Aihe: Äänialasi?
1 2 3 4 514 15 16 17 1825 26 27 28 29
ap78
07.03.2007 11:38:53

mariah careyn ylä-äänet =falsetti
LNA
07.03.2007 11:48:34

mariah careyn ylä-äänet =falsetti

Tätä mieltä minäkin olen, mutta mikäli en ole aivan väärin ymmärtänyt, on nais-immeisillä kyse kuitenkin rinta- ja pää-äänistä sekä monista eri ylimenoalueista..

Miekkosillahan tätä falsetti-termiä käytetään?
ap78
07.03.2007 11:51:28

noita termejä riittää..Piä-iänen jäläkeen tulloo valsetti,se on eri saundinen (ylleensä) ja muodostetaan eri tavalla kuin piä-iäni..

Joo,miehillä käytetään falsetti-nimitystä siitä hönginnästä juu.jA sehän se on.

Rakkailla äänihuulen läpätyksillä on monta nimeä.
Jostain kirjasta nuokin voi lukea ihan isseksee..
irmeli
07.03.2007 17:46:47
No, hitto! Kaikkee sitä oppii kun vahemmaks tuloo... Mut silti kuulostaa kummalta, että naisella ois falsetti...hih!
tinkezione
07.03.2007 18:10:02
Kaikkea sitä oppiikin, kun vanhaksi elää. Laulutaustaa ei vuositolkulla ole, mutta vuoden verran tunneilla käyminen on tehnyt äänelle pieniä tai keskisuuria ihmeitä. Viime viikon tunnilla irtosi aivan selkeä Eb1 (kontra-es) ja sille vastapainoksi sitten ns. mixed voicella Eb5 (2-viivainen es). Pääpaino on ollut perusasioiden lisäksi murtokohtien veivaamisessa ja sekä mixed voicen harjoittelussa. D4-F4 on ehkäpä nihkein paikka, joka vaatii ylivoimaisesti eniten harjoitusta.
Suu
07.03.2007 18:54:08
................ Käytätkö taajuusmuunninta, jotta kuulet mitä laulat?

AAHAHAHAHAH :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

hitto että repesin tälle.
sound in - pleasure out
fifi
07.03.2007 20:20:31 (muokattu 07.03.2007 20:22:49)

Falsetti on virhetoiminto, jota tapaa esim. nuorilla tytöillä. Äänihuulet eivät ota yhteen, ääni on hento, ohut ja pihisevä. Johtuu erittäin puutteellisesta, ellei jopa olemattomasta hengitystekniikasta. Kevyessä musiikissa sitä voidaan käyttää tehokeinona, ikään kuin "herkistämään" laulua, mutta Mariah Careyn kohdalla se on kroonistunut sen verran pahasti, että ihmettelen, osaako täti enää laulaa tiiviillä äänellä ollenkaan.

Miesten ohut rekisteri, joka on varsinaista tuettua pää-ääntä ohuempi (mutta tuettu silti), on falsetto. Ja kun sen osaa tehdä (tuettuna), se EI ole virhetoiminto. Naisilla ei ole falsettoa. Naisten päärekkarin jälkeen tulevat huiluäänet.

Yhden kirjaimen heitto, mutta pistetään nyt vihdoinkin nämä termit järjestykseen. Ärsyttää, kun on puurot ja vellit ihan sekaisin. Ärs.
Ad surdas auras canere
irmeli
07.03.2007 21:05:55
Kitooos! Tämä avarsi mieltäni ja kuulostaa järkevältä. :)
ap78
07.03.2007 21:06:07

näin siis klassisessamusiikissa.Me popparit muutenkin käytetään välillä eri termejä,sen kanssa vaan täytyy elää..

