Aihe: Shure SM58 vai AKG 880MS ? 1 2 | |
---|---|
![]() 03.05.2019 22:19:12 | |
Mulla on ennestään Shure SM58 ja menin ostamaan toista, niin kaupan setä asiantuntijana ylipuhui ostamaan AKG D5:n. Ja minä onneton uskoin, kun oli edullisempikin Kun laittaa volumet sopivaksi Shurelle ja vaihtaa mikin samoilla volumeilla AKG:hen, alkaa hel..tillinen kiertoulina. AKG on siis herkkä kiertämään. Neuvokaa ihmeessä, miten eliminoin mikserillä tuon kiertomölyn. | |
![]() 04.05.2019 01:18:48 | |
labrador: Mulla on ennestään Shure SM58 ja menin ostamaan toista, niin kaupan setä asiantuntijana ylipuhui ostamaan AKG D5:n. Ja minä onneton uskoin, kun oli edullisempikin Kun laittaa volumet sopivaksi Shurelle ja vaihtaa mikin samoilla volumeilla AKG:hen, alkaa hel..tillinen kiertoulina. AKG on siis herkkä kiertämään. Neuvokaa ihmeessä, miten eliminoin mikserillä tuon kiertomölyn. Sä oot nyt ostanut mikrofonin, jonka suuntakuvio ja herkkyys on ihan erilaisia verrattuna Sm58-mikkiin. Ei niiden ole tarkoituskaan toimia samoilla asetuksilla. Eli pienennä gainia, jos kiertää. Herkkyyden lisäksi kiertoon vaikuttaa suuntakuvion muuttuminen, joka aiheuttaa sen, että toi D5 poimii nyt ääntä siellä kämpillä sellaisestakin suunnasta, josta vanha mikki ei ääntä poimi. Mikserin eq:n käyttöön vaikuttaa niin monet asiat, että hankala on kuulematta mitään neuvoa. Sulle on nyt myyty mikrofoni, jonka suuntakuvio (superkardioidi) on sellainen, joka poimii ääntä enemmän mikrofonin takaa kuin Sm58:n kardioidi. Molempia suuntakuvioita käytetään livehommissa, mutta pitää ymmärtää niiden toiminta ja sijoitella monitorit ja muut äänilähteet nämä asiat huomioiden. Omissa hommissa olen useampien testien jälkeen hylännyt superkardioidi-mikit ja pidättäytynyt kardioidi-mikeissä kaikilla laulajilla. En väitä tätä miksikään ainoaksi totuudeksi. Sm58:t olen vaihtanut Senkun E935 -mikkeihin, jotka kuulostavat selkeämmältä ja kierto-ongelmia on vieläkin vähemmän. | |
![]() 04.05.2019 10:41:19 (muokattu 04.05.2019 10:42:29) | |
sepisti: Sä oot nyt ostanut mikrofonin, jonka suuntakuvio ja herkkyys on ihan erilaisia verrattuna Sm58-mikkiin. Ei niiden ole tarkoituskaan toimia samoilla asetuksilla. Eli pienennä gainia, jos kiertää. Herkkyyden lisäksi kiertoon vaikuttaa suuntakuvion muuttuminen, joka aiheuttaa sen, että toi D5 poimii nyt ääntä siellä kämpillä sellaisestakin suunnasta, josta vanha mikki ei ääntä poimi. Mikserin eq:n käyttöön vaikuttaa niin monet asiat, että hankala on kuulematta mitään neuvoa. Sulle on nyt myyty mikrofoni, jonka suuntakuvio (superkardioidi) on sellainen, joka poimii ääntä enemmän mikrofonin takaa kuin Sm58:n kardioidi. Molempia suuntakuvioita käytetään livehommissa, mutta pitää ymmärtää niiden toiminta ja sijoitella monitorit ja muut äänilähteet nämä asiat huomioiden. Omissa hommissa olen useampien testien jälkeen hylännyt superkardioidi-mikit ja pidättäytynyt kardioidi-mikeissä kaikilla laulajilla. En väitä tätä miksikään ainoaksi totuudeksi. Sm58:t olen vaihtanut Senkun E935 -mikkeihin, jotka kuulostavat selkeämmältä ja kierto-ongelmia on vieläkin vähemmän. Asia avautuu pikkuhiljaa itsellenikin. Tuo D5 ei tarvitse volumeakaan yhtä paljon kuin SM58. On herkempi siis jo sitäkin kautta. Itse soitan koskettimia ja laulan yksin erilaisissa hippaloissa ja mulla on äänentoistossa aktiivi-PA:t Yamahan mikserillä. Monitori on suhteellisen lähellä, 45 astetta oikealla (n. 2 m). Luulen, että otan AKG:n spiikkausmikiksi ja laulan edelleen Shuren kautta. Kiitti vinkeistä! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)