Aihe: Äänen käyttökelpoisuus laulamisessa
1 2
Diablero
15.02.2009 03:57:19 (muokattu 15.02.2009 03:57:45)

ti. Olen kokeillut käännellä ja väännellä ja vaikka mitä, mutten ole onnistunut oikein muuttamaan mitään. Puhumattakaan siitä kohdasta suussa missä ääni "värähtelee", jota pitäisi osata siirtää eestaas suussa jotta löytyy Se kohta missä se rosoutuu automaagisesti.

Välillä kyllä tuntuu että tässä tarvittaisiin enemmänkin jotain sianverta ja pentagrammeja.

Mäkin koitin väännellä ja käännellä vaikka mitä vuosikausia. Täältäkin lueskelin miten pitäisi tehdä mutta paskalta kuulosti ja teki pahaa.
Sitten menin ja otin laulutunteja ja tajusin, että osasin hengittää oikein viimeksi vauvana. Samoin tajusin että mulla on huono ryhti. Ymmärsin myös että laulaessa ei kannata yrittää kuulostaa miltään. Pitäis unohtaa ne kaikki esikuvat kokonaan ja keskittyä löytämään se luonnollinen virta siitä laulusta.

Oikeesti, kerää vaikka pulloja sen verran että saat otettua pari laulutuntia (hyvältä opettajalta)
Voin kertoa että se valaisee todella paljon asioita.

Eihän ne jutut tietenkään hetkessä aukea. Mä olen nyt lauleskellut ehkä vuoden verran ainakin melkein "oikealla" tavalla, enkä vielä kuulosta mielestäni siltä, että kehtaisin missään esiintyä. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut paljon nimenomaan noiden tuntien ansiosta, ja mikä parasta, laulaminen TUNTUU HYVÄLTÄ
-Cale
25.02.2009 21:18:44
Heh, itse olin aloittamassa vastaavanlaista topikkia kunnes huomasin tämän. Noh, se lohtu tässä on etten näemmä ole ainoa joka painii samojen ongelmien kanssa.

Itse haluaisin oppia sen verran laulamaan että pystyisi omiin biiseihin tekemään laulumelodiat lyriikoihin. Ongelma on kuitenkin se, että omaan todella matalan äänen, ja musatyyli on 80's AOR/Hard Rockia, jossa tavanomaisesti vedetään korkealta ja kovaa, ja noin itsekin haluaisin laulaa. Kysyisinkin, että kuinka korkealle on mahdollista kehittää ääntä kun ääni luontaisesti on matala? Onko oktaavissa ylemmäksi jo paljon tekemistä, ja onko sitä mahdollista kehittää kotikonstein, vaiko suosista hankkiutua opettajalle (johon ei kyllä olisi oikein varaa/aikaakaan, tai lähinnä uskallusta jos nyt totta puhutaan). Miten tällaisessa tilanteessa tulisi edetä?
Mange
25.02.2009 22:07:39
-Cale: Heh, itse olin aloittamassa vastaavanlaista topikkia kunnes huomasin tämän. Noh, se lohtu tässä on etten näemmä ole ainoa joka painii samojen ongelmien kanssa.

Itse haluaisin oppia sen verran laulamaan että pystyisi omiin biiseihin tekemään laulumelodiat lyriikoihin. Ongelma on kuitenkin se, että omaan todella matalan äänen, ja musatyyli on 80's AOR/Hard Rockia, jossa tavanomaisesti vedetään korkealta ja kovaa, ja noin itsekin haluaisin laulaa. Kysyisinkin, että kuinka korkealle on mahdollista kehittää ääntä kun ääni luontaisesti on matala? Onko oktaavissa ylemmäksi jo paljon tekemistä, ja onko sitä mahdollista kehittää kotikonstein, vaiko suosista hankkiutua opettajalle (johon ei kyllä olisi oikein varaa/aikaakaan, tai lähinnä uskallusta jos nyt totta puhutaan). Miten tällaisessa tilanteessa tulisi edetä?

Mitä korkeammin haluaa laulaa, sitä paremmin tekniikka pitää olla hanskassa. Joillekin, korkealla laulaminen menee helpommin kun muilla, mutta kaikki voivat oppia laulamaan korkealle jos vain haluaa. Aloittelijat voivat tietysti tehdä isoimmat edistykset. Suosittelisin laulutunteja sinulle. Niillä oppii paljon uutta, kokemusta on. Olin laulanut bändeissä enemmän tai vähemmän aktiivisesti noin kymmenen vuotta kun menin ensimmäisen kerran laulutunneille. Löysin uusia laulutapoja ja opin laulamaan reilusti korkeammalle kuin aikaisemmin. En ole hevilaulaja enkä ole sitä kovin hyvin oppinut, mutta paremmin varmaan menisi tänään kuin muutama vuosi sitten....

