insight 12.05.2005 10:34:10 | |
---|
Hyvää kommentointia ihmisiltä, etenkin Unworthy Knightilta. Tosta soundcheckistä... Vaikka se laulu tosiaankin jää miksausmielessä kaiken muun jalkoihin, niin on se toisaalta nopein laittaa kuntoon kenties ja toisaalta hyvä laulaja osaa pyytää miksaajaa laittamaan jotain siihen soundiin ja toisaalta hyvä miksaaja osaa just laittaa laulusoundin kohdalleen hetkessä. |
kirjoittelija 24.05.2005 16:03:09 | |
---|
Mikä tekee laulusta miellyttävän? Tätä olen miettinyt, ja myös sitä miten saisi omasta lauluäänestä miellyttävän. Laulaminen onnistuu kyllä, siis nuotilleen meneminen ym., mutta ainakin omasta mielestäni lauluääneni on ruma. Siitä puuttuu kauneus ja sointi, kuulostaa ihan joltain teini-ikäisen määynnältä, ja sama ongelma puheäänessä. Mutta ei kai ääneen voikaan vaikuttaa (paitsi viskillä :))? Laulamista voi siis kai opiskella mutta ääni on minkälainen on. No, onhan Maija Vilkkumaakin päässyt aika pitkälle määkimisellään joten ehkä mullakin on saumoja. :) On kivaa olla kiva. |
Tellervo 25.05.2005 10:48:02 | |
---|
No, onhan Maija Vilkkumaakin päässyt aika pitkälle määkimisellään Niin, totta. Itsekään en pidä hänen ääntään erityisen miellyttävänä, mutta nyt sen on jo oppinut antamaan anteeksi kun musasta on löytynyt muita tarpeeksi kompensoivia elementtejä, jotka vetävät hommaa plussan puolelle. Pääosin lauluäänen miellyttävyys on mulle kyllä tärkeä asia. Ts. en ihan helposti antaudu kuuntelemaan bändiä jonka laulaja ei miellytä. Ja mistä se miellyttävyys sitten tulee? Niin kuin moni muukin sanoi, tuo tietty rentous on varmasti yksi sen salaisuus. Kun oli puhetta American Idolin kolmesta finalistista, itse nostan heistä korkeimmalle Bo Bicen (toki kokonaisuudenkin takia, mutta myös jos puhutaan pelkästään äänestä). Hänen äänessään on nimenomaan sitä jotain rentoutta ja pehmeyttä ja myös rosoisuutta, joka miellyttää. Liian metalliselta kalskahtava, ns. täydellinen ja monesti myös pakotetun nasaali ääni saa haluamaan pois kuuluvuusalueelta. Lämpöä kaipaan. Minimumo.
"Miksi kiroat kun voisit sanoa ihania asioita?" – jogo2000 |
Bee-äf 27.05.2005 14:53:49 | |
---|
Itsevarmuus saa paskankin laulajan kuulostamaan hyvältä. With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. |
Kalmo 05.06.2005 12:16:58 | |
---|
Mielestäni "äänen miellyttävyys" on vähän huono termi tässä keskustelussa. Homman avain on persoonallisuus. Joku sitten tykkää yhdenlaisesta, joku toisenlaisesta. Joku arvostaa klassista äänenmuodostusta, jollekin kolahtaa Tom Waits tyyli. Edellyttäen tietysti, että perusasiat ovat kunnossa: Pysyy suunnilleen sävelessä, osaa esiintyä ja ymmärtää laulamansa, eli osaa tulkita fiiliksiä. Moni suomenkielellä laulava (etenkin hiphop-tyypit) käyttävät suomen kieltä ihan kuin laulaisivat sanskriitiksi. Painottavat ja jakavat sanoja ihan kuin eivät ymmärtäisi kielestä sanaakaan. Sejosmi Käottaapa Hastipattiin. Mielestäni suomalaisista Pauli Hanhiniemi on huippuesimerkki tyypistä, jonka ääni tulee kuin itsestään, ja huutamattakin kuulostaa "rockilta" joissain biiseissä ja hunajalta toisissa. |
sikanaama 07.06.2005 10:10:11 (muokattu 07.06.2005 10:11:05) | |
---|
Se on se karisma. Joillakin sitä on 70% ruumin painosta ja joillakin ei. Ja kun sitä on se kuuluu äänessäkin. Pittää osata olla vakuuttava vaikkei olisi tosissaankaan. Käyn suihkussa vain koska rakastan sinua. |
Paijukainen 23.06.2005 11:42:26 | |
---|
Paula Koivuniemi ja Tiktakin Petra tulee mieleen ensimmäisenä. Vaikka "periaatteessa kaikki kunnossa" niin laulu mättää omaan korvaan. Voi olla juuri tekemistä tuon äänentuottamistavan kanssa tai jotakin.. hmm. Niin, ja Dingo! Kun mikään ei riitä. |
Haipuma 27.06.2005 12:01:07 | |
---|
Hyvää asiaa tullut paljon. Mä olen huomannut, että yksi mikä mulla usein vaikuttaa siihen, että kuulostaako joku hyvältä, on selkeä artikulointi. Tää nyt koskee lähinnä suomen- ja englanninkielellä laulettua matskua. Esim. Pauli Hanhiniemi tuli tässä esiin ja vaikka en itse musiikista niinkään välitä, mutta mies osaa laulaa hyvin/oikein. Kielenkäyttö on selkeää ym. Toinen mieslaulaja, joka tuli mieleen on Elton John. Hänenkään veisuista en hirvesti innostu, mutta lauluääni on voimakas ja selkeä. Eli nää asiat on varmaan just sellaisia, mitä voi kuka tahansa äänen omaava opetella. Ei omaa ääntään voi kai muuttaa täysin, mutta kyllä sille voi paljon tehdä jos haluaa saada sen kuulostamaan hyvältä. Rentous, selkeä kielenkäyttö, varmuus ja tietysti tulkinnallinen lahjakkuus tekevät äänestä sellaisen jota on mukava kuunnella, noin suurinpiirtein. Toki sitten löytyy aina jotain poikkeavaa, mutta tässä jotain mitä nyt tuli mieleen. Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää. |