Aihe: Täysin epäasiallinen laulupalstan fiilistelyketju
1 2 3 4 513 14 15 16 1723 24 25 26 27
Suu
10.07.2006 15:36:13
Tänään: Naureskelua "Ei kokolihaa soittajille" -kirjalle meren rannalla, bikineissä tietenkin. Jaksaapa noi jutut aina vaan naurattaa. :D
sound in - pleasure out
Oberon
10.07.2006 15:43:34
Kertokaapa mulle muuten miten teidän treenaaminen on sujunut kesän aikana?

Aika mukavasti on sujunut. :)

Ainakin motivaatio on ollut huipussaan, kun pääsin porin konsalle opiskelemaan ja aloitin vielä kunnian himoisen projektin sävellyksen parissa. Tavoitteena on, että saan täysipitkän teoksen valmiiksi ennen elokuuta kun koulut alkaa.
Voimat ja energia alkaa varmaan jossain vaiheessa venyä äärirajoille, kun aloitin kesätyöt pariviikkoa sitten, jonka lisäksi pitäisi kuntoilla ja treenata.

Ja mainittakoon vielä, että erityisen haasteellista siitä tulee, kun terassit ja hiekkarannat houkuttelevat lämmöllään xD
hannakatriina
11.07.2006 11:41:50

Siinähän se... lauluääni ei oo vieläkään kunnossa sen flunssan jäljiltä, mutta keikat on saanu kuitenkin jotenkin vedettyä. Kauheesti en oo uskaltanu revitellä ja treenailla, ja nyt ajattelin olla kokonaan laulamatta perjantain treeneihin asti. Pakko antaa äänen levätä. Harmittaa, kun ei pysty vielä laulamalla ihan siihen mitä yleensä. Ja kun ei pysty edes siihen, niin ei tapahdu kehitystä eteenpäinkään. Kärsimätön olo tämän hemmetin taudin kanssa. Kesäflunssat on pahimpia, kun niistä ei tunnu pääsevän eroon sitten millään! Ei oo oikeestaan edes nenä tukossa tai yskitä, on vaan kurkku kipee :(

Mutta muuten menee ihan kivasti. Eka keikka uuden bändin kans meni hienosti, ja nyt on motivaatio huipussaan kaikilla! Ei kun uutta matskua tekemään ja lisää treeniä + keikkoja ja syksyllä studiohommiin ja silleen... Intoa on!
fifi
23.07.2006 20:12:56

Huh, nyt on kuuden viikon oopperat tehty! Kyllä oli mahtava kokemus - tätä lisää! Nyt ollaan kotona, tosin aivan pihalla kaikesta (normaalista) elämänmenosta. Ja ilouutinenkin tuli: pääsen aloittamaan ammattikorkeakouluopinnot syksyllä. Parhaimmassa mahdollisessa oppilaitoksessa. :)

Helsinki, here I come!

(Kauhea kiire lukea mitä täällä on puhuttu poissaoloaikanani... niin paljon uusia ketjuja...)
jogo3000
24.07.2006 07:20:59

Veljen häissä laulaminen jännitti enemmän kuin mikään laulusuoritus ikinä. Kolme biisiä vedin akustisen kitaran kanssa. Sormet eivät toimineet, piti jättää erikoisemmat näppäilyt sikseen ja harjata komppia vaan ja koittaa saada edes laulu toimimaan.

Jälkeenpäin kyllä useampikin kiitteli mutta tiedättehän te millaista se on positiivisen palautteen kanssa.
tiina62
24.07.2006 07:49:20
....Ja ilouutinenkin tuli: pääsen aloittamaan ammattikorkeakouluopinnot syksyllä. Parhaimmassa mahdollisessa oppilaitoksessa. :)

Helsinki, here I come!...

Onneksi olkoon ja tervetuloa Helsinkiin!
Aurinkua päivään!
Apricot
26.07.2006 11:41:58
Nyt kyllä tuli harmillinen takaisku, kun ne tulivat ja tuhosivat minun raakkumis -topikkini. Ja rääkyminen sen kuin porskuttaa.

No, ehkä en olisikaan halunnut raakkua. Olen itse asiassa ryhtynyt tekemään sellaista juttua, että harjoittelen aivan hiljaa laulamista. Vanha juttuhan on, että kun laulaa kovaa, niin tuki tulee mukaan väkisinkin, mutta puutteellisesta tekniikasta johtuen mukana tulevat myös jännitykset. Ja ylä-ääniin ei tahdo kuitenkaan löytyä pääresonanssia.