Ja mariah careysta ei voi tietää kuin se henkilö joka siellä äänitysstudiossa sen ottoja ottaa purkkiin..Luulempa että daamin äänessä ei ole yhtikäs mithän vikaa.
Tai sit on myös monella muulla vinkujalla..
ekikoo
08.03.2007 16:26:59
En nyt tiedä miten ilmaistaan oikein mutta sanon näin: hyvin pitkälti kitaran paksu E-kieli. Aavistuksen alemmas menee, olisko se nyt D3. Päälle pari oktaavia ylempänä, G5 (?) alkaa raja tulla vastaan. Kenties falsetilla menee senkin yli, mutten tiedä näistä rinta- ja pää-äänistä paljoa, joten ylläoleva voi olla puutaheinää. Jeh.
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Alexi_69
08.03.2007 19:02:04
En kyllä nyt jaksanu lukee noita kaikkia viestejä, mutta kysynpä silti :D Eli miten kasvattaa äänialaa?

Onko se vaan, että laulaa paljon, vai löytyykö ns. kokeneemmilta joitain kikkoja?
Vai tarvitseeko se sitte jotain tekniikka harjoituksia vai miten?
http://www.deathcall.vze.com/
tanjuli
08.03.2007 22:17:33
Eli miten kasvattaa äänialaa? Onko se vaan, että laulaa paljon...

Aika pitkälti joo. Treenaamalla systemaattisesti laulamista, korkeelta ja matalalta ja siitä välistä. Jos pari kertaa viikossa laulaa suihkussa puolihymisten niin ei sillä ääniala kyllä kasva.

vai löytyykö ns. kokeneemmilta joitain kikkoja?

Varmasti löytyy, mutta se, sopivatko ne juuri sinulle, ei ole varmaa. Äänialan "kasvattaminen" on monen vuoden proggis jossa tarvii aika pitkälti itse miettiä että mikä jeesaa ja mikä ei. Suosittelen henkilökohtaista konsultaatiota (esim. muutamalla laulutunnilla), eikä alan kirjallisuuteen tutustuminenkaan haitaksi ole.

Vai tarvitseeko se sitte jotain tekniikka harjoituksia vai miten?

Kyllä.
[i hear voices but at least they're on tune]
MartinB
12.03.2007 14:29:04
Falsetti on virhetoiminto, jota tapaa esim. nuorilla tytöillä. Äänihuulet eivät ota yhteen, ääni on hento, ohut ja pihisevä. Johtuu erittäin puutteellisesta, ellei jopa olemattomasta hengitystekniikasta. Kevyessä musiikissa sitä voidaan käyttää tehokeinona, ikään kuin "herkistämään" laulua, mutta Mariah Careyn kohdalla se on kroonistunut sen verran pahasti, että ihmettelen, osaako täti enää laulaa tiiviillä äänellä ollenkaan.

Miesten ohut rekisteri, joka on varsinaista tuettua pää-ääntä ohuempi (mutta tuettu silti), on falsetto. Ja kun sen osaa tehdä (tuettuna), se EI ole virhetoiminto. Naisilla ei ole falsettoa. Naisten päärekkarin jälkeen tulevat huiluäänet.

Yhden kirjaimen heitto, mutta pistetään nyt vihdoinkin nämä termit järjestykseen. Ärsyttää, kun on puurot ja vellit ihan sekaisin. Ärs.

Hyvin kiinnostavaa, oikeasti.

Olen käsittänyt kumminkin että naisilla ja miehillä on tavallaan sama ääniaparaatti, eli että tällaisia eroja ei olisi. Esim. nainen käyttää steroideja ja muuttuu baritoniksi.

Käsittääkseni falsetto on Italiaa ja falsetti on Suomea, mutta tarkoittavat samaa asiaa. Englannin kielessä taitaa olla ainoastaan falsetto-sana?

Eli: falsetti ja falsetto ovat sama fysiologinen ilmiö, mutta tämä esiityy eri sukupuolilla eri nimisinä. Toisaalta on miehillä sekä falsetti että falsetto ja naisilla pelkkä falsetti. Vai?

Mikä ero sitten miehen falsetilla ja falsettolla? Sitä ei ole (logiikkani mukaan).
fifi
12.03.2007 19:28:09 (muokattu 12.03.2007 19:39:44)

Hyvin kiinnostavaa, oikeasti.

