Aihe: Täysin epäasiallinen laulupalstan fiilistelyketju
1 2 3 4 59 10 11 12 1323 24 25 26 27
LNA
08.06.2006 06:00:46

Enää 26-27 tuntia.
tanjuli
08.06.2006 07:42:12
Enää 26-27 tuntia.

:| *peukku*
[i hear voices but at least they're on tune]
fifi
08.06.2006 11:07:33

Joillakin on VIELÄ 5-6 viikkoa ennen kuin tulee tieto opiskelupaikasta...

Mutta enää 3 päivää Savonlinnaan!
hannakatriina
08.06.2006 12:51:38

Meikä on ihan valaistunut ja fiiliksissä! Kävin Complete Vocal Instituten esittely-/koulutustilaisuudessa (tää on siis se Cathrine Sadolinin metodi). Soundijutuista opin kolmessa tunnissa varmaan enemmän kuin koko vuoden laulutunneilla! Voi jos joku ois pitäny tuon opetustuokion jo aikasemmin, niin oisin päässy monesta asiasta paljon helpommalla. Oon täysin vakuuttunut asian toimivuudesta, myöskin kouluttajan omien lauluesimerkkien puolesta. Oli mieletön ääniala ja soundivalikoima sillä meitä kouluttaneella naisella, enkä ikinä oo kuullu niin hyvää säröistä hevihuutoa livenä edes kenenkään miehen suusta. Toisaalta tyyppi kuitenkin veti klassisesti ooppera-aarian pätkiä ja hunajaisella soundilla R&B-juttuja...

Positiivisinta oli huomata, että oon tehny esim. näitä extreme-ääniä, säröjä ym. ihan oikealla systeemillä (ainakin noiden oppien mukaan). On vapauttavaa ja helpottavaa kuulla, että en oo aiheuttanut vahinkoa äänelleni, ja että ääni ei todellakaan hajoa siitä mitä teen. Oon jo aiemmin tehnykin kaikenlaista "kiellettyä" oikeita soundeja metsästäessäni, mut nyt annettiin virallisesti lupa, että kurkunpäätä SAA nostaa tai laskea (ja on joissain tapauksissa jopa pakko), lihaksia SAA kiristää, leukaa SAA jännittää, kaikkia vokaaleja ei pysty laulamaan tietyiltä korkeuksilta tietyillä soundeilla yms. Tietysti ensin kannattaa opetella rento (ja meillekin opetettu) tapa laulaa, niin että äänen pystyy tuottamaan luonnollisesti ja mahdollisimman vähillä turhilla lihasjännityksillä. Mut jotkut jutut sitten vaatii enemmän kuin sen "normaalin" äänen tuottamisen.

Yleisohje kouluttajalta oli, että jos et ala yskiä tai ei tule kyyneleitä silmiin, niin et tee mitään väärin. Ja kaikki särö- ym. soundithan tehdään äänihuulien yläpuolella, joten ei se niitä äänihuulia mitenkään vahingoita. Korkeintaan tuntuu aluksi vähän väsymystä tai rasittuneisuutta kurkun seudun lihaksissa kun niitä ei ole tottunut käyttämään. (Tämän oonkin jo huomannut omakohtaisesti, koska ei nuo huutamiset ym. enää satu tai väsytä ääntä.)

Vaikka oon tsekannutkin ne nettisivut (www.completevocalinstitute.com) jo aiemmin, niin nyt vasta asia selkeni, kun joku konkreettisesti näytti mitä ne jutut tarkoittaa. Konkreettisesti päästiin myös itse kokeilemaan. Ostin kirjan (250 sivua), jossa on mukana CD (n. 300 harjoitusta ja ääninäytettä), eli tästä se lähtee!