Siitä uskallusta mennä laulutunneille - tiedän mistä puhut. Ei vaan saisi antaa se olla esteenä. Minulla oli se etu että tunsin lauluopettajani aika hyvin jo ennen tunteja, ja menin niihin sitten vähän seikkailumielessä, että jospa oppisin niillä jotain uutta... :-)

Luin jostakin että äänenlaadun perusteella Ronnie James Dio on baritoni. En tiedä pitääkö paikkaansa mutta saattaa hyvin olla. Siinä tapauksessa hän olisi aika hyvä esimerkki siitä että myös suht matalan äänen omaavat ihmiset pystyy laulamaan korkealle.
Numb
04.03.2009 17:37:33 (muokattu 04.03.2009 17:38:08)

Onko oktaavissa ylemmäksi jo paljon tekemistä, ja onko sitä mahdollista kehittää kotikonstein, vaiko suosista hankkiutua opettajalle.

Että laulaisi luontevasti oktaavia ylemmäs kuin minne nyt pääsee? On paljon tekemistä. On luultavasti ihan jeevanan paljon tekemistä, jos edes onnistuu. Oktaavi on iso juttu.

Miten tällaisessa tilanteessa tulisi edetä?

Hyväksyä, että lenkkimakkara ei mahdu nakin kuoreen? =)

Eivaa, tekniikkaa parantamalla pääsee eteenpäin, ja siinäpä se opettaja auttaa. Kotikonstein ylemmäs - lähtökohtaa pitäisin vähän kyseenalaisena. Siinä rikkoo ittensä, jos ja kun yrittää noita rock -kukkojen kovaa ja korkealta -vetoja puristaa.
A waist is a terrible thing to mind.
-Cale
04.03.2009 21:24:50
Hyväksyä, että lenkkimakkara ei mahdu nakin kuoreen? =)

Jep, voipi olla parempi että pysyttelen pelkästään instrumenttien takana.
Keppis
04.04.2009 11:21:02
doctrine: Terveeks laulajat. Ihan näin pakan ulkopuolelta heitän. Eipä tuolla Megadethin laulajalla Mustainellakaan ole mikään Sinatran ääni, vaan se on persoonallinen ja kaveri uskoo siihen mitä tekee ja se tuo taas vastaavasti siihen sen hommaan uskottavuutta. Nariseva ja nasaali sillä on, mutta se toimii silti. Ei siis hanskoja naulaan, vaan sitä omaa juttua hiomaan! :)

Eihän tässäkään ole loppujen lopuksi kiinni siitä äänestä. Jos Mustaine hallitsisi saman TEKNIIKAN kuin Sinatra kuulostaisi laulu varmasti hyvinkin erilaiselta. Sehän on selvää että saundaa erilaiselta jos molemmat tuottaisivat äänen samalla tavalla. En nyt sano että Mustainen voisi Sinatraa imitoida mutta ihmiset tuntuu usein ajattelevan että "tuolta sattuu lähtemään tuollainen ääni, eipä kuulosta Elvikseltä". Tekniikalla saa äänen soivammaksi ja vireisemmäksi ja käyttäähän imitaattoritlkin hyväkseen eri ihmisten puhetyyliä ja näin saavat itsensä kuulostamaan toiselta hekilöltä.

Hitto, kirjoitan tästä kirjan heti kun saan ajatukseni jäsennettyä selkeiksi.
Crimsomnia
30.09.2009 23:52:45
Nostellaanpa, kun tuli taas aihe ajankohtaiseksi.

Tossa kavereiden kesken puhuin kun ääntä nostaessa tulee jossain kohtaa sellainen "kuoppa", minkä kohdalla ääni hyppää ennen aikojaan korkeammalle kuin mitä pitäisi. Tätä kuoppaa tunnustellessa ei kurkusta tule kuin pihinää eikä ääntä lainkaan. Eikös tämä kuoppa ole nyt se falsetti?

Testailin tossa Blaze Baileyn biisien kanssa, ja huomasin että täytyy vetää tajutonta falsettia että pääsee lähellekään samaa nuottia häiskän keskirangen äänen kanssa. Tuli jo ilmi että mitä korkeammalta, sitä enemmän tekniikkaa vaaditaan, mutta mikä on sellainen realistinen arvio kuinka pitkälle tuota normiäänen korkeuskattoa saa nostettua treenillä?

