Aihe: mikä se on kun mistään ei löydy hyviä hevilaulajia?
1 2
markku.rankaisija
14.07.2005 15:10:39
Laulua ei moni ala harrastamaan. Monet kokeilee laulaa bändissä-->ei osaa-->ei laula enää koskaan koska "hänestä ei ole laulajaksi".

Kuka on osannut soittaa heti, kun on ottanut kitaran käteen?

Liian usein ajatellaan, että kun ensiksi "laulaa" ja jos ei kuulosta hyvälle, niin ei ole laulajaksi, vaikka tosiasiassa semmoinen henkilö ei ole koskaan edes varsinaisesti laulanut joten sitä ei voi tietää.

Totta joka sana, harjoitus tekee mestarin. En itse osaa vielä kummemmin laulaa, mutta pystyn paljon parempiin suorituksiin kuin puoli vuotta sitten. Ja te muut jotka bändeissänne laulajan lisäksi soitatte, antakaa laulajalle aikaa kehittyä ja harjoitella. Ei se äänen käyttäminen niin yksinkertaista ole ja usein (ainakin omalla kohdallani) vokalistit eivät uskalla käyttää ääntään rohkeasti silloin kun ympärillä on muita ihmisiä. Ujous iskee vaikka bändin jäsenet olisivat vaikka kuinka läheisiä kavereita. Yksin kotona hiljaisuudessa on paljon helpompaa kuin yleisön edessä, oli se kuinka pieni tahansa.
Uroskana ei jätä ketään kylmäksi.
Pelsi
15.07.2005 09:16:59
Itse kävin vähän kokeilemassa pari vuotta sitten, mutta ei oikein mielestäni skulannut, joten se jäi siihen. Olisi kyllä kiva joskus koittaa uudestaan, nimittäin olen harjoitellut aikas paljon ja kehittynytkin omasta mielestäni.
THV-klubi #3
>-)))> #3
MegaMan Club #005 - Top Man
strophe
17.07.2005 16:37:35
En minäkään voi hyvällä ja puhtaalla omallatunnolla väittää olevani mikään hyvä laulaja, koska teen sitä vain omaksi ilokseni ja niin poispäin, mutta koska olen hieman harjoitellut ja tiedän perusasiat, osaan myös kritisoida/arvioida muita laulajia hieman paremmin kuin monet. Useimmat kiinnittävät huomion heti ensimmäisenä (luonnollisesti) äänen ns. miellyttävyyteen, mutta esimerkiksi seikat kuten tekniikka/sen puute tai nuotissa pysyminen eivät kiinnosta, jos ei itsellään ole hommasta mitään hajua.

Laulajassa kuitenkin tärkein ominaisuus on se oman instrumenttinsä hallinta bändisoitossa, eli juuri kuinka saada sopimaan se oma persoonallinen ääni muiden soittimien kanssa yhteen, eikä niinkään hioa sitä omaa jonneaaronraspia huippuunsa. Pidän sitä lähinnä vahvuutena, jos on erilainen ääni kuin valtavirtalaulajilla. Itselläni on ainakin suhteellisen "epähevi" ääni, eli aika pehmeä baritoni. En silti aio luopua laulamisesta, koska pidän siitä ja se on ainoa instrumentti, jota voi kantaa aina mukanaan. Älkää siis antako ns. "hyville hevilaulajille" liian suuria valmiita saappaita täytettäviksi, vaan katsokaa lähtökohdat ja muokatkaa ne sopiviksi... Ugh.
Helppoa kuin lapsen lyöminen!
Tuomas
18.07.2005 10:16:34

Laulua ei moni ala harrastamaan. Monet kokeilee laulaa bändissä-->ei osaa-->ei laula enää koskaan koska "hänestä ei ole laulajaksi".

Kuka on osannut soittaa heti, kun on ottanut kitaran käteen?

Lyhyt anekdootti tästä:

Kun nuoruusvuosieni bändi aloitteli haparoivin askelin musiikillista uraansa, toimimme pitkään instrumentaalitriona ihan sen takia, koska kukaan meistä ei kokenut osaavansa laulaa. Lopulta uskaltauduin 14-vuotiaan urheudella mikkiständin eteen ja joikasin tötteröön vinkuilevalla äänellä Metallican Enter Sandmanin. Biisin loputtua rumpalimme katsoo minua pitkään ja toteaa jokaista sanaa tarpeettomankin vahvasti painottaen:

"Hyi Vittu Mitä Paskaa. Tee Maailmalle Palvelus Äläkä Laula Enää Ikinä."

Ja katso, nykyään olen myös laulaja! Eli tarinan opetus - pääskää yli negatiivisesta kritiikistä ja ehkä laulaminen onnistuu paremmin. Hevilaulu jos mikä on taitolaji, siinä missä hevin soittaminenkin - C-soinnun rämpyttäminen on helpompaa kuin fryygisen skaalan tarkka tiluttaminen.
"No voi hitsi, mitä pelleilyä." -Fortune
~ Ajatusten Tenava ja lyriikoiden Mätäjoki ~ Ajassa Irrallaan
MegaMan Club #007 - Drunk Man
Keppis
18.07.2005 14:01:27
Lyhyt anekdootti tästä:...

Mulla on ollu vähän samanlaista, mutta minulle ei kukaan koskaan sanonut, että laulan paskasti ennenkuin teimme sen demon, jota on monet mnetissäkin naureskelleet, jossa laulan niin päin vittua, kun voin laulaa ja yritän vielä öristäkkin hyvin rankasti.

