Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 517 18 19 20 2163 64 65 66 67
Buffa D
03.09.2006 19:45:39 (muokattu 03.09.2006 19:50:49)
Väärästä paikasta yrität. kokeileppa näin aluksi vetää iii-kirjainta alaspäin. Rehellisesti sanoen en itse huomannut tästä apua (saattaa johtua siitä, että opin kivuttoman tyylin ennen kuin kuulin koko niksistä), mutta jotkut sanovat että ovat tätä kautta löytäneet itsellensä sopivan tyylin.

Ja kannattaa oikeasti ostaa toi Melissa Crossin "The Zen Of Screaming". Löytyy ties minkälaisia apukeinoja. Siinä mm. kiellettiin yskimästä, niin että ääni säröytyy. Tekee kuulemma yhtä pahaa kuin väärästä paikasta huutaminen. Eli ei siis sieltä!

EDIT: Ja muuten pääkipuja on ilmennyt, vaan ei onneksi enää. Ei taida olla dumppi hallussa vielä, oikeasta hengitystekniikasta puhumattakaan..
persemoi.
sihvale
03.09.2006 22:25:50

Toi särö yms on vähän advance-meininkiä jo, mutta yritän selittää.

Tärkeitä asoita on oikea resonaatio-kohta kun laulat.. voit hakee sen silleen et leikit pesukonetta. Alotat suun kii "hymisemään" matalalta, nosta hyminää pikkuhiljaa ylöspäin niinkuin pesukone kiihtyis. Siinä kohdassa missä tuntee kutitusta ja sellasta hassua munkki-ääntä tossa nenä/poskipää-akselilla niin se on sun oikea taajuus.

Se taajuus, siitä öriset ja siitä pitäis puhuakin. Toiseks, teet mitä tahansa, niin sun örinän pitäs tuntua siinä. Sillon et voi mennä mönkään, mikään ei sais tuntua kurkussa.

Sit ku se on hallussa, niin sen resonaatiopisteen aktivaatio + kurkunpään nostaminen ainakin aiheuttaa mulla särön ääneen. Etenkin toi resonaatio. En oikein osaa sitä selittää paremmin, olen pahoillani.. Voin noista maileista kattoo mitä siel on ja yrittää palata vaikka myöhemmin aiheeseen.

Mutta toi resonointi-kohta on tärkee, ihan ensarvosen tärkee.

Toiseks oikee hengitys on kans joo tärkee, mut siihen vaikuttaa helv. se että et käytä koko ilmaa ekaan sanaa, eli osaat säätää ilmaan menoa ulos, just dumpin kanssa.

Siitä sitten vaan ku on hallussa, niin pystyy vetää vaikka semmosia öö 25 sekunnin huutoja helposti :)

Eipä tänään muuta, jatketaan taas!
"Siin on yks tos toinen, en osaa laskee enempää!"
sihvale
06.09.2006 00:41:22

Mitäs kotikikkoja jengillä on sitten korkeelta örisemiseen ja matalalta örisemiseen?
kuriken
06.09.2006 20:25:09
Kiitoksia neuvoista. Jos resonaatiopisteellä tarkoitetaan sellaista kohtaa, jolloin ääni kulkeutuu pään sisällä paljon voimakkaampana korviin kuin normaalissa laulussa, löysin sen. Sain aktivoitua saman tunteen suun ollessa auki mutten keksi miten ääni lähtisi siltä kohtaa säröytymään. Löysin siis saman pisteen sekä "iii"- että mumisemistyylillä.

Ja siis päteekö sama resonaatiopiste falsettilaulantaan? Ainakaan minulla se ei tunnu yhtä voimakkaalta korvissa falsetissa kuin normaalissa rekisterissä.

Mutta siis vielä jonkinlaisia vinkkejä miten se ääni lähtee säröytymään.
Haiseminen on muotia!
Buffa D
11.09.2006 14:46:17 (muokattu 12.09.2006 15:10:37)
Nyt iski tällänen pienoinen pelko.

Onko kenelläkään huutosession jälkeen vaikea vetää falsetissa ihan puhtaasti?

