Aihe: Jos ei ole lauluääntä?
1 2 3 4
jyrki_i
30.06.2009 23:17:46
*Rose*: Jos ei ole lauluääntä, niin tuskinpa sitä harjoittelemalla saa, vaikka yrittäisi 10 vuoden ajan saada jotain lauluäänen tapaistakaan?

Sitten vaan tupeerataan hiukset ja laitetaan reilusti meikkiä naamaan ála Neuman. Ja jos on riittävästi karismaa ja riittävä iso ego, niin ei tarvitse murehtia lauluääntään :-)
Valtz0r
01.07.2009 02:33:42
Omaa kokemusta tästä: Noin 1,5v sitten äänittelin omaa "laulua" ensimmäistä kertaa. Siinä sitten äänitteitä kuunnellessa huomasin, että en ilmeisesti pysy edes nuotissa. Äänikin oli lisäksi ihan kamala. Samoin lausuminen ja vähän kaikki oli aika laadutonta. Tuntui, ettei siitä harrastuksesta tule mitään ja vaikka tekniikan oppisikin, ääni olisi rajoittava tekijä.

Nyt kun noin vuoden ajan olen lähes päivittäin treenannut laulua, muutostakin on tapahtunut ja tapahtuu edelleenkin. Ja nämä muutokset äänessä eivät todellakaan ole pieniä. Mulla meinaa hajota pää ihan viime talvenkin äänitteitä kuunnellessa, koska kuulostan niissäkin ihan kamalalta. Nykyään sujuu jo tosi hyvin, vaikka vieläkin on opittavaa. Pahin vaihe on kuitenkin jo ohitettu.

Ja otan siis ns. klassista lauluopetusta / äänenmuodostusopetusta, mutta tykkään klassisen sijasta mieluummin lauleskella musikaalien (Chess, Les Miserables, Rent) lauluja, Dream Theateria (usein joutuu transponoimaan vähän alemmas :D) ja kaikenlaista muutakin. Ääniala tulee olemaan tenori, mutta vielä en osaa niitä hullun korkeita nuotteja. Ikää on 17, mutta muutaman viikon päästä 18.
kemppma
02.07.2009 09:51:07
Valtz0r: Omaa kokemusta tästä: Noin 1,5v sitten äänittelin omaa "laulua" ensimmäistä kertaa. Siinä sitten äänitteitä kuunnellessa huomasin, että en ilmeisesti pysy edes nuotissa. Äänikin oli lisäksi ihan kamala. Samoin lausuminen ja vähän kaikki oli aika laadutonta. Tuntui, ettei siitä harrastuksesta tule mitään ja vaikka tekniikan oppisikin, ääni olisi rajoittava tekijä.

Nyt kun noin vuoden ajan olen lähes päivittäin treenannut laulua, muutostakin on tapahtunut ja tapahtuu edelleenkin. Ja nämä muutokset äänessä eivät todellakaan ole pieniä. Mulla meinaa hajota pää ihan viime talvenkin äänitteitä kuunnellessa, koska kuulostan niissäkin ihan kamalalta. Nykyään sujuu jo tosi hyvin, vaikka vieläkin on opittavaa. Pahin vaihe on kuitenkin jo ohitettu.

Ja otan siis ns. klassista lauluopetusta / äänenmuodostusopetusta, mutta tykkään klassisen sijasta mieluummin lauleskella musikaalien (Chess, Les Miserables, Rent) lauluja, Dream Theateria (usein joutuu transponoimaan vähän alemmas :D) ja kaikenlaista muutakin. Ääniala tulee olemaan tenori, mutta vielä en osaa niitä hullun korkeita nuotteja. Ikää on 17, mutta muutaman viikon päästä 18.

