![]() 20.07.2007 13:24:41 | |
---|---|
Sain juuri tiedon että rääkymisestä saa kurkun jännityksen pois käyttämällä tukea. Mikä taas on todella vaikea homma kun en tiedä miten homma toimii. Jossain on sanottu että se on sama homma mitä tapahtuu kun näkee mies näkee jonkun kauniin daamin ja se mitä tapahtuu vatsan pohjassa (tai alempana) automaattisesti... No alempanahan jäykistyy... Mutta esim kun menee huvipuistossa johonkin laitteeseen mikä menee ylös alas esim särkänniemen... aikamatto... niin tippumisen tunne kun menee nopeesti alas päin...? Oonpa mä paska tänään... | |
![]() 20.07.2007 16:01:48 | |
No se tukihan on tärkeä kaikessa laulamisessa. En kyllä noista esimerkeistäsi tiedä :D http://sadolin.net/uk/sangteknik/gennemgang/sangteknik_04.html http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))> | |
![]() 20.07.2007 19:27:18 | |
"Tämä tarkoittaa että toimit jotenkin ja jotenkin vastaan ... Tämä on jotain by vastustaa liikkumista" No... öö... tuen opettelemiselle pitäisi olla oma topic... | |
![]() 25.07.2007 20:40:11 | |
Hei. Olen nyt ruvennut oppimaan tuon säröllä laulaisen taidon jotenkin. MUTAA, tässä oli 2-3 viikon kunnon rääkymistauko niin huomasin että oli taas vaikeampaa aloittaa vaikka opin tyylin.FUCK. Tänään sitten koitin ajanpuutteen vuoksi pikaisesti testata laulamista rääkymällä säröllä, oli syönyt aikaisemmin hirveästi sisu-karkkeja, niin huomasin että en SAANUT ääneen säröä? Johtuiko siis sisukarkeista vai siitä että tänään jätin äänenavauksen kokonan pois? Eli voiko olla että ääni ei mene kunnolla särölle jos ei avaa ääntä? Mahani on tosi sekaisin ollut jo monta tuntia noitten sisujen takia. Söin niitä kun paketissa luki että "suositellaan laulajilla", joopa joo.. Nyt loppu sisujen syönti jos ei rääkymään pysty. Vai pitäskö sisuja syödä vasta rääkymisen jälkeen? Huomasin myös että kylmän veden juonti tappaa mun äänen, joten juon ennen rääkymistä käden lämpöstä tai lämpösempää vettä. | |
![]() 25.07.2007 23:03:44 | |
![]() 25.07.2007 23:10:20 | |
Eli voiko olla että ääni ei mene kunnolla särölle jos ei avaa ääntä? Mahani on tosi sekaisin ollut jo monta tuntia noitten sisujen takia. Söin niitä kun paketissa luki että "suositellaan laulajilla", joopa joo.. Nyt loppu sisujen syönti jos ei rääkymään pysty. Kai tiesit, että myös Sisut aiheuttavat laksatiivisia vaikutuksia runsaasti käytettyinä.. Mukavia vessahetkiä. Lukemisiksi sopii esimerkiksi Aku Ankka. Sami / Ääniportti | |
![]() 01.08.2007 16:07:57 | |
Enpäs jaksanut alkaa lukemaan kaikkia sivuja tästä threadista vaan ajattelin kirjoittaa omat kokemukset rääkymisen, karjumisen, huutamisen tai miksi sitä haluaakaan sanoa saralta. Itse lähdin opettelemaan ko. laulutyyliä ihan täydellisestä nollatilasta eli en ollut pahemmin koskaan edes yrittänyt ja siinä uskossa vieläpä etten tulisi tällaista koskaan hallitsemaan. Ainoana ohjenuorana pidin ettei laulaminen saanut sattua kurkkuun ollenkaan. Alku oli tietenkin hyvin tahmaista eikä hommasta todellakaan tuntunut tulevan lasta eikä lasagnea. Kuitenkin parin kuukauden jälkeen kurkku alkoi toimia pehmeämmin ja erityisesti melodioiden karjuminen joka alkutaipaleella oli ollut mahdotonta alkoivat pikkuhiljaa sujuakin. Tämän johdosta uskalsin alkaa koettaa myös enemmän korkeampia ja matalampia ääniä mukaan "laulantaan". Noin 3-4 kuukauden harjoittelun jälkeen pystyin kirkumaan, karjumaan, rääkymään, murisemaan jne lähestulkoon kuinka kovaa tahansa, eikä kurkku siitä millään tavalla kipeytynyt tai tuntunut kärsivän. Eli kyseessä oli täysin harjoittelemalla opeteltu juttu. Kurkusta sain lähtemään jopa eräänlaisen "vihellyksen" kun oikein korkeaa ääntä yritti saada lähtemään. Tätä ystäväni oivallisesti nimitti "smurffin pieraisuksi" :P Yhteenvetona voisin siis sanoa että harjoittelulla homma onnistuu, kuitenkin