d-iivil 08.03.2005 20:55:19 | |
---|
aina haen sitä oikeaa soundia ja se on kaiken a ja ö, eli lähestymistapani on varsin "nauhoitusperäinen". Eli sun mielestä soundi on tärkeämpi kuin se että oikeati osaisi laulaa? Kuulostaa kieroutuneelta mun korvaani, ei millään pahalla. |
Jammyman 09.03.2005 01:17:34 (muokattu 09.03.2005 01:20:21) | |
---|
Eli sun mielestä soundi on tärkeämpi kuin se että oikeati osaisi laulaa? Kuulostaa kieroutuneelta mun korvaani, ei millään pahalla. Ihan sama, en näköjään osaa kuitenkaan ilmaista asiaani siten että pointti menisi perille... |
18is9 09.03.2005 09:40:09 | |
---|
Eli sun mielestä soundi on tärkeämpi kuin se että oikeati osaisi laulaa? Tämä onkin mielenkiintoinen off-topic -kysymys. Esim Dave Mustaine tai Geddy Lee eivät oikeasti osaa laulaa yhtään (ainakaan nuorempana eivät osanneet). Mutta kumpikin etsivät sen jutun äänestään joka kuulostaa hyvältä ja käyttivät sitä hyväkseen sen sijaan että olisivat oikeasti opetelleet laulamaan niinkuin vaikka Dio teki. Onkos tämä nyt sitten hyvä vai huono asia? Siis että kuulostaa hyvältä vaikkei osaakaan laulaa :). Se on tietysti eri asia jos vain efekteillä peittää sen ettei osaa laulaa. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
d-iivil 09.03.2005 10:07:26 | |
---|
Tämä onkin mielenkiintoinen off-topic -kysymys. Esim Dave Mustaine tai Geddy Lee eivät oikeasti osaa laulaa yhtään (ainakaan nuorempana eivät osanneet). Mutta kumpikin etsivät sen jutun äänestään joka kuulostaa hyvältä ja käyttivät sitä hyväkseen sen sijaan että olisivat oikeasti opetelleet laulamaan niinkuin vaikka Dio teki. Mun mielestä molemmillä äijillä on erittäin persoonalliset äänet joiden ansiosta he erottuvat massasta. Makuasia on sitten pitääkö tuosta esim. Mustainen soundista vai ei... mulle ei putoa :D Kuten ei myöskään Ozzyn raakkuminen, silti siitä helkutan moni pitää. |
18is9 09.03.2005 12:16:27 | |
---|
Makuasia on sitten pitääkö tuosta esim. Mustainen soundista vai ei... Joo, meinaan siis vaan että noin teknisessä mielessä, ajatellen esim rekisterinvaihdoksia, tuen käyttämistä, resonansseja sun muuta niin nämä esimerkkitapaukset laulavat aivan päin helvettiä. Itsekin olen kyllä sitä mieltä että pääasia on että kuulostaa hyvältä, noin niinkuin viitaten tuohon aiempaan viestiisi tässä ketjussa. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
d-iivil 09.03.2005 12:46:22 (muokattu 09.03.2005 12:54:45) | |
---|
Itsekin olen kyllä sitä mieltä että pääasia on että kuulostaa hyvältä, noin niinkuin viitaten tuohon aiempaan viestiisi tässä ketjussa. Tjuu, mutta hyvällä laulutekniikalla ja sävelkorvalla on taipumus johtaa siihen että laulu kuulostaa hyvältä vähän heikommillakin laitteilla, vähintäänkin paremmalta kuin huonon tekniikan ja sävelkorvan omaava solisti. Tottakai on pääasia että kokonaisuus kuulostaa hyvältä, mutta... ...ite jäin vaan tossa vänkäämään sitä, että on huippuunsa viritetty ja viilattu laulusoundi vehkeiden puolesta ja sitten mikin taakse pistetään jätkä joka ei pysy nuotissa / ei muutoinkaan osaa laulaa, tämä oli kuitenkin ilmeisesti herra Jammymanin mielestä huomattavasti tärkeämpi homma kuin teknisesti hyvä laulaja :-P Edit: eli tästä oli kysymys: aina haen sitä oikeaa soundia ja se on kaiken a ja ö, eli lähestymistapani on varsin "nauhoitusperäinen". Mun A ja Ö on aina se, että ennen mikrofonia tai yhtä ainutta efektilaitetta löytyy ennenkaikkea hyvä laulaja. Sen jälkeen vasta lähdetään hakemaan sitä soundia ja muokkaamaan sitä tarpeen mukaan. |
Jammyman 09.03.2005 13:06:13 (muokattu 09.03.2005 13:10:30) | |
---|
