntää. Onko jotain vinkkejä, jos vielä erehdyn koittamaan ?
albert18
21.09.2009 18:23:07

Nii kylläpä kuulosti kauhealta ku nauhotin ja kuuntelin :D järkytyin kyllä pahemman kerran.

Taitaa aika harvalla olla tuo taito luontaisesti päästä ja pysyä vireessä.

Kokeile harjotella intervalleja: Teet taustan emimerkiksi MIDI-editorilla, jossa aluksi helppoja, lähellä toistensa korkeutta olevia nuotteja. Näitä kun veivaa, oppii kummasti ja lopulta kvinttihypytkin sujuu leikiten:)

Muuten ilman taustaa pystyy laulamaan tuttua biisiä yleensä puhtaammin, kuin taustan kanssa. Varsinkin jos tausta ei anna edes tukea laululle.

Sitten on erikseen ihmiset, jotka jostain kumman syystä saavat aivan kuin synnyinlahjana tarkan korvan. Ne kun saavat vaan aloitusäänen, niin niitä ei saa sen jälkeen epävireeseen millään.

Albert
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Apt
22.09.2009 15:34:29
Joo kiitoksia vinkeistä, vaikka oliki aika hätäinen viesti minulta ja antoi ehkä väärän kuvan minusta laulun suhteen. Pidän silti laulua tärkeimpänä ominaisuutena musiikissa. Minkäs nimisiä hyviä midi-editoreita olisi ? onko ehdtuksia. Tänään tässä ihan just koitin taas vetää jotain biisejä ja huomasin, että jotenki automaattisesti muutan ääntä ku alan laulaa, en ainakaan itse pidä tätä ominaisuutta hyvänä ja en ehkä ihan uskalla vetää täysillä tai siis joudun ehkä vähän vaimentamaan ääntäni ku asun rivarissa ja oon koittanu vääntää jotain ääni koppia, mutta puuttuu aika paljo tavaraa vielä siitä. Niin varmaan tuo äänen vaimentaminen ja äänen muuttaminen ovat suorassa yhteydessä toisiinsa ? veikkaisin ainakin. kookletan tietty nuita midi editoreita ja jotain vinkkiä laulun suhteen myös...
Askr
24.09.2009 12:14:04
kemppma: Kun verrataan klassista ja kevyttä laulua on kuin vertaisi jäänmurtajaa, huipputeknistä osaamista edustavaa laivaa soutuveneeseen. Molemmat pysyvät pinnalla, mutta jäänmurtaja pystyy siihen huomattavasti monipuolisemmin.
Tuo vertaus kyllä kertoo lähinnä juuri sen että klassista ja kevyttä ei nyt vaan voi verrata. Yhtä vähän kuin soutuvene toimii teknisesti vaativissa olosuhteissa niin viepä se jäänmurtaja kiharaisiin pienvesistöihin. Pois alta risut ja männykävyt, täältä tullaan.

Siis oikeasti, onko pakko aina tämä hierarkinen vastakkainasettelu muodostaa. Eikö eri tapoja voi arvostaa ja kunnoittaa niinä itsenään.
Frusci-ante
26.09.2009 01:47:27
Askr: Tuo vertaus kyllä kertoo lähinnä juuri sen että klassista ja kevyttä ei nyt vaan voi verrata. Yhtä vähän kuin soutuvene toimii teknisesti vaativissa olosuhteissa niin viepä se jäänmurtaja kiharaisiin pienvesistöihin. Pois alta risut ja männykävyt, täältä tullaan.

Siis oikeasti, onko pakko aina tämä hierarkinen vastakkainasettelu muodostaa. Eikö eri tapoja voi arvostaa ja kunnoittaa niinä itsenään.

Tietysti voi arvostaa molempia, jos minulta kysytään. Aivan naurettavaahan nämä kumpi on parempi jutut, kun musiikista puhutaan. Varsinkin jos paremmuuden määrittävä tekijä on omat kuuntelutottumukset.
albert18
26.09.2009 11:56:57 (muokattu 26.09.2009 12:01:21)

Frusci-ante: Tietysti voi arvostaa molempia, jos minulta kysytään. Aivan naurettavaahan nämä kumpi on parempi jutut, kun musiikista puhutaan. Varsinkin jos paremmuuden määrittävä tekijä on omat kuuntelutottumukset.

Mä kuuntelen kyllä kumpaakin laulua aivan sujuvasti. Mutta yleensä en samalla kuuntelurupeamalla sekaisin. Kuuntelu on kuitenkin erilaista, jos hieman liioitellaan, niin aivan kuten soutuvenettä ja jäänmurtajaa olettaisin käyttäväni erilailla. Soutuvenettä olen käyttänytkin usein, mutta jäänmurtajassa olen vain käynyt. Tosin useamman kerran ja ollut kyydissäkin viikonlopun verran. Käyttänyt en ole, enkä tulekaaan käyttämään.

Albert
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
defic
06.10.2009 20:27:13 (muokattu 06.10.2009 20:39:37)
Onkos niillä laulutunneilla oikeasti niin paljon merkitystä?

Lähinnä tarkoitan sitä että löytyisikö sieltä apu esimerkiksi minun kysymykseen:

Okei. Ääni on ihan OK kotona laulaessa, suihkussa, koneen äärellä muita biisejä kuunnellessa jne, mutta sitten treeniksellä bändin kanssa laulaessa ääni tuntuu olevan helvetillisesti alavireessä, ja puhun itsekkin siellä sitten vähän alavireisesti. Johtuuko se jostain psyykkisestä jutusta, vai johtuuko se siitä että en välttämättä kuule omaa ääntäni kunnolla? Soitetaan progressiivista metallia, eli aika kovaa soitetaan.