pitkäjänteisyyttä täytyy löytyä, hetkessä ei homma ala toimia mikäli haluaa säilyttää normaalin puheäänen. Rääkyminen ei siis saa koskaan sattua itse kurkkuun, ainakin omalla kohdallani tämä on toiminut hyvin. Ajan myötä kurkku oppii muodostamaan murinan oikeassa kohdassa ja tietenkin rentouttamaan oikeat lihakset jotta tällainen särö pääsee syntymään. Pallealla on myös suuri merkitys ja jonka käyttö myös harjautuu ajan kanssa. Muumamat olutkaan ei ole haitaksi rentouttamaan tilannetta :) Tämä ei nyt sitten ole mikään virallinen ohjenuora, kerroinpa vain miten oma rääkymisura lähti käyntiin täydellisestä nollatilanteesta vailla uskoa siihen että minusta olisi siihen. Parhaat nauttivat eniten | |
![]() 11.08.2007 11:31:16 | |
Itselläni tulee vähän semmoinen liian "kurainen" ääni rääkyessä. niinkuin että on todella paljon limaa ja sitten tulee raplattavaa ääntä. Ja ääni saattaa kadota murto-osa sekunnin ajaksi ihan yhtäkkiä. Mitkä asiat auttaisi näihin kahteen asiaan? Saapukaa helvettiin, voitte nähdä minut siellä. | |
![]() 12.08.2007 23:15:25 | |
Itselläni tulee vähän semmoinen liian "kurainen" ääni rääkyessä. niinkuin että on todella paljon limaa ja sitten tulee raplattavaa ääntä. Ja ääni saattaa kadota murto-osa sekunnin ajaksi ihan yhtäkkiä. Mitkä asiat auttaisi näihin kahteen asiaan? Mulla oli joskus sama ongelma ja pääsin siitä eroon vasta kun omaksuin nykyisen huutotyylini. Sulla saattaa olla joku vika siinä tyylissä. Mulla olisi ongelmana tällainen juttu: Yritän elävöittää tyyliäni ''laulamalla'' joitain lauseita hieman bläkkistyylisillä korkeahkoilla rääkäisyillä matalahkon, säröytyneen huutoni välissä (tyyliin on siis otettu paljon vaikutteita Marko Annalalta, joten erityisesti Laulukunnaita kuuntelemalla saa selville mitä tarkoitan). Välillä tuntuu vain, että nuo rääkäisyt rasittavat kurkkua pahasti. Onko olemassa keinoa tehdä niitä kurkkuystävällisesti? Nykyään teen ne ikään kuin puristamalla äänihuulet(?) kasaan niin, että ilma tulee juuri ja juuri läpi, eikä se nyt kovin hyvältä tunnu. M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir | |
![]() 13.08.2007 13:18:16 | |
Hitto meillä on sama tyyli. | |
![]() 13.08.2007 13:29:52 | |
Mulla olisi ongelmana tällainen juttu: Yritän elävöittää tyyliäni ''laulamalla'' joitain lauseita hieman bläkkistyylisillä korkeahkoilla rääkäisyillä matalahkon, säröytyneen huutoni välissä (tyyliin on siis otettu paljon vaikutteita Marko Annalalta, joten erityisesti Laulukunnaita kuuntelemalla saa selville mitä tarkoitan). Välillä tuntuu vain, että nuo rääkäisyt rasittavat kurkkua pahasti. Onko olemassa keinoa tehdä niitä kurkkuystävällisesti? Nykyään teen ne ikään kuin puristamalla äänihuulet(?) kasaan niin, että ilma tulee juuri ja juuri läpi, eikä se nyt kovin hyvältä tunnu. Ainakin ite opin tekemään mainitsemasi korkeammat rääkäisyt ainoastaan harjoittelemalla niitä siten ettei se sattunut kurkkuun mitenkään, eli alkuun hyvin varovasti ja todella pienellä volumella, ajan kanssa kurkku tottuu ja sekin ääni muodostuu "oikeassa" paikassa ettei kipua synny. Pahaa huomenta kaikki | |
![]() 16.08.2007 12:15:27 | |
viinahan on kiva lisä, mutta täytyy myöntää että vuosien jälkeen olen vetänyt tänä vuonna kaikki keikat max 1-2 luppakorvan voimalla - eli käytännössä täysin vesiselvänä. homma on jollain tapaa toiminut helvetin paljon paremmin ja pystyy oikeasti kuuntelemaan jopa sitä omaa ääntä keikan aikana sieltä monitorista. riehuminen siinä sivussa helpommin ja voxukuvioiden toteutus hektisessä ilmapiirissä ei tuota ongelmia. hyvä fiilis ollut muutenkin kun pystyy arvioimaan suoritusta keikan jälkeen muutenkin kuin "oli muuten s******n kova keikka ja blaablaablaa...". hehheh - mutta tämä nyt on meikän valinta tätä nykyä. joillekkin tuntuu olevan kova pala ymmärtää. mutta tuo rääkyminen/örinä/tms - se ottaa helvetisti aikaa ja itseään pitää kuunnella kriittisesti. vielä parempi jos joku esim bändin jäsen uskaltautuisi kommentoimaan niin saat myös ulkopuolista palautetta missä kohdin on kuulostanut hyvältä ja milloin mennään metsään. kaiken aa ja oo on kuitenkin, että älä riko itseäsi. | |