Jos tää yhtään lohduttaa, niin olet vasta aloittanut oikean tien. Ääni on oikeasti kypsä ja hyvä vasta 40 - 50 vuotiaana. Ja studiotekniikalla saadaan ihmeitä aikaan. Kuulin tuossa, että Armi Aavikolla oli mennyt Tahdon olla sulle hellä - biisin loppuun saattamiseen 250 eri ottoa. Omat nauhoitukset ovat kyllä todella raakoja totuuksia, muistan omistani. Mutta hienoa, että olet jaksanut kehittää ja uskonut kehitykseesi. Kukaan ei ole harjoittelematta valmis. Ja jo nyt olet parempi kuin 90 % kansalaisista keskimäärin.
Ou jee soo ist das leeben
Simo78
02.07.2009 10:54:10
Ääni on oikeasti kypsä ja hyvä vasta 40 - 50 vuotiaana.

Tartu mikkiin ohjelman perusteella Mattilan sisarukset kyllä todistaa tuon väitteen vääräksi, tai ovat poikkeus säännössä! Se nuorin(15v.) laulaa myös kuin vanha tekijä. Sitten taas on niitä 40-50v. ammattilaisia, jotka vääntää ihan eri tasolla tuon nelikon kanssa... Harmi vaan, että ovat valinneet tanssi/iskelmämusiikin lajikseen.
kemppma
02.07.2009 13:54:00
Simo78: Tartu mikkiin ohjelman perusteella Mattilan sisarukset kyllä todistaa tuon väitteen vääräksi, tai ovat poikkeus säännössä! Se nuorin(15v.) laulaa myös kuin vanha tekijä. Sitten taas on niitä 40-50v. ammattilaisia, jotka vääntää ihan eri tasolla tuon nelikon kanssa... Harmi vaan, että ovat valinneet tanssi/iskelmämusiikin lajikseen.

Mattilan sisarusten ääni ei todista yhtään mitään. Mutta klassisten laulajien kuten Jorma Hynnisen, Matti Salmisen sanomiset kyllä. Ja vuosisataiset perinteet sellaisen laulamisen saralla. Taisi Martti Talvela olla parhaimmillaan vähän ennen kuolemaansa noin 60-vuotiaana. Se, että laulaa nätisti ja oikein ei tarkoita, että ihminen on silloin niin hyvä kuin voi kouluttamisen, treenaamisen ja esiintymisten kautta tulla. Minäkin lauloin jo 3-vuotiaana italoiskelmää nätisti. Mutta en taitaisi hyväksyä sitä minkäänlaiseksi opinnäytteeksi.

Kun puhutaan ihan oikeasta laulamisesta niin silloin unohdetaan nämä mikrofoniseisojat ja mennään klassisen puolelle. Siellä osataan jos missä.
Wilbur80
02.07.2009 14:58:08 (muokattu 02.07.2009 14:58:46)
kemppma: Kun puhutaan ihan oikeasta laulamisesta niin silloin unohdetaan nämä mikrofoniseisojat ja mennään klassisen puolelle. Siellä osataan jos missä.

Mä en lähtisi kovin pitkälle vertaamaan klassista ja pop/rock-laulua, koska ne ovat niin eri asia. Kaikki eivät voi edes sietää klassista laulua, joten se on aika lailla makuasia ketä pitää hyvänä laulajana.
Simo78
02.07.2009 17:54:20 (muokattu 02.07.2009 18:06:16)
Wilbur80: Mä en lähtisi kovin pitkälle vertaamaan klassista ja pop/rock-laulua, koska ne ovat niin eri asia. Kaikki eivät voi edes sietää klassista laulua, joten se on aika lailla makuasia ketä pitää hyvänä laulajana.

Ruotsin euroviisu edustaja oli hyvä esimerkki, veti kyllä kirkumalla(lue.oopperalaulua) hyvin, mutta sitten taas sen biisin poplaulanta oli jotain ihan karmaisevaa, enemminkin puhetta tai jotain sellaista...

E: ja butsibumissa aikanaan nuo klasarilaulajat myös todistavat kuinka eivät osanneet vetää poppia popisti, vaan väkisin vetivät sitä omalla tyylillään mikä ei toiminut. Enkä nyt väitä, etteivät omalla sarallaan ole hyviä.

Se, että laulaa nätisti ja oikein ei tarkoita, että ihminen on silloin niin hyvä kuin voi kouluttamisen, treenaamisen ja esiintymisten kautta tulla.

