![]() 15.01.2006 20:56:59 | |
---|---|
Kritiikittömyys on pahinta mitä tiedän. Jos en saa mitään palautetta, tulee kaikkia kauhuskenaarioita mieleen "entä jos olenkin mennyt ihan väärään suuntaan ja kukaan ei kehtaa sanoa mitään" :D. Palaute on tärkeätä, ja aina yksi hyvä juttu per yksi huono. Ehkä vielä siinä järjestyksessäkin, että ensin hyvät asiat. Niimpä!! Voi mitä kaikkea minunki pikku pää on keksiny, ku oon kysyny "Miltä kuulosti" ja vastauksena on kerta toisensa jälkeen epämääräsesti mutistu "ihan hyvältä......." =) Itellä oikeastaan toi palautteen anto just toisinpäin, periaatteella "painavimmat viimisenä", eli jää hyvä mieli niistä hyvistä jutuista, ja se "osaan jotaki"-tunne on pinnalla =) Mutta se kyllä vähän riippuu tilanteestaki =) En ole blondi enkä missityyppinen... | |
![]() 15.01.2006 21:02:14 | |
Puhallinsoitin antaa kyllä varmasti paljon kaikenlaista hyvää laulamiseen. Niin kuin toisaalta myös toisin päin, laulaminen helpottaa puhallinsoittimen kanssa puuhastelua. Joo, oon huomannu että varsinki vireen tarkkailuun se antaa paljon. Niinku myös kuorossa, sointujen suhteet jotta ne sois hyvin ja semmosta. Ja sitte ihan ulkomusiikillista puolta, pukeutuminen, ilme (joka on aika apaattinen suurimmalla osalla jos asiasta ei sano) jne. Mutta myöski omaan lauluun soittotausta on tuonu vähän huonoa, nimittäin korkeiden äänien tekniikka on vähän hukassa. Mutta pitkälti mulla toistuu laulussa samat virheet mitä oli soitossakin (mutta soittopuolella en saanu korjattua niitä =>lopetin soiton ja vaihdoin lauluun, nyt on monia probleemia jo saatu ratkottua). Siis, soitin trumpettia, eli äänialakin on käytännössä sama soitto- ja laulupuolella *naur* En ole blondi enkä missityyppinen... | |
![]() 15.01.2006 21:03:07 | |
Niin, ja senkin olen pistänyt merkille, että tältä palstalta puuttuu "mitä kuuluu miten menee" "tuli pieru" -offtopicchattailyjutustelut. Uskallan esittää epäilyn, että se johtuisi siitä ettei vokalisteilla muutenkaan yleensä ole samanlaista yhteisöllisyyden meininkiä tai tarvetta/uskallusta siihen kuin mahdollisesti muilla instrumentalisteilla? Saa väittää vastaan! Se johtuu siitä, että niille asioille on omat alueensa, eli turhuuspalsta. Ja tietenkin siitä, että jos puhutaan soittimista, niissä on paljon keskustelua soittimien anatomiasta, mekaniikasta, merkeistä, yms. - mikä taas tuo enemmän skaalaa keskusteluun. Tottakai kitarapalstalla on enemmän liikennettä ja sinne mahtuu vaikka mitä juttua, rölölöötäkin. Laulu on vaan niin "tavallista" siinä määrin, että kaikkihan enemmän tai vähemmän laulaa. Suihkussa, kännissä, unissaan, huomaamattaan. Jos siitä lähdetään kirjoittamaan tänne, niin sitä asiaa ajattelee ehkä enemmän syvältä, eikä siinä paljoa sitten rölölöötä vedetä. THV-Klubi #7
Romantikkoitkijät #12 | |
![]() 15.01.2006 21:46:51 | |
Laulu on vaan niin "tavallista" siinä määrin, että kaikkihan enemmän tai vähemmän laulaa. Suihkussa, kännissä, unissaan, huomaamattaan. Jos siitä lähdetään kirjoittamaan tänne, niin sitä asiaa ajattelee ehkä enemmän syvältä, eikä siinä paljoa sitten rölölöötä vedetä. Aivan totta.. ja kaikki osaa arvostella laulua sen perusteella miltä se kuulostaa. Esim pianistit saavat soittaa sonaateissaan välillä ihan puutaheinää, eikä kukaan maallikko huomaa, mutta annapa jos laulaa epäpuhtaasti tai väärin yhdenkään kohdan, tai huonolla soundilla tms, niin johan riittää sanomista. Mutta jos aletaan keskustella laulusta enemmän atomitasolla, eli tekniikasta ja tyylivivahteista jne, niin "tietäjien" määrä tippuu radikaalisti. Näinhän se toisaalta on kyllä kaikkien instrumenttien kohalla, mutta laulussa se on mielestäni vielä korostettua. =) En ole blondi enkä missityyppinen... | |