Harmittaa vaan ja ihmetyttää, että miten Suomessa voidaankin olla niin jäljessä noista kevyen laulun jutuista. Eikö oo aikaisemmin tullut laulunopettajille mieleen, miten nuo levyillä laulavat artistit laulaa? Naisetkin on laulanu rokkia ääni säröillä aina sieltä 60-luvulta asti. Miks on vaan pysytty sillä turvallisella klassisen koulukunnan perustalla miettimättä muita vaihtoehtoja? Ja miks tuolla koulutuksessa ei juurikaan ollu niitä laulunopiskelijoita opettavia laulupedagogeja, joiden just ois pitäny olla siellä, että kehitys menis edes jollain tavalla eteenpäin? Lähinnä siellä oli opiskelijoita... mut hyvä että edes meitä.

Nyt treenaamaan, intoa puhkuen!
fifi
08.06.2006 13:02:53

Hannakatriina, kävitkö jossain ulkomailla tuolla kurssilla? Vai missä se oli? Olisi ollut hyvin mielenkiintoista kuulla tuon kurssin anti.

Se, mikseivät ihmiset tule tuollaisiin kursseihin, on muutosvastarintaisuus. Halutaan pitäytyä ehdottomasti siinä, mitä on joskus opittu, ja mielen avartaminen uusille jutuille on silloin hyvin vaikeata.
LNA
08.06.2006 13:57:20

Möö. Kirjeet "yritetään saada lähtemään" huomenna, eikä puhelintiedustelua saa suorittaa, joten maanantaihin menee. Kele!

Jos tahdot tietää pääsetkö konsalle, oota postia kesäkuu..
hannakatriina
08.06.2006 14:01:14

Hannakatriina, kävitkö jossain ulkomailla tuolla kurssilla? Vai missä se oli?

Jyväskylässä eilen illalla. Ja Helsingissä kurssi järjestettiin maanantaina ja tiistaina. Olin passiivioppilaana, maksoi 20 euroa. Aktiivioppilaana hinta ois ollu 65 euroa. Mut passiivioppilaanakin oppi paljon!

Sain kurssista tiedon Salokosken Emmalta, muuten en ois tienny kurssia olevan olemassakaan... ois nyt luullut, että koulun tai oman opettajan puolesta ois jotain infoa annettu, mut ei. Aika viime tingassa lähdin itsekin tuonne Jyväskylän koulutukseen. Tai enemmänkin se oli esittely- ja koulutuksen markkinointitilaisuus, jossa käytiin kuitenkin metodin keskeiset asiat läpi ihan konkreettisesti itse kokeillen.

Tuo Vocal Complete Instituten järjestämä koulutus alkaa ensi syksynä Suomessakin, viikonloppukursseina (pe-su) Helsingissä, eli jos jollain on rahaa ja kiinnostusta asiaan, niin kannattaa varmaan kysellä aikataulujuttuja ja lisäinfoa suoraan tuolta instituutista. Jotain voi olla niiden nettisivuillakin. Ilmeisesti jonkunlaista pohjatietoa laulamisesta kuitenkin vaaditaan, että ihan nollasta siellä ei käsittääkseni lähdetä... "an education for advanced singers", ja diplomikurssilla "is aimed at singers at a professional level and singing teachers...". Kursseja on vähän eri tasoisia, mutta en muista mikä niistä täällä Suomessa alkaa. Itse ajattelin nyt ensi alkuun kattoa miten pitkälle pääsen oma-aloitteisesti tuon kirjan ja CD:n kanssa.
tanjuli
08.06.2006 15:34:20
complete vocal technique
Kävin Hgin päässä saman setin, loistava juttu. Pisti miettimään ihan kunnolla. Me like :) Melkonen guru tuo Lecocq!

Akatemialla järjestettiin sama kurssi viime lukuvuonna, siellä oli silloin kyllä paljonkin pedagogeja paikalla. Luultavasti tällä kertaa puuttui pedagogiporukka siksi, koska lukuvuosi on loppunut ja tieto kurssista kulki kuulopuheena, ei minkään järjestävän oppilaitoksen kautta.

