Aihe: Miten saa parhaiten limat pois kurkusta?
1 2
Hemmu
29.11.2003 21:19:23
Pidäppäs ihan vittuillessasi taukoa laulamisesta ainakin pari viikkoa. Kurkkuun voi kehittyä kaikennäköistä rasituksesta johtuvaa "rahinaa", eikä se irtoa kuin levolla.

Kokemusta on.

Pidin taukoa puolen vuoden verran vaimoni sairastuttua syöpään. Hänen poismenonsa jälkeen olen vähitellen yrittänyt aloittaa laulamisen ja huomasin että ongelma oli samanlainen kuin ennenkin. Kävin lääkärillä joka katsoi äänihuuliani ja sanoi niiden liikkuvan normaalilla tavalla, eikä nähnyt niissä mitään kummallista. Nyt kun oon laulanut muutaman viikon verran ja todella yrittänyt keskittyä tekniikkaan niin ongelma on hiukan pienentynyt ja joskus se on jopa melkein poissa, mutta ei kuitenkaan kokonaan.
anttipi
30.11.2003 23:20:11 (muokattu 30.11.2003 23:21:08)

Mulla on juuri tuollainen "limaongelma". Jatkuvaa rykimistä. Rasittavaa. Johtuu luultavasti astmalääkkeistä :(. Kysyin useammaltakin lääkäriltä neuvoa, monet sanoivat vaan, että "valitse astmalääkkeet tai laulaminen". No, ei oikein huvita hengenahdistukseen tukehtuakaan.

Pari kuukautta sitten sain kuitenkin loistavan vinkin: apteekista saatavat Toncils-imeskelytabletit (saa monen makuisia). Niillä on kurkkua desinfioiva vaikutus eli aika useinhan rykimiseen ja kurkun limaisuuteen liittyy sammasta, hiivaa ja muuta mukavaa osatekijää. Kun muistaa käyttää säännöllisesti esim. aina ennen hampaiden pesua, alkaa jo muutaman päivän jälkeen tapahtua ihmeitä. Eikä kannata lopettaa niiden käyttöä siinä vaiheessa, kun rykiminen loppuu - se tulee nimittäin takaisin muuten.

Nykyään ääni kestää huomattavasti paremmin; Toncilseillä on miellyttävä "kurkkua voiteleva" taipumus. Kandee kokeilla.

EDIT: Saa ilman reseptiä :)
0101735
05.12.2003 19:33:13 (muokattu 05.12.2003 19:37:07)
Jäykkää kamaa, kyllä juu. *tshih* :0)

Mä olen kuullu sellasesta ilmiöstä, että jos laulaa "särkien" ja käyttää paljon sellasta rokkityyliä, niin se jotenkin voi aiheuttaa jotain kyhmyjä tai patteja äänihuuliin. Ne lähtee kai itsestään jos ei rasita ääntä (lue: ei laula ollenkaan) tai sitten ne voidaan poistaa leikkaamalla. Sullahan ei kuitenkaan siellä mitään ollut.

Toivottavasti saat äänen taas pian toimimaan. Mä tiedän et on kamalaa kun ei pysty laulamaan, olin kesällä kolme kuukautta laulamatta sitkeän keuhkoputkentulehduksen takia.

Hemmu, otan lämpimästi osaa.
Hemmu
06.12.2003 04:28:59
Jäykkää kamaa, kyllä juu. *tshih* :0)

Mä olen kuullu sellasesta ilmiöstä, että jos laulaa "särkien" ja käyttää paljon sellasta rokkityyliä, niin se jotenkin voi aiheuttaa jotain kyhmyjä tai patteja äänihuuliin. Ne lähtee kai itsestään jos ei rasita ääntä (lue: ei laula ollenkaan) tai sitten ne voidaan poistaa leikkaamalla. Sullahan ei kuitenkaan siellä mitään ollut.

