Aihe: Täysin epäasiallinen laulupalstan fiilistelyketju
1 2 3 4 519 20 21 22 23 24 25 26 27
fifi
07.09.2006 11:27:31

Jaa-a, keikka olisi tänään ja heräsin sitten nenä tukossa ja outo tunne kurkussa. Henkistäkö? Pahoin pelkään että fyysistä, ainakin nenästä tulevan liman määrä viittaa ihan fyysiseen... Emsin-suolalla ollaan kurluteltu ja nenää huuhdottu. Samalla alkaa myös ihan tulehduskipulääkkeen ottaminen estolääkitykseksi. Uskon selviäväni vielä tästä illasta, mutta homma pitäisi toistaa sunnuntaina, ja ainakin omakohtaiset kokemukset sanovat, että 3 päivän kuluttua alkamisesta flunssa on pahimmillaan...

Mistä minä tämän sain?! Heti kun koulu alkoi, ei sinne tarvittu kuin yksi nuhanenä pärskimään samaan luokkaan - ja itämisaika oli juuri tasan 3 päivää.

Jälleen voisin lähettää kiitoskortin kaikille niille (marttyyreille), jotka tulevat töihin/kouluun/mihin tahansa väen vängällä, vaikka ovat kipeitä. Tartuttakaa vain kaikki muutkin!

*ärh*

(Varokaa vihaista fifiä. Me puudelitkin osaamme olla pelottavia!)
Suu
07.09.2006 11:49:14
(Varokaa vihaista fifiä. Me puudelitkin osaamme olla pelottavia!)

IIK :D

Joo. Ihana syksy, ihanat ensi-illat ja keikat.
sound in - pleasure out
tanjuli
07.09.2006 17:21:50
kävin voicemassagessa. melkosta settiä :o

mut teki tosi hyvää. pääkaupunkiseutulaisille ääntelijöille suosittelen lämpimästi olo ok -nimistä firmaa (www.olook.fi). niillä on todella muusikkotietoisia hierojia joka lähtöön, niillä käy melkein koko sibelius-akatemia runnottavana, joten osaavat instrumenttivalinnasta jo päätellä mitä tarttee tehdä.

mutta uuh, mikä olo. ensin sattui paljon, sitten melkein nukahdin. kroppa on auki, rintarankaa myöten, kylkivälilihakset joustaa enemmän kuin koskaan ja kaula ei kiristä. aika paljon on tullut tuota sähköbassoa veivattua viime aikoina, ja se on ehkä yksi laulajaystävällisimpiä ergonomialtaan, mullakin kaula toiselta puolelta ihan lukossa - niin paljon ettei niska suoristu. mutta nyt suoristuu ja on hyvät ohjeet ja vinkit miten suoristuu jatkossakin.

MENKÄÄ :)
[i hear voices but at least they're on tune]
insight
07.09.2006 21:51:49 (muokattu 07.09.2006 21:56:11)
Munkkivuoressa näköjään toi eli ois aika lähelläkin. Pitääpä pistää korvan taakse. Paljon muuten maksoi?
60 euroa näköjään.

Hoidosta on apua, kun
- ääni väsyy tai pettää
- nieleminen vaikeutuu
- hengittäminen on hankalaa
- suu ei aukea kunnolla
- purenta aiheuttaa ongelmia
- kurkussa on palan tunne.

Mulla hengittäminen on joskus hankalaa. Pitäis varmaan mennä.
Kävin tänään jalkahoidossa munkkivuoressa, kun kynnet sai futispelissä vähän osumaa. Kannattaa käyttää nappiksia aina kun potkii palloa. Toisaalta mulla oli vuosien takainen pipi mikä mahdollisti tän kynsivaurion.
When Bruce Banner gets mad, he turns into the Hulk. When the Hulk gets mad, he turns into Chuck Norris.
fifi
07.09.2006 22:14:34