Klasarilaulajana suosittelen kyllä ennemmin kirja JA KURSSI -yhtälöä kuin itseopiskelua kirjan kanssa - varsinkin jos on enemmän lauluopintoja takana. Ei tartte hajoilla liikaa koulukunta/näkemyserojen kanssa.
tanjuli
08.06.2006 15:36:26
Kursseja on vähän eri tasoisia, mutta en muista mikä niistä täällä Suomessa alkaa.

1-year Diploma, ei vissiin muita.
tanjuli
08.06.2006 15:38:46
Se, mikseivät ihmiset tule tuollaisiin kursseihin, on muutosvastarintaisuus. Halutaan pitäytyä ehdottomasti siinä, mitä on joskus opittu, ja mielen avartaminen uusille jutuille on silloin hyvin vaikeata.

Liikkeellä on myös paljon mutupohjaista huuhaata - on vielä niin uusi juttu Suomessa tuo homma ettei siitä ole juuri kenelläkään kokemusta. Aika harva luottaa ammattityökalunsa kanssa mihin tahansa nettilafkaan. (Vai tunteeko joku firmaa joka toimii tv-shop -kirjanpidolla?)
hannakatriina
08.06.2006 22:50:05

Klasarilaulajana suosittelen kyllä ennemmin kirja JA KURSSI -yhtälöä kuin itseopiskelua kirjan kanssa - varsinkin jos on enemmän lauluopintoja takana. Ei tartte hajoilla liikaa koulukunta/näkemyserojen kanssa.

"Kevyenä" oon välttynyt kasvamasta liian tiukasti mihinkään koulukuntaan, ja kun oon muutenkin tehny aika paljon asioita oman pääni ja tuntemusteni mukaan, niin tuosta ei pitäis tulla ongelmaa :) Itse asiassa törmäsin tuolla koulutuksessa myös niihin soundeihin ja tapoihin laulaa, jotka olen jo itse kokeilemalla löytänyt, mutta joita en oo uskaltanut vielä paljoakaan käyttää (koska olen pelännyt että teen ehkä jotain väärin ja hajotan ääneni). Mut eipä tuo ole vielä tähän päivään mennessä mihinkään hajonnut kaikista särö- ym. efektiäänten käytöstä huolimatta, joten eiköhän tästä jatketa samaan malliin ja jopa vähän rohkeammalla otteella :)
möyssy
08.06.2006 22:54:39
Ei nyt liity käytyyn keskusteluun, muttaah..

Mites pienoinen flunssa vaikuttaa ääneen? Vaikuttaako esimerkiksi nenän tukkoisuus jotenkin ääneen ja laulamiseen?
dynynyy.
jogo3000
09.06.2006 07:15:50 (muokattu 09.06.2006 07:28:48)

Hieno juttu tuo koulutus, vaikkakin tuntuu että siinä annetaan helppoja vastauksia laulajille...Nuo asiathan ovat juuri sellaisia mitä haluammekin kuulla.

No, ei siitä sen enempää. Fiilistelyä! Uusi bändi on lähtenyt hyvin käyntiin. Olen ensimmäistä kertaa laulajan postilla vakituisesti. Muutaman hajakeikan olen tehnyt erinäisissä projekteissa mutta ei mitään vakituisempaa.

Meininki on juuri sellaista, mitä olen hakenut. Rockabillyä, countrya, bluesia yms akustisesti veivattuna. Pääsee laulamaan monilla eri tyyleillä, käyttämään säröä ja puhdasta ääntä jne. Into on korkealla, varsinkin kun vaikuttaa että meillä kaikilla on suurinpiirtein sama motivaatiotaso asiaan.

E: Lisään vielä että kun pääsee soittamaan myös kitaraa ja huuliharppua niin paketti on hyvin kasassa!
There is NO warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.
jogo3000
09.06.2006 07:16:42

Ei nyt liity käytyyn keskusteluun, muttaah..

Mites pienoinen flunssa vaikuttaa ääneen? Vaikuttaako esimerkiksi nenän tukkoisuus jotenkin ääneen ja laulamiseen?

Konsonantit vääntyy edi guudoideggi. Bidulla odduha.