Toivottavasti saat äänen taas pian toimimaan. Mä tiedän et on kamalaa kun ei pysty laulamaan, olin kesällä kolme kuukautta laulamatta sitkeän keuhkoputkentulehduksen takia.

Hemmu, otan lämpimästi osaa.

Kiitos.
Huomasi että ongelma pieneni hiukan jättäessäni bassonsoiton pois ja keskittyessäni pelkkään laulamiseen. Se saattaa tietysti olla pelkkä sattuma.
Hemmu
06.12.2003 04:30:21
Mulla on juuri tuollainen "limaongelma". Jatkuvaa rykimistä. Rasittavaa. Johtuu luultavasti astmalääkkeistä :(. Kysyin useammaltakin lääkäriltä neuvoa, monet sanoivat vaan, että "valitse astmalääkkeet tai laulaminen". No, ei oikein huvita hengenahdistukseen tukehtuakaan.

Pari kuukautta sitten sain kuitenkin loistavan vinkin: apteekista saatavat Toncils-imeskelytabletit (saa monen makuisia). Niillä on kurkkua desinfioiva vaikutus eli aika useinhan rykimiseen ja kurkun limaisuuteen liittyy sammasta, hiivaa ja muuta mukavaa osatekijää. Kun muistaa käyttää säännöllisesti esim. aina ennen hampaiden pesua, alkaa jo muutaman päivän jälkeen tapahtua ihmeitä. Eikä kannata lopettaa niiden käyttöä siinä vaiheessa, kun rykiminen loppuu - se tulee nimittäin takaisin muuten.

Nykyään ääni kestää huomattavasti paremmin; Toncilseillä on miellyttävä "kurkkua voiteleva" taipumus. Kandee kokeilla.

EDIT: Saa ilman reseptiä :)

Kiitokset vihjeestä. Täytyy kokeilla.
Locrian
08.12.2003 11:15:53
Hei mul on vielä yks mitä meiän basisti yritti muhun.Käärit sormes ympärille vessapaperia ja pyyhit sillä limat pois kurkusta.Samalla saa leuat aukeemaan jos ovat päässeet vähän jumiutumaan.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
NYdoll
10.12.2003 23:19:17

Mää ainakin pyrin pitämään riittävän määrän limaa kurkussa. meidän reenikämpän vehkeillä ihan must juttu, koska ei riitä volyymi alkuunkaan ja joutuu huutamaan. Lima suojaa kurkkua.
"I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists tonight..." Turbonegro - Fuck the world
0101735
11.12.2003 19:13:20
Locrian: Kuulostaa aika karulta konstilta. Etkö oksentanu?
Locrian
16.12.2003 14:46:28
Locrian: Kuulostaa aika karulta konstilta. Etkö oksentanu?

Jep.Mut en sen sormen takia vaan siksi, että meiän basisti ei pese käsiään kun se käy vessassa...Enkä oo varma siitä paperistakaan.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Opiate.
29.12.2003 14:46:18
Aika myöhäänhän tämä viesti tulee ottaen huomioon keskustelun aloituspäivän, mutta tuleepas nyt kuitenkin.
Liman poistamiseen kurkusta voi käyttää yskänlääkkeitä, joilla on limaa irrottava vaikutus. Tokihan tarkoitus on hieman eri/väärä, jos ei nyt sitä yskää satu olemaan, mutta on se huomattu kuitenkin auttavaksi keinoksi. Joku jo mainitsikin ne kurkkua desinfioivat tabletit, niitä olisin myös voinut suositella kokeiltavaksi.
Lisäksi on niitä vältettäviä aineita, joita jo mainittiinkin, mutta erikoisen paha on suklaa, joka suorastaan tukehduttaa äänen sinne kurkkuun, ja on todella sellainen olo, että limaa on koko kurkku täynnä. Joo. En nyt tiedä oliko apua, mutta sanoinpahan pari asiaa mitä tuli mieleen.
kvuoti
04.01.2004 03:57:17
Kahvi, alkoholi ja tupakka (myös pöly) - laulajan pahimmat viholliset, aiheuttavat nimittäin äänihuulien kuivumista ja sillon myös vahinkoja. Miettikääpä nytten. Jos hankaatte kuivia käsiä yhteen niin kyllä se kuiva iho lähtee liikkeelle helepommin kun että olisi rasvaset kädet. Näin ne äänihuuletkin toimii, kuivana on vaikia olla, kaikki rasitus aiheuttaa kulumia ja sitä kautta ongelmia.