Olen käsittänyt kumminkin että naisilla ja miehillä on tavallaan sama ääniaparaatti, eli että tällaisia eroja ei olisi. Esim. nainen käyttää steroideja ja muuttuu baritoniksi.

Käsittääkseni falsetto on Italiaa ja falsetti on Suomea, mutta tarkoittavat samaa asiaa. Englannin kielessä taitaa olla ainoastaan falsetto-sana?

Eli: falsetti ja falsetto ovat sama fysiologinen ilmiö, mutta tämä esiityy eri sukupuolilla eri nimisinä. Toisaalta on miehillä sekä falsetti että falsetto ja naisilla pelkkä falsetti. Vai?

Mikä ero sitten miehen falsetilla ja falsettolla? Sitä ei ole (logiikkani mukaan).

Falsetto on tuella (hyvällä hengitysyhteydellä) tehty äänen ohennetta, joka on on ohuempi kuin miesten päärekisteri. Yksi ehkä maailman taitavimpia falseton käyttäjä on maailmanluokan basso Ivan Rebroff, jolta olen kuullut sellaisen kappaleen, jossa hän suvereenisti vaihtoi vahvasta päärekisteristä aina ohueen falsettoon ja takaisin saman pitkän äänen aikana. Sellaiseen eivät monet pystykään...

Falsetti on äänen vuotamista, eli äänihuulet eivät ota yhteen. Sitä pystyy tekemään ilman tukea, ilman mitään hengitysyhteyttä. Se on siis fysiologisesti eri asia kuin falsetto, jossa äänihuulet ottavat yhteen, mutta hyvin "ohuesti". Falsetti on hönkimistä, eikä tarvitse edes mennä kovin korkealle pystyäkseen tuottamaan falsettiääntä. Itse pystyn helposti hönkimään äänihuulet vuotaen vaikka 1-viivaisesta oktaavista, joka ei siis ole mikään korkea naiselle. Miesten falsetto syntyy nimenomaan korkeilla äänillä, ja se ei ole mitään hönkimistä, vaan oikein tehtynä se kantaa pitkälle. Falsettiääni sen sijaan on hyvin huteran kuuloinen, eikä kuulu eturiviä pitemmälle.

En tiedä, että miten tätä voisi enää paremmin selvittää netissä, ilman ääninäytteitä. Mutta yhdestä asiasta olen varma: falsetti ja falsetto ovat 2 eri asiaa. Juuri äänifysiologian kurssin suorittaneena uskallan sanoa näin, koska juuri siellä näistä olikin puhetta, ja siitä, että ihmiset käyttävät väärää nimitystä miesten ohennerekisteristä puhuttaessa. Klassisessa laulussa naisilla ei tunneta falsetto-termiä lainkaan: naisilla on narinarekisteri, rintarekisteri, päärekisteri ja huilurekisteri (huiluäänetkään eivät ole falsettia tai falsettoa!). Miehillä taas on narinarekisteri, rintarekisteri, päärekisteri ja falsetto.

Jos alkaa äänifysiologia todella kiinnostamaan, kannattaa ottaa yhteyttä logopedi, laulupedagogi Ritva Eerolaan. Hän on perehtynyt niin kevyeen kuin klassiseenkin puoleen, opettaa molempia ja lisäksi käy luennoimassa ympäri Suomea äänifysiologiasta. Työtänsä on tehnyt 70-luvulta lähtien. Antaa yksityis- ja ryhmätunteja. Suosittelen, nimimerkillä itsekin 2 kertaa kurssin käynyt.

Edit: Herra Rebroff elää vielä... :D
Ad surdas auras canere
ap78
12.03.2007 20:38:01

no niin no..Onkos niillä termeillä sitte niin väliä.Pääasia että tullaan ymmärretyksi.