Ehkä ei, mutta siltikin noi likat vetänyt reilusti parhaiten mitä mä siinnä ohjelmassa oon koskaan nähnyt, vaikka on siellä niitä pitkän linjan taiteilijoita moneen junaan ollut.
rintapek
03.07.2009 01:53:01

Wilbur80: Mä en lähtisi kovin pitkälle vertaamaan...

Kukaan ei pyydä. Eikä noin pidä tehdä.

Sitä joko osaa tai ei osaa. Sit se kontekstissa toimii tai ei toimi.

Yleensä osaamattomuus ei toimi missään.

Se ny ei o äänestä kiinni, mut hitosti taitoa vaatii saadakseen laulun toimimaan oli genre mikä vaan.
One kind of music only - the good kind
kemppma
06.07.2009 16:36:44
Wilbur80: Mä en lähtisi kovin pitkälle vertaamaan klassista ja pop/rock-laulua, koska ne ovat niin eri asia. Kaikki eivät voi edes sietää klassista laulua, joten se on aika lailla makuasia ketä pitää hyvänä laulajana.

Höpö höpö. Klassisella puolella laulaja koulutetaan käyttämään omaa kehoaan juuri oikein, että saa just sen oikean äänen itsestään ulos. Ei siellä etsitä jotain tiettyä ääntä jonkin mallin mukaan vaan sen ihmisen omaa ääntä ja kuinka se parhaiten ulos saadaan. Silloin se ei ole edes makuasia vaan sitä voidaan arvostella.

Mutta tuo, että klassista ja kevyttä laulamista ei voi verrata keskenään on totta. Ei Anna Puuta ja Karita Mattilaa todellakaan voi verrata. Vaikka itse olen myös kevyen puolen harrastaja arvostan todelliset laulajat korkealle, enkä ikinä lähtisi heidän kanssaan viivalle. Mutta on myös totta, että Matti Salmisen laulamat tangot eivät sykähdytä. Genre on väärä.

Kun verrataan klassista ja kevyttä laulua on kuin vertaisi jäänmurtajaa, huipputeknistä osaamista edustavaa laivaa soutuveneeseen. Molemmat pysyvät pinnalla, mutta jäänmurtaja pystyy siihen huomattavasti monipuolisemmin.
ZK
10.07.2009 04:49:32
Simo78: Hyvä esimerkki "ei lauluäänestä" on serkkutytön bändi. Laulajaa haukuttu paskaksi kuin vierassikaa, ei ole ääntä yms. Mun mielestä sillä tytöllä on aina ollut hyvä lauluääni, vireet ja itseluottamus ei vaan ollut kunnossa. No ikää on nyt se 15v., haukkumisen aikaa se 13v. Anyway, vappuna olin katsomassa heidän keikkaansa ja pitää sanoa, että aivan huimaa kehitystä. Vireet saatu kondikseen ja laulu kuullosti todella hyvältä. Voipi olla, että vittuilijat(=kateelliset) joutuu vähän peiliin katsomaan:-D.

Itse kritiikkiä pitää olla, mutta myös sitkeyttä ja itsepäisyyttä, ettei kuuntele noiden vittuilijoiden jorinoita!! Etenkin siinnä vaiheessa, kun homma alkaa toimimaan, niin vittuilijoiden määrä nousee taatusti. Joo meidän bändille ei ole montaa vittuilijaa tullutkaan eteen:-D

Näinhän se menee.. mitä paremmin homma toimii sitä enemmän on niitä kateellisia kusipäitä jotka yrittää horjuttaa kaikin keinoin itseluottamusta kaikkien bändin jäsenten kohdalla mut vitut sellaisista!! Laulajalle varmaan se kritiiikki koviten kolahtaa jollei pysty olemaan välittämättä niistä inisijöistä.. ja niihin auttaa HYTTYS ÄSSÄ!!
-Mr.Self-Destruct-
Simo78
10.07.2009 16:24:07
kemppma: Kun verrataan klassista ja kevyttä laulua on kuin vertaisi jäänmurtajaa, huipputeknistä osaamista edustavaa laivaa soutuveneeseen. Molemmat pysyvät pinnalla, mutta jäänmurtaja pystyy siihen huomattavasti monipuolisemmin.

