Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 511 12 13 14 1563 64 65 66 67
strophe
14.05.2006 19:47:16
Tykkään kauheasti siitä, että joku viitsii ihan oikeasti vastata perusteellisesti ja fiksusti. Plussaa tulee taas vaihteeksi hannakatriinalle.
Helppoa kuin lapsen lyöminen!
migreeni
15.05.2006 00:47:47

Melissa Cross on se nainen, joka on opettanut mm. hevirokkareille kirkumista ja rääkymistä - siis oikeeta tekniikkaa siihen ja tädiltä on myös opetus-DVD tullut. Oli taannoin Conanissakin.

Hyvät sivut ainakin ja siellä yös videoklippejä.

http://www.melissacross.com/home.php

Ostin taannoin ton Melissa Crossin DVD:n "The Zen of Screaming" Suosittelen lämpimästi! Yhtä opettava kuin viihdyttäväkin!
XanselmiX
18.05.2006 12:32:05 (muokattu 18.05.2006 12:32:52)
Kuinka sen voi oppia? onko siihen olemassa oma tekniikka? onko netissä sivua, jolla rääkyminen opetetaan, tai jos joku osaa rääkyä, voisko antaa vinkkiä, et pitääkö siinä jännittää vatsa lihaksia, vai mitä siinä pitää tehdä? (tarkoitan rääkymisellä saman laista laulua, kuten: children of bodom, chimaira, unearth, diecast, slayer yms..)
Suu
19.05.2006 10:46:07
Jokainen kuitenkin menköön tyylillään. Lopputulos lienee kuitenkin kaiken a ja o. Jos hengität �väärin�, tuet ääntä �väärin� tai teet äänen/soundin lauluteknisesti �väärin� mutta kuulostat hyvälle, niin onko sillä loppujen lopuks paljoakaan väliä... kunhan et hajota ittees laulaessa.

Tässähän se pointti tulikin.

Halusitpa laulaa millä tavalla tahansa, sama systeemi toimii kaikkeen: Kokeile kaikenlaisia laulutapoja, kuuntele mielestäsi hyviä artisteja, kikkaile ja pelleile äänelläsi, etsi erilaisia lähestymistapoja samaan asiaan.

Jos laulaminen sattuu, niin silloin olet väärillä urilla.
sound in - pleasure out
Suu
19.05.2006 10:55:54
Kuinka sen voi oppia? onko siihen olemassa oma tekniikka? onko netissä sivua, jolla rääkyminen opetetaan, tai jos joku osaa rääkyä, voisko antaa vinkkiä, et pitääkö siinä jännittää vatsa lihaksia, vai mitä siinä pitää tehdä? (tarkoitan rääkymisellä saman laista laulua, kuten: children of bodom, chimaira, unearth, diecast, slayer yms..)

Siihen on olemassa oma tekniikkansa.

Asiansa osaava laulunopettaja on tietty hyväksi, mutta jos haluaa itse tutkiskella asiaa niin suosittelen kaivamaan kirjastosta tms. kirjan:

Roger Kain: The Complete Vocal Workout: A step-by-step guide to Tough Vocals

Tähän mennessä paras harjoitusopas jonka aiheesta olen löytänyt.

Täältä löytyy myös lisää suosituksen arvoisia lauluoppaita:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=37&t=114152&co=90
sound in - pleasure out
luopio
20.05.2006 13:55:19
Onko muut huomannu ett ainakaan rääkyminen ei luonnistu kovin hyvin jos käyttää tulppia, vaikeeta kontrolloida omaa ääntä kun ei kuule kunnolla sitä.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
Unworthy Knight
20.05.2006 15:56:39
Onko muut huomannu ett ainakaan rääkyminen ei luonnistu kovin hyvin jos käyttää tulppia, vaikeeta kontrolloida omaa ääntä kun ei kuule kunnolla sitä.

Tuntuu vähän siltä että homma muodostuu niin paljon vasta tuossa "huulilla", että tulppien kanssa ei saa kun pohja-äänen, siinä kyllä helposti vettä yli tai ali.
Itse olen mieluummin siirtynyt kauemmaksi pahimmista mölystä kun mahdollisuus siihen on tullut ja olen ilman tulppia.

Mutta kontrolli on kyllä vaikeampaa tulpilla, pitää aluksi vertailla miltä hyvä setti kuulostaa ilman ja sitten vaivihkaa ujuttaa tulpat korvaan ja yrittää painaa mieleen miltä se kuulostaa tulpilla kun osuu kohdilleen.