![]() 16.01.2006 05:45:47 | |
Aivan totta.. ja kaikki osaa arvostella laulua sen perusteella miltä se kuulostaa. Esim pianistit saavat soittaa sonaateissaan välillä ihan puutaheinää, eikä kukaan maallikko huomaa, mutta annapa jos laulaa epäpuhtaasti tai väärin yhdenkään kohdan, tai huonolla soundilla tms, niin johan riittää sanomista. Kyllä niitä "virheiden" kyttääjiä on nurkat piukassa joka saralla. Tuo pianohomma oli hauska, tulee mieleen tilanne missä pianisti soittaa (tempolla 498) 48 kahdeksasosanuottia yhteen tahtiin ja joku menee niistä vähän väärin. Mutta piti sanoa, että useat lempilaulajistani eivät ole teknisesti taitavia niin yhtään. Se on se fiilis. Tietenkin riippuu musiikistakin, eli jos vedetään jotain "tuhat kertaa teknisempää ja viimeistellympää kuin Nightwish"-juttua, niin siinä jo tavallaan asetetaan jokainen nuotti kyttäyksen alle, jos sitä musiikkia perustetaan näille asioille enemmän. Mutta jos aletaan keskustella laulusta enemmän atomitasolla, eli tekniikasta ja tyylivivahteista jne, niin "tietäjien" määrä tippuu radikaalisti. Näinhän se toisaalta on kyllä kaikkien instrumenttien kohalla, mutta laulussa se on mielestäni vielä korostettua. =) Joo voi olla. Itsekin tulin ummikkona kyselemään tänne, mutta löytyihän sieltä muutama tietäjä kumminkin. THV-Klubi #7
Romantikkoitkijät #12 | |
![]() 16.01.2006 08:49:06 | |
Joo voi olla. Itsekin tulin ummikkona kyselemään tänne, mutta löytyihän sieltä muutama tietäjä kumminkin. Niin ja tarkennuksena vielä, että tarkotin tietysti keskusteluja noin niinku arkitilanteissa.. täältä laulupalstalta on löytyny kovasti tyyppejä joilla on asiallisia näkemyksiä ja perusteltuja mielipiteitä, jotka on vieläpä ilmaistu niin että asiaan perehtymätönki ne ymmärtää. =) En ole blondi enkä missityyppinen... | |
![]() 16.01.2006 15:28:14 | |
Mä en koskaan kysy oman lauluesitykseni jälkeen, että miltä kuulosti. Se on mun mielestä tahditonta. | |
![]() 16.01.2006 15:39:36 | |
Mä en koskaan kysy oman lauluesitykseni jälkeen, että miltä kuulosti. Se on mun mielestä tahditonta. Minä kysyn sellaisilta, joilta tiedän saavani rehellisen, mutta tahdikkaan vastauksen. Läheisimmiltä, luotetuilta laulukavereilta, joiden kanssa puolin ja toisin vaihdetaan mielipiteitä, kannustetaan ja annetaan palautetta. Yleensä yleisöltä saa palautetta ilman kysymistäkin, harvoin ihmiset ovat ihan tuppisuuna, vaikka joskus on niinkin käynyt. Spontaanit palautteet vierailta ovat ihania (itsetunnolle), mutta niiden varaan ei hirveästi auta rakentaa mitään. "Kalastelua" tai johdattelua yritän välttää, jotta saan objektiivisen palautteen. Liian paljon nuotteja! | |
![]() 16.01.2006 16:58:09 | |
Mä en koskaan kysy oman lauluesitykseni jälkeen, että miltä kuulosti. Se on mun mielestä tahditonta. En minäkään, ihan vaan siksi että niitä esiintymisiä ei pahemmin oo.. Mutta siis soittokavereilta pyydän palautetta. Kun en sitä pyytämättä saa... En ole blondi enkä missityyppinen... | |
![]() 17.01.2006 16:53:41 | |
Nyt kunnon fiilistelyä: upea olo, pääsen taas kohta reenaileen kavereitten kanssa, taukoa ehtiki jo tulla ihan liikaa.. availen tässä pikku hiljaa ääntä... =) Jesjesjes!!! Niin ja uusia biisejäki löysin reenattavaksi =) En ole blondi enkä missityyppinen... | |