Siltikin mua ihmetyttää kuinka huonosti nuo huippu osaajat osasi peruspoppista laulaa. En nyt muista nimiä, mutta useat klassiset laulajat vetivät bumtsibumissa biisit aina väkisin sieltä helvetin matalalta, mikä ei ainakaan mun ja mun kavereiden mielestä kuullostanut kauheen hyvältä. Tuli silloin aikaanaan aina kännireissuja ennen katseltua porukassa tuota showta:-)
kemppma
11.07.2009 11:08:20
Simo78: Siltikin mua ihmetyttää kuinka huonosti nuo huippu osaajat osasi peruspoppista laulaa. En nyt muista nimiä, mutta useat klassiset laulajat vetivät bumtsibumissa biisit aina väkisin sieltä helvetin matalalta, mikä ei ainakaan mun ja mun kavereiden mielestä kuullostanut kauheen hyvältä. Tuli silloin aikaanaan aina kännireissuja ennen katseltua porukassa tuota showta:-)

He eivät osaa laulaa enää sillä perustasolla millä me täysin kouluttamattomat osataan. Että kunhan ääntä vain tulee. Näillä ammattilaisilla on se sellainen miten sanoisi perusvalmius tuohon klassiseen laulamiseen, ettei pelkkä normaali äänenmuodostus helposti onnistu, Vähän sama kuin puhut vieraassa maassa vierasta kieltä 10 vuotta niin ei suomi taitu. Ainakaan helposti.

Minä tunnen itseni lähinnä vaivautuneeksi kun joku oopperalaulaja vetää kevyttä. Se kuulostaa niin teennäiseltä. Mutta oopperaan se tietysti sopii. Perusperiaatehan tuossa klassisessa laulussa on se, että ääni on niin luja, ettei mikrofoneja tarvita kun lauletaan sinfoniaorkan edessä. Ja se kun sahaa lujaa, niin kyllä siinä laulajallakin on työnsä, ettei ääni huku alle.
Zenrooster
15.07.2009 08:46:19
Kyllä mä uskon että laulamisen voi kuka tahansa saada kuulostamaan hyvältä.
Tietty pitää harjoitella edes jotenkin "pysymään nuotissa" mutta pari esimerkkiä:

Kurt Cobain (Nirvana)
Jonathan Davis (Korn)

Periaatteessa kumpikaan ei ole mikään kummoinen laulaja teknisesti. (Ok, Jonathan on myöhemmillä päivillään tullut teknisesti paremmaksi.
Mutta näistä laulajista tekee hyvän se... Tunne.

Jos todella saa sen tunteen, mitä tuntee laulaessaan (oli se sitten tuska, ilo, apatia) välitettyä ulos, se kuulostaa todella hienolta. Ja aidolta. Eli rohkeasti vain tunteet pintaan ja ulvomaan. Kyllä se teqniikka hioutuu ajan kanssa.

Nimim. Olen itse usein liian ujo moiseen, mutta siihen pitäisi pyrkiä.
Would you tell me about the fucking golfshoes?!?
antnis
15.07.2009 13:11:24
Zenrooster: Kyllä mä uskon että laulamisen voi kuka tahansa saada kuulostamaan hyvältä.
Tietty pitää harjoitella edes jotenkin "pysymään nuotissa" mutta pari esimerkkiä:

Kurt Cobain (Nirvana)
Jonathan Davis (Korn)

Periaatteessa kumpikaan ei ole mikään kummoinen laulaja teknisesti. (Ok, Jonathan on myöhemmillä päivillään tullut teknisesti paremmaksi.
Mutta näistä laulajista tekee hyvän se... Tunne.

Jos todella saa sen tunteen, mitä tuntee laulaessaan (oli se sitten tuska, ilo, apatia) välitettyä ulos, se kuulostaa todella hienolta. Ja aidolta. Eli rohkeasti vain tunteet pintaan ja ulvomaan. Kyllä se teqniikka hioutuu ajan kanssa.

Nimim. Olen itse usein liian ujo moiseen, mutta siihen pitäisi pyrkiä.

