Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 58 9 10 11 1263 64 65 66 67
markku.rankaisija
24.03.2006 14:42:56
Pitääkö äänen lähtee kovaa?

Tästä olen kuullut monenlaista puhetta. Toisten mielestä black metal-laulannassa äänen on tultava kovaa, ja toisten mielestä taas hiljaa.

Kaiketi ihanne tietenkin olisi, jos saisi mahdollisimman hiljaisella äänellä ilman väkipakkoista puristamista mahdollisimman raa'an äänen, jolloin äänihuulet eivät vahingoittuisi, eivätkä niskan lihakset jännittyisi liikaa. Itse nimittäin kärsin laulannan yhteydessä juuri tuosta viimeiseksi mainitusta johtuvasta päänsärystä.
Romantikkoitkijät #45
Vindstilla666
24.03.2006 15:03:33
Joo, tuohan riippuu paljon laulutyylistä. Itse vedän aivan helvetin kovaa, mutta monen tunnin jälkeenkin tuntuu korkeintaan vain vähän pallean seudulla.
Nazgrathall
25.03.2006 14:30:51
Kuten edella sanottiin niin riippuu tekniikasta. Kurkulla rääyttäessä voluumia on luonnollisesti vähemmän, mutta kun rääkyminen lähtee palleasta niin voluumia on enemmän.

Itse juuri tuossa vähän aikaa sitten siirryin kurkkurääkymisestä pallearääkymiseen ja näin ollen ääni kestää kauemmin, sillä pallealla rääyttäessä ei mene kurkku paskaks. Ennen tuota tekniikan vaihdosta mulla alko kurkkuun ja kaulan lihaksiin sattua rääkyessä, joten piti sitten vaihtaa tekniikkaa.

Voisin pistää illemmalla 2 eri näytettä tänne, joista voi kuulla tekniikan muutoksen aiheuttaman eron.
Confido Morti.
Nazgrathall
25.03.2006 20:46:42
Joo, eipä niistä näytteistä oikeen huomaa eroa kummalla tekniikalla ne on vedetty. Pitäs varmaa hankkii konkkamikki kotio.
Confido Morti.
Sahtimies666
28.03.2006 17:28:22 (muokattu 28.03.2006 17:32:08)
siis mitä oon seuraillu niin hirveimmän kuulosta rääkyä/huutoa/murinaa saa aikaan ku vasta-alkaja yrittää liian pienellä volyymilla sitä saada ulos.... eihän se puhas laulukaan äänetöntä oo, kyllä siitäki mökaa lähtee

edit. sanonpas vielä että EN todellakaan pidä itseäni hyvänä laulajana... vaan varmaan jokainen tietää joko omasta kokemuksesta tai muuten, kun joku jolla ei ole pienintäkään hajua siitä kuinka tulisi laulaa yrittää murista yms.

edit2 joo yrittäkää saada tolkkua
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
Buffa D
01.04.2006 14:02:00
rääytessä tuntuu painetta päässä ja meinaa taju lähtee. Voiko kukaan antaa vinkkejä siitä miten tästä lähtisin sitä parantamaan?
migreeni
01.04.2006 18:47:18

Just alotin/yritin/kokeilin yms. ja tuleehan siitä sellasta "kehityskelpoista" jälkeä. Ongelmana on sellanen etten saa oikeen kunnon raakaa munaa siihen ääneen messiin. Tuleeko se sitten PA:n kautta? Ja muutenkin toi mun karjunta on aika korkeeta ja ehkäpä jopa "pohjatonta"... Vinkkejä miten saa vahvistettua karjuntaa ja sitä möreempää (ei siis mitään matalaa öriöripaskaa) ääntä. Tyyliin vaikkapa Lamb of God/Nicole/The Agony Scene?
Keppis
01.04.2006 20:31:05
Just alotin/yritin/kokeilin yms. ja tuleehan siitä sellasta "kehityskelpoista" jälkeä. Ongelmana on sellanen etten saa oikeen kunnon raakaa munaa siihen ääneen messiin. Tuleeko se sitten PA:n kautta? Ja muutenkin toi mun karjunta on aika korkeeta ja ehkäpä jopa "pohjatonta"... Vinkkejä miten saa vahvistettua karjuntaa ja sitä möreempää (ei siis mitään matalaa öriöripaskaa) ääntä. Tyyliin vaikkapa Lamb of God/Nicole/The Agony Scene?

Reeniä vaan ja ääntä vatsasta.