![]() 17.01.2006 19:03:11 | |
Löysin tämän sivuston sattumalta vain muutama päivä sitten ja rekisteröidyin välittömästi porukoihin mukaan. Olen todella iloinen, että täällä on monensortin musiikkialan ihmisiä keskusteluissa mukana. Kirjoituksianne on kiva lukea, vaikka välillä alan terminologia viuhahtaakin pää-äänen yläpuolelta;)! "No life without Music" | |
![]() 18.01.2006 00:13:10 | |
Kunhan tää lanka menee lukkoon (koska nykyään kaikki pitkät langat poksahtavat automaattisesti lukkoon, kts. bäkkäri) niin seuraavan fiilistelypalstan nimi voisi olla "Laulaminen on kivaa hei!" :) Monet saatanapalvontaan liittyvät rikokset ovat raskaan heavy- musiikin ja okkultististen harrastusten ympärille muodostuneiden jengien aikaansaannosta. | |
![]() 18.01.2006 10:40:22 | |
Muutin työn takia Raumalle pari kuukautta sitten ja menin kuorotoimintaan kiiruusti mukaan, kun tuntuu, että laulamaan pitää päästä. Meillä on tällä hetkellä kaksikin kuoronjohtajaa ja toinen kuuli minua viime torstaina stemmiksissä ekaa kertaa, eikä kuullut minua edes yksin, vaan muiden joukosta. Kuiteskin johtaja kysyi, josko voisin laulaa Mozartin Ave Mariaan alton kevään konsertissa. Kiitos ja kumarrus, voin yrittää opetella ja yritänkin. Sitten maanantaina pääsin kokeilemaan sopraanon kanssa yhteen laulamista ja ai että, kun tuntui mukavalta laulaa pitkästä aikaa duettoa ja kun äänet vielä soi hyvin yhteen. Jouluna ollaan viimeksi kotosalla laulettu LNA:n kanssa. Vaikkei meikäläiselle olekaan suotu onnea rakkaudessa niin ainakin laulu sujuu! Aurinkua päivään! | |
![]() 18.01.2006 11:04:10 | |
Tämä kun on näemmä puolittain myös esittäytymisketju niin tulen itsekin kaapista ulos ...nnnnyt. Repertuaariini kuuluu tällä hetkellä lähinnä sopraanocovereita (hymiö), esim. Mozartin konserttiaarioita, koska ääniala on täydelleen sopiva ja kudos haastavaa. Tähtäimessä on kuitenkin vakava (klassinen musiikki/lauluhan ON vakavaa) ura basso-barytonina (sitäkin puolta olen jo "tosissani" kokeillut), viralliset opinnot eivät ole vielä alkaneet. Olen ilolla seurannut, miten asiantuntevaa, fiksua ja kuitenkin leppoisaa, rehellistä ja rentoa ajatusten- ynnä tiedonvaihtoa täällä tapahtuu. Itse olen vielä enemmän saamapuolella mutta toivottavasti myöhemmin on jotain annettavaakin :) Vielä fiilistelyä: olin pitkään pitänyt tiettyä nuottia äänialani ylärajana mutta se on pamahtanut rikki jo puolellatoista sävelaskelella! Jee! Mahtava fiilis. Pitäkää(mme) palsta yhtä ansiokkaana kuin tähänkin asti! | |
![]() 18.01.2006 18:31:52 (muokattu 18.01.2006 18:33:40) | |
Puuh. SE ei ole kivaa kun pitää väsyneenä ja hillitön hedari (jollainen mulla on enintään kerran vuodessa) päällä yrittää löytää tulkintaa bebop-luritteluun, joka ilman näitä kahta em. tekijääkin on mun mielestä jo tarpeeksi vaikeaa. (Toisaalta se on myös erittäin palkitsevaa kun se alkaa luonnistumaan järkevän kuuloisesti..) Joo, tänään on raaka tuskanhiki ollut enemmän läsnä kuin laulamisen ilo. :D Joskus näinkin. sound in - pleasure out | |
![]() 18.01.2006 21:23:47 | |