Kiitos Tanjuli, hyvä tietää kyseisestä voice massagesta. Käytin aikoinaan voice massage -terapeutti Kirsi Vaalion palveluja (siihen aikaan hän hoiteli Sibiksen porukoita myös - yksi Suomen parhaimpia vm-terapeutteja), mutta sen jälkeen kun hän joutui lopettamaan terveydellisistä syistä voice massagen, olen ollut ihan hukassa, että kenellä kävisin. Yhdellä helsinkiläisellä jo kävin, ja tuli vähän outoja jälkimaininkeja... eli en halua enää kyseisellä käydä terapeutilla. Olenkin kuumeisesti miettinyt, että mistähän löytyisi sopiva, joka hieroo juuri sopivasti - ei "lääpi" mutta ei myöskään runno mustelmille.
jogo3000
08.09.2006 10:01:56

Käytättekö allergialääkkeitä? Mulla on tuota nasonexia, mutta oon ruvennut vähän epäilemään sen sopivuutta laulajalle...Nasonex on sellainen nenäsuihke, ja joka kerta kun sitä käyttää alkaa kurkussa kiristää.

No, joka tapauksessa se auttaa tuohon allergiaan. Vaikea sanoa vaikuttaako laulamiseen, mutta sen jälkeen kun aloin säännöllisesti käyttämään, on pikkuhiljaa alkanut äänen kanssa tulemaan ongelmia.
paavi
08.09.2006 10:34:48
Jees, onhan se ihan selvä että noi hierontajuttu auttaa hemmetisti. Sais vaan joskus aikaseks mennä sellaselle. Tarttis tehrä jotain! Urheilukin auttaa, melkein mikä urheilu vaan. Täytyy vaan ruumiillisissa ponnisteluissa muistaa oikea hengitys... tai ylipäätään hengittää. :)

Insight, ootko miettiny, että noi hengitysvaikeudet saattaa johtua ihan stressistäkin tai vastaavasta? Itellä tulee niitä silloin tällöin ja ne on ihan selkeesti yhteydessä henkiseen tilaan.
paavi
08.09.2006 10:35:23
IIK :D

Joo. Ihana syksy, ihanat ensi-illat ja keikat.

Kiitti eilisestä keikasta! Hienolta kuulosti. :)
insight
08.09.2006 10:51:45
Jees, onhan se ihan selvä että noi hierontajuttu auttaa hemmetisti. Sais vaan joskus aikaseks mennä sellaselle. Tarttis tehrä jotain! Urheilukin auttaa, melkein mikä urheilu vaan. Täytyy vaan ruumiillisissa ponnisteluissa muistaa oikea hengitys... tai ylipäätään hengittää. :)

Joo mä ainakin uskallan suositella kaikille laulajille ihan kunnon treeniä. En usko, että mitenkään kiristää laulamista, etenkin jos venyttelee hyvin. Päinvastoin, uskon että auttaa paljon laulamisessa. Etenkin tuki paranee, kun vatsa-, kylki- ja selkälihakset ovat kunnossa. Kuntoillessa tulee myös automaattisesti tehtyä hyviä hengitysharjoituksia. Mä ainakin puhaltelen salillakin ihan rohkeesti =)

Insight, ootko miettiny, että noi hengitysvaikeudet saattaa johtua ihan stressistäkin tai vastaavasta? Itellä tulee niitä silloin tällöin ja ne on ihan selkeesti yhteydessä henkiseen tilaan.

Hyvin mahdollista. Toi tuntuu muuten mun ikäisillä nuorilla aikuisilla olevan myös melko yleistä. Sillä on siis fysiologiset vaikutukset, joita voi lieventää ja jopa ehkä poistaa tolla kuntoilulla. Nyt olen malttanut mennä aikaisemmin nukkumaankin ja ruokavalio on ollut melko hyvä jo pidemmän aikaa. Musta tuntuu, että monet lepää liian vähän. Alkoholia ei passaa ottaa lainkaan, mikäli haluaa hyvät yöunet. Muutenkin levon laatu merkkaa ja sitä pitää olla tarpeeksi.