Tämä nyt on tietysti hyvin pitkälle yksilöllistä, mutta puhutaan nyt kuitenkin karkeista arvioista.
strophe
01.10.2009 01:45:11
Testailin tossa Blaze Baileyn biisien kanssa, ja huomasin että täytyy vetää tajutonta falsettia että pääsee lähellekään samaa nuottia häiskän keskirangen äänen kanssa. Tuli jo ilmi että mitä korkeammalta, sitä enemmän tekniikkaa vaaditaan, mutta mikä on sellainen realistinen arvio kuinka pitkälle tuota normiäänen korkeuskattoa saa nostettua treenillä?

Tämä nyt on tietysti hyvin pitkälle yksilöllistä, mutta puhutaan nyt kuitenkin karkeista arvioista.

Itse oon kiskonut aktiivisen yksinlaulun avulla puolessatoista vuodessa arviolta kvintillä ylöspäin. Totta kai korkeimmat nuotit ovat sellaisia, ettei niitä mielellään kappaleisiin sovita, koska varmuus on vielä mitä on, mutta periaattessa kvintillä. Nyt käyn opettajalla ja joudutaan tietenkin lähtemään perusteista liikkeelle. Hengittämistä treenattu kuukausi. Siis pelkkää hengittämistä. Kuukausi.

Mutta se on kivaa. Oppii tuntemaan itsensä ihan toisella tavalla. En osaa selittää. Kaikki, jotka ovat zenittäneet laulutunneilla, ymmärtävät.

Suosittelen.

PS. Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, kyllä uskaltaisin väittää, että se kvintti tulee. Siihen menee kyllä aikaa. Tapauskohtaista. Nyrkkisääntönä ylös on helpompi kasvattaa kuin alas. Äänialani (baritoni) on noussut kvintillä, ollen nyt kaksi oktaavia ja septimin, mutta laskenut ainoastaan sävelaskeleella. Narinarekisterissä tietty mennään sitten jo reippaasti alas, mutta se ei ole enää laulamista.

Opettajalle. Tästä ei neuvotella.
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~ www.mikseri.net/sapiska
ubiquity
01.10.2009 02:33:38
Crimsomnia: Nostellaanpa, kun tuli taas aihe ajankohtaiseksi.

Tossa kavereiden kesken puhuin kun ääntä nostaessa tulee jossain kohtaa sellainen "kuoppa", minkä kohdalla ääni hyppää ennen aikojaan korkeammalle kuin mitä pitäisi. Tätä kuoppaa tunnustellessa ei kurkusta tule kuin pihinää eikä ääntä lainkaan. Eikös tämä kuoppa ole nyt se falsetti?

Treenaamalla, eli olemalla kiinnostunut asiasta ja yrittäen normaaleilla lauluharjoituksilla ja ruokkien myös henkistä puolta voi muutamien vuosien aikana saada äänialaa vaikkapa kvintin ylöspäin, ja sekin on aikamoista tahtia.
Tuli myös mieleen tosta "tajutonta falsettia" heitosta, että sun luontainen ääniaines, eli se, minkälaiset vehkeet sulla kurkussa on, eivät välttämättä oo samanlaiset kuin blazella. Eli voi olla mahdollista että sä olet luonnostaan matalampiääninen. Silloin kannattais varmaan tutustua lähempänä oman äänenkorkeuden omaaviin kiekujiin ja jättää blaze rauhaan. (eikös se kuitenkin vedä dickinsonin kanssa aika samoja kieppeitä ja on näinollen korkea tenori, siinä missä hyvin suuri osa miesäänistä on matalempia ääniä eli baritoneja)

Se kuoppa josta puhut ei ole falsetti vaan todennäköisesti rekisterinvaihdosalue. Se mihin se hyppää on falsetti. Voit aatella että sun ääni on auto jossa on kaksi vaihdetta, rinta- ja falsettivaihde. Kun vaihdat näiden vaihteiden välillä tapahtuu kierrosmittarissa snadi notkahdus. Sun toisinsanoen pitäisi hyvien harjoitusten avulla treenata se vaihteenvaihto niin huomaamattomaks, ettei se kuulu sun äänessäsi. Tää on myös pitkällä tähtäimellä avain siihen, että äänialasi nousee. Olettaen että haluat sellaisen asian opiskella.
Jos aiot vastata tähän, että mitä ne harjoitukset sitten on, joilla voi sen "kuopan" hioa pois, niin vastauksen siihen saat laulutunneilla jotka maksaa vähän rahaa. Ohjaa siis rahasi ja ongelmasi kenelle tahansa KOULUTETULLE laulunopettajalle, kerro mitä haluat äänellesi tehdä ja varaa kärsivällisyyttä messiin.
screamforme
01.10.2009 20:05:04 (muokattu 01.10.2009 20:10:19)
Crimsomnia: Nostellaanpa, kun tuli taas aihe ajankohtaiseksi.