Eli siis konsonantteihin lähinnä vaikuttaa. Tietenkin on tapauskohtaista, joillakin häviää ääni tai se menee painoksiin.
There is NO warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.
tanjuli
09.06.2006 09:49:34
"Kevyenä" oon välttynyt kasvamasta liian tiukasti mihinkään koulukuntaan

Kyllä niitä muillakin kun klasareilla on, hyvä että olet välttynyt liialta tiukkistelulta :) Mulle sattui ihan aloittelijana monta opettajanvaihdosta peräjälkeen ja kaikki niistä opettivat pikkasen eri oppien mukaan. Meni monta vuotta hukkaan kun en tajunnu kysyä tarkemmin mitä halusivat - eikä kirjojakaan ollu ihan liikaa saatavilla. Milloin oli ääni liian edessä ja milloin liian takana... ja olen aina tiennyt kesken olevan klasaritekniikan voivan kuulostaa aivan järkyttävän hirveältä, joten en sinänsä edes osannut hakea itse sitä saundia. Nyt kun on ollut viisi vuotta sama opettaja niin on saanut hyvin palikat kasaan, hyvän pohjan jota vastaan peilata "uusia tuulia".

Se mikä kiinnostaa, on se, onko kukaan oppinut ns. klasaripuolen täysin ja yksinomaan sadolinin metodilla.En ole katkera, mutta vaikuttaa vähän "liian helpolta" :D
Suu
09.06.2006 14:13:00
Fiilistelyä! Uusi bändi on lähtenyt hyvin käyntiin. Meininki on juuri sellaista, mitä olen hakenut. Rockabillyä, countrya, bluesia yms akustisesti veivattuna.

Onnittelut sinne päin ja lykkyä pyttyyn. Kesällähän on nyt hyvin aikaa tehdä vaikka mitä.. tai niin no. Kenellä on, kenellä ei. :D

Olisi erittäin mielenkiintoista päästä edes seuraamaan tuollaista Sadolinin workshopia tms. Harmi, ettei tosta tosiaan tietoa ole sen pahemmin kantautunut kuin puskaradiolla. Allekirjoittanut ainakin kiehtoisi kovasti.

Onko tuo Vocal Instituten opus muuten mielestänne must-have?
sound in - pleasure out
tanjuli
09.06.2006 22:19:17
Onko tuo Vocal Instituten opus muuten mielestänne must-have?
Mielestäni ei aloittelijalle, mutta muuten kyllä. Ja aloittelijallekin, jos on esim. Mari Koistisen suomenkielinen opus siinä rinnalla. Tuo Sadolin & co:n kirja lähtee sinänsä aloittelijalle tarpeeksi perustiedoista, mutta se pitäisi lukea äidinkielellään että siitä saisi parhaan hyödyn laulu-uran alkutaipaleella irti. Mutta hyvältä vaikuttaa (tänään tipahti postilaatikosta) :)
chief
10.06.2006 03:28:09
Jee! Kuuntelen tässä juuri illan keikkatallennetta ja kyllähän nuo stemmat suunnilleen sinnepäin menee vaikken juuri kuullut lavalla mitä tuli laulettua. Vielä pitää tehdä kovasti töitä että ne menis oikeesti hyvin. Mutta kyllä laulaminen on mukavaa, kerrassaan.
"It's the ear, not the gear. "
Freya
10.06.2006 12:41:52
Fiilistelläänpä hieman..

Jeah. Ensi viikolla kuoron konsertti. Ja parin viikon päästä lähdetäänkin sitten vierailemaan Saksanmaalle. :) Siitä viikosta tulee varmasti oikein mukava. Ihanaa, kun saa pitää jopa yhden kesälomaviikon koko kesän aikana. :P

Vielä kun saisi pidettyä äänen kasassa lentokoneiden ja muiden matkustusjuttujen aikana. :P
..If you don't see, I'll remain unseen.. Romantikkoitkijät #35
LNA
11.06.2006 22:17:01

Noin kymmenen tuntia niin tieto tulee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)