Uskon, että ääni on parhaimman kuulonen ilman minkäänlaista vahvistusta.
"Ei soiteta Paranoidia, nyt soitetaan heviä!" http://www.mikseri.net/fobia
migreeni
02.04.2006 00:15:32

Reeniä vaan ja ääntä vatsasta.

Uskon, että ääni on parhaimman kuulonen ilman minkäänlaista vahvistusta.

En siis puhunut mistään PA-vahvistuksesta vaan ihan voimasta karjuntaan.
Keppis
02.04.2006 09:10:46
En siis puhunut mistään PA-vahvistuksesta vaan ihan voimasta karjuntaan.

Mistä tässä sitten puhutaan?

Ongelmana on sellanen etten saa oikeen kunnon raakaa munaa siihen ääneen messiin. Tuleeko se sitten PA:n kautta?
migreeni
02.04.2006 14:32:37

Mistä tässä sitten puhutaan?

(lue)Voimasta karjuntaan.
Keppis
02.04.2006 17:51:34
(lue)Voimasta karjuntaan.

ymmärsin, että tarkoitit "lauluni on mulkutonta. Alkaako se mulkku kuuluun, kun otan mikin käteen ja huudan vahvistuksen kautta?".

Miten muuten asian voi käsittää?
Vindstilla666
03.04.2006 13:01:05
Noh esim. Gorgorothin Gaalhin ääni on rajusti särötetty ja ääniä layeroitu 3-4 päällekkäin, että eiköhän sitä "munaa" tollaisilla virityksillä saa...
Fussball ist krieg!
migreeni
03.04.2006 19:48:12

ymmärsin, että tarkoitit "lauluni on mulkutonta. Alkaako se mulkku kuuluun, kun otan mikin käteen ja huudan vahvistuksen kautta?".

Miten muuten asian voi käsittää?

Ai joo, en tolleen tarkottanu vaan kyselin jonkimoisisa kikkoja miten saa sen mulkun kuulumaan ihan muutenkin ilman PA:ta. Eli siis omaa ääntäni itseään pyrin parantamaan.
Nazgrathall
03.04.2006 21:20:57
Nii, mölise sieltä palleasta, älä kurkusta.

Sieltä se oikeakin laulu lähtee.
Confido Morti.
Unworthy Knight
04.04.2006 11:51:20 (muokattu 04.04.2006 11:53:32)
Sillä on väliä myös missä sitä Mikkiä menee pitämään ja miten.
Se turvassa kiinni oleminen ei aina anna sitä munaa niin paljon kun luulee.
Etäisyydellä saa aika paljon "voimaa", eikä kuulu kaikki epämääräisyydet.
Joku vois myös kokeilla peittää mikkiä kädellä, mutta se tekee melkoisen tukkoista saudia ja ei ainakaan minun korvaan kuulosta hyvältä. Paljon silti livenä näkee porukan käyttävän tuota.

Ite annan PA:n hoitaa sen verta munaa, kun se nyt ihan luonnollisesti suostuu ilman mitään erikoisempia kikkoja antamaan. Säästyypähän ääntä kun ei tarvitse painella "sataset lasissa" että kuulostaa hyvältä.
Nauhoitukset asia erikseen, vaikka eipä noissakaan tarvitse itseensä piiputtaa.

Ottaa rennommin niin jää aikaa hoitaa homma tarkemmin.
Pistää sen munan sinne settiin vaikka sisällöllä eikä vaan äänellä.
"Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!" -leka K100#3 YSKÄ#4
simon cykkeli
05.04.2006 21:15:02
Helvetti oppisin jo ''rääkymisen'' tuossa pelleillessäni ja nyt en taas muista miten se kävi xD Ei onnistu taaskaa byhyy!!! ( vittu oon surkee täs )
Playing guitar rocks!! :)
Buffa D
07.04.2006 16:36:00
Lyriikoitten vetäminen tuottaa vieläkin vaikeuksia. Pientä edistymistä on kuitenkin tapahtunut. Onko muita neuvoja kuin lisää treenausta?
Grozhorg
09.04.2006 21:25:31
Itsellä taittuu rääkyminen ja murina tyystin ilman kipua. En treenannut ikinä, se vaan luonnostaan tuli kun kokeili. Burzum-tyyliset kuolemanhuudot tietty sattuvat perkeleesti.
Vindstilla666
10.04.2006 13:15:33
Lyriikoitten vetäminen tuottaa vieläkin vaikeuksia. Pientä edistymistä on kuitenkin tapahtunut. Onko muita neuvoja kuin lisää treenausta?

niin, kuinka kauan olet tuota kyseistä "laulutyyliä" harjoittanut? 2 viikoa? Itse olen yli 9 vuotta...
Black metal Raahe...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)