Vaisto sanoi, että pitää kokeilla hiljaa laulamista, siis bossa nova -volyymilla, ja herkistyä sillä tavalla ikään kuin kehon sisältä käsin. Laulan pitkiä vokaaleja hiljaa, ja etsin niiden äänien "ominaisresonanssia". Joskus ennenkin on käynyt niin, että kun laulaa vaikka 5 - 10 minuuttia vain yhtä ääntä yhdellä vokaalilla hiljaa keskittyen, niin se alkaakin jossain vaiheessa etsiytyä johonkin paikkaan kehossa. No, ennen tein sitä vain alaäänillä, koska laulan bassoa a cappella -yhtyeessä. Nyt aloin tekemään sitä myös ylä-äänillä, ja falsetissa. Tuntuu löytyvän uusia mielenkiintoisia alueita omasta äänestä. Perimmäinen tavoite olisi siis saada ne äänet soimaan kallossa.

Onko kukaan tehnyt tollasta harjoitusta? Ylä-ääniä hiljaa, suosiolla falsetissa, mutta tietenkin rennosti ilman jännityksiä. Mihinkähän tämä johtaa...?

Laulutunneilla minulle ei tällaista neuvottu, vaan ylä-ääniä harjoiteltiin joko perinteisesti intervallihyppyjen kautta ja tukiharjoituksien yhteydessä sekä belttausharjoituksella.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
insight
26.07.2006 11:57:50
Ihmettelin hieman sen lukitusta, kun turhempiakin ketjuja on ilman lukkoa.

Äänellä on ihan hyvä mun mielestä leikkiä. Mä teen nykyisin kotona haukottelun yhteydessä sellaisen falsetista mataliin ääniin modulaation tavallaan. Sellainen taajuuspyyhkäisy ja sitä en tee mitenkään kovalla äänellä. Se tulee myös rennosti, koska haukottelu on melko rentoa puuhaa =)
© Registered nickname 2005-2006
Suu
26.07.2006 15:14:56
Nyt kyllä tuli harmillinen takaisku, kun ne tulivat ja tuhosivat minun raakkumis -topikkini. Ja rääkyminen sen kuin porskuttaa.

Taas aika kiireessä kommentoidaan - eli lyhyesti! Joo turha sulku. Ja bassopäiden palsta on täynnä kuraa.

Tää laulupalsta on muutenkin aika villiä länttä. Kiinnostuneita laulamisesta ja siihen liittyvistä jutuista on paljon, mutta kunnollista moderointia ei. FAQ:eja tarvittais bitusti enemmän kuin toi yksi, ja täältä niitä aineksia löytyisikin.... JOS VAIN JOKU TEKISI ASIALLE JOTAIN. (^_____________^)

Mun mielestä tää palsta kaipaisi palstakohtaisen moderaattorin, joka itsessään tuntee ja tietää laulamisesta jotain ja takaisi sydänverellään sen, että meillä kaikilla on mukavaa. Hänelläkin. Voisi keskustelufoorumin taso nousta aika huomattavasti.

LISÄKSI tää softa on todella rasittava, epäkäytännöllinen ja HUONO HUONO HUONO HUONO HUONO HUONO.

Kiitos kun sain valittaa. :D
Noni ja takas hommiin eli uimaan.
sound in - pleasure out
tanjuli
27.07.2006 01:03:16

joo, loppui ihan liian lyhyeen.

Onks toi joku sivistynyt nimitys pierulle?

"estoton ilmanpäästö" oli joskus muinoin hissankirjassa. håhåå!
[i hear voices but at least they're on tune]
insight
27.07.2006 09:33:29

Mikä treenaaminen? =) No olen mä lukenut laulamisesta muusikoiden netistä =)
insight
27.07.2006 09:35:14 (muokattu 27.07.2006 09:37:31)
joo, loppui ihan liian lyhyeen.

"estoton ilmanpäästö" oli joskus muinoin hissankirjassa. håhåå!