Pointtihan on että minä työskentelen alueella rytmimusiikki ja siellä on ihan sama mitä sanoo äänifysiologit ja puheterapeutit.Käytämme falsetti nimitystä jatkossakin.
Onhan se surkuhupaisaa että B-duurillakin on kaks merkitystä tässä suomen maassa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Falsetti

http://en.wikipedia.org/wiki/Falsetto
ap78
12.03.2007 20:40:46

Ja Ritva Eerola on taatusti itse keksinyt sopivat suomennokset englanninkielisestä materiaaleista 70-luvusta etiäppäin.Niin kuin tutkijat tekevät silloin kun ei valmista terminologiaa ole käytössä.

Että ei se niin ehdotonta ole.
fifi
12.03.2007 21:12:18

Niin, sehän se on, kun ei suomessa ole ollut termejä näille. Olen törmännyt muihinkin musiikin alan termeihin, jotka tarkoittavat Suomessa ja muualla pikkiriikkisen eri asioita.

Wikipedia on käsittääkseni paikka, jonne kuka tahansa voi mennä kirjoittamaan mitä tahansa "tietoa". Ei ihan ykköspaikka luotettavuuden suhteen. Jostain syystä uskon ennemmin Ritva Eerolaan, vaikka joissain asioissa (lähinnä teknisissä ihanteissa) olenkin hiukan eri mieltä hänen kanssaan. Sitä en tiedä, onko falsetto-termi Ritva Eerolan "keksimää", vai jonkun muun.

Tilanne on kuitenkin se, että miesten kohdalla ohennettu pää-ääni, eli se, mistä käytän termiä falsetto, on sekä teknisesti että kuulonvaraisesti eri asia kuin Mariahin äänihuulet-eivät-ota-yhteen-hönkäilyt. Ohennetussa äänessä äänihuulet ottavat kiinni. Vuotavassa äänessä ne eivät ota. Eri tekniikat tarvitsevat eri termejä. Nyt sitä samaa falsetti-termiä käytetään molemmissa tapauksissa.
Ad surdas auras canere
LNA
13.03.2007 13:00:23

näin siis klassisessamusiikissa.Me popparit muutenkin käytetään välillä eri termejä,sen kanssa vaan täytyy elää..

Juu, olihan tuo hauskaa kun Jojensuun konsalla joen puolella tietä popparitalossa puhuivat B:stä kun samaa säveltä kutsuttiin meidän puolella H:ksi.. Hehheh.

Ja Careystä vielä, että kähinä lienee muotia.
paavi
13.03.2007 15:52:40
Niin, sehän se on, kun ei suomessa ole ollut termejä näille. Olen törmännyt muihinkin musiikin alan termeihin, jotka tarkoittavat Suomessa ja muualla pikkiriikkisen eri asioita.

Kannattaa olla aika varovainen kuitenkin näiden termien kanssa. Täällä Suomessakin kun niitä käytetään monella eri tapaa ja juuri se sinun tuntemasi tapa ei välttämättä ole mikään ainoa "oikea".

Lisäksi mä en usko, että miehen ja naisen laulutekniikkaa voi erottaa niin selkeästi ja absoluuttisesti kuin puhut. Tästä mulla ei nyt ole parempaa tietoa. Eli miehillä on teknisesti joku tietty tapa laulaa, johon naiset eivät millään pysty?

Tilanne on kuitenkin se, että miesten kohdalla ohennettu pää-ääni, eli se, mistä käytän termiä falsetto, on sekä teknisesti että kuulonvaraisesti eri asia kuin Mariahin äänihuulet-eivät-ota-yhteen-hönkäilyt. Ohennetussa äänessä äänihuulet ottavat kiinni. Vuotavassa äänessä ne eivät ota. Eri tekniikat tarvitsevat eri termejä. Nyt sitä samaa falsetti-termiä käytetään molemmissa tapauksissa.