SE ei ole kivaa kun pitää väsyneenä ja hillitön hedari (jollainen mulla on enintään kerran vuodessa) päällä yrittää löytää tulkintaa bebop-luritteluun, joka ilman näitä kahta em. tekijääkin on mun mielestä jo tarpeeksi vaikeaa. Haa! Tervetuloa kerhoon! Kiva kun jotain toistakin kidutetaan bebopilla ;) nimim. bebop-skaaloja ja muuta kivaa viimeks tänään... Itse asiassa en oo varsinaisesti juurikaan laulanu bebopia, mut kyllä up-tempo-swingiinkin saa ihan parastaan laittaa ja tuskan hiki valuu. Kerran jos toisenkin sitä miettii, että mitä järkeä tässä on! Mut onhan se tosiaan hienon kuuloista ja palkitsevaa kun sitten joskus alkais sujua..! Kyllä se siitä! Toisaalta haasteellista, ettei laulaminen ainakaan kevyttä musaa opiskellessa oo aina pelkästään sitä laulutekniikkaa, nuotteja tai fiilispohjalta/korvakuulolta vetämistä. Joutuu oikeesti käyttämään myös aivoja kun pitää tiedostaa, että mitä ääniä mihinkin sointuun kannattaa improvisoida. (Ja sitten kun ne soinnutkin on jotain Eb7#5#9-osastoa...) Pitäis siis yhdistää teorian tietämys käytäntöön ja se jos mikä takkuilee pahasti ainakin vielä tällä suunnalla... Ois se helppoa olla soittaja, kun näkis ne sävelet konkreettisesti koskettimilta tai kitaran kaulalta, ja ois aina vireessäkin (olettaen että soitin on vireessä). Useimmiten menee laulaen improvisoidessa oikeat sävelet vähän arpomisen ja hyvän/huonon tuurin puolelle, kun ei oo absoluuttista sävelkorvaa. Jonkun verran on jo onneksi oppinut äänestään tuntemaan ja erottamaan eri sävelkorkeuksia niin, että tietää aika lähelle mitä säveltä laulaa. Vaan silti oon aika kuutamolla, yleensä. Niin, tämä vaan yleisesti tiedoksi, että ei ne kevyen musan opiskelijat pelkkää rokkia tai poppia laula päivien ratoksi. Ei meitä siis ihan kevyellä päästetä, vaikka joku voisikin luulla, että onpa unelmaopiskelupaikka, kun voi treenailla bändijuttuja päivästä toiseen ja käydä keikoilla ja saada siitä vielä opintoviikkojakin... No, ihan epäasiallista fiilistelyä tämäkin, mutta laulaminen on kaikesta huolimatta kivaa! | |
![]() 18.01.2006 21:52:20 | |
Joo-o. Kyllä tänään on mulla taas ollut sellainen päivä, että...v***u. Hannakatriina mä en edes tossa tarkoittanut improvisoimista vaan ihan Four Brothersin, Anthropologyn ja Ornithologyn melodioita. Oonhan mä niitä hinkannut, mutta kun ÄÄÄÄHHHHH tuntuu etten saa niitä kuulostamaan siltä mitä pitäisi. Ja vähääkään jos jää johonkin kohtaan epäröimään, että mitä tässä nyt tulikaan niin on jo pari tahtia jäljessä. Opiskelen tosiaan toisella asteella. PUUH. sound in - pleasure out | |
![]() 18.01.2006 22:06:15 | |
Hannakatriina mä en edes tossa tarkoittanut improvisoimista vaan ihan Four Brothersin, Anthropologyn ja Ornithologyn melodioita. No eihän nuo kyllä iisimmästä päästä ole, laulajalle ainakaan..! Ornithologya on tullut joskus tapailtua, mut ei onneks tarvinnu hinkata viimesen päälle. Tsemppiä sulle! Huonoja päiviä vaan on ja se on elämää... tuskalta, ahdistukselta ja vi**tukselta ei voi välttyä, mut se kasvattaa... Toivottavasti huomenna menee paremmin! :) | |
![]() 18.01.2006 22:42:09 | |
No eihän nuo kyllä iisimmästä päästä ole, laulajalle ainakaan..! Ornithologya on tullut joskus tapailtua, mut ei onneks tarvinnu hinkata viimesen päälle. Tsemppiä sulle! Huonoja päiviä vaan on ja se on elämää... tuskalta, ahdistukselta ja vi**tukselta ei voi välttyä, mut se kasvattaa... Toivottavasti huomenna menee paremmin! :) Kiitoksia. Ja joo, onneksi ei ole tarvinnut edes ajatella improvisoimista noihin. Ihan tarpeeksi duunia noissakin. Ehkä paree vaan lähteä nukkumaan ja odottaa että uni auttaa. sound in - pleasure out | |
![]() 18.01.2006 23:32:31 (muokattu 18.01.2006 23:33:43) | |
Niin, minä paraskin sanomaan. SÄÄÄNNNNNÖÖÖÖÖLLLIIINEENENNENENNEnelämä, S E O N T Ä R K E I N T Ä ! =moneen kertaan jo muokattu, tää ei ymmärrä välilyöntejä??? Miksi? Aurinkua päivään! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)