Davis on kyllä imo iha helvetin huono laulaja, semmonen ameriikan toni wirtanen ja hyvä esimerkki siitä, että tunteella (teiniangstilla) ei voi korvata taitoa.
Well, I may have alzheimers but at least I don't have alzheimers!!
Zenrooster
15.07.2009 13:47:28
antnis: Davis on kyllä imo iha helvetin huono laulaja, semmonen ameriikan toni wirtanen ja hyvä esimerkki siitä, että tunteella (teiniangstilla) ei voi korvata taitoa.

No, se onkin sun mielipide. En mä sitä raivoamista kyllä teiniangstiksi sanoisi.
Would you tell me about the fucking golfshoes?!?
Saclye
15.07.2009 16:38:59
Mielestäni kans jos rokkia laulaa mitään laulu taitoa/ääntä tarvita. Kuulehan sen amerikkalaises musas kun laulu jätetään musan taakse, kun tehostaa laulua ja kuuntelee... tekisi mieli sano että joku pummi otettu kadulta laulamaan. Joten tunne/energia/raivo sillä laulussa eteenpäin ja lavalla esiintyminen + charisma
arto123
15.08.2009 13:47:45
Täytyy muistaa että noissa valtavirtamusan tekemisessä se taitava laulu ei ole aina pääasia. Kyllä siitä taidetta tekee jokin ihan muu kuin päivittäinen tekniikoiden treenaus.
I know, it's only rock'n'roll but I like it!
albert18
15.08.2009 16:24:38 (muokattu 15.08.2009 16:37:15)

Klassisessa laulussa voi biisin mokata vain huonolla tekniikalla. Tunne välittyy pelkästään sävellyksen perusteella jos silläkään. Ei laulajan äänenkäytön. Ihmisen ääni on vain yksi instrumentti instrumenttien joukossa.
No saattoi tuossa jo olla karrikointia. Kyllä Schubertin Ave Maria koskettaa hieman eri lailla riippuen esittäjästä.

Mutta sitten on tavallista musiikkia, joka toimii vain ja ainoastaan laulajan varassa: Kuinka hän kykenee koskettamaan yleisöään äänellään ja olemisellaan. Tähän kyllä saattaa auttaa äänenkäytön opiskelu, mutta liian pitkälle vietynä siinä voi käydä hullusti. Yhteys katkeaa.

Minua koskettaa kovasti esimerkiksi tämä, vaikka laulajan tekniikkapuolessa ei kaikki kohdat ihan kulje (ja se ettei kulje, tuntuu vaan antavan enemmän kosketusta):
http://www.youtube.com/watch?v=JtsEYmue5wI

Albert
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
-Cale
17.08.2009 21:28:19 (muokattu 17.08.2009 21:34:41)
kemppma: Jos tää yhtään lohduttaa, niin olet vasta aloittanut oikean tien. Ääni on oikeasti kypsä ja hyvä vasta 40 - 50 vuotiaana.

Miksi sitten monet nuorena niin hyvät laulajat raakkuvat livenä kuin varikset tuossa iässä?

Esimerkki:

Ennen:
http://www.youtube.com/watch?v=cSjkr67FmPY

Nykyään:
http://www.youtube.com/watch?v=f3cNMoae4JM&feature=related

Tosin meininki on muutenkin väsyneempää jälkimmäisessä, kun ei ole enää sitä kunnon rytmiryhmääkään. Silti Catleytä ja Magnumia arvostan, yksi lempiyhtyeistäni.
antnis
18.08.2009 01:30:30
albert18:
Minua koskettaa kovasti esimerkiksi tämä, vaikka laulajan tekniikkapuolessa ei kaikki kohdat ihan kulje (ja se ettei kulje, tuntuu vaan antavan enemmän kosketusta):
http://www.youtube.com/watch?v=JtsEYmue5wI

Albert

Ehkä vähän huonosti valittu esimerkki tähän ketjuun, kun laulaja tuossa kuitenkin vetää paremmin kuin 99.9% ihmiskunnasta. Tuskimpa nämä edes huomaavat mitään teknistä ongelmaa (en minä ainakaan).
Well, I may have alzheimers but at least I don't have alzheimers!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)