Vituttaa vaan lähinnä kun motivaatio lauluun laskee vaan aina bänditreenien jälkeen, kun pari biisiä menee ihan OK, mutta sitten noh, esim Porcupine Tree - Shallow menee aika paljo alavireestä, vaikka normaalisti menee kotiolosuhteissa ihan okeista nuoteista.

Auttaisivatko ne laulutunnit esim. tämmöisiin ongelmiin oikeasti? Tuntuu bänditreeneissä lisäksi jotenkin siltä että joudun "puskemaan" ääntä kuulumaan, että kuuluisi kovempaa.

Sekava viesti, toivottavasti joku kässäs.
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
ubiquity
06.10.2009 23:48:06
Lyhyestä virsi kaunis: auttaisivat.

Mutta muista, että lauluopetus ei ole mitään kiropraktiikka. Homma ei toimi niin, että opettaja vähän napsauttaa ja sä vetelet biisejä paremmin kuin taikaiskusta. Homma kehittyy monesti yhtä hitaasti kuin hauiksen kasvattaminen ja kaikki minkä opit tai jätät oppimatta on susta kiinni. Opettaja voi ainoastaan saada sut näkemään ongelmias uudesta näkökulmasta ja avittaa sua etenemään äänes kehittämisen kanssa oikeaan suuntaan. Mutta siis sen varsinaisen työn teet sinä.
ubiquity
06.10.2009 23:50:10 (muokattu 06.10.2009 23:50:43)
tuplat
ZK
07.10.2009 02:41:42
Sitten sitä vaan ei ole! Toiset väsää kaasukammioita ja toiset laulaa oopperaa.. aina kun ei saa kaikkea vaikka millä vitun taikavarvun/alppibiisoninpaskateen avulla vääntäis koko elämänsä jotain systeemiä. Joten luovuta ja tee sitä mitä osaat tai mikä ainakin tuntuu siltä että "hei vittu mähän kehityn kun vaan treenaan" ei siis niin että "ku mä haluun ni mun pitää se saada vaikka mitään mahkuja ei ole". Tai laula aina miten huvittaa ja perustele et se on sitä oikeaa taidetta.. kuka siihen mitään voi silloin sanoa et mikä on oikein??
-Mr.Self-Destruct-
Connor
07.10.2009 12:53:35

defic: Onkos niillä laulutunneilla oikeasti niin paljon merkitystä?

Lähinnä tarkoitan sitä että löytyisikö sieltä apu esimerkiksi minun kysymykseen:

Okei. Ääni on ihan OK kotona laulaessa, suihkussa, koneen äärellä muita biisejä kuunnellessa jne, mutta sitten treeniksellä bändin kanssa laulaessa ääni tuntuu olevan helvetillisesti alavireessä, ja puhun itsekkin siellä sitten vähän alavireisesti. Johtuuko se jostain psyykkisestä jutusta, vai johtuuko se siitä että en välttämättä kuule omaa ääntäni kunnolla? Soitetaan progressiivista metallia, eli aika kovaa soitetaan.

Vituttaa vaan lähinnä kun motivaatio lauluun laskee vaan aina bänditreenien jälkeen, kun pari biisiä menee ihan OK, mutta sitten noh, esim Porcupine Tree - Shallow menee aika paljo alavireestä, vaikka normaalisti menee kotiolosuhteissa ihan okeista nuoteista.

Auttaisivatko ne laulutunnit esim. tämmöisiin ongelmiin oikeasti? Tuntuu bänditreeneissä lisäksi jotenkin siltä että joudun "puskemaan" ääntä kuulumaan, että kuuluisi kovempaa.

Sekava viesti, toivottavasti joku kässäs.

Ihan järkevä :-). Koko ajan samoja fiiliksiä.

Tossa on näin amatöörin mielestä pari juttua. Laulutunnit auttaa ihan varmasti tähän ja moneen muuhunkin juttuun. Suosittelen. Toinen pointti on johon pitää vaan tottua. Sä tuskin kotona/suhkussa/koneen ääressä kuulet omaa ääntäs PA:n kautta vaan pään kautta. Lisäksi kotona lauleskelu on rennompaa ja kuulet kaikki pikku nyanssit ja voit kenties kehittää niitä tai kikkailla niillä. Lyhyesti hallitset äänen.

Treeniksellä sitten, varsinkin jos joutuu puskemaan, homma muuttuu ihan täysin. PA mukaan ja volat lujalle. Paljon reeniä täällä niin kehittyy. Ikäväkseni olen vaan todennu, että pitkä treenitauko aiheuttaa takapakkia. Kovalla rutiinilla homma hoituu. Jos vielä käytät tulppia niin tämä tuo oman pikku clitchin lisää vireeseen => tämäkin vaatii opettelua. Mä en osaa laulaa tulpat päässä, eikä oo ollu aikaa opetella.

Vola keskustelua voit tietty yrittää käydä reeniksellä, mutta elä masennu jos kitaristi koskee hellästi nuppin volanuppiin ja sanoo, että NOIN!

Tässähän ei ollu mitään uutta. Kaikesta löytyy juttua tältäkin foorumilta paljon.
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
defic
07.10.2009 15:40:48
Njooh. Kait sitä pitää sitten laulutunneille raahata itteni :--)

Onneksi oon kaikenlisäks ainoo kitaristi, eli siis kitaristilaulaja bändissä, niin saa helposti volat pienemmälle :d

Kiitos vaan vastauksista
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)