Mun mielestä klassisissakin piireissä käytetään tuota termiä "vuotaa" varsin portaattomassa mielessä. Monesti sanotaan: "Sun ääni hieman vuotaa". Eli missä tahansa tekniikassa ääni voi hieman vuotaa eikä se tietääkseni tarkoita sitä, että äänihuulet eivät ottaisi kiinni. Aivan kuten kaikkia tekniikoita voi sekoittaa, tätä vuotoakin voi sekoittaa mukaan. Saatan nyt olla tässä väärässä. :)

Eikö huiluääni ole sitten sitä, että äänihuulet eivät edes liiku?
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
fifi
13.03.2007 19:24:33 (muokattu 13.03.2007 20:38:49)

Äänihuulten vuotaminen on nimenomaan sitä, että äänihuulet eivät ota yhteen, eli ilmaa pääsee pihisemään välistä. Joskus vuoto on pahempaa (pihinä isompi) ja joskus vuoto on hyvin pientä, eikä sitä kuule kuin hyvin tarkalla korvalla. Klassisessa laulussa ei ole tarkoitus vuodattaa ääntä, se on kevyen musiikin tehokeinoja. Klassisessa laulussa ensimmäinen asia, mistä pyritään eroon, on äänen vuotaminen, koska se heikentää kantavuutta.

Oletan, että minulle opetetaan oikeita asioita, kun olen opiskelemassa laulupedagogiksi. Olen käynyt äänifysiologian kurssin 2 kertaa, ensimmäisen kerran 3 vuotta sitten, ja vastikään uudelleen. Kurssin sisältö käsittelee sekä kevyttä että klassista laulua. On mielenkiintoista, kuinka täällä jotkut haluavat kumota sen faktan, mitä minä opiskelen joka päivä. Ilmeisesti sitten opiskelen ammattitaidottomaksi laulupedagogiksi, joka käyttää vääriä termejä. Sama äänifysiologian kurssi pidetään suurimmassa osassa Suomen ammattikorkeakouluja, joista valmistuu laulupedagogeja. Sen lisäksi useat esim. amkeissa ja akatemiassa opettavat lehtorit ottavat yhteyttä Eerolaan, kun eteen tulee ongelmatapauksia. Mihinköhän tietoon tässä sitten enää uskoisi?

Henkilökohtainen mielipide: fysiologiset faktat eivät muutu mihinkään, ne ovat tutkittua tietoa. Se, miten äänihuulet toimivat, miten hengitysyhteys toimii (silloin kun se toimii oikein) jne. Sen sijaan lauluihanteista voidaan olla monta eri mieltä.

Naisääni on eri kuin miesääni. Siitä tulevat rekisterierotkin, joka kuuluu ihan selvästi saundissa. Rekisterit ovat:

Mies: narina-rinta-pää-falsetto
Nainen: narina-rinta-pää-huiluäänet

Naiset ovat luonnostaan enemmän sillä pää-alueella (lukuunottamatta hyvin matalia naisääniä), kun taas miehet ovat automaattisesti rintarekisterissä. Todennäköisesti se, että naiset joutuvat lähes heti käsittelemään rinta- ja päärekisterin välisiä siirtymäongelmia (ylimeno-), on syy sille, että naisilla pää-ääni luonnistuu helpommin kuin miehillä. Miehet kun ovat jatkuvasti rintarekisterissä, sieltä siirtyminen ohennetumpaan ääneen on selvästi vaikeampi juttu. Pää-ääneen siirryttäessä kurkunpäässä alkaa toimimaan kokonaan eri lihakset, ja se on jostain syystä miehille vaikea juttu, saatikka siitä sitten vielä ohuempaan falsettoon siirtyminen.

Huiluääniä voi tuottaa kahdella eri tavalla:

1) äänihuulet venyvät äärimmilleen, ja syntyy vihellystä muistuttava ääni
2) äänihuulten keskelle syntyy "reikä" tai "rako", josta syntyy huiluääni

Huiluäänet eivät ole myöskään äänihuulten vuodattamista! Olen itse ollut todistamassa pitkää g3:sta, joka kantoi kirkkaana salin perälle asti. Ja se ei ollut kropatonta äänihuulten vuotamista. Mm. Yön Kuningattaren f3 vaatii huiluäänitekniikkaa.
Ad surdas auras canere
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)