Ei ole välttämättä huono asia jos on matala ääniala, koska kuten moni on jo maininnut, sitä voi kehittää ylöspäin. Se alapää on sitten hankalampi. Geoff Tate on baritoni että revi siitä :)

Jos olet lukuihmisiä niin tässä pari suositusta:

Jaime Vendera: Raise Your Voice
Thomas Appell: Can you sing a High C without straining?

Molemmissa on erilaiset harjoitussysteemit. Appell käyttää skaaloja ja Vendera "isolation" systeemiä jossa on kolme perusharjoitusta, joita varioidaan.
screamforme
01.10.2009 20:19:33
Crimsomnia: Mites tällainen, kun välillä ihan normaalissa puheessa kurkku tulee kipeäksi, rasittuu ja muutenkin puhumisesta tulee tukalaa? Varsinkin jos pää on millinkään eteenpäin kenossa. Musta tuntuu että mulla on jotain perustavanlaatuista vikaa elimissä, kun oikein mikään tapa, tyyli tai tekniikka ei loppukädessä rasittaisi ylenpalttisesti tai kipeyttäisi jotain osia kaulassa tai kurkussa.

Teetkö puhetyötä? Puhutko ehkä liian matalalta tai liian korkealta? Kokeile vaihdella äänenkorkeutta dynaamisemmin, pitää taukoja äänenkäytössä ja juoda paljon päivittäin (siis vettä, ei alkoholia tai kahvia...).
Crimsomnia
02.10.2009 19:12:30 (muokattu 02.10.2009 19:19:03)
screamforme: Geoff Tate on baritoni että revi siitä :)

Piti oikein kaivaa Operation Mindcrime esille ja testata.

Kyllähän tuo enemmän lähellä tuntuisi olevan, vaikka aika tenoritontilla huiteleekin osin. Ainakin joidenkin biisien normaaliäänellä puhutut osuudet hipoo jo omaa ääntä tosi läheltä.

Mulla tuntuisi olevan vaan sitäkin enemmän alapäätä. Tiedä meneekö jo basson puolelle. Enemmän kuitenkin haittaa meikäläisen nariseva puheääni, joka ei sovi oikein mihinkään kun ääni tuppaa särkymään helposti. Ja kanssaeläjiä vituttaa kuunnella kuivaa saranaa päivästä toiseen.

Teetkö puhetyötä? Puhutko ehkä liian matalalta tai liian korkealta?

En puhu työkseni ollenkaan. Lähinnä joissain tilanteissa missä joutuu puhumaan paljon ottaa kurkku itseensä joskus. Saatan puhua ehkä liian matalalta, mutta se on se ääni mikä tulee luonnostaan kurkusta ulos kun alkaa lässyttämään.

Kokeile vaihdella äänenkorkeutta dynaamisemmin

Miten se käytännössä toteutuu? Mä en oikein huomio tuota korkeuden vaihdosta puheessa ikinä, kun papatan suht monotonisesti yhdellä äänellä suurimman osan aikaa.
screamforme
03.10.2009 11:35:27
Crimsomnia:

Mulla tuntuisi olevan vaan sitäkin enemmän alapäätä. Tiedä meneekö jo basson puolelle. Enemmän kuitenkin haittaa meikäläisen nariseva puheääni, joka ei sovi oikein mihinkään kun ääni tuppaa särkymään helposti. Ja kanssaeläjiä vituttaa kuunnella kuivaa saranaa päivästä toiseen.

En ole kyllä mikään äänenkäytön opettaja, mutta voisiko tuossa olla kyse hengitystekniikasta, elikkä äänihuulten läpi virtaisi liian vähän/epätasaisesti ilmaa?

Miten se käytännössä toteutuu? Mä en oikein huomio tuota korkeuden vaihdosta puheessa ikinä, kun papatan suht monotonisesti yhdellä äänellä suurimman osan aikaa.

Hmm...tavallaanhan olet jo tiedostanut ongelman (monotonisuus), niin se on varmaankin ensimmäinen hyvä askel. Jos tähän keskittyy puhuessa niin kenties sitä voi korjata ja vaihdella tietoisesti nuottia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)