![]() 18.08.2007 22:39:41 | |
No kyllä luulis kahen kossupullon sisällön juominen vaikuttavan omaan ääneen ja sitäki enemmän kuuloon... | |
![]() 19.08.2007 16:32:15 | |
Niin youtube: http://www.youtube.com/watch?v=spZWQwxNKHg Oisko apua? Harmi kun örinästä ei ole tälläistä opetusvideota kuin tuosta HC-rääkymisestä on. Sehän voisi jopa kiinnostaa. "Legendaarinen Gibson / EPI kitaran arvo nousee vaan" - Kolmisointu. | |
![]() 26.08.2007 20:40:21 | |
Huhhuh. Rääkyminen jos joku vaatii itsevarmuutta ennen kuin sen voi oppia, se tuli tässä todettua. Ensimmäiseksi kannattaa tosiaan muistaa että rääkymisen opetteleminen kannattaa ottaa rennosti, tulee parempi tulos usko pois. Mutta itse asiaan -> Itse opin rääkymisen näin: Luin Rääkymis topicin kerran läpi etsien hyvää tekniikkaa Totesin Vocal Fry:n (ks. The Zen Of Screaming) olevan sopivin tekniikka minulle itselleni Mumisin ensin hiljaa A-vokaalia, muunsin sen Ushmirin mainitsemaksi "flunssa-ääneksi" ja käytin aikaisemmin oppimiani asioita hyväksi (hengitystekniikka ym.) Lopuksi tätä harjoiteltuani hetken runsaan veden kanssa opin rääkymään A-vokaalia Jostain syystä löysin I-vokaalin vaikeaksi oppia, mutta kyllä senkin sitten opin Hyvänä vinkkinä voin sanoa että rääkyminen tuntuu kurkussa samalta kuin puhuminenkin, ihan ilman mitään jännitystä tai työntöä Ps. älä yritä heti alkuun imitoida Dani Filthiä :D | |
![]() 26.08.2007 22:59:06 | |
Vastasinkohan jo? Noh, oma rääkyminen meni niin että bändin kanssa soiteltiin Motörheadin - Ace Of Spadesia. Lauloin sitä puhtaalla kunnes pikkuhiljaa aloin laulamaan kovempaa. Tarpeeksi kovaa laulaessa ääni särkyy väkisin jossain vaiheessa. Sitten vain rääyin kurkun sietokykyä vasten, kunnes kipu lakkasi, opinko tekniikan? Ei tietoa. Nykyään tullut samalla tyylillä laulettua n 4 vuotta eikä tunnu yhtään missään. | |
![]() 27.08.2007 14:20:54 (muokattu 29.08.2007 15:51:41) | |
E: Ei mitään sittenkään :) http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))> | |
![]() 12.09.2007 19:28:45 (muokattu 14.09.2007 16:03:13) | |
Mä saan hyvän rääkynä äänen mutta kun sitä tekee pitempään niin Kurkku kipeytyy... Jaloissa mulla ei tunnu mitään... Välillä pallit nousee hieman rääkyessä... Vatsan pohjassa ei mitään muuta kuin jäykistyminen... Rinnassa ei mitään... Kurkku iha helvetin jäykkänä... ... Näin se mulla suurin piirtein... VÄÄRIN hitto kun ei tiiä miten onnistuu... No kunhan vaan valitan... Ja pyydän apua... Oisko neuvoja? E: PS. Saanko lainata tuota allekirjoitukseen? :D Iha vapaasti=D. | |
![]() 13.09.2007 08:57:38 | |
Mä saan hyvän rääkynä äänen mutta kun sitä tekee pitempään niin Kurkku kipeytyy... Jaloissa mulla ei tunnu mitään... Välillä pallit nousee hieman rääkyessä... Vatsan pohjassa ei mitään muuta kuin jäykistyminen... Rinnassa ei mitään... Kurkku iha helvetin jäykkänä... ... Näin se mulla suurin piirtein... VÄÄRIN hitto kun ei tiiä miten onnistuu... No kunhan vaan valitan... Ja pyydän apua... Oisko neuvoja? :------------------D Koita rennommalla kurkulla ja pienemmällä äänenpaineella. PS. Saanko lainata tuota allekirjoitukseen? :D http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))> | |
![]() 13.09.2007 10:04:29 | |
Välillä pallit nousee hieman rääkyessä... Hoho! Yleensä niiden pitäis olla jo laskeutunut, jos rääkymään haluaa. Welcome to my website this site is normal guitar site and if you have some suggestions you can go to **** -Ushmir | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)