Hieno homma. Kiitos informaatiosta! Huomauttanen että minähän en näistä asioista mitään oikeasti tiedä, joten kannattaa uskoa jotain muuta kuin minua. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
Niin ja jos d-iivil on kuulolla niin lisättäköön että eiköhän se head voicekin ole alkanut pikkuhiljaa löytyä näin vuoden hakemisen jälkeen. Minun kohdallani kyse on ollut sellaisesta äänen pehmentämisestä, jolla siis pystyy venyttämään rintaa aika ylös mukaan. Hieno homma! Tiesin, että kyllä se vielä löytyy :) Mulla avain noihin korkeisiin pää-nuotteihin oli vaan siinä, että pyrki antamaan ilman tulla mahdollisimman estottomasti ulos ja pienin lihasvoimin sitten vaan säätelemään äänen korkeutta. Äänen pitää luonnollisesti olla helvetin hyvin auki, muuten menee kähinäksi ja ilmanpainetta pitää pyrkiä tarkkailemaan jatkuvasti ettei lähde overdriveksi äänen muodostus. Ääneni ei koskaan tule tod.näk. olemaan Dickinsonin tyyppinen dramaattinen tenori, vaan sellainen paljon pehmeämpi lyyrinen baritoni. Se, että käsittää ettei sellaista pidä hakeakaan, auttaa aika paljon! Näin se vaan välillä on... kaikki eivät voi olla drammaattisia tai tenoreita, vaan on osattava sitten käyttää sitä omaa rekisteriään siinä omassa musassa ja tyydyttävä siihen. Ja kyllähän joillakin baritoneilla on perkeleen korkea falsetti, kuten sulla ;) Minäkin olen taas pitkästä aikaa ruennut etsimään tuota jossain vaiheessa "kadonnutta" falsettiani ja onhan se taas sieltä löytynyt, kun jätti hetkeksi Maidenin kuuntelemisen ja reenailun ja keskittyi välillä muihinkin laulutyylieihin :P Myös se auttoi pirusti, että lauloi paljon luurit päässä omaa ääntään vahvistettuna kuunnellen, silloin tuo voimankäyttö jää jotenkin automaagisesti minimiin ja luonnollinen puhdas falsetti löytyy helposti ja se on helposti hallittavissa. Suosittelen! |
Pari kyssäriä? Laulaako Justin Timberlake falsetissa vai jotenkin muuten? Siis niitä korkeita kohtia? Jos falsetissa laulaminen "sattuu" vähän ajan päästä, niin tekee varmaan jotain väärin, mutta mitähän? Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. |