Ja loppuuko joillain vain särö äänestä, kun kurkun lihakset väsyy?
persemoi.
sihvale
15.09.2006 09:44:56

Ei mulla ainakaan tuu mitään tollasia treenien, nauhotusten tai keikan jälkeen.. Yrität varmaan vähän liikaa -> jännitystä liikaa lihaksissa -> ihan perus lihasväsymys
Buffa D
15.09.2006 22:22:07
Eli siis mistään vakavammasta ei ole kysymys?
persemoi.
Sahtimies666
16.09.2006 12:27:30 (muokattu 16.09.2006 12:32:23)
mä oon ainaki huomannu että jännitän välillä jotain lihaksia liika treeneissä koska ei vaa jossain kohti enään jaksa.

oon muuten huomannu myös että sillon ku on paska päivä ja ei oikein lähe kulkemaan, niin alan automaattisesti nostamaan kieltä ylös päin jostain syystä. :D Ja se sattuu ihan vitusti ku laulaa pariki biisiä niin. Sitä vaan ei aina tiedosta heti.

edit: btw missähän tota dvd:tä ois saatavilla?
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
Buffa D
16.09.2006 14:52:16
eBaystä hommasin.
persemoi.
Aresius
18.09.2006 11:23:25
Ite oon löytänyt oman tekniikkani puhtaasti kokeilemalla eri tyylejä. Luontevin ja tuskattomin tapa löytyi kun yritin saada Shagrath-soundia ulos, eli siis särö muodostuu jossain kurkun yläosassa ja sitten se tavallaan "työnnetään" ulos. Särön määrää muuttamalla sai lähes samanlaisia ääniä ulos kuin herra itsekin. Ääninäytettä voipi käydä kuuntelemassa http://www.mikseri.net/artists/?id=42539 ja sieltä biisi Beheading. En siis yrittänyt vetää Dimmu-tyylillä mutta samantyylista tekniikkaa käytin.
"God created whammy bars for people whoi don't know how to solo" - Dave Mustaine THV-klubi #41
sihvale
19.09.2006 00:34:02

Mun mielestä tota dvdtä pitäs saada jostain suomestaki, oon kuullu huhuja.
Ja mä alleviivaan ton kokeilun nyt ihan suoraan. Ei ole oikea tyyli, ei ole tarkoitus astua kenenkään varpaille eikä mitään kukkoilla.

Niinku sanoin aikasemmin: Homma tulee omasta kropasta johtuen kaikilla tietyn kuuloseks, VÄÄRIN tapa on yrittää kuulostaa joltain. Sillon kun pitäs olla sen jonkun kurkun anatomia ym ym ym..

Sieltä vaan dump-kuntoon ja vetämään örinää ulos, se kuulostaa miltä se kuulostaa aluksi. Sitten kun vielä tietää oman taajuutensa mikä resonoi päässä niin sillä mennään. Seuraava etappi öristä eri taajuuksilta kuin oma perustaajus, sen jälkeen kun handlaa oman taajuutensa.

Tässä ei voi olla mitään epäselvää. Onhan täysin mielipuolista väittää, että oikea tapa on matkia jotain omalla uniikilla äänellä/kropalla tai kokeilla eri tyylejä tietämättä sen kummemmin mitä tekee. Siinä vaan vahingoittaa itseään pahasti..

Eri asia on osata homma ja koklata vähän.. siltikään se ei ole "ekologista" laulantaa.. eli edelleen kroppa VOI joutua tekemään sellasia asioita mitkä vahingoittaa sitä..
sihvale
19.09.2006 00:37:06

Buffa, mä mietin tota sun juttua tossa äskön ja tuli mieleen että yrität ehkä jännittää kurkkua liikaa.. koska äänihuulet väsyy sillon ja tapahtuu sellasta "vaurioitumista".. eli tarkottaen ettet pysty tekee hetkeen kaikkea äänellä mitä pitäs pystyä.. Tää ei tietenkään pitkäl tähtäimel oo hyvä jubina.

Ehkä suosittelisin sellasta helvetin urpoa treeniä sulle että koklaisit öristä ja näytellä vaikka tarja turusta samaan aikaan.. eli sellasta hentoa ilmeilyä eikä mitään jännittämistä ja sit öriset.. jos tajuut pointin niin se on aika hyvä treeni, ei jännitä mestoja ja örinä tulee oikein.. tietenkin dump pitää säilyttää, muuten ei tuu hommasta edes alkua..

Tällästä tänä iltana
Buffa D
19.09.2006 15:12:36
Eli siis aivan ilmeettömänä harjoittelua ja muistaa dumppi samalla? ookeooke.
Käytänkö muuten dumppia oikein jos vatsalihakset on välillä kipeenä?
..Ja onhan se tietenkin erilaista vetää mikrofonin kaa kun ihan näin ilman. Mutta saapi nähä, kun huomenna alkaa treenit.
persemoi.
sihvale
19.09.2006 22:48:00

Eli siis aivan ilmeettömänä harjoittelua ja muistaa dumppi samalla? ookeooke.
Käytänkö muuten dumppia oikein jos vatsalihakset on välillä kipeenä?
..Ja onhan se tietenkin erilaista vetää mikrofonin kaa kun ihan näin ilman. Mutta saapi nähä, kun huomenna alkaa treenit.