Mun kunto-ohjelma on tällä hetkellä 5 krt viikossa töihin fillarilla eli vähintään 10 kilsaa päivässä. Välillä intoudun ajamaan tuplamäärän polkemisen ilosta.
3 kertaa viikossa myös salilla. Venyttelen säännöllisesti. Silti musta tuntuu, että vois vielä jotain ketteryyttä lisäävää treeniä lisätä. Sähly ja futis olisivat siihen oivia.
When Bruce Banner gets mad, he turns into the Hulk. When the Hulk gets mad, he turns into Chuck Norris.
fifi
08.09.2006 11:00:20

Käytättekö allergialääkkeitä? Mulla on tuota nasonexia, mutta oon ruvennut vähän epäilemään sen sopivuutta laulajalle...Nasonex on sellainen nenäsuihke, ja joka kerta kun sitä käyttää alkaa kurkussa kiristää.

No, joka tapauksessa se auttaa tuohon allergiaan. Vaikea sanoa vaikuttaako laulamiseen, mutta sen jälkeen kun aloin säännöllisesti käyttämään, on pikkuhiljaa alkanut äänen kanssa tulemaan ongelmia.

Minulle joku laulusta-mitään-tietämätön yleislääkäri antoi kanssa allergiseen nuhaan sellaista nenäsuihketta, jota kuulemma sai käyttää ihan joka päivä. Eikä pitänyt vaikuttaa ääneen mitenkään, vaikka sisälsi kortisonia. (Ne toisenlaiset, flunssaan tarkoitetut nenäsuihkeethan on vain tilapäiseen käyttöön, koska niiden vaikutus menee päinvastaiseksi, jos niitä käyttää pitkään.) Mutta takaisin siihen allergianenäsuihkeeseen. Käytin sitä muutaman kerran, ja ihmettelin kun ääni meni ihan ihmeelliseksi, karheaksi, ei toiminut. Kurkku ja äänihuulet tuntuivat todella kuivilta. Aina kun suihkutin lääkettä nenään, sitä ainetta valui kuitenkin sieltä takakautta myös kurkkuun. Ja kuten jo tuossa toisessa ketjussa kerroinkin, kortisoni on todella haitallista äänihuulille. Lopetin kyseisen nenäsuihkeen ja siirryin käyttämään nenänhuuhtelukannua, joka on halpa, luonnonmukainen ja terveellinen vaihtoehto hoitaa jatkuvaa allergista nuhaa. Oudot ääniongelmat katosivat sitten nenäsuihkeen lopettamisen myötä. Tuo Nasonex kuulostaa vähän liiankin tutulta, muistelisin, että käyttämäni suihke saattoi olla sitä...

Nenäkannu on nytkin ahkerassa käytössä, kun eiliset tuntemukset alkavasta flunssasta kävivät toteen. Ihan_hirveä_räkätauti. Ja sunnuntaina pitäisi olla taas kunnossa... Onneksi eilinen keikka meni yllättävänkin hyvin, vaikka flunssaa pukkasi. Palaute oli erinomaista, ja samoin saamani arvosana. Itsestä tuntui, ettei ääni todellakaan ollut parhaimmillaan, kurkku tuntui samaan aikaan limaselta ja kuivalta laulaessa, mutta monet sanoivat, ettei alkavaa flunssaa huomannut vielä. Oma tuntemus on jotenkin niin valheellinen, kun ulospäin ei näy/kuulu mitään...
insight
08.09.2006 16:54:14 (muokattu 08.09.2006 16:54:54)
Liian lyhyt kirjoitus.
Suu
08.09.2006 16:56:17
Kiitti eilisestä keikasta! Hienolta kuulosti. :)

Kiitos.

ps. TYHMÄ mikset tullut esittäytymään.Tosin - nyt kun katsoin omakuvaasi totesin että taisit ollu loppuillasta istumassa lipunmyyjän penkillä. kö?
sound in - pleasure out
fifi
08.09.2006 17:11:39

Liian lyhyt kirjoitus.