Luojalle kiitos, en lopettanu laulua, vaikka monesti mietin, että mistä vitusta saadaan laulaja, joka osaa laulaa. Nykyään laulutilanteeni ei ole yhtään huono, kun otin eräältä tutulta laulajalta tunteja ja opin hengtystä ja nuotissa pysymistä.
Mikä vitun clean-kanava? http://www.mikseri.net/fobia
-Zappa-
08.09.2005 22:12:34
Kysymys kuuluu, että mikä siinä on mistään ei löydy mitään muuta kuin hevilaulajia?
Apricot
09.09.2005 00:56:06
Vähän sama tilanne on kaikkien instrumenttien kohdalla, jos haetaan jotain tiettyä.

On sellainenkin pointti, että ehkä on olemassa hyviäkin - minkä tahansa tyylin - laulajia, mutta ne eivät halua juuri sinun bändiisi.

Mutta siis, kymmentä kitaristia kohden on olemassa yksi laulaja, ja laulajista karkeasti arvioiden 30 prosenttia on miespuolisia. Ja niistä laulajista ei kaikki ole ollenkaan suuntautuneita heviin, joten otanta on vain saakelin pieni.
No problemo!
Apricot
09.09.2005 00:57:36
Kysymys kuuluu, että mikä siinä on mistään ei löydy mitään muuta kuin hevilaulajia?

Joskus tuntuu siltä, että mitään muuta musiikkia ei haluta tehdä kuin heviä...
No problemo!
Jannipaali
09.09.2005 19:06:33 (muokattu 09.09.2005 19:06:50)

Hevi on parasta!

No, kyllä sitä tulee muutakin kuunneltua, esim. bluesia.

Hevilaulajia löytyy. mutta osa on niin paskoja, että ei mitään rajaa.

Itse yritän tässä kitaran ja basson ohella opetella laulamaan ja saan jopa jonkinnäköistä ääntäkin ulos, mutta alkaa soitto tökkiä kun alkaa laulamaan samalla.
THV-klubi #40 Kyllä lähtee! "Onko viileetä olla rienaaja?" -sticky fingers
insight
12.09.2005 15:51:12 (muokattu 12.09.2005 15:51:52)

Tai sitten sä vain seuraat hevimusajuttuja, etkä huomaa mitä muuta olisi tarjolla. En muuten tunne paljoakaan hevareita, jotka kuuntelis esim. housee.
Öö siis korjattakoon, itseni lisäksi en muita. Mutta toisaalta mä en puhdasverinen hevari olekaan. Kaiken välimaastossa =)
Apricot
15.09.2005 21:42:45
Tai sitten sä vain seuraat hevimusajuttuja, etkä huomaa mitä muuta olisi tarjolla.

Tarkoitin, että "tuntuu, että jengi haluaa enimmäkseen tehdä heviä", en että "minua ei haluta tehdä muuta kuin heviä".

Minähän en siis ole mikään oikea hevari. Hyi saatana, pois se minusta!:)
No problemo!
insight
16.09.2005 11:05:21
Valitettavasti näyttää pelottavasti siltä, että hyvät hevilaulajat tulevat jatkossakin olemaan kiven alla. Tärkeätä on edetä laulajan äänen ehdoilla jos semmoisen löytää jostain, muuten se vittuuntuu ja vaihtaa bändiä tai kuulostaa muuten vain huonolta. Tekemällä tehdyt kiljunnat ja tekoraspit kannattaa unohtaa alkuunsa ja antaa luonnollisen äänen tulla.

Juuri näin. Plussa tuli ansiokkaasti triskalille!
Bentley
19.09.2005 16:56:57

Joo se kummastuttaa kyllä itseänikin kun ei hevilaulajia mistään meinaa löytyä.

Mutta poikkean minäkin tässä vähä off-topicille ja kysynki että jos on sellainen henkilö joka ei ole koskaan laulanut, niin voiko olla toisilla henkilöillä sellasia odotuksia että hänen pitäisi osata laulaa, tai edes hyräillä nuotissa, ja jos etenkin jos ei ole harjoittanut sävelkorvaa?
For those who can't be without the music!
Pelsi
20.09.2005 01:23:59
Mutta poikkean minäkin tässä vähä off-topicille ja kysynki että jos on sellainen henkilö joka ei ole koskaan laulanut, niin voiko olla toisilla henkilöillä sellasia odotuksia että hänen pitäisi osata laulaa, tai edes hyräillä nuotissa, ja jos etenkin jos ei ole harjoittanut sävelkorvaa?

Jos annat sellaiselle ihmiselle auton, joka ei ole koskaan ennen ajanut, eikä tiedä miten se tapahtuu, miten käy? Voitko odottaa, että hän saa sillä ajettua heti liikennesääntöjen mukaan ja muutenkin oikein?
THV-klubi #3
>-)))> #3
MegaMan Club #005 - Top Man
Bentley
20.09.2005 08:01:40

Jos annat sellaiselle ihmiselle auton, joka ei ole koskaan ennen ajanut, eikä tiedä miten se tapahtuu, miten käy? Voitko odottaa, että hän saa sillä ajettua heti liikennesääntöjen mukaan ja muutenkin oikein?

Aivan. Tässä hyvä vertaus jota voinen käyttää seuraavalla kerralla .
For those who can't be without the music!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)