Tarkotin että yrität vaikka näyttää sellaiselta haikealta ku öriset, täysin päin vastoin kun normaalista näytät tappavan pieniä vauvoja tjms.. Semmonen ettei kasvot ole jännittyneet..

(Tän harjotuksen idea on se että sun kasvot viestii jotain muuta ku ääni, ELI opit tekee äänen ilman kropan jännitystä -> pelkkä äänenmuodostus oikein -> voit lisätä mitä tahansa ilveilyjä keikalla ja silti ääni oikein)

Vatsalihakset kipeet... hmm.. mä en tiiä minkälainen pyykkilautavatsa sulla on, mutta ei kyllä pitäs tulla kipeeks. Dump sijaitsee tossa rintakehän takana, voipi olla että vaikuttaa liioiteltuna jännityksenä ylävatsalihaksiin?

Tsemppiä meininkiin ja kauheeta örinää päälle.

www.imperanon.com, sieltä voi käydä kuuntelee mun omaa näytettä. Tossa on tosi vedetty vasta 2-3 kk Melissan neuvoilla. Jos joku on kuullu meidän aikasempaa matskua, niin huomaa kuinka ääni on todella muuttunu/kehittyny.
sihvale
19.09.2006 22:50:10

"It must NOT feel as it sounds."

-Melissa

Toi kuvaa hyvin mikä on homman juju.
Buffa D
20.09.2006 14:38:57 (muokattu 20.09.2006 14:39:19)
No olihan toi Corroded jo koneella. Ei pahaa jälkeä ollenkaan.

Vatsalihakset kipeet... hmm.. mä en tiiä minkälainen pyykkilautavatsa sulla on, mutta ei kyllä pitäs tulla kipeeks. Dump sijaitsee tossa rintakehän takana, voipi olla että vaikuttaa liioiteltuna jännityksenä ylävatsalihaksiin?

Saattaa kans johtua mun huonosta ryhdistä ja istuma-asennosta.

Näinhän se on. eikä äänen muodostus satu sitten yhtään, jahka sen hyvän paikan on löytänyt.

Mites sä muuten otit yhteyttä Melissaan? Ja oliko kalliskin?
persemoi.
sihvale
23.09.2006 00:08:08

Pistin mailia sille ja ties sitten jostain aivan käsittämättömästä syystä kuka mä olen. Sitten se vaan mulle pistää mailia ja antaa neuvoja. Sitten tarkotus olis lähettää sille audioraitoja omasta vedosta ja se kommentoi sitä ym :)
En oo maksanu mistään mitää viel, eli ihan puhtaasta auttamisen ilosta se mun kohdalla tota ilmeisesti tekee.
Cocktus
23.09.2006 12:33:04

Mä ainakin toistaiseksi luotan omiin keinoihin. Kehitystä tuntuu silti tapahtuvan joka studiokertojen välillä. Onhan se toki positiivista että joku pätevä niitä neuvoja jakelee jos joku tuntee että oma tekniikka kaipaa parannusta. Voi olla että meikäläinenkin ottaa yhteyttä joskus Melissaan, mutta tällä hetkellä ei tunnu siltä.
Far Beyond Metal!
Buffa D
24.09.2006 15:32:56
Katos perkule. Aika reilua meininkiä.
persemoi.
sihvale
25.09.2006 22:54:25

Mä ainakin toistaiseksi luotan omiin keinoihin. Kehitystä tuntuu silti tapahtuvan joka studiokertojen välillä. Onhan se toki positiivista että joku pätevä niitä neuvoja jakelee jos joku tuntee että oma tekniikka kaipaa parannusta. Voi olla että meikäläinenkin ottaa yhteyttä joskus Melissaan, mutta tällä hetkellä ei tunnu siltä.

Sanotaan näin että Melissan kanssa on vaan oppinu vetää aivan älyttömästi varmemmin, monipuolisemmin ja tiukemmin. Ei mulla oo henk.koht. ollu ikinä ongelmia, kipuja yms, mutta haluunpa vaan nyt alkaa treenaamaan aivan täyspäiväisesti. Katotaan missä ollaan neuvojen kanssa parin vuoden päästä :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)