Kokemusta kai tuossa vain lisää kaipaisi.
"Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!" -leka
luopio
22.05.2006 00:15:56
Tuntuu vähän siltä että homma muodostuu niin paljon vasta tuossa "huulilla", että tulppien kanssa ei saa kun pohja-äänen, siinä kyllä helposti vettä yli tai ali.
Itse olen mieluummin siirtynyt kauemmaksi pahimmista mölystä kun mahdollisuus siihen on tullut ja olen ilman tulppia.

Mutta kontrolli on kyllä vaikeampaa tulpilla, pitää aluksi vertailla miltä hyvä setti kuulostaa ilman ja sitten vaivihkaa ujuttaa tulpat korvaan ja yrittää painaa mieleen miltä se kuulostaa tulpilla kun osuu kohdilleen.

Kokemusta kai tuossa vain lisää kaipaisi.

Siitähän se varmaan loppujen lopuks on pitkälti kiinni. Se fiilis on vaan semmonen ettei sitä ääntänsä hallitse yhtään tulppien kanssa ja muutenki se tuntuu aivan ponnettomalta kiljumiselta. Kuitenki se ois ehkä ihan hyväks kuulon kannalta että niitä oppis käyttämään...
Unworthy Knight
22.05.2006 01:12:46
Siitähän se varmaan loppujen lopuks on pitkälti kiinni. Se fiilis on vaan semmonen ettei sitä ääntänsä hallitse yhtään tulppien kanssa ja muutenki se tuntuu aivan ponnettomalta kiljumiselta. Kuitenki se ois ehkä ihan hyväks kuulon kannalta että niitä oppis käyttämään...

Mimmosia muuten käytät, mietin tässä juuri että semmoset jotka tukki korvaa vähemmän esim kuusi malliset vois olla ehkä parempia, ei tule niin "suljettutila".
Pitäs noitakin testiä kun iso treenis on ollu vähän luksusta, josta juurikin joutuu luopumaan (opiskelun kautta käytössä ollut tila).
"Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!" -leka
luopio
22.05.2006 16:44:55
Mimmosia muuten käytät, mietin tässä juuri että semmoset jotka tukki korvaa vähemmän esim kuusi malliset vois olla ehkä parempia, ei tule niin "suljettutila".
Pitäs noitakin testiä kun iso treenis on ollu vähän luksusta, josta juurikin joutuu luopumaan (opiskelun kautta käytössä ollut tila).

Juu, ite oon tähän asti ihan noita perushalpiksia käyttäny, sillon ku ylipäänsä mitään. Ne kuusimalliset vois tosiaan olla ihan testaamisen arvonen juttu. Meillä tota tilaa kyllä on että senkin hyödyntämistä lisätä.
Joni Koskimaa
22.05.2006 23:40:10

Minä joskus yritin opetella niitä kuusia käyttämään, mutta samalla lailla nekin tekivät oman äänen jotenkin vaikeaksi hahmottaa, jotenkin ihan nuotittoman kuuloiseksi... Sittemmin olen lakannut yrittämästä ja laulan ilman tulppia. Toki esim. keikoilla jos on kovaa mekkalaa, ja välillä treenikselläkin, niin kuulo voi kärsiä, mutta jos ei pysty niin ei pysty. :J
"Karu fleda! Kuka toi o?" "Emmätiä... Kirka."
Cocktus
23.05.2006 13:34:09

Itselläni ei ole ollut ongelmia tulppien kanssa. Ihan Earin tulppia olen käyttänyt Ajattelin kyllä hommata jossain vaiheessa valetut tulpat koska kuuloni on jo heikentynyt.
Kääpiö!
hannakatriina
23.05.2006 14:00:19

Suosittelen kyllä niitä oman korvan mukaan tehtyjä korvatulppia! Kallit ne on, mutta ne päässä voi ihan oikeasti laulaa soundilla jos toisella ilman että kuulostaa oudolle ja ilman, että kuulokuva yleissoundista kärsii. Ja saahan ne kirjata verovähennyksiin, tulonhankkimiskuluihin.

Sen lisäks, että niitä käyttää omilla keikoilla laulaessaan, niin meikä ainakin on turvautunut niihin myös mm. festareilla ollessa ja ihan normaalisti baarissakin - niissä kun musiikki tulee nykyään niin lujalla, että meinaa taju lähteä. Vappuna esim. oltiin käymässä Turussa, Onnelassa, ja kaverille koski korviin vielä seuraavanakin päivänä (joo, arvostelen kyseistä paikkaa tässä nyt ihan julkisesti). Itestäkin se musiikki tuntui tulevan lujaa, vaikka korvatulpilla vaimentui jo 15 dB pois siitä yleisvolumesta.