Miten niin..? Minäpä ehdin nähdä, mitä siinä oli...! Sitä paitsi luin jostain muualta aiheeseen liittyvän keskustelunavauksesi. Lycka till, siinä on iso homma, mutta varmasti opettavaista. Kannattaa tosin tsekata talousasiat tarkkaan, ettei tule takkiin. Kuka ties, siitähän voi tulla jopa tulevaisuuden työ sinulle! :)
insight
08.09.2006 17:58:26
Miten niin..? Minäpä ehdin nähdä, mitä siinä oli...! Sitä paitsi luin jostain muualta aiheeseen liittyvän keskustelunavauksesi. Lycka till, siinä on iso homma, mutta varmasti opettavaista. Kannattaa tosin tsekata talousasiat tarkkaan, ettei tule takkiin. Kuka ties, siitähän voi tulla jopa tulevaisuuden työ sinulle! :)

Oho olitpas nopea :O Ei siitä mun työtä ole tulossa, enkä ole taloudellisesti siihen sitoutunut. Lähinnä yhteydenpitoa asian tiimoilta ollut. Toi juttu lähti vasta eilen liikkeelle ihan pikkujutusta ja nyt sillä tuntuu olevan nopea lumipalloefekti. Toinenkin bändi on kyselyn alla =) Molemmat mun erittäin isoja suosikkeja =)
insight
08.09.2006 18:02:09
Tuli muuten mieleen, kun tein noita voileipiä, että kumma juttu, ettei Suomessa mulle synny pahemmin kontakteja, mutta ulkomaille sitäkin paremmin. Mä olen vielä niin Suomi-myönteinen ihminen. Ehkä tää on vain yksi sovellus Murphyn laista =)
paavi
08.09.2006 18:32:57
ps. TYHMÄ mikset tullut esittäytymään.Tosin - nyt kun katsoin omakuvaasi totesin että taisit ollu loppuillasta istumassa lipunmyyjän penkillä. kö?

No mähän oon tyhymä. Siinähän minä olin joo.
Cutter
08.09.2006 20:32:51
Jees, onhan se ihan selvä että noi hierontajuttu auttaa hemmetisti. Sais vaan joskus aikaseks mennä sellaselle. Tarttis tehrä jotain! Urheilukin auttaa, melkein mikä urheilu vaan. Täytyy vaan ruumiillisissa ponnisteluissa muistaa oikea hengitys...

Oon kyllä huomannu keikoilla ollessani, et mulla on aivan liian huono kunto! Siis, kun keikalla tulee kuitenkin riehuttua ja hypittyä samalla kun laulaa niin äänenkäyttö kärsii siitä. Hengästyn pahasti ja sitten laulu ei kuulosta niin hyvältä.

Mun pitäs varmaan ainakin tota keskivartaloa vahvistaa. Lenkillä pitäs käydä, niin kroppakin kestäisi paremmin noi keikat. Se on aivan kamala tunne, kun biisi loppuu, niin olen niin hengästynyt, että ei jaksais alottaa uutta biisiä heti. Sit toivoo, et kitaristin pitäs vaikka virittää, niin sais hengityksen tasattua normaalille tasolle. :)

En mä nyt mielestäni missään rapakunnossa ole, kun kuitenkin säännöllisesti liikuntaa harrastan, mutta vaikuttaa siltä, että kuntosalille pitäs mennä... :)
"Turhaa..."
faith
08.09.2006 21:07:19
jaahas, taas nousi voice massage otsikoihin =) Juu, hyödyllistä ja ihanaa on edelleen, mihinpä sitä mielipidettä muuttamaan..

Kävin tosiaan tuossa poistattamassa viisaudenhampaan ja nyt oon kokeillu laulua jonku verran. Tuntuu valtavan hyvältä!! =)
Liisa Ihmemaassa.
insight
08.09.2006 22:16:01
En mä nyt mielestäni missään rapakunnossa ole, kun kuitenkin säännöllisesti liikuntaa harrastan, mutta vaikuttaa siltä, että kuntosalille pitäs mennä... :)

Joo mä tosiaan suosittelen =) Jokaiselle. Tänään taas huomas aerobisen alkuverryttelyn jälkeen kuinka hyvin henki kulki =)
tanjuli
09.09.2006 12:35:57
Kävin tosiaan tuossa poistattamassa viisaudenhampaan ja nyt oon kokeillu laulua jonku verran. Tuntuu valtavan hyvältä!! =)

kuinka pitkä laulanta-loma piti ottaa poistattamisen jälkeen? tarvis päästä neljästä eroon mut jänskättelee vähän sikana meneekö asiat ihan vinksalleen sen jälkeen...
[i hear voices but at least they're on tune]
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)