Mun pointti oli että ne kulkee käsi kädessä, ilmeisesti vähän huonosti selitettynä... En ole puhunut epävireisestä laulajasta missään? Kirjoitin pitkät pätkät yhteen replyyn efektien käytöstä jonka tuhosin kun jotenkin tuntuu että tässä nyt hakemalla haetaan syytä aina vastata mun viesteihin että ihan niin kuin mun mielestä laulutaidoilla ei ole väliä, joten ei tässä uskalla efekteistä mitään puhua kun tuntuu olevan niin paljon rokkipoliiseja liikenteessä. ugh... |
18is9 09.03.2005 13:16:10 | |
---|
ite jäin vaan tossa vänkäämään sitä, että on huippuunsa viritetty ja viilattu laulusoundi vehkeiden puolesta ja sitten mikin taakse pistetään jätkä joka ei pysy nuotissa / ei muutoinkaan osaa laulaa Ymmärsin yskän. Lähinnä tulee mieleeni se Black Sabbathin laulaja Headless Cross -levyltä, Tony Martin, jonka kohdalla on minusta ollut hieman tämän kaltainen juttu kyseessä, tosin hieman enemmän laulutekniikkaan kuin studiotekniikkaan liittyen. Miehen laulut kuulostavat minusta levyillä aivan helvetin hienoilta, mutta yhdelläkään livellä en ole ukon kuullut kyenneen moisiin vetoihin. Siis tuntuu että se on ottanut studiossa tuhat ottoa jotain kohtaa varten ja sitten livenä loppuvat rahkeet keksen. Eli siis laulusoundi on optimoitu vain studiotyöskentelyä varten mutta livetilanteessa äänestä puuttuu kaivattua potkua. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
d-iivil 09.03.2005 14:28:56 | |
---|
Mun pointti oli että ne kulkee käsi kädessä, ilmeisesti vähän huonosti selitettynä... Tästä minäkin olen samaa mieltä, sillä erotuksella että hyvä laulaja kuulostaa kuitenkin hyvältä vaikkei soundi aivan täydellinen laitteiden puolesta olisikaan :) En ole puhunut epävireisestä laulajasta missään? Et puhunut et, sori. Tungin hätäisesti vähän sanoja sun suuhun, tarkoitus oli käyttää sitä vain esimerkkinä. Kirjoitin pitkät pätkät yhteen replyyn efektien käytöstä jonka tuhosin kun jotenkin tuntuu että tässä nyt hakemalla haetaan syytä aina vastata mun viesteihin että ihan niin kuin mun mielestä laulutaidoilla ei ole väliä, joten ei tässä uskalla efekteistä mitään puhua kun tuntuu olevan niin paljon rokkipoliiseja liikenteessä. Äh, oisit kirjoittanut vaan. Ei pidä nyt tämmöisestä vielä turhaantua ja vetää hernettä venttiiliin. Tekstimuotoisessa keskustelussa joutuu monasti oikomaan sanomisia puolin ja toisin, sillä ymmärrettävyys on tekstissä lähes aina toista luokkaa kuin normaalissa keskustelussa face to face. Tässä ollaan molemmat ymmärretty nyt toisiamme hieman väärin. |
d-iivil 09.03.2005 14:31:07 | |
---|
Miehen laulut kuulostavat minusta levyillä aivan helvetin hienoilta, mutta yhdelläkään livellä en ole ukon kuullut kyenneen moisiin vetoihin. Siis tuntuu että se on ottanut studiossa tuhat ottoa jotain kohtaa varten ja sitten livenä loppuvat rahkeet keksen. Eli siis laulusoundi on optimoitu vain studiotyöskentelyä varten mutta livetilanteessa äänestä puuttuu kaivattua potkua. Saman olen huomannut minäkin. Eikä Martin ole todellakaan ainut laulaja tuossa kohtaa... sikäli kyllä persiistä tämä tekniikka kun mahdollistaa moisen "kusetuksen" kuulijaa kohtaan :-/ |
18is9 09.03.2005 14:44:13 | |
---|
sikäli kyllä persiistä tämä tekniikka kun mahdollistaa moisen "kusetuksen" kuulijaa kohtaan :-/ Joo, siinä mielessä oopperaa on kiva käydä kuuntelemassa kun siinä ei pahemmin laitteilla juhlita. Kun tuo Brucekin vetäisisi kesällä Maidenin keikan ilman mikkiä niin siinä olisi ihmettelemistä ;). "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
d-iivil 09.03.2005 15:37:15 | |
---|
Joo, siinä mielessä oopperaa on kiva käydä kuuntelemassa kun siinä ei pahemmin laitteilla juhlita. Amen to that brother! |