Itse asiassa oman korvan mukaan tehdyt kuulosuojaimet myös selkeyttää soundia samalla kun vaimentaa. Niiden kans suodattuu pois sellainen ylimääräinen melu ja humina. Ainoa miinuspuoli niissä tulpissa on, että ne on aiheuttaneet mulle muutaman lähes paniikinomaisen kohtauksen, kun on lievästi humaltuneena luullut hävittäneensä ne...
Suu
24.05.2006 14:16:05
Sen lisäks, että niitä käyttää omilla keikoilla laulaessaan, niin meikä ainakin on turvautunut niihin myös mm. festareilla ollessa ja ihan normaalisti baarissakin - niissä kun musiikki tulee nykyään niin lujalla, että meinaa taju lähteä.
...
Ainoa miinuspuoli niissä tulpissa on, että ne on aiheuttaneet mulle muutaman lähes paniikinomaisen kohtauksen, kun on lievästi humaltuneena luullut hävittäneensä ne...

Hahaa, samaa on koettu täällä kerran jos toisenkin!

Toistaiseksi tulpat ovat aina muutaman mutkan kautta löytäneet takaisin tiensä hoiviini, mutta saa nähdä koska molemmat tai toinen katoaa.. Elacinieni neitsytmatka oli eräässä raskaamman musiikin baarissa, jossa istuskelin tyytyväisenä koko illan tulpat päässä. No, menin sitten vessaan, jossa otin ne pois korvasta ja laitoin vessapaperitelineen päälle ja unohdin siihen. Puolen tunnin päästä haeskelin tulppia ja tajusin unohtaneeni ne sinne. Kolusin kaikki vessan roskikset yms. läpi ja eihän niitä löytynyt. Siinä meinasi jo tulla itku. :D Pitkän, kiduttavan harmittelun jälkeen tajusin etten ollut kysynyt järjestysmiehiltä ollenkaan. Onneksi joku ystävällinen oli vienyt ne tulpat niille.. olin ihan varma että joku reilu baarin asiakas oli vetänyt ne pöntöstä alas.

Sen jälkeen on tullut pidettyä vähän parempaa huolta niistä. Mulle tosin käy usein sellaista, että treeneissä säätäessä tulee tungettua tulpat ilman säilytyspussia jonnekin housujen taskuun. Sinne ne sitten unohtuu. Vielä ei ole kertaakaan mennyt pesuun housujen mukana.. mutta ehkä sekin sitten vielä on edessä. :D
sound in - pleasure out
hannakatriina
24.05.2006 23:15:30

Toistaiseksi tulpat ovat aina muutaman mutkan kautta löytäneet takaisin tiensä hoiviini, mutta saa nähdä koska molemmat tai toinen katoaa..

Vielä ei ole kertaakaan mennyt pesuun housujen mukana.. mutta ehkä sekin sitten vielä on edessä. :D

Joo, minä oon pessyt korvatulpan! :D Heh, pakko heittää tähän omakin tarina, vaikka meneekin aivan ohi alkuperäisestä rääkymisaiheesta...

Eräs fiksu otti laivalle biletysreissulle mukaan korvatulpat, mikä olikin ihan hyvä homma koska coverbändi soitteli aika reilulla volumella. Jossain vaiheessa iltaa tajusin hävittäneeni toisen korvatulpan. Konttailin sitten hame päällä siellä esiintymislavan vieressä, pöytien alla, etsien väritöntä pientä korvatulppaa... itse asiassa pakotin kaveritkin mukaan touhuun ;) Eikä löytynyt. Kyllä kiroilin... harmitti aivan kympillä!

Kotona noin viikko laivareissun jälkeen otin pyykit koneesta ja ravistelin farkkuja oikein kunnolla. Lattialle vierähti pieni väritön korvatulppa. Edelleenkään en keksi mitään järkevää selitystä sille miten korvatulppa on joutunut pesukoneeseen, kun en edes pitänyt farkkuja siellä reissussa. Villi arvaus: hytissä käydessä olen pudottanut sen vahingossa reppuun jossa oli mytyssä vaatteita, jotka kotona heitin pyykkiin.

