Aihe: Harjoitteleminen kotona 1 2 | |
---|---|
![]() 13.08.2008 10:21:22 | |
jos tuo täysipainoisen "jodlauksen" aika on noinkin lyhyt, niin kuinka kauan on tarpeen aina avata ääntään ennen harjoitusta (se on tylsää) Niin kauan, että kroppa on lämmin ja hereillä (tuki, hengityslihakset, artikulaatio), olo on rento mutta aktiivinen, hengitys kulkee hyvin ja kurkussa ei ole limaa. Se riittää, ainakin minulle (tosin laulan joka päivä, joten ääni pysyykin paremmin lauluvalmiudessa kuin vaikka jos ois viikko aina taukoa edellisestä kerrasta). Usein en avaa ääntä ollenkaan jos laulu tuntuu lähtevän suoriltaan, esim. päivän hereillä olon ja puhumisen jälkeen. Aamulla tai päiväunien jälkeen hymisen sen verran, että kroppa heräilee ja limat lähtee, sen verran että saan sekä ylä-äänet että alaäänet soimaan. Äänenavauksen ei pitäis olla itse tarkoitus. Äänihuulet on sen verran pienet kapistukset, samoin kuin muutkin lihakset ääntöväylässä, että ei niitä tarvitse minuuttitolkulla jumpata. Laulutekniikkaharjoitukset (esim. voiman, laajuuden, resonoinnin tai soundin treenaaminen) on sitten eri juttu kuin äänen lämmittely. Monet sotkee nämä asiat toisiinsa. En minä ainakaan jaksaisi vetää puolta tuntia jotain mimmimmammammummommämmiä tai pipo-laulua, jos ääni ja artikulaatio toimii muutenkin. Jos pitää laulaa pitkä keikka, niin varsinkaan silloin en treenaile laulutekniikkaa ennen sitä, vaan laulan mahdollisimman vähän ettei kroppa väsy turhaan. Mutta niin kuin melkein kaikki asiat laulamisessa, niin nämäkin äänenavailujutut on hyvin henkilökohtaisia. Parasta opetella tuntemaan itse, mitä kroppa tarvitsee ennen laulamista. | |
![]() 14.08.2008 09:35:26 | |
Mutta niin kuin melkein kaikki asiat laulamisessa, niin nämäkin äänenavailujutut on hyvin henkilökohtaisia. Parasta opetella tuntemaan itse, mitä kroppa tarvitsee ennen laulamista. Kiitos vastauksesta. Kyllähän nämä asiat minulle ovat tuttuja ja niitä on käsitelty aiemminkin. Joskus vaan haluaa varmistuksen varmistuksia asioihin. Nyt on laulaminen kesällä jäänyt tosi vähiin, ja ääni onkin sitten ihan syvältä peestä. Samoin huomaa että itse tarvii kunnollista avausta nyt kun on allergia-aikaa, pujonpirulaista ym. Avaamaton ääni soi kummallisen huilumaisesti vähänkin korkeammalla, mutta silti joku matala biisi taas toimii ilman avaustakin. Eli tarkoitan lähinnä, että voiko sellaista biisiä hyristellä avaamattomalla äänellä, jossa ääni toimii eikä satu mitenkään? Ai tähänks riville? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)