Suklaa ja maito (!) lisää taas kurkun limaisuutta ja on vaikea laulaa tai sitten puhua. Ääni ei kulje kunnolla. Siihen päälle kun rupeaa rykimään niin voi hyvänen aika. Rykiminen on kuin hakkaisitte käsiä yhteen. Jos hakkaat käsiä yhteen niin känsäthän siitä syntyy, näin myös äänihuulissa jotka on paljon herkemmät kun sinun kämmenet. Ja sitten kun ne kyhmyt sieltä äänihuulista leikataan pois niin voin taata, ettei oo enää lauluääni kohallaan. Eli ehkäisy kannattaa. Älä ryi, älä polta älä juo (ainakaan liikaa). Älä laula savuisissa ja pölyisissä paikoissa ellei sulla ole mahdollisuutta levätä.

Vesi vanhin voitehista ja niin tässäkin tapauksessa. Itse luottaisin tähän. Noin pari litraa vettä päivässä niin avot. Äänihuulet on kunnossa. Ja niin on laulajakin. Myös hyvän lauluopettajan ja kunnon tekniikan opetteleminen auttaa. Ei kurkunpäätä kiristele ja näin aiheuta lisää ongelmia pikku äänihuulilleen.

:) Jepujee
shcircus
05.01.2004 07:10:26
tulipa tässä vähän offtopikkia mieleen, mutta sellainen kysymys, kun minulta on leikattu juniorina sekä kita- että nielurisat jatkuvien kurkkutulehdusten vuoksi, niin millä tavalla tämä mahdollisesti vaikuttaa laulamiseen? En nyt mikään pääsääntöinen laulaja ole mutta olen tuotakin alkanut treenailemaan ja kyllä nuotissa pysyn mutta ääni tuntuu jotenkin hennolta. olin siis noin 6vuotias tuolloin kun risoistani pääsin eroon.
Mitä vittua, täähän on ihan progea kohta tää teijän musa. Osaatko sä muka soittaa noin hyvin tota kitaraas?
Triskal
10.01.2004 17:51:29

Tuoremehu, siis appelsiinimehu, täysin sokeroimaton, pitää kurkun auki todella hyvin ainakin minulla. Join sitä litran kerran ennen yhtä queen-projektia (yksi biisi vain, mutta ihan sama, show must go on), ja harvoin on ääni ollut yhtä hyvin auki.
black bullet
18.01.2004 19:17:23
Itselläni ainakin toimii todella hyvin se, kun puristaa pelkästään tuoretta sitruunaa lämpimän veden sekaan. Maku ei ehkä ole maailman paras, mutta tuskin se ketään tässä tapauksessa hirveästi haittaa. Itse käytän tätä konstia ennen laulutuntiani ja mielestäni toimii hyvin.

Olen kuullut, että sitruuna "puuduttaa" äänihulet ja täten autaa laulamista. En tiedä onko tuossa asiassa mitään perää, mutta jos joku tietää asiasta, niin voi valaista meikäläistäkin.:)
day_of_the_dead
25.02.2004 10:58:38
Sokeriton tee tai viski on parhaita.

no en tiiä noist kahest mutta viskistä ainakin lähtee
sami viik
marke-
25.02.2004 15:09:44 (muokattu 25.02.2004 15:13:03)
kurlaa lämpimällä suolavedellä.
No chiefs, all indians.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)