Ei ollut riemulla rajaa, kun se korvatulppa löytyi! Vältyin aika isolta rahanmenolta, ja onneks mulla oli tallessa myös entiset korvatulpat, joista sain vaihdettua sen suodatinosan pesemääni korvatulppaan. Muuten se itse silikoniosa ei kyllä mennyt miksikään - puhdistuipa ainakin vaikuista ;) Mutta kyllä tuo opetti olemaan vähän varovaisempi. Voi olla että kesän festareille lähtee mukaan ne entiset korvatulpat, vaikka eivät ihan niin hyvin korviin enää istukaan.
Defactor
25.05.2006 14:50:06

Yritin tuossa juuri pähkäillä saanko palleaa liikkumaan tahdonalaisesti (kaikkee pitää aina testailla itse) ja huomasin, että sillä tavalla saan ainakin alipaineen tuntumaan, kun yritän vimmatusti hengittää sisään, mut pidän nenästä kiinni ja suun kiinni... harvinaisen ikävän tuntuista.

Kiitos.

Kokeilin tuota ja huomaan tuon avulla löytäneeni kivuttoman rääkymistekniikan.

Saat plussan.
[V.U.K #33] "- Kun Uusis sanoo, niin kiviäkin kiinnostaa"
Hulicaster
25.05.2006 21:31:11
Jos jotakuta kiinnostaa, löysin MP3-muodossa varsin hyviä ohjeita rääkymiseen, sekä raspin muodostukseen.

Löytyy täältä: http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=228211

Ainakin tuo rasp instruction oli kyllä ihan hyödyllinen. Saman jätkän ohjeita tekstinä löytyy osoitteesta http://www.musicianforums.com/forums/showthread.php?t=219911
strophe
27.05.2006 00:20:01
Jos jotakuta kiinnostaa, löysin MP3-muodossa varsin hyviä ohjeita rääkymiseen, sekä raspin muodostukseen.

Löytyy täältä: http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=228211

Ainakin tuo rasp instruction oli kyllä ihan hyödyllinen. Saman jätkän ohjeita tekstinä löytyy osoitteesta http://www.musicianforums.com/forums/showthread.php?t=219911

Tuo sisäänvedetty kirkaisu oli aika rankan kuuloinen. Itselläni ei ole vielä ihan hallussa, mutta uuden tekniikan loin tuossa vähän aikaa sitten. Erittäin pienellä paineella saan äänen puristettua koko kurkun pintaa pitkin siten, että ääni säröytyy sellaiseksi aavemaiseksi ja haudantakaiseksi rikkonaiseksi ulvomiseksi. Muutama laulajakaveri, joille esittelin kyseisen tyylin katsoivat pitkään ja nyökkäilivät hyväksyvästi. Kuulemma sairaimman kuuloista pitkään aikaan.
Helppoa kuin lapsen lyöminen!
Unworthy Knight
27.05.2006 10:57:17
Tuo sisäänvedetty kirkaisu oli aika rankan kuuloinen. Itselläni ei ole vielä ihan hallussa, mutta uuden tekniikan loin tuossa vähän aikaa sitten. Erittäin pienellä paineella saan äänen puristettua koko kurkun pintaa pitkin siten, että ääni säröytyy sellaiseksi aavemaiseksi ja haudantakaiseksi rikkonaiseksi ulvomiseksi. Muutama laulajakaveri, joille esittelin kyseisen tyylin katsoivat pitkään ja nyökkäilivät hyväksyvästi. Kuulemma sairaimman kuuloista pitkään aikaan.

Sisäänvedetyyn voi ehkä saada lisää kiinnostavuutta kun leikkii sitä myös alarekistterillä, pääsee meinaan ihan kivasti alas tuolla tavalla, ja ite ainakin sain homman auki paremmin kun aluksi opin käyttään alhaalta. Kun homma menee todella kevyesti pystyy venytään nöitä hommia todella pitkään. Sitten matalan päristelyn jälkeen vaikka samantien niin ylös kun piiput vaan antavat. Kontrasti ero luo tietysti aika kivaa vaikutusta puuhaan.

Pitää kattoo jos tekesis jotakin demotusta vaikka aiheesta.
Buffa D
29.05.2006 14:40:26
Ite olen tässä rääkyessäni huomannut, että kurkkuni keskelle tulee sellanen vertikaalinen "vako". Eikä myöskään näin ollen huutaminen satu ollenkaan.
Jos tosta nyt oli mitään apua, ni yrittäkää toki rääkyä peilinkin edessä. siitä saattaa olla apua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)