Hihii =) Bongasit ton =)
Tosta moderoinnista muuten tuli mieleen, että forumeilla voisi olla ihan hyvä, jos voisi poistaa omia viestejään. Voisi näin siistiä omalta osaltaan ketjuja, kuten nyt mielelläni tekisin, kun kaksi viestiä mullakin peräkkäin ja toi toinen on hieman turha. Ois voinut sen sisällyttää tähän samaan :| (tai poistaa kokonaan)
Apricot
27.07.2006 11:52:45
...jos voisi poistaa omia viestejään.

Mutta sitten kävisi niin, että jengi sensuroisi viestejään jälkeenpäin, eikä kukaan pystyisi lukemaan myöhemmin nitä ketjuja. Logiikka katoaisi, kun kommentille ei löytyisikään vastakommenttia, jne.

Moderoinnista: täällä on kai se perusongelma, että jäseniä lienee kymmeniä tuhansia mutta moderaattoreita vain pari. Palstojakin on 32 kpl, ja viestimäärät on niin huikeita ettei kukaan pysy perässä.
Apricot
27.07.2006 11:55:06 (muokattu 27.07.2006 11:55:27)

No paljastetaan nyt, että ei sillä ketjulla ollut sen vakavampaa tarkoitusta. Se otsikko vain näytti hyvältä siinä 'rääkymisen' yläpuolella!
paavi
27.07.2006 14:54:57
Onko kukaan tehnyt tollasta harjoitusta? Ylä-ääniä hiljaa, suosiolla falsetissa, mutta tietenkin rennosti ilman jännityksiä. Mihinkähän tämä johtaa...?

Jees! Oon laulanut lapsille unilauluja ja se on just tota. Varmasti kehittää. Muistan, kun vielä joskus tollanen sattui kurkkuun tajuttomasti, kun ilman treeniä hiljaa laulaminen on itse asiassa todella rasittavaa väärällä tekniikalla.
Suu
27.07.2006 15:40:50
Moderoinnista: täällä on kai se perusongelma, että jäseniä lienee kymmeniä tuhansia mutta moderaattoreita vain pari. Palstojakin on 32 kpl, ja viestimäärät on niin huikeita ettei kukaan pysy perässä.

Nimenomaan.

+ tän palstan käyttis on hanurista.
Tosin hanuri on hieno soitin, eikä läheskään niin ärsyttävä kuin tän palstan monet puuttuvat ominaisuudet. :---)
sound in - pleasure out
Suu
27.07.2006 15:41:38 (muokattu 27.07.2006 15:41:59)
Jees! Oon laulanut lapsille unilauluja ja se on just tota. Varmasti kehittää. Muistan, kun vielä joskus tollanen sattui kurkkuun tajuttomasti, kun ilman treeniä hiljaa laulaminen on itse asiassa todella rasittavaa väärällä tekniikalla.

Laulaminen korkealta hiljaa ja huokoisesti on mun mielestä ainakin haasteellista.
sound in - pleasure out
insight
27.07.2006 16:46:25 (muokattu 27.07.2006 16:48:53)
Laulaminen korkealta hiljaa ja huokoisesti on mun mielestä ainakin haasteellista.

korkealta hiljaa laulaminen on paljon helpompaa, kun ääni on auki. Hiljaa korkeelta laulaminen kylmiltään ei oikein tunnu kivalta, paitsi falsetti menee kylmiltään. Tuntuu että hiljaa korkeelta laulaessa joutuu jotenkin pidättelemään ja silloin tulee jännityksiä, mitkä ei oikein tunnu luontevalle.

Lastenlauluja lauloin mun pojalle viime syksynä kitaralla säestäen, mutta nyt se kirja on kirjastossa enkä pääse enää laulamaan.
Apricot
27.07.2006 19:09:36
korkealta hiljaa laulaminen... ...Hiljaa korkeelta laulaminen...

Kummasta muuten tykkäät enemmän, hiljaa korkealta vai korkealta hiljaa? Siinäpä kysymys.
d-iivil
01.08.2006 10:23:20
Kummasta muuten tykkäät enemmän, hiljaa korkealta vai korkealta hiljaa? Siinäpä kysymys.

Äsh, ihan turhaa märehdintää tuommoinen. Se on heleppoo kun vetää pelkästään korkealta ja kovaa. Ei tarvi murehtia.
Lahjoita rahaa köyhälle muusikolle: 800021-15687625! Pienimmätkin summat otetaan avosylin vastaan.

Firenote - Kasariheavyrockia
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)